Bukefalos 28 år!

Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Skönt att han mår bättre, lät väldigt otäckt att hitta honom så...



I måndags red jag Cuben för min tränare för första gången:) Han skötte sig jättebra, vi jobbade mest i skritt och arbetade med böjning och att han skulle söka sig framåt nedåt. En del trav och även en galopp i varje varv. Var jättekul att äntligen få träna på sin EGEN häst och få ett kvitto på man inte är helt ute och cyklar med utbildningen av honom.

Nu ska jag bara hitta en sadel, har lånat ut min westernsadel tillsammans med en av mina andra hästar som flyttat till en fodervärd, men jag skulle ändå köpt en ny nu då han växt ur den... Red i min tränares sadel i måndags, och den satt faktiskt riktigt bra! Någon som vet vart man kan hitta Dakota- sadlar förutom på Tumbleweed (de har inte den bomvidd jag söker)?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Kul att tränaren tyckte att du var rätt ute med din utbildning av pållen :laugh: Passade inte pool'ssadeln?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Har inte haft hemma den än... Bilen havererade, så jag har en fet räkning från bilverkstaden att vänta, så det känns alldeles för osäkert att köpa en begagnad sadel utan öppet köp. Efterssom min tränares sadel satt riktigt bra känns det bättre att köpa en sadel byggd på samma bom...

Men tog idag reda på att det bara finns en ÅF av Dakota-sadlar, och de har inte någon modell hemma som passar, så jag får se hur jag gör. Ska upp till en butik i Kungälv som både har lite begagnat och nytt, de säljer bl.a. Pools och Continental som man kan ta hem på öppet köp...
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ja det känns ju mycket säkrare när man kan lämna tillbaka om den inte passar. Och pool'ssadlarna ligger ju i den prisklass så att man faktiskt har råd att köpa den som ny. :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

kl

Funderar på att åka på WRSB E tävling den 18 oktober om Phigalle känns ok. Någon som ska åka dit?

Velar lite vilka klasser jag ska välja. Förra gången var det western horsemanshio w&t,pleasure w&t och trail w&t. Denna gången blir det inte trailen då vi inte har haft möjlighet till att träna grind.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hejsan!
Nu kan jag också vara med här:)
Idag hämtade jag hem ett litet quaterpalomino sto på 2,5 år:love:
Hon är inriden men inte utbildad så det blir en massa att göra framöver, men vad kul det ska bli!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va kul! Du får lägga ut lite bilder!! :D

CindyLou: Jag funderar på att åka dit. Får ta med mig nån av dom andra hästarna som inte alls är westernridna men åker jag är det bara för att jag ska få lite erfarenhet. Har ju ALDRIG tävlat western förut så jag har ingen aning om hur det funkar :D.

Vad är det för svårighetsgrad på dom olika klasserna. Finns ju inga mönster eller så ute ännu! Vill du beskriva lite hur klasserna såg ut förra gången vore det jättesnällt!! :laugh: Och jag som är helt lost har inte fattat vad w&t betyder???? :p
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

w&t = Walk and Trot, alltså ingen galopp :)
Du kan lugnt åka dit för att få tävlingserfarenhet, dom brukar vara snälla på E-nivå och lägger enkla mönster. Men i trailen ingår oftast bro och grind, så tänk på det om hästen du tar med inte är van vid det :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ställde in ridlektionen idag pga koliken. Nu ska det börjas skrittas igång igen och ladda veckan inför helgens clinic som är våran första uppsuttna clinic. Han fick bakskor för första gången idag då det kan broddas i vinter runt om. Annars han han perfekt kvalite och min hovis vill hellst inte ha skor på Phigalle.

Jag har tävlat tre st E tävlingar. Första gången för två år sedan med Phigalle, trail at hand och showmanship at halter. En gång förra året på mitt sto Adele i western ridning och trail w&t . I augusti i år på Phigalle i pleasure w&t, western horsemanship w&t och trail w&t.

Denna gången lutar det åt pleasure w&t,western horsemanship w&t.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Haha var det inte svårare än så! :D Då får det nog bli connemaran som får åka med. Han funkar kanonbra i trav och skritt men galoppen blir han jättestressad i. Han är fd hoppponny vilket han inte riktigt fixade i huvudet så galoppen assoccierar (stavas det så ;)) han till hoppningen....

Ska ni starta med Tiny eller?? :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Här kommer bilderna på min nya♥

10323_1272345367907_1208089203


http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs256.snc1/10323_1272345407908_1208089203

http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs276.snc1/10323_1272345487910_1208089203

verkar inte funka.... trodde det gick att ta från facebook..
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Dags att uppdatera litegranna... Denna veckan har främst gått ut på att prova sadel... Tog hem en Pool's då jag föll för denna sadel när jag provsatt den i butiken, att läderkvalitén såg riktigt bra ut, och framförallt att den är riktigt vid i bommen... Efterssom Isabelle_L är så nöjd med sin kändes det värt att prova...

Nu har jag provat den ett par gånger, min tränare har även fått titta på den när jag suttit i sadeln, och jag har ridit ett pass med den... Hon drog samma slutsats som jag gjorde, att den sitter bra, är lagom vid, och är riktigt prisvärd... Och vi funderar båda på vad som kommer hända om han breddar sig! Han har en ganska markerad manke, som dessutom är ganska "välfylld", och antingen kommer han muskla sig såpass att den blir för tight, eller så kommer han muskla sig jämnt utmed ryggen så att den kommer fortsätta passa, bara "lyftas upp" på musklerna... Får hoppas på det senaste, för hur bred kan en liten arabkorsning bli? Bommen är en Full Quarter, 7 1/2", ska man gå upp i storlek finns ju knappt något att välja på känns det som...

Igår red jag ett ordentligt pass och övade på travbommar, galoppfattningar och halter. Han var ovillig att ta galoppen i vänster varv, höger gick mycket bättre, men efter lite övertalning blev det en vänstergalopp också. Och vi fick till en superbra ryggning, fyra steg med bara sits, ett lätt tryck i stigbyglarna och något höjd hand som hjälp:) Har varit jättesvårt att få till ryggningen innan, från marken är det jättelätt, men han har inte förstått vad jag menat i sadeln innan... Uppförde sig iallafall super:bump:

Hur framåt är era unghästar? Känns som att min är en riktig liten latmask, är superduktig på att stå stilla och tar avsaktningarna direkt, behöver knappt säga ordet innan alla fyra är fastcementerade i backen;) Men när man ska röra på sig framåt är han ibland seg som tuggummi...
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va kul att sadeln verkar passa! Som sagt det är ju inte alls säkert att den blir för smal sedan, han kanske breddar sig mer mitt över ryggen :laugh: Här händer det inte mycket. Silver är sååå uttråkad och jag med :grin: Känns som jag promenerat med honom i månader fast att det bara gått 2,5 veckor sen vet var här. Det är nu 7,5 vecka sedan skadan och mer vila lär det bli! Han skulle gå i liten hage oxå men efter att han brutit sig ut 2 gånger under veckan så får han nu gå i lite större hage igen. Det blir ju bara värre om han ska hålla på att gå igenom staketet.... nästnästa vecka blir det vet besök och ultraljud igen och jag hoppas verkligen att det har blivit bättre. Han är inte märkbart halt längre men å andra sidan syns det ju inte så tydligt när man bara skrittar. Efter vet. har varit här ska jag börja behandla honom med laser oxå.

Försöker hitta på saker för honom att gör i paddocken men det är inte mycket man kan göra när han inte få belasta benet så mycket. Hoppas verkligen att jag får skritta honom uppsuttet efter nästa behandling. Tror verkligen att han skulle behöva det för sitt lilla huvud. :laugh:

Hoppas att det går bra för er andra! Det där med att unghästarna är väldigt bra på att göra halt känner jag igen! ;):D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Phigalle är en riktigt Phigallelin. Efter att ha vilat från kliniken, oj det blev visst 1 1/2 vecka så åkte vi till clinic. Eller vi gick dom 2 km. Första passet super pigg. satt av och longerade och försökte sedan igen men det var rodeo hela passet kändes det som. Stel som en pinne och han bara bockade iväg i galoppen på den öppna delen. Andra passet var han som vanligt,ok.Gick hem 2 km och Idag knallade vi dit igen,gick han super på första passet och andra. Inte en enda bockning idag. Fortfarande massor av energi kvar! Åkte hem utan häst,han får stanna där en vecka på lite uppföljning och fortsättning.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ja idag hade vi också rodeo:D Åkte till ridhuset där vi i klubben brukar samlas på söndagar, och Cuben var riktigt på tårna. Han är ju inte van vid så många andra hästar, och att hålla reda på 4 stycken blev för mycket för honom. Efter att ha gått runt med honom en bra stund och låtit honom titta på allt och lugnat sig satt jag upp, och direkt bar det iväg i en bockserie längs med hela långsidan:o Men kvar satt jag, och han sansade sig ganska snabbt. Vi skrittade mest, böjde honom lite på volterna och travade litegrann, men koncentrationen var inte på topp... Men det är ju därför man åker iväg, för att miljöträna och vistas bland andra hästar, så själva träningen får komma när den kommer.

Är iallafall skönt att kunna lasta och åka själv, han är riktigt duktig, även om han är lite otålig under färden. Ska försöka hitta ett hösegel som passar när man har hingstgaller i släpet, hösäcken jag har hänger bara i vägen för huvudet...
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Phigalle från gårdagen innan vi skulle åka iväg på clinic.
Brllopet010.jpg

Brllopet002.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Uppdatering från oss

Det var ett tag sedan jag uppdaterade om vad som händer och sker med Wille.

Jag har fått en bulldozer ute i skogen, han går fram över allt och ju fortare desto bättre :rofl::rofl:

Vi har börjat träna för Jonna om onsdagarna och det har nu hunnit bli 2 träningar. Jag har fått i uppgift att träna ggaloppfattningar för dom har jag inte orkat jobba med innan. Sista träningen (förra veckan då jag varit sjuk hela denna veckan) så bara sparkade han när jag bad honom om galopp, så Jonna satt upp och gjorde lite fattningar och visst spakade han men inte alls lika mycke som med mig. Jag driver troligtvis för mycke i stället för att bara be om galopp. Så nu har det varit hårdträning på fattningar och i dag var jag hos svärfar och lånade banan och då gick fattningarna faktiskt bra, visst det blir lite ökad trav innan MEN han spakade inte iaf :D Vi hoppade även ett kryss på 50 cm och det gick bra, men han tycker banan är fasligt tråkig.
Har även börjat introducera spinnen för han och det har fattat väldigt snabbt :idea:

Så nu är det snart dax för en ny clinic för Bob Mayhews :d längtar redan!!!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Åhh va jag blir avundsjuk på er alla som kan åka iväg och göra massa saker :cry: Men men..... vår tid kommer forhoppningsvis snart :laugh: Jag har en liten påläggskalv hemma som jag grejar med oxå. En 1,5 åring unghingst som jag ska ha och tävla/träna på sedan oxå. Så det kommer väl bli att Silver blir frisk lagom till att jag ska börja sitta på Legend. Det blir bra sen när man har 2 att rida om någon av dom blir skadad ;)

Har ju fler hästar som jag rider men ingen som är westernriden och det är ju det jag vill syssla med nu. Hoppas hoppas att jag får skritta uppsuttet nästa månad :laugh: Tänkte att jag skulle börja bygga lite trailhinder som vi kan knalla över och träna på. Trail är inget jag hade tänkt tävla igentligen men det kan ju vara bra hjärngympa :D Har ni några tips på trailhinder??
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag ska själv försöka få tummen ur och få till mina trailhinder som jag planerat att bygga. Har en massa spillvirke från vår altan som ska användas till en bro bl.a.

Idag har jag en uppsättning bommar, 6 st. målade och 10 st. naturella, vanliga hinderstöd och koner. Jag har använt stöden+rep till grind, men ska bygga en rejäl grind i trä. Bro har jag använt en förstärkt lastpall, men ska även där bygga en ordentlig med räcke. Med bommar, koner, bro och grind kommer man långt, sedan får man väl använda lite vad man har...

Ska du inte tävla trail, det som är så kul! Speciellt ranch-trail:bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp