Bukefalos 28 år!

Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Tänkte putta upp tråden och passar på att uppdatera lite.

Jag och Cuben tar små, men säkra steg framåt. De senaste veckorna har vi jobbat lite mer med galoppen, mestadels från marken där han numera fattar galopp enbart av pussljud, och han kan hålla galoppen flera varv på volten. Uppsuttet är han fortfarande lite småseg på ridbanan, men böjer sig fint, söker sig framåt/nedåt och lyssnar bra på hjälperna.

Igår red vi ut en liten sväng, gick över broar och stötte på två farliga änder som fladdrade upp från ingenstans. Tar inga längre turer än då jag vill hålla mig i närheten av gården och inte korsa stora vägen då jag fortafarande är lite osäker på den lilla bock-maskinen:D

Ska hinna med en clinic innan det blir vintervila över jul/nyårshelgerna, längtar till våren då det blir träning på riktigt!!!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Kul att det går bra! :laugh: Hur gick det med sadeln??

Idag har Silver fått sin första laserbehandling. Hon gick igenom hela honom och både lasrade och masserade. 2 timmar höll hon på :)
Han var (som jag redan visste) jättestel i bogarna. Han har gått och överbelastat dom från skadan bak och det hade blivit riktiga muskelknutor så det var väldigt bra med en riktig genomkörare på hela kroppen. :laugh: Han tyckte att det var så otroligt skönt! Han såg för härlig ut när han stog och slickade sig runt munnen hela tiden :laugh: Nu blir det 4 behandlingar innan nästa ultraljud och då är det 3 månder sedan han skadade sig. Hon kommer att behandla hela kroppen alla 4 gånger men det blir nog mer massage på kroppen och laser på senan dom andra gångerna. Förhoppninsvis så får jag klartecken att börja rida i slutet av nov. Det vore väldigt bra att få komma upp på honom så att jag inte behöver rida in honom på nytt igen. Hann ju bara rida 3 månader och det har ju inte blivit riktigt befäst ännu men det ska nog gå bra :D Däremot tänkte jag att jag ska ta det riktigt lungt på honom i vinter. Han ska få längre igångsättning i skritt än va han blir ordinerad så att han verkligen håller. Finns ju ingen anledning att stressa. Vi ska varken träna eller tävla nu i vinter ju....;) Bara ut på lugna promenader. Den största risken med senskador är ju just att man sätter igång som för hårt för tidigt och det ska vi undvika!!

Hoppas att det går bra för er andra och att ni håller motivationen uppe nu när det börjar bli mörkt och kallt!!

Hur ska ni andra göra med vintervila på era unghästar?? Silver har ju haft sin vila nu men hade han inte blivit skadad så hade han fått vila helt 1 månad och sedan skrittas en månad....
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tiny har väl nån slags mellanvila. Hon vill inte bli riden på banan just nu, så Lena rider mest ut henne, och det går ju att träna bra där med! Så hon får vila ett tag nu, med endast uteritter, tills hon får tillbaka motivationen. Hon känns väldigt bäbis just nu, så hon får växa till sig lite under vintern :D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vintervilan för Phigalle planeras nog i januari månad. Har ev en träningstävling nu i November och en E tävling i December. Vet dock ej om han ska stå helt eller om jag kommer att skritta honom men det beror på väglaget. Som det är nu så får han småvilor om 3 dagar dagar i rad lite då och då annars rids han 4 dagar i veckan med en dag vila mellan.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag kommer ställa av Cuben helt minst en månad, med start över jul och nyårs-helgen då vi är borta en hel del. Kommer ta det lugnt i övrigt i vinter också, allt går så jäkla bra nu, så jag tror inte att det skadar om han får använda vintern till att smälta det han lärt sig och få lite välförtjänt semester:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Phigalle lastades smalt utan problem idag:banana::banana:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tycker oxå att det bra att ställa av dom helt. Tror att unghästarna behöver minst en månad helt utan ridning första året som man rider så att dom kan vila i både kroppen och huvudet. :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

I december har jag ägt Phigalle i 3 år och 2010 så blir han 5 åring. Gisses vad tiden går fort!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Visst gör den! I jan har jag haft Silver 1 år och han blir 4 år :laugh: Låter bättre med 3,5 år eftersom han bara är riden 3 månader ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Och jag har haft Cuben i 2,5 år och han blir också 4:o Shit vad tiden går snabbt... Och nu kommer väl "trotsåldern":cool:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Börjar känna av trotsen lite grann nu men inte så farligt. Lite små saker bara men jag tror det beror på att han aldrig har varit igång så mkt som nu och han börja få lite muskler och lite kondis.

Idag var vi i ridhuset och vi lastade smalt båda gångerna utan problem och dessutom inledd av en 11 årig tjej som aldrig lastat honom innan! Han var piggelin idag. Något som vi varit dåliga på är att träna övergångar så det gjorde vi i dag.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Igår provade jag rida några minuter utan tyglar och i början fattade han inget alls utan sket fullständigt i mej men huxflux så helt plsötsligt så kunde jag få honom att gå i 8 volter och även att stanna:love:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Inte så bra bild kanske men här är min nya!:love:
hon har vart halt några dagar nu, vet. hittade en hovböld och genast är hon bättre så nu blir det vila några dagar inne, och sen vila ett tag ute! Sen ska jag komma igång och rida. Jag känner att det är lite mycket nu men, efter nyår ska vi gå med i vår westernklubb o då blir det per larsson träning! Ska bli kul!

899511.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

jättefin!! Per Larsson bor i samma kommun som mej men jag har aldrig ridit för honom.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

vad bor du? jag har inte heller ridit för per larsson, men kompisar har och de rekommenderar honom starkt:laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag bor i Tidaholm,Orleka. Har 1,5 mil till Per Larsson och 2km till Fridberger:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Imorgon gäller det! Sista vet.besöket med haltutredning och ultraljud! Hoppas att han är frisk nu så att jag kan få börja skritta lite. :) Senan ser jättefin ut och laserbehandlingen verkar ha gjort gott :). Väldigt bra oxå för hon som lasrar har behandlat hela kroppen varje gång dåå han var väldigt stel i musklerna så nu börjar han bli riktigt fin! På onsdag är sista behandlingen men jag tänkte att jag skall följa upp med ytterligare några behandlingar (massage/laser) när jag har börjat trava honom om några månader. Och sedan underhålla kroppen 2-3 gånger om året så att man hittar ev spänningar innan han får ont av dom. Så ska vi till tandläkaren innan vi börjar träna i paddocken sen, måste bara testa att lasta nån gång innan ;)

Man är så himla dålig på att behandla i förebyggande syfte..

Gör ni andra nåt i förbyggande syfte? Typ massage, vet. tandläkare mm...

Silver håller på att explodera i sin lilla sjukhage så uttråkad och pigg är han! Han gör caprioler (stavning?) när man ska ta in honom... :grin:
Så även om vet. ej friskförklarar honom imorgon så kommer jag att släppa ut honom i vanlig hage med hästkompis på tisdag. Dock med skydd upp till öronen!! :p:D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp