Bukefalos 28 år!

Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nu blev jag nyfiken, hur är ägarna till So What inblandade i Maddick?

Har inte sagt att ägarna till So What är inblandade i Madick, har sagt att en av de som var inblandade i försäljningen av So What även till viss del är inblandad i Madick-striden. Viss skillnad ;)
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Först och främst, det var inte Annette som startade Madick i 150-hoppning innan HL fick ta över hästen, det var Helena Feuk-Lunddahl. Om du kollar Madicks resultat för 2003 på ridsportförbundets hemsida så är det enbart Helena Feuk-Lunddahl som startat hästen det året, och det var även hon som red Madick i Breedersfinalen 2002. Det stämmer att AK har ridit in hästen, men sedan lämnades hon till H.F-L för vidareutbildning och tävlande i årgångschampionaten. Mao så kan inte AK ha ridit/utbildat Madick så högt innan H.F-L tog över, och jag tvivlar på att AK red sin häst under tiden den var under utbildning hos H.F-L


Och.... varför skulle inte HL ha varit där hon är idag utan Madick? Har du glömt Mynta??? En häst som HL utbildat från grunden till att komma på en 4:e plats i VM, det bästa individuella svenska resultatet någonsin i ett världsmästerskap. En häst som köptes in mkt billigt som dressyrhäst till familjen Lundbäcks ridskola efter att ha misslyckats med hoppmomentet vid kvalitén

Och So What, en häst som HL blev uttagen till OS på redan 2000, 4 år innan hon öht hade börjat rida Madick (och som togs ifrån henne strax innan avresan till Sydney, en av de inblandade i den försäljningen är även inblandad på ett hörn i Madick-striden)

Dessutom har HL flera gånger visat att hon inte bara har en häst att fightas i toppen med, så att påstå att hon är där hon är enbart är Madicks förtjänst, det är väl liiiite vilseledande, eller?

Nu missförstod du mig! Det jag menade var att när H F-K tävlade Madick så var det Annette själv som red o tränade hästen, hon hade en stallplats hos H F-K och gjorde allt själv utom att tävla. Och Mynta hade pensionerats innan HL tog Madick och det hade varit ganska tyst om HL tills framgångar med Madick började komma! Och att Helena är duktig har jag inte sagt nå't om, blir bara lessen över att man tror att HL tog en totalt orutinerad häst och ska få all kred för vad Annette faktiskt gjort med sin häst! Och som de flesta vet när man rider in unghästar är det de första årens utbildning som sätter "spår" av hur duktig hästen blir (givetvis efter hästens potential). Man kan väldigt lätt förstöra ett "ämne", vilket händer väldigt många bra hästar. Annette tog en häst som INGEN ville ha, Madick klassades som "galen"! Om jag minns rätt så var hon väl nära att tas bort, Hur många timmar i veckan tror du man lägger ner på en sån häst för att få den till Breeders som 6-åring??? VÄLDIGT MÅNGA!!!!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men det är inte huvudkravet i stämningen. Även vid detta alternativ är ditt påstående fel eftersom AK då utgår från HELA prissumman o gör kostnadsavdrag därifrån. Du ha cyklat ihop de två alternativen till en egen soppa.
PL

Det ÄR huvudkravet i stämningen! Sen att all juridiskt skriven stämning av advokat är utformad på ett sånt sätt att man som "vanlig" person kan bli alldeles "snurrig" kan man bara beklaga! Men den här gången får du vara ute o cykla själv! Och soppan är ju något du själv kokat ihop, så den får du äta själv! Och,som du själv tycks ha glömt, så har ju Lundbäcks varit med att trissa upp den här cirkusen till radikala höjder! Hur många gånger är det inte som dom i sista sekund ändrat sig, lagt till och dragit ifrån, vid försök att få parterna att enas? Sista gången vid en överläggning i tingsrätten, deras sista stämning om kravet på 7.6 milj.?????
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Och att Helena är duktig har jag inte sagt nå't om, blir bara lessen över att man tror att HL tog en totalt orutinerad häst och ska få all kred för vad Annette faktiskt gjort med sin häst!


Om jag minns rätt så var hon väl nära att tas bort, Hur många timmar i veckan tror du man lägger ner på en sån häst för att få den till Breeders som 6-åring??? VÄLDIGT MÅNGA!!!!

Nu gör du fakta till gröt igen- det finns ingen som påstått någon gång att H.L. tog en totalt orutinerad häst ,det vore bra om du kunde citera vem som påstått detta så blir du lite mer trovärdig.

Att hon var totalt orutinerad för de klasser H.L. tagit henne till vet ju alla.

Sedan spelar det ingen roll hur många timmar A. har lagt ner på sin häst, hur nära hon var slakt eller hur svår hon varit-det är inget som den ryttaren som nu har henne ska betala eller kommer att ens behöva ersätta, betalningen eller värdesättningen för det arbetet låg i ingångsvärdet vid kontraktsskrivandet.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja du verkar ha blivit alldeles snurrig när du läst stämnngen så varför inte låta bli att hänvisa till den!
PL
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nu missförstod du mig! Det jag menade var att när H F-K tävlade Madick så var det Annette själv som red o tränade hästen, hon hade en stallplats hos H F-K och gjorde allt själv utom att tävla. Och Mynta hade pensionerats innan HL tog Madick och det hade varit ganska tyst om HL tills framgångar med Madick började komma! Och att Helena är duktig har jag inte sagt nå't om, blir bara lessen över att man tror att HL tog en totalt orutinerad häst och ska få all kred för vad Annette faktiskt gjort med sin häst! Och som de flesta vet när man rider in unghästar är det de första årens utbildning som sätter "spår" av hur duktig hästen blir (givetvis efter hästens potential). Man kan väldigt lätt förstöra ett "ämne", vilket händer väldigt många bra hästar. Annette tog en häst som INGEN ville ha, Madick klassades som "galen"! Om jag minns rätt så var hon väl nära att tas bort, Hur många timmar i veckan tror du man lägger ner på en sån häst för att få den till Breeders som 6-åring??? VÄLDIGT MÅNGA!!!!

Först en rättning av ett rent faktafel:
HL tog över Madick 2004, Mynta pensionerades 2005 (officiellt avtackades hon i slutet av september 2005, i samband med Linköpings Horse Show). Så, nej, Mynta var inte pensionerad innan HL tog Madick.

Sen så är det väl ingen som påstått att HL tagit en helt orutinerad Madick???? :confused: Vi har ju gång på gång upprepat att hästen var startad 140-150 nationellt. MEN det är en oerhörd skillnad att starta nationellt jämfört med att starta de största klasserna internationellt, så att påstå att HL bara finslipad AK´s jobb, det är verkligen att underskatta HL´s insats!! Mkt större, mer tekniska banor och hårdare (mkt hårdare) motstånd. Madick var ett helt oprövat kort i de stora sammanhangen, och det vet även du.

Dessutom, som ginnies helt riktigt skriver, så var ju värdet av AK´s jobb inräknat i det ingångsvärde som sattes på hästen vid kontraktets undertecknande.

Och, om det nu (som du skriver) var tyst om HL tills hon tog över Madick, och att hon har kommit dit hon är tack vare Madick, hur kommer det sig då att AK öht vände sig till just HL för att få ut sin häst för att prövas internationellt?? Varför kontaktade hon inte någon av alla andra ryttare som rider internationellt (och som enligt dig (?) skulle vara duktigare/mer framgångsrika??? Frågan är väl ifall någon annan ryttare av den kalibern hade varit intresserad av att ta hela den ekonomiska risken med en oprövad häst på samma sätt som Lundbäcks tog på sig den ekonomiska risken i detta fall, AK betalar ju inte ens för hästens dagliga uppehälle och skötsel.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja det är skillnad, det håller jag med om!
Men jag undrar ändå varför det är Lundbäcks som hamnar i hetluften igen?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja det är skillnad, det håller jag med om!
Men jag undrar ändå varför det är Lundbäcks som hamnar i hetluften igen?

Fast jag undrar vilken ryttare som inte hade hamnat i hetluften om dom hade en häst som togs ur karantän inför ett OS

Isåfall kan man ju säga att RGB oxå hamnat i hetluften rejält när Tops sålde roffes mästerskapshäst inför EM,VM eller OS (jag minns inte riktigt vilket mästerskap det var) det var ju spaltmeter upp och spaltmeter ner i pressen och han var ju sådär glad på Tops iochmed att det var andra gången Tops sålde en häst framför näsan på Roffe trots att han hade lovat att inte göra det. Sedan sa ju Roffe upp sig.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Hetluften igen.... Antar att du syftar på SoWhat-affären som första gången de var i hetluften, eller?
Enda likheterna jag ser mellan de 2 tillfällena är isf det faktum att HL i "sista sekunden" tvingats byta häst inför ett OS...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nu kan man inte göra annat en att skratta!!! Bakgrundsfakta??? Vart ifrån??? Tidningarna, eller.....???? Konstigt att man som hästägare ska bli mer eller mindre lynchad bara för att man vill ha sin del av kakan! När man dessutom blivit lovad det muntligt! Även om kontrakt är skrivet fanns det ju ett muntligt utlovande av Hasse om omskrivning om Madick vart en "världshäst", det är lika bindande som ett skriftligt kontrakt! Är det inte relevant hur mycket tid som Annette har lagt ner på hästen kan det ju inte heller vara relevant hur mycket tid Helena har lagt ner! Annette tog ju pengarna ur egen ficka, Helena har fått en hel del betalt av ridsportsförbundet! Ska då bara Helena ha vinst o premiepengar? Kostar det så mycket för Helena att ringa till ägaren o tala om vart i världen hästen befinner sig? Kostar det Helena så mycket att bjuda med ägaren på de stora tävlingarna? Och ska Madick betala hela Helenas stall med tävlingshästar innan innan vinstpengar kan delas??? Och alla tävlingar som ridsportsförbundet betalat till ekipaget, där ALLT ingår om ekipaget representerar Sverige! Lundbäcks har alltså vid dessa tävlingar inte bekostat en krona! Neej, lite bättre bakgrundsfakta vill jag nog ha!!! Inte konstigt att svenska topphästar försvinner utomlands, på det ena eller andra sättet. Och om inte grunden görs ordentligt så blir det ingen "världshäst" heller! Ha en bra dag och ta hand om er i kylan (IGEN!!!!)!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Är det inte relevant hur mycket tid som Annette har lagt ner på hästen kan det ju inte heller vara relevant hur mycket tid Helena har lagt ner!


Igen, den tid A. har lagt ner på sin häst ligger i den miljon som sattes som ingångsvärde på hästen vid kontraktsskrivandet.

Igen, den tid H.L. lagt ner på hästen blir, och även om en del tävlingar betalats av ridsportförbundet så kommer H.L. med största sannolikhet, och med rätta, kräva ersättning för den tid hon under de resorna lagt på Madick och i det kommer det med största sannolikhet, och med rätta, även ingå viss övrig tid beroende på hur många hästar som varit med på resan.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Hetluften igen.... Antar att du syftar på SoWhat-affären som första gången de var i hetluften, eller?

Samma personer äger ju även Chicago Z och det finns väl ingen häst som haft så mkt ryttarbyten som just den.... Den är 11 år och har ju tävlat sedan den var 4 år dvs i 7 år och haft 8 olika ryttare bara som kan kan komma på. Vågar man fortfarande då påstå att So What-affären bara var Lundbäcks fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Samma personer äger ju även Chicago Z och det finns väl ingen häst som haft så mkt ryttarbyten som just den.... Den är 11 år och har ju tävlat sedan den var 4 år dvs i 7 år och haft 8 olika ryttare bara som kan kan komma på. Vågar man fortfarande då påstå att So What-affären bara var Lundbäcks fel.

Kan man öht påstå att SoWhat-affären är Lundbäcks fel?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Kan man öht påstå att SoWhat-affären är Lundbäcks fel?

Nej, men du har väl läst i Madick trådarna folk älskar att dra upp So What affären som ÄNNU ett exempel på Lundbäcks samarbetssvårigheter med hästägare ;)
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nej, men du har väl läst i Madick trådarna folk älskar att dra upp So What affären som ÄNNU ett exempel på Lundbäcks samarbetssvårigheter med hästägare ;)

Jo, men hur man få det till att So What-försäljningen är Lundbäcks fel, det har jag svårt att förstå... ;)
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Igen, den tid A. har lagt ner på sin häst ligger i den miljon som sattes som ingångsvärde på hästen vid kontraktsskrivandet.

Igen, den tid H.L. lagt ner på hästen blir, och även om en del tävlingar betalats av ridsportförbundet så kommer H.L. med största sannolikhet, och med rätta, kräva ersättning för den tid hon under de resorna lagt på Madick och i det kommer det med största sannolikhet, och med rätta, även ingå viss övrig tid beroende på hur många hästar som varit med på resan.

Undrar hur många av hästägarna till de "världshästar" som lånas ut till toppeliten av ryttare som skulle hålla med dig????????????? Och undrar hur många av de andra toppryttarna som skulle hålla med dig??????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 263
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 711
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 905
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp