Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Den stora skillnaden är ju att en ponny faktiskt ökar i värde under första delen av sin livstid.
Fast det där är väl inte riktigt sant? Ett föl blir visserligen vanligen mer värt ju äldre det blir, men det kan ju hända saker på vägen som gör att det inte blir det. Och ett par fotbollsskor som säljs andra gången (i butik) säljs ju för mer pengar än de säljs för första gången (från grossist/tillverkare)?

Men det där känns ganska oviktigt egentligen, det som däremot är väsentligt är att det går att förlora 100 000:- på en ponny. Inköpspris minus försäljningspris. Säkerligen går det att förlora mycket mer! Och ponnyn är en kostnad som man måste räkna med. Det faktum att det är dyrare att transportera sig till en tävling och bo under helgen (familj+ponny) är också något som man måste räkna med. Och om det nu blir så att det blir billigare för alla att tävla efter att prispengarna tagits bort så är det ju bra. Men jag vill se det först...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Helt riktigt att detta är ett politiskt beslut som de kände sig tvungna att ta, men det var ingen order utan en stark rekomendation !! Dessutom gäller det "barn" och barn i deras ögon är upp till 12 år. Det hade funnits bättre sätt att lösa detta på, men man kunde/ville/orkade inte försvara det. Alltså gjorde man det enklaste av det.

En annan aspekt är ju att det troligen inte kommer att bli så många tävlingar kvar där man kan tävla både häst och ponny eftersom man inte får dela ut pris till hästryttarna heller på en ponnytävling ! Det känns som om vi går bakåt i utvecklingen tyvärr !
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Det är dåligt, eftersom pengarna man vinner går ju till att betala tävlingen, iaf så har jag gjort det så. Och när man lägger ner så himla mycket pengar för att fara runt och tävla kan de ju va skönt att få en liten del tillbaka, även om det inte alls är mycket. Det är ju inte direkt att man kan "tjäna pengar" på att tävla..
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

jag förstår att många är sura för att prispengarna försvinner ioch med att dessa varit ett sätt att minska kostnaden för själva tävlingarna, vilka är mkt dyra, med vetavg och uppstallning. däremot tycker jag inte att man kan blanda in vad det kostar att köpa en ponny, då det ändå är fullt frivilligt att köpa en ponny för dyra pengar. visst, ska man upp i klasserna nu, då kostar det, men jag vet så många som ridit msv och SM på ponnyer de köpt för struntsummor och lagt ner ett eller två år på att utbilda.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

jag förstår att många är sura för att prispengarna försvinner ioch med att dessa varit ett sätt att minska kostnaden för själva tävlingarna, vilka är mkt dyra, med vetavg och uppstallning. däremot tycker jag inte att man kan blanda in vad det kostar att köpa en ponny, då det ändå är fullt frivilligt att köpa en ponny för dyra pengar. visst, ska man upp i klasserna nu, då kostar det, men jag vet så många som ridit msv och SM på ponnyer de köpt för struntsummor och lagt ner ett eller två år på att utbilda.

Men även en ponny köpt för ett lågt pris, säg 20-40 000 kronor är bra mkt dyrare än t.ex. ett par fotbollsskor eller en hockeyklubba.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*

Men frågan är hur många som detta beslut egentligen berör? Större delen av Sveriges ponnyryttare rider mig veterligen på lokal nivå och där har man mig veterligen aldrig fått några svindlande prissummor att tala om.

Att få tillbaka start och anmälningsavgift kommer ju fortfarande att vara tillåtet.

Har jag fel om jag tror att det mest är hoppryttare som är upprörda :angel:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*

Men frågan är hur många som detta beslut egentligen berör? Större delen av Sveriges ponnyryttare rider mig veterligen på lokal nivå och där har man mig veterligen aldrig fått några svindlande prissummor att tala om.

Att få tillbaka start och anmälningsavgift kommer ju fortfarande att vara tillåtet.

Har jag fel om jag tror att det mest är hoppryttare som är upprörda :angel:

Ganska många rider väl ändå på regional nivå? I de tidigare statistikkalendrarna brukade det väl stå hur många starter som gjorts på resp. nivå? Mina kalendrar ligger hos mamma och pappa så jag kan inte kolla. Det är svårt att hitta på nätet också.
En siffra jag hittar är att det 1997 gjordes ca 44 000 starter på ponny, då är inte lokala starter medräknade.
Ett dokument från SLU säger ca 160 000 starter per år, sammanslaget ponny och ridhäst.

Min uppfattning är att det är flest ekipage på regional nivå. Sen kan de förstås ibland rida också lokalt eller nationellt.

Jag har hört upprördheten från både hopp- och dressyrryttare så jag vet inte riktigt ;)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

I skåne är det överlägset flest starter på lokal. Och det är väl så det ska vara. Man börjar på lokal, en del går vidare till regional, några av dem går vidare till nat.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

mer prispengar till häst kanske:banana: :bump: :bow:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

I skåne är det överlägset flest starter på lokal. Och det är väl så det ska vara. Man börjar på lokal, en del går vidare till regional, några av dem går vidare till nat.

Då är det skillnad mot Östergötland. Där är det flest starter på regionalt. På lokalt händer det ofta att kategorierna slås samman vilket i princip aldrig händer på regionalt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*knapplån*

Nu har det kommit ut fler proppar och här nere i skåne ser jag då inga sänkta anmälningsavgifter. En regionalklass kostar runt 100 kr, precis som förr.

Hur ser det ut i andra distrikt? Har anmälningsavgiften blivit lägre?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

I dressyr verkar det vara ungefär samma som tidigare, några klubbar ligger kanske en tia under förra året, medan andra ligger 20 kr över :eek: (regionala).

Jag har bara sett en nationell propp än så länge och jag vet inte vad den klubben tog förra året.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Hur ser det ut i andra distrikt? Har anmälningsavgiften blivit lägre?

Nej, ett riktigt kasst exempel är i Östergötland. En klubb har regionala hoppningar, ponny ena dagen och ridhäst andra dagen. Avgifterna är samma i motsvarande klasser, t.ex. LA/1,20 m, trots att de på ridhäst får bra premier. Segraren får 750 kronor och det är rätt bra för en regional 1,20 m. Måste innebära att ponnypriserna är saftigt tilltagna hederspriser. (Eller så blir det något bullshit som inte alls är värt motsvarande summa som för ridhästarna.)

Övriga tävlingar som jag har sett har ingen skillnad alls eller möjligen med en tia eller så. Undantaget är en i Södermanland som jag tycker är riktigt dyr, regional tävling är det. 110 kronor för LB, 120 kronor för LA och 140 kronor för Msv B. Kostnaderna är väl inte extrema som sådana, däremot om man ser till priserna. Det står endast "Hederspriser anm.avg. tillbaka". Det tycker jag är tämligen futtigt med tanke på det höga priset.
Ytterligare en regional tävling i Södermanland fläskar på. 140 kronor för LB, 150 kronor för LA och 170 kronor för Msv B. Den tävlingen kan glömma deltagande från oss! Visserligen segertäcke, men ändå. Det är hutlöst dyrt när det bara är regionalt.
En reflektion som jag har gjort är att betydligt fler tävlingar och klasser har segertäcke som pris. Det tycker jag är okej, men jag skulle förstås hellre se att man fick en femhundring för sin seger än femtielva täcken :crazy:

Hittills har tumregeln varit ungefär att det är en krona per centimeter hinderhöjd på storhästtävlingarna och sen samma kostnad, eller en tia lägre, på ponnyklasserna. Det har jag tyckt varit rimligt när man fick prispengar, nu bör det sänkas ordentligt.
Trettonspelen i Helsingborg tog väl bara 70 kronor per klass?! Det är ett bra initiativ men det är bara en enda tävling som jag sett blivit ordentligt billigare.

Conclusion, jag tycker fortfarande att beslutet är uruselt :smirk:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Trettonspelen kostar 90 kr/klass enligt proppen. Ingen sänkning alltså.

170 kr för en start i msvB!!!! Otroligt!! :eek: :eek: :eek:

Jag tycker att vi håller koll på det här ett tag och sammanställer och skickar till förbundet sen. Lista anmavg på olika tävlingar och eventuellt vad det är för pris.

Segertäcken brukar vara ett fleecetäcke i udda färg som nån affär skänkt. Knappast värt mer än 200 kr.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Trettonspelen kostar 90 kr/klass enligt proppen. Ingen sänkning alltså.

170 kr för en start i msvB!!!! Otroligt!! :eek: :eek: :eek:

Jag tycker att vi håller koll på det här ett tag och sammanställer och skickar till förbundet sen. Lista anmavg på olika tävlingar och eventuellt vad det är för pris.

Segertäcken brukar vara ett fleecetäcke i udda färg som nån affär skänkt. Knappast värt mer än 200 kr.

Jag har för mig att jag såg ngn nationell tävling med 70 kronor i avgift för alla klasser, kanske var det ngn annan?! Eller så har jag bara drömt :crazy:

Lägg också märke till att den MsvB:n endast är regional!

Jo, segertäcken var roligare "förr" då man bara fick ett i lite större klasser och det då var snygga täcken med fin brodyr eller dylikt på. Nu är det ju mest täcken i vilken färg eller vilket utseende som helst. Ingen brodyr med tävlingens namn eller någonting på :mad:

Det går utför med världen :smirk:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Trettonspelen är bara lokal/regional. Inte nationell.

Ridsport pony cup tar ju steget fullt ut och tar bort anmavg helt.

Vi får väl se vad klubbarna kan hitta på i pris.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag hade halvdrömt lite ;) Vetlandas nationella 16-18 februari tar 70 kronor per start. Skönt att jag inte var helt senil iaf :crazy:

Det tycker jag är ett bra initiativ av Ridsport, trots att de är emot beslutet i stort.

Under de år som jag tävlat och fått hederspriser har det mest varit tramsgrejer. Min ponny gick några lokala starter förra året och fick mest onödiga grejer. Oftast har man ju allt man behöver ändå. Vill man ha nytt vill man ju välja färg, modell och storlek själv. Mer än en gång har hederspriserna varit i fel storlek vilket gör det väldigt bortkastat. Jag kan tycka att det är bättre att ta bort hederspriserna också isf, sänka kostnaderna ännu mer och bara dela ut rosett, plakett och ev. segertäcke.
(Eller ja, allra helst ha kvar prispengarna.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 996
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 525
Senast: G-uldlock
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 323
Senast: Shixle
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 094
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp