Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Näe men motiveringen var ju att barn inte ska tävla om pengar, borde inte det införas i alla idrotter isf.... travet och ridsporten är ju ganska nära varandra...

Jo, det kan man ju tycka. Men ponnytravets förbund tyckte inte att det behövdes. Fanns väl en artikel om det i Ridsport för några nummer sen?!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Näe men motiveringen var ju att barn inte ska tävla om pengar, borde inte det införas i alla idrotter isf.... travet och ridsporten är ju ganska nära varandra...

Det får man verkligen hoppas att det inte gör...

Men om jag har förstått rätt så är det nåt riksidrottsförbund som tycker det och där är ridsportsförbundet anslutet.
Vad jag vet så har distansen kvar sina prispengar, som också lyder under ridsportsförbundet.

Ponnytravet lyder under SPTF som är kopplat till STC, liksom western är kopplat till sina diverse organisationer (wras, sqha och aqha, nrha osv) och berörs väl därför inte av idrottsföreningen.

två saker jag inte förstår:
1. Att prispengar skulle minska rivalietet. en vinst är en vinst i vilket fall.
2. att det skulle bli billigare. det tror jag på när jag ser det.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har nu sett en del propper för nästa år. Några av dem är 10-20 kr/ klass billigare medans några är minst lika dyra som i år om inte dyrare ?!?!?!!? Som arrangör tycker jag att detta med slopade prispengar är sk..t. Hederspriserna kostar också pengar och det är svårt att hitta priser som de tävlande uppskattar !! Precis som sagt i tidigare inlägg har man nog med grimmor o.s.v. Lite pengar tillbaka så kan ju var och en köpa vad man själv vill och behöver. Prispengarna på en reg. tävling är inte så höga normalt så p.g.a. detta kan man inte sänka avgifterna så mycket. Det står ju i TR att det minst ska motsvara start och anmälningsavgift tillbaka ! Har man inga sponsorer ( vilket inte är så lätt att ordna alltid) så måste man ju ha en viss marginal. Tävlingen bör/måste gå med vinst så att man kan hålla tävlingsplatsen i tävlingsdugligt skick (underlag, hinderpark o.s.v).

Jag är även ponnymamma och har en dotter som tävlar en hel del. Personligen tycker jag att dessa 10-20 kr billigare som dessa tävlingar blivit inte spelar så stor roll. Nu kommer vi att (om det gått bra ) åka hem med ännu en grimma. På sikt kan vi kanske öppna ridsportbutik ?!?!?
Det är ett dåligt beslut som i princip ingen vill ha men som man (ridsportförbundet) kände sig tvungen att ta för att inte ha Riksidrottsförbundet i "haserna ".
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har nu sett en del propper för nästa år. Några av dem är 10-20 kr/ klass billigare medans några är minst lika dyra som i år om inte dyrare ?!?!?!!? Som arrangör tycker jag att detta med slopade prispengar är sk..t. Hederspriserna kostar också pengar och det är svårt att hitta priser som de tävlande uppskattar !! Precis som sagt i tidigare inlägg har man nog med grimmor o.s.v. Lite pengar tillbaka så kan ju var och en köpa vad man själv vill och behöver. Prispengarna på en reg. tävling är inte så höga normalt så p.g.a. detta kan man inte sänka avgifterna så mycket. Det står ju i TR att det minst ska motsvara start och anmälningsavgift tillbaka ! Har man inga sponsorer ( vilket inte är så lätt att ordna alltid) så måste man ju ha en viss marginal. Tävlingen bör/måste gå med vinst så att man kan hålla tävlingsplatsen i tävlingsdugligt skick (underlag, hinderpark o.s.v).

Jag är även ponnymamma och har en dotter som tävlar en hel del. Personligen tycker jag att dessa 10-20 kr billigare som dessa tävlingar blivit inte spelar så stor roll. Nu kommer vi att (om det gått bra ) åka hem med ännu en grimma. På sikt kan vi kanske öppna ridsportbutik ?!?!?
Det är ett dåligt beslut som i princip ingen vill ha men som man (ridsportförbundet) kände sig tvungen att ta för att inte ha Riksidrottsförbundet i "haserna ".

Kan påpeka, för sakens skull, att arrangörerna får ge start- och anmälningsavgift tillbaka till de placerade ryttarna. Det räknas inte som prispengar.

Ytterligare ett problem med hederspriserna, förutom att man oftast redan har allt man behöver, är rent storleks- och också färgmässigt. På t.ex. D-ponnyer kan det skilja i storlek. Vissa D-ponnyer har storlek ponny, andra har storlek cob och ytterligare andra har full. Hur ska man ordna så att det passar?
Och färgerna sen. Inte skulle jag bli glad över att vinna en orange grimma t.ex. Det passar inte på ponnyn och inte är det i mina ögon särskilt snyggt heller.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Sjukt dåligt! :mad:
Nu får ju arrangörerna ge start och anmälningsavgifterna tillbaka! Men en box under ett meeting kan ju gå på 800:- :eek: lägg då till resan och ev. boende och det är ju inte ofta man blir placerad i varje klass. Jag har aldrig tävlat om pengar, tidigare visste inte ens jag att man tävlade om pengar... jag hoppade ju bara min klass och var nöjd med det!

Ponnysporten ska inte vara någon överklassport, den ska vara till för alla!

/Ämelie - som tack om lov tävlar häst numera!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Hej,

Jag var på tävlingsarrangörs möte i höstas, arrangerat av ridsports förbundet och där tog dom upp bland annat det här med ponnypriser.

Det är som sagts tidigare inte ridsportsförbundet som krävt förändringen utan riksidrotts förbundet, att man valt att dra gränsen vid ponny är förmodligen för att det är väldigt bökigt för tävlingsarrangörerna annars.

Som också sagts tidigare så är det faktiskt så att det är bara en fjärdedel av alla startande som placerar sig, men det är lika dyrt för alla. Om man i stället kan försöka få ner de totala kostnaderna för tävlandet så gagnar det alla. På Trettonspelen i Helsingborg har dom sänkt MsvB med 40 kr, det är ju där det var mest prispengar innan. I deras prop så kostar nu samtliga klasser lika mycket, vilket är förnuftigt tycker jag iom att det nu kostar lika mycket att arrangera alla klasser.

Enligt som jag uppfattade det så är det värdet på priserna lika omdiskuterade som premierna. Hederspriser ska således inte delas ut i samma utsträckning som de har gjorts. Det ska bara vara symboliskt. Och om detta inte sköts så kommer det att komma hårdare regler.

Som tävlingsarrangör tycker jag att det nya förslaget är bra, får man bara bort en av alla de aggressiva ponnyföräldrarna så är jag nöjd.

//Jenni
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Som tävlingsarrangör tycker jag att det nya förslaget är bra, får man bara bort en av alla de aggressiva ponnyföräldrarna så är jag nöjd.

//Jenni

Tyvärr så tror jag inte att man får bort aggressiviteten hos ponntföräldrarna.
Om man förstås inte blir av med barnet och ponnyerna också om barnet och föräldrarna väljer att gå över till stor häst tidigare.
Och färre starter är väl inte det man vill åt?!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tror inte att de uteblivna prispengarna kommer att medföra färre starter. Men om så blir fallet så är dom som väljer att inte tävla nog tävlande som jag inte tycker borde tävla överhuvudtaget.

Det som ska vara viktigt i tävlandet är äran, inte huruvida någon får med sig lite extra pengar hem.

//Jenni
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tror inte att de uteblivna prispengarna kommer att medföra färre starter. Men om så blir fallet så är dom som väljer att inte tävla nog tävlande som jag inte tycker borde tävla överhuvudtaget.

Det som ska vara viktigt i tävlandet är äran, inte huruvida någon får med sig lite extra pengar hem.

//Jenni

Jag tror att det finns en viss risk för att ungdomarna går upp på stor häst tidigare. Att det skulle vara fel håller jag inte med om. Det är förståeligt.
Och du skrev ju att du ville ha bort de aggressiva ponnyföräldrarna. Jag är rätt säker på att aggressiviteten inte försvinner för att prispengarna tas bort.

Att tävla i ridning kostar mycket. Att då få några hundralappar tillbaka för en regional placering tycker jag inte är fel. De tillfaller ju dessutom ägaren, vilket inte alltid är samma sak som ryttaren.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Saken är att det kostar lika mycket för alla, om arrangörerna kan sänka anmälningsavgifter mm så gagnar det alla.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Saken är att det kostar lika mycket för alla, om arrangörerna kan sänka anmälningsavgifter mm så gagnar det alla.

Tydligen så har en hel del tävlingar inte blivit billigare ändå. Ytterligare en aspekt är att det inte kostar lika mkt för alla ändå att tävla. Kanske lägger de ständiga toppryttarna och deras föräldrar ner mer pengar på träning, ponnyer, utrustning och dylikt jämfört med "mittenryttarna".

När ska du bemöta mina invändningar om att de aggressiva ponnyföräldrarna inte lär försvinna ändå?

Hur kan man försvara ett beslut som personerna det berör förkastar?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Sorry jag uppfattade inte din kommentar om att de aggressiva ponnyföräldrarna inte skulle försvinna som något som du ville ha svar på. Möjligt att du har rätt.

Hur man kan försvara något som resten av idrottssverige förkastar?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Sorry jag uppfattade inte din kommentar om att de aggressiva ponnyföräldrarna inte skulle försvinna som något som du ville ha svar på. Möjligt att du har rätt.

Hur man kan försvara något som resten av idrottssverige förkastar?

Jag ville mest ha ett svar på att du inser att de aggressiva ponnyföräldrarna inte försvinner med prispengarna.

Det är enkelt, det är ett beslut som inte är genomtänkt. Dessutom är sättet det genomförs på helt idiotiskt. Ett beslut som inte är förankrat i de egna leden är inget bra beslut.
Jag anser inte att man kan jämföra ridsport med t.ex. fotboll eller brottning. Det är inte så att en fotboll, ett par fotbollsskor plus benskydd och idrottskläder kostar 100 000 kronor. Inte ens i närheten.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag ville mest ha ett svar på att du inser att de aggressiva ponnyföräldrarna inte försvinner med prispengarna.
Jag anser och har hela tiden gjort det att om så bara en av dom försvinner så är jag nöjd.

Det är enkelt, det är ett beslut som inte är genomtänkt. Dessutom är sättet det genomförs på helt idiotiskt. Ett beslut som inte är förankrat i de egna leden är inget bra beslut.
Jag anser inte att man kan jämföra ridsport med t.ex. fotboll eller brottning. Det är inte så att en fotboll, ett par fotbollsskor plus benskydd och idrottskläder kostar 100 000 kronor. Inte ens i närheten.

Tyvärr så är det inte så att detta är ett beslut som ridsports förbundet haft någon som helst möljighet att påverka. Det är ett krav från riksidrottsförbundet. Det är riksidrottsförbundet som säger att barn inte ska tävla om pengar. Det går bara att acceptera, för om det inte så att riksidrottsförbundet blir nöjda, då kommer reglerna att dras åt ytterligare.


Förresten så kan du inte räkna inköpspriset på ponnyn som en kostnad, det är bara ponnyns värdeminskning som är en kostnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag anser och har hela tiden gjort det att om så bara en av dom försvinner så är jag nöjd.

Vad har prispengarna med det att göra? Det har du fortfarande inte kunnat formulera.

Tyvärr så är det inte så att detta är ett beslut som ridsports förbundet haft någon som helst möljighet att påverka. Det är ett krav från riksidrottsförbundet. Det är riksidrottsförbundet som säger att barn inte ska tävla om pengar. Det går bara att acceptera, för om det inte så att riksidrottsförbundet blir nöjda, då kommer reglerna att dras åt ytterligare.

Mja, påverka kan man alltid göra. Som jag också har skrivit i tråden så beror mycket av irritationen på att det är så idiotiskt genomfört. Det kunde gjorts så mycket bättre.

Förresten så kan du inte räkna inköpspriset på ponnyn som en kostnad, det är bara ponnyns värdeminskning som är en kostnad.

För att?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har inte försökt att formulera vad prispengar och aggressiva ponnyföräldrar har med varandra att göra. Det var en kommentar som följde av ett inlägg tidigare i tråden, inlägget handlade om ilskna föräldrar. För mig så var den kommentaren ganska oviktig i sammanhanget. Konstigt att du hakade upp dig på den.

Absolut att det hade kunnat införas bättre. Framför allt så borde dom visat tydligare varför förändringen genomförs, så att folk i allafall förstår anledningen.

Inköpet av en ponny är en investering, så länge ponnyn lever så uppbringar den ett värde. När du säljer ponnyn så får du ett underskott eller ett överskott. om det är ett underskott har du en kostnad, annars är det en intäkt.

Om du säljer ponnyn kommer du att få tillbaka i allafall en viss del av dina pengar.

En kostnad är bara pengar ut.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har inte försökt att formulera vad prispengar och aggressiva ponnyföräldrar har med varandra att göra. Det var en kommentar som följde av ett inlägg tidigare i tråden, inlägget handlade om ilskna föräldrar. För mig så var den kommentaren ganska oviktig i sammanhanget. Konstigt att du hakade upp dig på den.

Jag tolkade det som att du trodde att aggressiva ponnyföräldrar skulle försvinna iom prispengarna.

Absolut att det hade kunnat införas bättre. Framför allt så borde dom visat tydligare varför förändringen genomförs, så att folk i allafall förstår anledningen.

I dina ögon, varför genomförs den här förändringen?
För mig är det enbart ett tramsigt PK-beslut.

Inköpet av en ponny är en investering, så länge ponnyn lever så uppbringar den ett värde. När du säljer ponnyn så får du ett underskott eller ett överskott. om det är ett underskott har du en kostnad, annars är det en intäkt.

Om du säljer ponnyn kommer du att få tillbaka i allafall en viss del av dina pengar.

En kostnad är bara pengar ut.

Då är jag med hur du tänker. Men man kan fortfarande jämföra en ponny med t.ex. fotbollsskor och benskydd. De är ju också en investering eftersom man ofta säljer vidare sådan utrustning begagnad.
Pengar för träning, veterinärvård, hovslagare och foder är åtminstone rena kostnader.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tolkade det som att du trodde att aggressiva ponnyföräldrar skulle försvinna iom prispengarna.
Nä, riktigt så naiv är jag inte :smirk:


I dina ögon, varför genomförs den här förändringen?
För mig är det enbart ett tramsigt PK-beslut.
.
Varför förändringen genomförs har jag skrivit, därför att riksidrottsförbundet har beordrat det. Ridsportsförbundet har inte haft något val. Men jag skiljer på själva förändringen och genomförandet. Genomförandet däremot håller jag med dig om att det kunde varit bättre. Vad menar du med PK? (lite yr på förkortningar)

Då är jag med hur du tänker. Men man kan fortfarande jämföra en ponny med t.ex. fotbollsskor och benskydd. De är ju också en investering eftersom man ofta säljer vidare sådan utrustning begagnad.
Pengar för träning, veterinärvård, hovslagare och foder är åtminstone rena kostnader.
njae jag tycker inte att du kan jämföra ponnyn med fotbollsskor och benskydd, jämför däremot ridstövlar och kavajer och sådant så håller jag med. Den stora skillnaden är ju att en ponny faktiskt ökar i värde under första delen av sin livstid. Det gör ju inte fotbollskorna, om dom inte tillhört Slatan ;)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Nä, riktigt så naiv är jag inte :smirk:

Puh, det var ju tur det ;)

Varför förändringen genomförs har jag skrivit, därför att riksidrottsförbundet har beordrat det. Ridsportsförbundet har inte haft något val. Men jag skiljer på själva förändringen och genomförandet. Genomförandet däremot håller jag med dig om att det kunde varit bättre. Vad menar du med PK? (lite yr på förkortningar)

Ja, men vad som är så fel med att barn tävlar om pengar. Alltså grundfrågan hos RF.
PK=Polistiskt korrekt :)

njae jag tycker inte att du kan jämföra ponnyn med fotbollsskor och benskydd, jämför däremot ridstövlar och kavajer och sådant så håller jag med. Den stora skillnaden är ju att en ponny faktiskt ökar i värde under första delen av sin livstid. Det gör ju inte fotbollskorna, om dom inte tillhört Slatan ;)

Okej, men för att ponnyn ska öka i värde krävs att den inte är alltför gammal samt att den presterar mer än vad den tidigare gjort.
Men visst, ett par hyfsade ridstövlar kostar 1-2 000 kronor. En ridkavaj av skaplig kvalité går kanske på 700 kronor eller något sånt.
Orkar inte kolla några ridsporthemsidor ;)
Därpå läggs ridbyxor, hjälm, ridskjorta. Dessutom hästens utrustning, den ökar trots allt inte i värde ;)
Så jo, fortfarande så är ridningen dyrare än övriga idrotter. Medlemskap i klubb och licens kostar mer än övriga idrotter. Träningar kostar mycket mer än i övriga idrotter. Bensinkostnaden är faktiskt också högre :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 010
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 534
Senast: G-uldlock
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 333
Senast: Shixle
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 099
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp