Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag och min sambo har tagit in en inneboende.

Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad.
Hurvida detta är sant råder det delade meningar om, enligt hans bror och vän, nej. Men killen (vi kan kalla honom x) är helt övertygad om att dom ville ta ihjäl honom.
Samt så tog det slut med flickvännen och han blev av med jobbet och hela hans tillvaro kraschade.

Han har svåra sömnproblem pga. att han inte törs sova ifall "dom" skulle komma så avsett sanning så är ju detta hans verklighet. (Vi bor 70mil från hans hemort)

Missbrukspersonlighet och missbrukar alkohol samt röker gräs/hasch.
ADHDdiagnostiserad. Överlag konspirationsteoretiker och tror att folk övervakar honom, vägrar använda min dator där webcam finns i locket.
Tycker inte om när det är molnfritt utan tror då att saterliter kan se honom.

Han har missbrukat kokain, tjack, subatex osv.
Pratar hela tiden om det och att han vill ha.

Hur hjälper vi bäst denna kille?
Jag har satt samma regler som jag alltid gör.
- Inget drickande om vi har folk här (på besök och dyl.)
- Inget meckande inomhus och ska han röka ska det göras snyggt
- Han hjälper till hemma
- Jobbar några timmar åt sambons företag för att hålla sig sysselsatt

Han får all mat och alla nödvändigheter, eget rum vägg i vägg med vår lägenhet.
Han har tillgång till internet, tv, tvspel osv. (Han är 23)

Trasslig uppväxt, missbruk, alkoliserade föräldrar, fosterhem osv.

Mitt hjärta blöder så för denna kille och vi vill hjälpa honom på bästa sätt då det är en kär vän.
Men bitvis känns det svårt.
Nu i helgen hände något så han har börjat dala nedåt igen. Han kan sitta och titta på en och bara flina, svarar inte på tilltal, uttalar sig nedlåtande om kvinnor, människor osv.
Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Han har flertalet gånger bråkat med en annan vän här pga. alkoholen.
Nu är också hans bror här och han har hunnit vara här i två dagar och dom är osams titt som tätt så det kommer inte hålla i längden.

Hur hjälper vi X?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.
Han har även fått ta ett visst ansvar över vår hund som han älskar över allt annat. Han tar kvällspromenaden så han får vara ifred, tänka, gå i skogen och bara umgås med hunden där kärleken är ömsesidig.
Hans mående går upp och ner och just nu är som sagt en downperiod (han har bott här i tre veckor)
Vi har hjälpt honom att ta tag i allt jobbigt som AF, soc, FK, jobb, plugg osv. Vi försöker hjälpa honom att skapa en framtid.

För min del gör det inget att han röker en spliff eftersom han då i mitt tycke fungerar bättre när han kommer ner på jorden. (Äter ingen adhd medicin)
Men alkoholen är desto sämre, nu nekade jag honom idag för han sa tidigare att han måste sluta dricka och när vi sedan åkte förbi systemet skulle han in. Men jag nekade och hänvisade till vad han tidigare sagt och förklarade att det kommer komma folk imorn och att vi då ska parta lite på fredagen hemma och att han kan dricka då.

Han vägrar prata med psykolog eftersom han tror att dom kommer hjärntvätta honom.

visst kan ni försöka hjälpa...men se för höge faraos skull att ni inte simmar ut på djupt vatten för att göra det..då drar han bara er med sig

skulle aldrig, säger aldrig låta en narkoman använda min lägenhet.

visst,bjuda på käk ibland eller låna ut duschen, tvättmaskin. men boende och pengar får han fixa själv.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

KL

molntussar: Jag har gjort EXAKT det ni gör i yngre år.

Låtit en nära vän med enorma missbruksproblem bo hos mig för att slippa "bo på gatan", fixat mat och lånat ut pengar.

Hon hade dock ändå så pass stor respekt för mig och insåg att jag var väldigt naiv och okunnig, så det var faktiskt hon som under en av sina nyktrare perioder berättade att hon stal saker av mig och pantsatte (och lämnade tillbaka ibland utan att jag märkte att de varit borta...), tog mycket mer droger än vad hon sade just då, knarkade hemma i lägenheten osv. Att hon manipulerade mig, helt enkelt.

Det var HON som skickade mig på anhörigbehandling en helg, och såg till att jag kom iväg på Al-Anonmöten osv. För att sedan själv ta återfall och må jättedåligt. :( Men då kunde åtminstone JAG skydda mig själv, och vi kunde återförenas och ha jättetrevligt när allt var över.

Hon tog själv beslutet att sluta, när hon "knarkat färdigt", och det hade kanske inte hänt om inte jag fått styrkan att sluta vara en av hennes medberoende?

Så jag ber dig bara att ta till dig av det som skrivs här, det är klart vettiga tips. :)
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

KL

molntussar: Jag har gjort EXAKT det ni gör i yngre år.

Låtit en nära vän med enorma missbruksproblem bo hos mig för att slippa "bo på gatan", fixat mat och lånat ut pengar.

Hon hade dock ändå så pass stor respekt för mig och insåg att jag var väldigt naiv och okunnig, så det var faktiskt hon som under en av sina nyktrare perioder berättade att hon stal saker av mig och pantsatte (och lämnade tillbaka ibland utan att jag märkte att de varit borta...), tog mycket mer droger än vad hon sade just då, knarkade hemma i lägenheten osv. Att hon manipulerade mig, helt enkelt.

Det var HON som skickade mig på anhörigbehandling en helg, och såg till att jag kom iväg på Al-Anonmöten osv. För att sedan själv ta återfall och må jättedåligt. :( Men då kunde åtminstone JAG skydda mig själv, och vi kunde återförenas och ha jättetrevligt när allt var över.

Hon tog själv beslutet att sluta, när hon "knarkat färdigt", och det hade kanske inte hänt om inte jag fått styrkan att sluta vara en av hennes medberoende?

Så jag ber dig bara att ta till dig av det som skrivs här, det är klart vettiga tips. :)

Det var just det jag menade med att inte simma ut för långt i ens iver att hjälpa. Risken är stor att man själv dras med o skadas i processen.

Det är just det som är det djävulska i hela processen.Man måste stänga av känslor och se hur en kär vän, släkting långsamt begår självmord. Och det enda verkligt hjälpfulla du kan göra är att ställa ultimatum.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 367
Senast: Björk
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 221
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp