Bukefalos 28 år!

Sv: Insider

hur kan man vara en seriös kattuppfödare när man bara är 14 och inte ens är myndig? tror nog att det är dina föräldrar som är uppfödare.

Bara för att man är 14 och inte myndig kan man väl få säga sin sak? Måste alla "icke-myndiga" vara naiva och springa runt å suga på en leksaksanka??
En seriös uppfödare kan man väl vara ändå!
Man tar det på allvar och försöker tillgodose djurens bästa?
Och visst, det är mamma som äger uppfödningen, det är hon som köper katterna och det är hennes namn som står i alla papper, men betyder det då att det bara är hon som håller igång och driver uppfödningen?
 
Sv: Insider

Djurplågeri rent ut sagt! Att folk får vara så dumma mot djur! Såg ni inslaget om den nya rasen med jätteklor, den som dom drog upp skinnet vid ryggen på?
Det var REN INAVEL på de stackars katterna direkt från början. Hanen parades med mamman igen. Fruktansvärt upprörande!
Nej! Friska katter med friska blodslinjer och friska uppfödare ska det vara.:D

Och? Så kan man göra på de flesta katter, om min skogkatt inte skulle ha hår skulle säkert hans tassar se ut så, för det är inga jätteklor utan kattens tår som såg ut så.

Det finns tre hårlösa katter idag den du pratar om är vad jag kommer i håg en Don Sphynx, sen finns den vanliga Sphynx och sen finns det en som heter Peterbald. Det sa de aldrig i programmet och som du ser är de rätt stor skillnad på dem.

t_3816453c_724.jpg

Peterbald, Don Sphynx och Sphynx
 
Sv: Insider

Den de visar "med huden" är en Don, reportaget från Hannah och "katten som hade dött av kyla" är vanliga sphynxar.
 
Sv: Insider

Jo precis. Komentatorn sa ju bara Sphynx när de visade "hudkatten" men det stod Don Sphynx.
 
Sv: Insider

Hej! :)
Där har du fel, din skogskatt skulle inte ha sådanna tår och klor om du rakade honom! Den norska skogskatten har fått sitt utseende mycket p.g.a. klimatet.
Men jag tror att du missförstod mig lite.
Jag retade mig INTE på hur katten SER UT i reportaget. Utan det jag retar mig på är att man har parat katter med en så nära släkting för att få fram ett sådant ressultat.
Du måste väll ändå hålla med om, att det inte är friska blodband? Det är ju som om du och din son skulle få barn tillsammans! Jag tycker att det är fruktansvärt!
Men att man avlar fram katter så att även dom som är allergiska ska kunna ha katt är helt okej om blodsbanden är fina, alltså att dom inte är så nära släckt med varandra och om katterna mår bra. Det är genom inavel som kissarna får dessa möjliga och omöjliga sjukdommar.
Förstår du vad jag menar?:smirk:
 
Sv: Insider

Ja men det är ju illa då eftersom i stort sett alla raskatter är inavlade FRÅN BÖRJAN.
Men det är ju inget som påverkar raserna i dag efterom man om man är en seriös uppfödare har koll på vilka katter som är släkt med varandra. Därför det finns stamtavlor.
 
Sv: Insider

Sphynxen i dag är inte något du kan kalla en inavlad ras.
Inom i princip all avel, katt som häst, sker "skapandet" av raser genom linjeavel och tillbakaparningar.
 
Sv: Insider

Vet du hur mycket stallkatter parar sig med sina döttrar, helsyskon och andra släktingar? Det finns nog inte någon katt, någonstans, som inte har en nära-släkt-parning någonstans i släktelden.

Mina har det åtminstone inte de senaste 50-åren, det är bara så långt mina stamtavlor räcker dessvärre...
 
Sv: Insider

Åsikterna går ju verkligen isär....

Om man ska vara riktigt djup:
Vad är det som ger oss människor en sådan rätt, att exprimentera
med olika djur raser bara för att tillgodose vårat egna behov??

Såsom:
inavel (finare kallat linjeavel men likt förbannat inavel) och mutation

Vi tycker de får en sån trevlig personlighet!!!

Inte f*n hade vi tillåtit avkommor från pappa & dotter bara för pappan var trevlig och dottern var vacker i människo släktet

Jag blir så sur när man går på djupet och ser hur vi männisjor bara tar för oss.
 
Sv: Insider

Ja, men där är det fortfarande ägarna till stallkatterna som gör fel!Man kan inte skylla det på katterna! Har man katter och inte vill ha hannar och honor ifrånskillda under den perioden som honorna löper så finns det allternativ.Ge honorna P-piller eller så får man sterilisera dom. Hanarna kan kastreras. Jag tycker att det är ett ansvar som man har som kattägare och uppfödare att se till att det inte blir massa inavel inom kullarna!
 
Sv: Insider

Vet du hur mycket stallkatter parar sig med sina döttrar, helsyskon och andra släktingar? Det finns nog inte någon katt, någonstans, som inte har en nära-släkt-parning någonstans i släktelden.

Mina har det åtminstone inte de senaste 50-åren, det är bara så långt mina stamtavlor räcker dessvärre...
Trots detta är inavelsgraden i de flesta kattraser större än i en normal bondkattspopulation.
PL
 
Sv: Insider

Jag hade gärna sett underbyggda siffror på inavelsgraderna, faktiskt. På raser som avlats länge tycker jag man ser klara tecken på inavelsproblematik, lägre fertiltet och små kullar/ungar tex. Å andra sidan har jag sett mer än en gård där katterna klart och tydligt varit i fasen inavelsdepression. Skillnaden är väl att när de inte längre fortplantar sig tillräckligt effektivt kommer det nya. Häromkring finns det tex kattgrupper där en klar majoritet är polydactyla eller svansförkortade...

(Apropå diskussionen om inavel, var är alla dessa protester när det gäller hästavel? Många, många sporthästar är klart och tydligt linjeavlade...)
 
Sv: Insider

Lokalt tex på gårdar med många katter kan inaveln bli stor. I övrigt blir spridningen mellan olika områden o regioner stor på några års sikt.
Folk flyttar o tar med sig katten eller åker ett antal mil för att skaffa katt. Förvildade hankatter kan röra sig långt.
PL
 
Sv: Insider

Seriösa uppfödare importerar från andra sidan jorden för att hålla genpoolen tillräckligt stor...

Inte för att det riktigt hör hemma i tråden eftersom det inte handlar om just programmet och det som diskuterades där, men förmodligen kan vi vara överens om att kattuppfödare (i stort) inte är den största boven om man diskuterar inavel...

Det är ingen som ylar över att det är grymt när stallkatten parar sin egen dotter, och det är ingen som ylar över att det är vidrigt när samma hingst återkommer två-tre-fyra gånger i stammen som det ser ut i många hästraser.

(Sedan är jag personligen negativ till inavel i "förbättringssyfte". Det går att nå samma resultat med obesläktade parningar, men det kanske kräver lite mer jobb)
 
Sv: Insider

Jag anser att det är lika illa med för små avelsbaser oberoende om det är fråga om katt häst eller hund. den enorma ökningen av antalet raser av hund o katt de senaste årtiondena har lett till väldigt små avelsbaser inte bara här utan även internationellt.
Du får väl diskutera med ngn husdjursgenetiker om du inte tror mig, jag har inte hittat på detta själv.
Nej det är inte "grymt" om stallkatten parar sin egen dotter , däremot ger det på sikt inavelsproblem.
PL
 
Sv: Insider

Trots detta är inavelsgraden i de flesta kattraser större än i en normal bondkattspopulation.
PL

Precis vad jag också har fått lära mig, gäller väl f.ö. även hundar. Jag har förstått att det är ett rent konstaterande, inte så mycket att dskutera huruvida det stämmer eller ej. :confused:

Finns det inga husdjursgenetiker som gömmer sig här på sidan?
 
Sv: Insider

Nä, att våra husdjur generellt har blivit mer homogena är det ingen diskussion om. Frågan är varför det tas upp som ett stort argument mot kattuppfödare och inte tex mot hunduppfödare eller hästuppfödare?

Varför är det *eww, jag vill inte ha en ras som startat genom en syskonparning* när så gott som alla våra domecticerade djur har några riktigt nära släktparningar i bagaget?

De mindre raserna är väldigt medvetna om att de har ett problem. Många raser tar in "noviser" som är katter utan stam som är tillräckligt lika rasen för att godkännas, eller "hybridparningar" som egentligen är blandraser som på förhand är godkända i varje enskilt fall. Många små raser har godkända "syskonraser" där man kan para mer eller mindre fritt. Det är åtminstone en hjälp på vägen.

Det jag ser av inavel är faktiskt vanligare i större raser, där varje uppfödare håller hårt på "sina linjer" och vägrar låna ut sina hanar till andra uppfödare.
 
Sv: Insider

Vem har påstått att problemen inte tas upp inom hund o hästuppfödning?
Varför skulle problem inom andra arter ursäkta felaktig avel på katter?
PL
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 984
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 778
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 714
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp