Bukefalos 28 år!

Inga muskler

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga muskler

Ha!
Jag kör med - Störst först:D

Många mötande hästar kastar sig för min stora:devil:
De kan inte veta att hon är livrädd för andra hästar- blir ännu större o balanstravar gärna:angel:

Ha ha vi ser väl också farliga ut, kärring på upphetsad "storhäst":rofl:
 
Sv: Inga muskler

Hmmm visserligen har mina varit f d men den här jag rider nu ÄR starthäst, fortfarande, under grässäsongen. Liksom några andra i stallet. Men det är ju olika, hur dom är. Vi tränar även i skogen och sand mm. Det leder inte till fler behandlingar, däremot om de INTE rids o tränas blir det skador:cool:

Jo, visst är det så. Men med en nordis som bara var ridhäst hade man inte behövt fundera alls, bara bomba på och njuta av utsikten!:bump:
 
Sv: Inga muskler

Jo, visst är det så. Men med en nordis som bara var ridhäst hade man inte behövt fundera alls, bara bomba på och njuta av utsikten!:bump:


Nordisar ser jag skena med vidhängande ryttare här på vägarna:cool: In med nosen pga pessoabettet och sen 180 framåt :devil: Med eller utan ryttarens tillstånd. Nej bevare mej väl:eek:

Tacka vet jag ett lite (eller mycket då iofs....) elektriskt, lydigt o följsamt fullblod,(fast det krävs ett par dressyrpass i veckan för att hålla kvar det lyhörda, det medges. :cool: )

:rofl::rofl::D
 
Sv: Inga muskler

grejen med uträknad foderstat efter analys är inte att lägga hästen på den nivå som "boken" säger utan helt enkelt den mängd energi hästen behöver.
Tyvärr är det många som förkastar uträkningar av foderstater just för att dom själva gör fel.
Det finns inte många hästar som är tabellhästar och tabellen är enbart något man har att utgå ifrån och betyder inte att det är just de hästen behöver.
Grejen sedan är att lägga alla kvoter rätt i förhållande till energin.
 
Sv: Inga muskler

proteinbrist!

Bukighet och ingen överlinje tyder på proteinbrist vilket resulterar i att inga muskler byggs hur än du rider och tränar. Vill det sig riktigt illa är bristen så stor att dom muskler hästen har förtvinas.

Analysera grovfoderet.

I ditt fall tror jag att luserni nte räcker utan att du bör ge något ännu mer proteinrikt så som kraft pluss grön, soja, alfa m.m.
 
Sv: Inga muskler

Jodå, i princip håller jag med dig och om du läser noga vad jag har skrivit så står det att jag inte har någon NOGRANT uträknad foderstat, inte att jag inte har någon.........
Eller man kan kanske säga att jag har en otroligt nogran uträkning utifrån det faktum att jag har haft min häst i nio år och vet ganska väl vad han behöver i olika stadier av hans träning!
 
Sv: Inga muskler

Nu har jh jag inget fullblod, utan ett travarsto på 1.59 i mkh som tränar & tävlar. Hon får om dagen:

2,0 kg HöMix
1,5 kg Krafft Blå/Röd
3,5 kg Havre
1,0 kg (torrt utmätt) Betfor

Och på det äter hon mellan 8-9 kg Torr Hö.

Gjorde en ny foder stat åt henne före jul. Innan det fick hon "standard" 4 kg havre, 1 kg betfor, Chevinal plus & 9 kg hö-

muskel & prestations skillnaden på hästen efter ändring är total!
Till det bättre :)
 
Sv: Inga muskler

Dax för en liten uppdatering i frågan.

Hade vet. ute förra veckan.
Har för höga bilirubinvärden, dvs leverskada.
Kollade även tänderna, har fint bett. Ett ordentligt överbett men i övrigt bra.
Tydligen tre olika troliga anledningar till bilirubinet, antingen genetisk skada, stopp i en gallgång eller förgiftning.
Ska nu avmaska och se om det kan göra underverk, i annat fall fortsätter vi med fler prover.. inte billigt men vad gör man..
Sen blir det täcke av så fort solen kikar fram, och hoppas att det sänker bilirubinvärdet också.
 
Sv: Inga muskler

Just det, ska tillägga att vet. säger att det är troligt med förgiftning. Selenförgiftning då.
 
Sv: Inga muskler

Köp "foderboken" från SLU minns inte namnet eller den av bla christina planck.
Återkommer med namnen!!!Har dem inte i väskan!

Uträkning grovfodergiva
*kolla din hästs underhållsbehov i energi/mj och protein/smrp
lägg så till ev arbetstillägg:
olika på ridhäst och trav/galopträn!!!
hingsttillägg eller digivn/dräktighetst.

minst 1kgts/100kg häst ja men bör vara 1.5kg ts /100kg häst.
Utan att göra den "riktiga" uträkningen så kan man säga så här:

Hästens vikt exvis 700kg

Detta blir minst 7kg ts/dag *1.5=10,5 /0,65 =16,5 kg grovfoder

Hö ca 84% ts
Silage ca 65%ts
 
Sv: Inga muskler

obs detta var ingen kritik!
Jag fick nämligen samma råd att ge mer protein pga brist på överlinje...nu vet jag bättre!!!
satsa på mer energi än protein. Mitt fullblod har fått protein fläckar!
Vet. sa mindre prot mer energi!!
 
Sv: Inga muskler

Du läser bevisligen på mycket om fodring, men det blir fel ändå, ibland bättre att lära sig praktiskt än teoretisk. För din häst får helt klart för lite mat oavsett om han har leverproblem eller inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga muskler

Har också ett fullblod, som dock aldrig har varit så svårfödd. Däremot så måste han ha extra protein när han rids för att bygga muskler, så jag ger Krafft protein till honom. Normalt äter han annars bara havre och kornkross, mineraler och betfor, tillsammans med mycket hö.
Detta fungerar jättebra ! För att bygga muskler, så klättra i skritt, cantra, jobba i form på ridbanan och arbeta honom över cavaletti/bommar på marken i olika konstellationer. Det sista gör även att han börjar lyfta på hovarna bättre. När han släpar dem och snubblar, så arbetar han dåligt och bygger inte rätt muskler.
Lycka till nu !
 
Sv: Inga muskler

Köp "foderboken" från SLU minns inte namnet eller den av bla christina planck.
Återkommer med namnen!!!Har dem inte i väskan!

Uträkning grovfodergiva
*kolla din hästs underhållsbehov i energi/mj och protein/smrp
lägg så till ev arbetstillägg:
olika på ridhäst och trav/galopträn!!!
hingsttillägg eller digivn/dräktighetst.

minst 1kgts/100kg häst ja men bör vara 1.5kg ts /100kg häst.
Utan att göra den "riktiga" uträkningen så kan man säga så här:

Hästens vikt exvis 700kg

Detta blir minst 7kg ts/dag *1.5=10,5 /0,65 =16,5 kg grovfoder

Hö ca 84% ts
Silage ca 65%ts

Antar att du menar Hösilage när du skriver grovfoder. enligt dessa uträkningar få han mer hö an vad han ska ha..
Jag har boken och en 50 poängskurs i grovfoder... så jag har skapligt koll iaf.
 
Sv: Inga muskler

Avmaskning gjorde underverk...
Har glömt att skriva att jag har höjt samtliga fodergivor.
Och ska enligt vet. inte ha mer mat, om han inte går upp på det så är det något annat som är fel.. med tanke på att hästen promenadrids.
Tack för alla råd, vissa har varit bra och andra har kanske varit mindre bra..
:bump:
 
Sv: Inga muskler

KL
Har också en häst som har lite svårt att sätta muskler över ryggen. Han är ganska lätt att hålla i hull och ryggen ser ganska bra ut när han är fet, när han är mer lagom i hullet blir han genast tunnare över ryggen. Bakdelen är dock ganska fin. Han rids i skogen ca 3-4 gånger i veckan, mycket i backar och teräng. Jag vill helst att mina hästar ska ha fina valkar vid sidan av ryggraden (så att det bildas en vattenpöl på ryggraden när det regnar), kan alla hästar få det? Någon som har bra fodertips? Eller träningstips? Hur mycket soja kan man ge?
Kan tillägga att det är en arab.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 536
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 004
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 130
Senast: Tussilago
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp