Inkomst på hobbyn

Lejonelle

Trådstartare
Har du någon hobby som ger plus i kassan istället för att kosta pengar? Vad är det i så fall? Jag ska gå i pension om några år och tänkte försöka byta ut en del fritidskostnader mot likvärdiga aktiviteter som är gratis eller ger vinst.

(Tråden handlar inte om skatteregler för hobbyverksamhet, finns en annan tråd om det som jag har läst)
 
Om du menar saker jag gör som bottnar i mitt intresse, men som jag kan få betalt för, eller utföra gratis så gör jag det till viss del.
Jag tränar häst, mot en låg ersättning. Det är absolut pga mitt intresse, men om jag inte hade fått någon ersättning alls tror jag inte jag hade fortsatt någon längre tid. Då skulle jag hellre lagt den tiden på den egna hästen - som i och för sig kostar pengar...
Träningen kan dock inte ersätta den egna hästen, det finns så mycket mer jag får ut av äga min häst som jag aldrig kan få av att "bara" träna andras hästar.
 
Om du menar saker jag gör som bottnar i mitt intresse, men som jag kan få betalt för, eller utföra gratis så gör jag det till viss del.
Ja, precis det menar jag. Tack för svaret.
Jag resonerade ungefär som du, när jag höll på med häst, så jag skaffade mig en utbildning som gjorde att jag kunde ha F-skatt och ta betalt för vissa tjänster men eftersom jag också jobbade på ett vanligt jobb och hade egen häst blev det sammantaget för mycket, då.
Kanske skulle vara annorlunda nu, eller framför allt om några år när jag inte längre har någon vanlig anställning. Men det är ju ändå bra att ha någon liten inkomst och jobba lite då och då, tänkte jag. Så jag funderar på att ha någon liten inkomsthobby, typ rasta hundar eller ta upp hästmassagen igen.
 
Flera saker, utöver den ordinarie heltidstjänsten.
Dels gör jag fortfarande inhopp i mitt tidigare yrkesområde, den inkomsten är rätt påtaglig men det fungerar inte som hobbyinkomst för någon utan den ganska smala specialkompetensen.
Dels extrajobbar jag till och från som fotograf, i betydligt blygsammare omfattning och därmed blygsammare inkomst men ändå. Men litet grann samma sak där, steget från nybörjare till att kommersialisera hobbyn är inte helt litet.
Dels gör jag dekaler (skyltar, namn till båtar eller hästtransporter, dekor eller namn till bilar mm) i liten omfattning. Där är insteget litet lättare, det kräver en dator och en skärplotter plus litet tekniskt handlag och litet estetiskt sinne. Samtidigt innebär det en ekonomisk investering, och ärligt talat är det kanske inget jag skulle syssla med för mitt eget höga nöjes skull om det inte gick att få någon intäkt alls. ;)
 
Jag syr och säljer, främst grytlappar och mössor (iof som företagare men det är min hobby). Mamma stickar vantar och säljer lite på vinterhalvåret. Hon har även målat träsaker (typ smörknivar, kaffeburkar osv) och sålt, allt som hobby. Ingen av oss gör någon vinst på det att tala om, det täcker materialet och så blir det kaffepengar typ. Hantverk över lag är svårt att gå plus med upplever jag, folk är inte beredda att betala för tiden det tar.
Så mycket hänger nog på vilken hobby man har.
 
Jobbar som ringsekreterare vid hundutställningar. Ersättning är 800 kr/dag (före skatt). Full ersättning för resor till utställningsplatsen. Frukost, lunch och fika brukar ingå. Det behövs en utbildning som går över några helger (3-4?) hos den lokala kennelklubben. Utbildningen bekostar man själv, sedan måste man gå minst fem utställningar som elev och aspirant.

Ett bra extraknäck om man gillar hundar!
 
Gör det inte än, men i teorin skulle jag kunna tjäna pengar på mina pelargoner (och palettblad). Rotade sticklingar kan man sälja för 20-30kr eller mer. En moderplanta brukar kosta runt 30-60kr i butik och har ofta minst 2-3 grenar som är redo att ta sticklingar på. Så bara på några veckor hade man i teorin kunnat få in pengarna man lagt ut och på en hel odlingssäsong borde man kunna få igen det mångdubbelt. Skötseln därimellan är ju bara vattning och gödning (vilket man kan göra med utspädd urin).
 
Jag jobbar med högskoleprovet, dvs två gånger om året. Det blir inte jättemycket lön totalt sett eftersom det är så sällan men dels är det ganska roligt och dels gillar jag provet som institution och vill gärna hjälpa till.
 
Ja, precis det menar jag. Tack för svaret.
Jag resonerade ungefär som du, när jag höll på med häst, så jag skaffade mig en utbildning som gjorde att jag kunde ha F-skatt och ta betalt för vissa tjänster men eftersom jag också jobbade på ett vanligt jobb och hade egen häst blev det sammantaget för mycket, då.
Kanske skulle vara annorlunda nu, eller framför allt om några år när jag inte längre har någon vanlig anställning. Men det är ju ändå bra att ha någon liten inkomst och jobba lite då och då, tänkte jag. Så jag funderar på att ha någon liten inkomsthobby, typ rasta hundar eller ta upp hästmassagen igen.
Min pappa är "dagismorfar" och äter lunch med barnen på en förskola några dagar i veckan. Han får inte betalt, men god, lagad lunch och kaffe. Och så gillar han barn och barn älskar honom så han blir pigg och glad av det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 835
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp