Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Mitt korta svar är att det är kasst. Finns i mina ögon ingen som helst poäng med det, förutom PK-trams då.
Dessutom är beslutet inte grundat hos tävlingsryttarna eller hos deras föräldrar. Det blir ännu sämre när genomförandet tycks bli så dåligt. Om nu det är barn som inte får tävla om pengar så borde väl gränsen rimligtvis dragits vid 12 år. De över 12 år får prispengar, de under 12 år får hederspriser i motsvarande nivå. Men icke sa nicke.
Nu är det ju så urbota fånigt att en 14-årig ryttare som t.ex. vinner SM på sin C-ponny inte får prispengar för det. Däremot helgen efter när ryttaren blir sjundeplacerad i en regional 1,10 m på sin stora häst får hon prispengar. Inkonsekvent så det bara dundrar om det!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

håller helt och hållet med
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

det enda positiva jag kan se är att föräldrarna inte kan ta pengarna. Att man inte kan pressa sina barn, och bli tvärilsken över en andraplacering, eller att man inte her lika mycket att "vinna över andra föräldrar" instinkter;)

Kan ju tillägga att man som barn/ungdom gärna hade haft sina pengar, vissa kanske t.o.m har haft det som en livlina, att låna någons häst och tävla på, vad vet jag?

Kan ju tillägga att jag tävlar ponny om jag tävlar i hopp... tävlar annars på islandshäst...

Tycker att det kan vara mer "saker" som man får däremot...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker det är jättedåligt. Det fanns inget som uppskattades mer än att få tillbaka lite pengar när man blev placerad. Grimmor, täcken och ryktborstar hade jag så det räckte ändå. :smirk:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

det enda positiva jag kan se är att föräldrarna inte kan ta pengarna. Att man inte kan pressa sina barn, och bli tvärilsken över en andraplacering, eller att man inte her lika mycket att "vinna över andra föräldrar" instinkter;)

Kan ju tillägga att man som barn/ungdom gärna hade haft sina pengar, vissa kanske t.o.m har haft det som en livlina, att låna någons häst och tävla på, vad vet jag?

Kan ju tillägga att jag tävlar ponny om jag tävlar i hopp... tävlar annars på islandshäst...

Tycker att det kan vara mer "saker" som man får däremot...

Ptja, prispengarna tillfaller egentligen hästägaren, om inget särskilt avtalats. Min ponny tävlas av en yngre tjej nu men vi har som deal att hon får prispengar och sånt trots att min familj fortfarande äger ponnyn.
Och prispengarna på ponny är inte särskilt höga ändå, så livnära sig på det är svårt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker det är jättedåligt. Det fanns inget som uppskattades mer än att få tillbaka lite pengar när man blev placerad. Grimmor, täcken och ryktborstar hade jag så det räckte ändå. :smirk:

De som inte placerar sig då?

Om effekten blir den avsedda att det kommer att bli billigare att tävla så tycker jag att det är jättebra.

Som det är nu skulle jag aldrig ha råd att låta mina barn tävla på högre nivå pga de höga avgifterna, om de inte placerar sig, och är ju ändå så att 75% av de tävlande INTE får placering.

Det finns tydligen ingen annan barnidrott där man tävlar om pengar.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Någon som sett någon ponnyprop för nästa år? Har det blivit billigare?

Jag har sett en prop och den skiljer sig 0-10 kronor från vad klasserna har kostat de senaste åren. Där har de rosett, plakett och hederspriser i LC och den första LB:n. I den andra LB:n och i LA:n är det rosett, plakett, segertäcke och startavgift tillbaka till placerade.
Avdelning B kostar lika mycket som vanligt så de har iaf inte fått det billigare, på just den här tävlingen.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Det finns tydligen ingen annan barnidrott där man tävlar om pengar.

Ingen annan barnidrott heller som kostar så mycket. Jag har sysslat med en hel del idrotter och ingen är i närheten av ridningen.
Om jag minns rätt gjorde en ponnyryttare, en kille i 10-12-årsåldern, en jämförelse med sin andra idrott. Han brottades. Det kostar 100 kronor per termin eller om det var år. I vilket fall som helst en väldigt liten summa. Då ingick rubbet, till och med skor till killen. Till tävlingarna samåkte man i buss eller så körde föräldrar. Klubben betalade tävlingarna.
Det är i princip omöjligt att jämföra ridningen med andra idrotter när bara ponnyn går på, säg, 80 000 kronor. Och det är inget sjukt högt pris på en ponny idag.

Och ska de nu genomföra idéen kan de göra det på ett mycket smartare sätt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ingen annan barnidrott heller som kostar så mycket. Jag har sysslat med en hel del idrotter och ingen är i närheten av ridningen.
Om jag minns rätt gjorde en ponnyryttare, en kille i 10-12-årsåldern, en jämförelse med sin andra idrott. Han brottades. Det kostar 100 kronor per termin eller om det var år. I vilket fall som helst en väldigt liten summa. Då ingick rubbet, till och med skor till killen. Till tävlingarna samåkte man i buss eller så körde föräldrar. Klubben betalade tävlingarna.
Det är i princip omöjligt att jämföra ridningen med andra idrotter när bara ponnyn går på, säg, 80 000 kronor. Och det är inget sjukt högt pris på en ponny idag.

Och ska de nu genomföra idéen kan de göra det på ett mycket smartare sätt.

Men det är ju lika dyrt för de som inte placerar sig. Prispengar gynnar ju bara dem som är allra bäst.
Man borde satsa på bredden istället, annars blir sporten urholkad.

Har en kompis vars dotter tävlade ponny för några år sedan, och som det gick ganska bra för. Dottern ville delta i en tradiotionell nationell tävling, men slutsumman för en helgs tävling blev så hög, att hon kunde inte vara med. Mamman kontaktade då vederbörande klubb och ifrågasatte de höga anmälningsavg, och fick till svar "föräldarna kräver de höga prispengarna för att kunna finansiera barnens tävlnde"
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Men det är ju lika dyrt för de som inte placerar sig. Prispengar gynnar ju bara dem som är allra bäst.
Man borde satsa på bredden istället, annars blir sporten urholkad.

Har en kompis vars dotter tävlade ponny för några år sedan, och som det gick ganska bra för. Dottern ville delta i en tradiotionell nationell tävling, men slutsumman för en helgs tävling blev så hög, att hon kunde inte vara med. Mamman kontaktade då vederbörande klubb och ifrågasatte de höga anmälningsavg, och fick till svar "föräldarna kräver de höga prispengarna för att kunna finansiera barnens tävlnde"

Sorgligt nog så är livet orättvist. Ridsporten i sig är väldigt dyr och därmed också tävlandet. Man får inte göra allt man vill och det är tråkigt.
Men i det här fallet tycks ju inte kostnaderna för tävlandet bli så mycket lägre ändå. Och foder, bensin, träningar, utrustning osv kostar ju lika mycket ändå.

Vad den klubben sa är inte min sak att svara på. Prispengarna inom ponnysporten är låga ändå. SM-vinnaren i hoppning fick väl bara 5 000 kronor i år vill jag minnas och det är inte särskilt mycket. Därför tror jag inte att ponnyryttarnas föräldrar finansierar tävlandet med prispengarna. Det är nämligen så gott som omöjligt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har sett en prop och den skiljer sig 0-10 kronor från vad klasserna har kostat de senaste åren. Där har de rosett, plakett och hederspriser i LC och den första LB:n. I den andra LB:n och i LA:n är det rosett, plakett, segertäcke och startavgift tillbaka till placerade.
Avdelning B kostar lika mycket som vanligt så de har iaf inte fått det billigare, på just den här tävlingen.
Veterinär? Uppstallning? Just uppstallningen brukar ju vara sjukt dyr, helst om boxarna är inhyrda.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

det enda positiva jag kan se är att föräldrarna inte kan ta pengarna. Att man inte kan pressa sina barn, och bli tvärilsken över en andraplacering, eller att man inte her lika mycket att "vinna över andra föräldrar" instinkter;)

...

Detta är ju också en av anledningarna till den nya regeln
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Helt vansinnigt, tror inte att klubbarna kommer att göra det billigare att tävla heller.... Sen så är det ju en jävla dubbelmoral att ponnytravet fortfarande har kvar prispengarna, samma sak att mindreårig ryttare på stor häst kan vinna pengar...
Sen är ju den stora frågan, hur många gånger vinner man så mycket pengar på en ponnyhopptävling att man vid dagens slut gått plus och verkligen får ut några pengar?? Medräknat bensinkostnader och sånt....
allt bara för att en idiot till krönikör i en känd dagstidning råkade ta upp det här....
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Helt vansinnigt, tror inte att klubbarna kommer att göra det billigare att tävla heller.... Sen så är det ju en jävla dubbelmoral att ponnytravet fortfarande har kvar prispengarna, samma sak att mindreårig ryttare på stor häst kan vinna pengar...
Sen är ju den stora frågan, hur många gånger vinner man så mycket pengar på en ponnyhopptävling att man vid dagens slut gått plus och verkligen får ut några pengar?? Medräknat bensinkostnader och sånt....
allt bara för att en idiot till krönikör i en känd dagstidning råkade ta upp det här....

Ponnytravet är väl inte kopplat till SvRF?!

Om det nu är så hemskt att en 12-åring kan vinna pengar så borde alla som är 12 år och yngre få hederspris istället för prispengar, oavsett om personen rider ponny eller stor häst. Alla som är 13 år eller äldre får prispengar. Inte särskilt knepigt att tänka ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 751
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 398
Senast: G-uldlock
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 941
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp