Bukefalos 28 år!

Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Det har jag redan skrivit här i tråden. Kan man inte komma med vettiga hederspriser, vilket är så gott som omöjligt, så är det bättre att helt strunta i det. Ingen blir glad av att få massor av tramsgrejer som man inte har någon nytta av.
Här är exempel på saker som jag eller ponnyns nya ryttare ridit in: en flyveil (i en hiskelig färg, till en ponny som inte använder flyveil), en grimma (rödsvartrutig i storlek ponny som var alldeles för liten) och en hovsalva med okänt användningsområde.
Inget som man har nytta av alltså. Självfallet bättre att få ett par hundralappar att lägga på något som man behöver eller som nu, inget alls.
Vill man göra det lite festligare så kanske pokaler och segertäcke är bra? Pokaler till de sex främsta kanske och avgifterna tillbaka till samtliga placerade?!

OK det var en åsikt, men hur många pokaler vill man ha hemma ??? :) :) Känns ändå lite "enahanda" men det är kankse vad ponnyryttare vill ha. (Fast inte min tjej, men hon är kanske ett undantag ??) Pokaler kostar också pengar och gör att avgifterna inte kan sänkas så mycket. Det kanske ska vara så trots allt att det är helt utan hederspriser och rejält billigare att starta ?:confused:

Detta är precis som vi befarade när vi var uppe på möte på förbundet om detta !! Men man ville tyvärr inte lyssna på det örat utan stirrade sig blind på att media fått upp ögonen på att "barn" vinner pengar !!! SUCK !!! Får hoppas att det väcks en ny debatt på stämman och att det kommer till en ändring ! Man kan ju ev. maximera summan i en klass så att det inte "sticker i ögonen" på de som retar sig på detta ?!?! Eller ta bort det för B-ponny men låt C och D-ponnyryttarna vinna premier, som var ett av förslagen också. Det var ju inte en "förmögenhet" man vann precis !!! Tramsigt är det i allafall ! :devil: Hoppas på ny debatt i förbundet ! ;)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

OK det var en åsikt, men hur många pokaler vill man ha hemma ??? :) :) Känns ändå lite "enahanda" men det är kankse vad ponnyryttare vill ha. (Fast inte min tjej, men hon är kanske ett undantag ??) Pokaler kostar också pengar och gör att avgifterna inte kan sänkas så mycket. Det kanske ska vara så trots allt att det är helt utan hederspriser och rejält billigare att starta ?:confused:

Detta är precis som vi befarade när vi var uppe på möte på förbundet om detta !! Men man ville tyvärr inte lyssna på det örat utan stirrade sig blind på att media fått upp ögonen på att "barn" vinner pengar !!! SUCK !!! Får hoppas att det väcks en ny debatt på stämman och att det kommer till en ändring ! Man kan ju ev. maximera summan i en klass så att det inte "sticker i ögonen" på de som retar sig på detta ?!?! Eller ta bort det för B-ponny men låt C och D-ponnyryttarna vinna premier, som var ett av förslagen också. Det var ju inte en "förmögenhet" man vann precis !!! Tramsigt är det i allafall ! :devil: Hoppas på ny debatt i förbundet ! ;)

Det blir förstås enahanda, men kanske ändå festligare än bara massor av ryktborstar och grimmor.
Jag tycker inte heller att det är en bra lösning, är mycket tveksam till om det ens finns en bra lösning.

Grejen är att prispengarna tillföll ägaren, inte ryttaren. (Fram tills 2007 då...) Många gånger ägde inte barnen sina ponnyer själva och fick alltså inte pengarna själva, officiellt alltså.
Om man ändå ska envisas med det här PK-tramsandet så borde man antingen ta bort prispengarna på B-ponnyer eller helt enkelt ge premier till de ryttare som är över 12 år och låta de övriga få presentkort eller dylikt.

Det irriterande är att Lilla Sportspegeln tog upp ponnyprispengarna som ett problem. Att programmet i sin löjligt enkla tävling delade ut resor till New York var visst ovidkommande :smirk:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Kl

Som den ponnyryttare jag är, tycker jag det är dåligt att de tagit bort prispengarna. Det kostar att ha häst!
Bara själva hästen har jag fått spara ihop till (med sponsring av föräldrar), att den sedan kostar x antal tusenlappar i månaden till bara uppehålle och mat är en annan sak. Dessutom behöver jag i alla fall en del utrustning för att bara kunna rida den (ny hoppsadel inhandlades förra månaden då den andra blev för liten). Till det kommer en hel del annat för att jag ens ska kunna tävla (grönt kort, licenser, vaccinationer, tävlingsutrustning etc etc.). Sen för att i huvudtaget kunna ta sig till en tävling ska vi även ha en transport (som måste låna/hyras), sedan tillkommer anmälningsavgift.
Och nu har jag inte räknat in alla dessa skoningar, träningar (för att ens kunna tävla!), eventuella veterinärbesök osv.

Så visst vore det trevligt med lite sponsring till intresset i alla fall. Och sedan tror jag knappast att någon kan tjäna på att pusha sina barn/ungdomar att tävla, det går liksom inte ihop.

/Sanna
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*

Här i södermanland är allt lika dyrt fortfarande, men jag är inte förvånad.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*Knapplån*

Några nya åsikter i frågan? Är tävlingarna billigare för er?

Vad det gäller min ponnys tävlande så är samtliga avgifter mer eller mindre lika höga som förra året. Det kan skilja en tia eller så men det är ju inget att hänga i julgranen :crazy:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Samma här. Hitills har jag bara sett en enda klubb som sänkt avgifterna.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag vet att en nationell hoppning i februari, Ljungby väl?!, hade rejält sänkta kostnader. 70 kronor per start.
Övriga tävlingar kostar 100-120 kronor per klass. Mardrömsexemplet har jag nog skrivit om här i tråden redan. (Sörmländsk klubb som tar 170 kronor för en reg MsvB :o :mad: )

Fortsättningsfråga:
Vad har ni sett för priser på tävlingarna?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Om prispengarna ska tas bort så får dom åtminstonde sänka anmälningsavgiften lite så att det motsvarar vad som ananrs skulle ge bort i prispengar..
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, så var ju tanken. Det skulle ju bli billigare för alla istället för att de bra ekipagen skulle premieras. (Vilket imo är rätt efterblivet ;) )
Men ändå, när sker utvärderingen?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*

Jag tycker det är synd att prispengarna förasvunnit, som "tur" är så tävlar jag ju stor häst där man fortfarande får prispengar.

jag vet inte hur det är på ponny men på häst har dom ju höjt startavgiften med typ 10 kronor för att disktriktet ska ha en del oxå. Om dom har gjort så på ponny oxå tycker jag det är riktigt dåligt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Distriktet har ju fått pengar förut också. "Femkronan" har det kallats på vissa ställen förut iaf.
Jag har inte sån järnkoll på tävlingarna att jag minns vad varje tävling tog för respektive klass förra året men generellt sett så är det inga sänkningar. Snarare tvärtom. Att betala 120 kronor för en regional LA med rosett, plakett och hederspris är helknäppt. Särskilt när motsvarande 1,20 m på ridhästtävlingen ger 700 kronor till segraren. Säkert att ponnysegrarens hederspris är värt 700 kronor :smirk: :mad:

Ska man ta beslutet på allvar så tycker jag att avgiften borde gått ner till iaf 60-70 kronor per klass.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker att de som tävlar häst borde reagera och agera faktiskt. Som det är nu så är det bra mycket mer i vinst att arrangera en ponnytävling istället för häst. Vad händer när klubbarna börjar upptäcka det? Gissa hur många hästtävlingar det blir om några år.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker att både ponny- och ridhästryttare borde reagera. Det är fruktansvärt orättvist mot ponnyryttarna och deras föräldrar att behöva betala lika mkt som ridhästarna utan att få ut samma pris vid placering. Det är helt orimligt att ponnyryttarna går med på det!

Vet du något om en eventuell utvärdering av beslutet?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Lite OT men är det någon som vet varför det är ändrat så att prispengarna tillfaller ryttaren och inte ägaren?

Det är för att det ofta är väldigt svårt att veta vem som är ägare till hästen, många ändrar inte hos förbundet ägarbyte tex.

Då är det lättast att betala ut till ryttaren (eftersom man vet vem som rider hästen då den placerar sig) så får den göra upp med ägaren ur de ska fördela pengarna.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Det är för att det ofta är väldigt svårt att veta vem som är ägare till hästen, många ändrar inte hos förbundet ägarbyte tex.

Då är det lättast att betala ut till ryttaren (eftersom man vet vem som rider hästen då den placerar sig) så får den göra upp med ägaren ur de ska fördela pengarna.

Okej, jag hade en fundering om att det hängde ihop med borttagande av ponnyprispengar. (För att undvika att barnen fick pengarna så gick prispengarna till ägarna=ofta föräldrarna och nu när det togs bort var det inte aktuellt längre.)
Men det är nog som du skriver :) De är inte så bra på att fixa ägarbyte. Vi skickade in om det direkt när vi köpt en av pållarna, det hände nada. Efter lite påtryckningar gav vi upp.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

De priser jag har sett ( Lokal och Regional ponnyhoppning ) var väldigt inget att hänga i julgranen , det var ex. muggar med hästmotiv , grimmskaft , benreflexer , benlindor , hästgodis , "Människo Godis" och diverse krimskrams . Inga blir väl speciellt glad över sånna priser skulle jag tro, inte jag iallafall . :crazy:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Nej jag har ingen aning. Men jag skulle kunna tänka mig att skriva ihop några rader och skicka in när det är dags.

Det kan jag också tänka mig att göra. Skrivkunskaperna finns väl kvar trots att jag inte längre läser till journalist ;)
När beslutet inte hjälper kostnadsmässigt kan ju lika gärna prispengarna finnas kvar så blir iaf några glada :)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

De priser jag har sett ( Lokal och Regional ponnyhoppning ) var väldigt inget att hänga i julgranen , det var ex. muggar med hästmotiv , grimmskaft , benreflexer , benlindor , hästgodis , "Människo Godis" och diverse krimskrams . Inga blir väl speciellt glad över sånna priser skulle jag tro, inte jag iallafall . :crazy:

Förutom godiset var väl några grejer iaf användbara. Även om jag har en miljon muggar så går muggarna ju sönder då och då.
Grimskaft har vi väl också en miljon men det går ju åt lite. Reflexer gillar jag faktiskt som pris, det är viktigt. (Och ja, vi har nog ungefär en miljon benreflexer också ;) )
Däremot gillar jag inte att få godis. Varken till häst eller människa. Cinna t.ex. äter öht inte sånt godis. Chiva gör ibland. Peia vet jag faktiskt inte, hon har nog aldrig fått prova. Då är det bättre med t.ex. morötter eller äpplen i pris tycker jag :)

Men visst, jag tar hellre 400 kronor för en seger i LA än en grimma :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 409
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
733
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp