Inspänning som hjälpmedel?

@Buck hur i hela friden lyckas du ge eftergift exakt läge med gramantygeln om du inte fattar den enligt kandarfattning utan håller den gemensamt med den vanliga tygeln i handen :confused:

jag har kandar fattning, men innan jag fick grepp om att rida 2 tyglar så hade jag dem tillsammans i vissa moment. och då hästen väl går framåt och är avslappnad så är det ju bara att lossa gramanen så mycket det går och ha dem tillsammans i handen, då den inte inte inverkar mer än att ge tyngd i bettet och viss motstånd då hästen höjer huvudet.

så kan kan man ju rida med tyglarna tillsammans, men det bästa är ju kandarfattning. kan tillägga att jag red med 2 tyglar på vanligt tränsbett också för att få in hjälperna från handen ordentligt.
 
Tack för alla svar.

Pålle har vilat i några veckor nu pga ett elakt sår och en lite öm rygg. Under tiden har jag sett över hans utrustning och köpt ett nytt träns med anatomiskt nackstycke och på inrådan av tidigare nämnda tandläkare bytt bett. Igår var det dags för premiärridturen och jag vet inte om det var bettet eller tränset eller en kombination av dem båda, men stora delar av passet såg det ut som på bilden nedan, och känslan var fantastisk! Inte direkt ett ärligt stöd på bettet hela tiden, men ett försök iaf och framför allt en frivillig vilja att söka sig neråt. Stjärnkikaren var som bortblåst och jag kände mig som en kombination av :confused: och :D där uppe på hästryggen. Det återstår att se om det var en engångsföreteelse eller inte..

img_20150304_170523_54f779daddf2b33b95f1e8fa.jpg
Jamen försök markarbeta varannan dag och rida varannan, till hon orkar bära i form. Sadelgjorden, jag har inte Eric le tixerant, jag har hööks kopia, bred under. Jag ska köpa en le tixerant så snart jag kan.
 
Hjälptyglar är aldrig bra för hästen(!). Aldrig. Bara för ryttaren om hen vill dölja ett problem för ett otränat öga, på hästens bekostnad. Och det är det många som gärna gör.

/Nappson
 
Dumheter... suck. Det går inte att generalisera så. DET, om något, tyder på okunskap.


Om hästen hade behövt inspänningstyglar så hade den haft det från födseln. Det är bara okunniga ryttare som behöver det. Brukar du gå omkring med inspänningstyglar på dig? Vilken inspänningstygel kan jag få sätta på dig och sedan rida dig i ett ridhus utan att du skulle tycka att det var fel?

Jag jobbar med att rehabilitera utdömda dressyrhästar som förstörts i Sverige med destruktiv dressyr. Så kom inte och tala om för mig att det är dumheter. Jag träffar dig gärna face to face om du vill diskutera det här ytterligare.

/Nappson
 
Om hästen hade behövt inspänningstyglar så hade den haft det från födseln.

Fast det där är ju ett väldigt konstigt argument för en häst har inte sadel och träns på sig vid födseln heller men det betyder inte att man inte kan använda dessa s k redskap om det är väl avpassade.

Sen håller jag väl i sak med att hjälptyglar ofta (säger inte alltid eftersom det alltid finns undantag) används för att det finns ett problem som egentligen borde kunna lösas på ett annat sätt. Dessutom är det ju inte ovanligt att hästar som har svårt att spänna av och går med huvudet högt har någon form av fysiskt problem (japp, undantag finns även här) som skulle behöva behandlas.
 
Om hästen hade behövt inspänningstyglar så hade den haft det från födseln. Det är bara okunniga ryttare som behöver det. Brukar du gå omkring med inspänningstyglar på dig? Vilken inspänningstygel kan jag få sätta på dig och sedan rida dig i ett ridhus utan att du skulle tycka att det var fel?

Jag jobbar med att rehabilitera utdömda dressyrhästar som förstörts i Sverige med destruktiv dressyr. Så kom inte och tala om för mig att det är dumheter. Jag träffar dig gärna face to face om du vill diskutera det här ytterligare.

/Nappson
Hade hästen behövt sadel hade den varit född med den...hade vi behövt skor hade vi varit födda med dem osv...

Din jämförelse är direkt korkad.

Nu är jag ingen fan av hjälptyglar överhuvudtaget men att de alltid är skadliga för hästen är en överdrift. Som hjälptygel räknas exempelvis "grästyglen" vars enda uppgift är att hindra hästen att äta kan göra underverk , martingal, som rätt spänd endast påverkar när hästen kastar upp huvudet och riskerar att frisera ryttarens näsa. Det finns förmodligen även tillfällen när andra hjälptyglar i skickliga händer kan underlätta, man då aldrig istället för kunskap och då endast som tillfälliga hjälpmedel.

Gissningsvis är det inte hästar man använt graman på 10 gånger under en månad och sedan aldrig mer som du behöver rehabilitera.
 
Hade hästen behövt sadel hade den varit född med den...hade vi behövt skor hade vi varit födda med dem osv...

Din jämförelse är direkt korkad.

Nu är jag ingen fan av hjälptyglar överhuvudtaget men att de alltid är skadliga för hästen är en överdrift. Som hjälptygel räknas exempelvis "grästyglen" vars enda uppgift är att hindra hästen att äta kan göra underverk , martingal, som rätt spänd endast påverkar när hästen kastar upp huvudet och riskerar att frisera ryttarens näsa. Det finns förmodligen även tillfällen när andra hjälptyglar i skickliga händer kan underlätta, man då aldrig istället för kunskap och då endast som tillfälliga hjälpmedel.

Gissningsvis är det inte hästar man använt graman på 10 gånger under en månad och sedan aldrig mer som du behöver rehabilitera.


Jag vet att de allra flesta tycker det är okej med hjälptyglar då och då. Jag vet också att det finns olika hjälptyglar som skadar hästen olika mycket och på olika sätt. Säkert finns det även hjälptyglar som inte gör någon större skada. När det gäller att få ”rätt form” på hästen finns det ingen som gör nytta på ett korrekt sätt.

Jag förväntar mig inte att få något gillande, än på länge, eftersom det är helt okej idag att dra ihop hästen på olika sätt. Men för mig är det inte det, och inte för hästen heller. Men vad ska den göra för att komma undan. Det är så obeskrivligt märkligt att djurvänner och ryttare som ni kan nonchalera just den ”lilla” detaljen, hur hästen har det. Om ni verkligen verkligen kände efter så skulle ni inte göra det. Men det har ni förträngt så mycket att ni inte tror mig.


Vi kan hålla oss till graman för att göra det enkelt.

Vet du varför det är viktigt för hästen att vara fri i hals och huvud? Eller tror du inte att det är så?


Jag är inte ute efter att ”visa vad jag kan”. Jag vill bara hjälpa hästen att få en lite drägligare tillvaro. Men ni ska veta att det tar ca 3år från det att den sönder ridna utdömda hästen kommer hem till mig och tills den är återställd. Ca 800 träningstimmar. Inga veterinärer, equiterapeuter, massörer eller något annat. Bara korrekt träning på hästens villkor.

/Nappson
 
Jag vet att de allra flesta tycker det är okej med hjälptyglar då och då. Jag vet också att det finns olika hjälptyglar som skadar hästen olika mycket och på olika sätt. Säkert finns det även hjälptyglar som inte gör någon större skada. När det gäller att få ”rätt form” på hästen finns det ingen som gör nytta på ett korrekt sätt.

Jag förväntar mig inte att få något gillande, än på länge, eftersom det är helt okej idag att dra ihop hästen på olika sätt. Men för mig är det inte det, och inte för hästen heller. Men vad ska den göra för att komma undan. Det är så obeskrivligt märkligt att djurvänner och ryttare som ni kan nonchalera just den ”lilla” detaljen, hur hästen har det. Om ni verkligen verkligen kände efter så skulle ni inte göra det. Men det har ni förträngt så mycket att ni inte tror mig.


Vi kan hålla oss till graman för att göra det enkelt.

Vet du varför det är viktigt för hästen att vara fri i hals och huvud? Eller tror du inte att det är så?


Jag är inte ute efter att ”visa vad jag kan”. Jag vill bara hjälpa hästen att få en lite drägligare tillvaro. Men ni ska veta att det tar ca 3år från det att den sönder ridna utdömda hästen kommer hem till mig och tills den är återställd. Ca 800 träningstimmar. Inga veterinärer, equiterapeuter, massörer eller något annat. Bara korrekt träning på hästens villkor.

/Nappson
Varför svara du inte på mitt inlägg istället för att predika om en situation jag aldrig förespråkat?
 
@Nappson Det är mycket möjligt att du är fantastiskt duktig på det du gör men din attityd är väldigt tråkig eftersom du dömmer ut varenda människa här utan att veta ett dugg om dom. Om du visade samma respekt för människor som du påstår att du gör gör hästar så kanske du kunde lära ut lite av din kunskap istället. Tyvärr stänger folk gärna av lyssnandets när någon är plump och otrevlig.
 
@Nappson Det är mycket möjligt att du är fantastiskt duktig på det du gör men din attityd är väldigt tråkig eftersom du dömmer ut varenda människa här utan att veta ett dugg om dom. Om du visade samma respekt för människor som du påstår att du gör gör hästar så kanske du kunde lära ut lite av din kunskap istället. Tyvärr stänger folk gärna av lyssnandets när någon är plump och otrevlig.

Nej nej nej, jag dömer inte ut er. Det menar jag inte i alla fall. Det är metoderna med inspänningstyglar som är fel. Och så dömer jag ut de instruktörer som förespråkar att man ska lösa problem och korrekt ”form” med en ny tygel. Ofta är det en tygel/rem som ska bort istället.

Och jag skulle gärna jobba med detta på heltid.
Men det finns instruktörer som inte vill se inspänningstyglar, snokrem osv. Leta efter dem om ni verkligen vill lära er rida och göra det tillsammans med hästen, på hästens villkor. Ni kommer få så mycket roligare!

/Nappson
 
Varför svara du inte på mitt inlägg istället för att predika om en situation jag aldrig förespråkat?

Och en körhäst skulle vara född med vagn efter…. :)

Vagnen är ju ett hjälpmedel för att kunna åka efter, eller hur? Frisk häst utan problem framför….
Sadeln för att det ska bli lite enklare att rida och bekvämare? Frisk häst under….

Inspänningstyglar är något helt annat. Det ska lösa ett problem hos hästen åt ryttaren, eller hur?

Om hästen hade behövt inspänningstyglar för att kunna böja på halsen, få upp ryggen eller vad det nu är som man vill åstadkomma, så hade den haft det! Men vet du vad. Jag kan berätta en hemlighet. Den kan göra allt detta och mer därtill, om man bara ger den chansen. Det är säkert! Jag lovar.


Graman är förödande! Alltid! Det finns ingen ursäkt att använda den och den instruktör som hävdar något annat har helt fel och kommer aldrig i närheten av mina hästar.

Nu har jag försökt svara så att du förstår hur jag menar. Nu är det nog snarare upp till dig vilken väg du vill välja.

Och så får du gärna svara på min fråga. Det är inte bråttom. Du får gärna läsa på först.
Vet du varför det är viktigt för hästen att vara fri i hals och huvud? Eller tror du inte att det är så?

/Nappson
 
Graman är förödande! Alltid! Det finns ingen ursäkt att använda den och den instruktör som hävdar något annat har helt fel och kommer aldrig i närheten av mina hästar.

Men hur vore det om du skulle försöka förklara varför, och vad som händer när man sätter på gramanen istället för att diktera för andra att den är förödande?
Någon nämnde tidigare i tråden hur viktigt det är hur man förmedlar kunskap, och erfarenhet på rätt sätt så att budskapet man försöker förmedla går in, och det är nog något du borde ta till dig.
 
Och en körhäst skulle vara född med vagn efter…. :)

Vagnen är ju ett hjälpmedel för att kunna åka efter, eller hur? Frisk häst utan problem framför….
Sadeln för att det ska bli lite enklare att rida och bekvämare? Frisk häst under….

Inspänningstyglar är något helt annat. Det ska lösa ett problem hos hästen åt ryttaren, eller hur?

Om hästen hade behövt inspänningstyglar för att kunna böja på halsen, få upp ryggen eller vad det nu är som man vill åstadkomma, så hade den haft det! Men vet du vad. Jag kan berätta en hemlighet. Den kan göra allt detta och mer därtill, om man bara ger den chansen. Det är säkert! Jag lovar.


Graman är förödande! Alltid! Det finns ingen ursäkt att använda den och den instruktör som hävdar något annat har helt fel och kommer aldrig i närheten av mina hästar.

Nu har jag försökt svara så att du förstår hur jag menar. Nu är det nog snarare upp till dig vilken väg du vill välja.

Och så får du gärna svara på min fråga. Det är inte bråttom. Du får gärna läsa på först.
Vet du varför det är viktigt för hästen att vara fri i hals och huvud? Eller tror du inte att det är så?

/Nappson

Jo jag förstår att du är fanatisk, är dålig på att läsa och förstå texter samt, saknar självkritik och förmåga till att förutsättningslöst se på en situation.

Fanatiker som du ställer till det ordentligt och resultatet är att du med dina kraftiga fördömande framstår som oseriös. På ditt svar kan man tro att jag förespråkar gramman etc där jag snarare öppnar upp för att de möjligen kan fungera i undantags fall.

Kan du förklara varför en gramantygel ger bestående men efter att ha används i 3-4 timmar uppdelat på 10 gånger under en månad?

Nej jag gillar inte graman och lär aldrig använda det men fördömer det inte totalt i alla sammanhang alltid utan urskiljning. Begränsad användning (typ 1-10h ) är kanske obekväm, kanske inte fungerar alls men knappast skadlig.
 
@DressyrMupp Min förra häst var lite "svår" och jag fick förslaget av en tränare att hänga på en graman men jag åkte till veterinären istället och det visade sig att hästen både hade en pålagring i SI-leden och KS. Så, nej, jag förespråkar inte heller graman utan börjar hellre i en annan ände. ;)
För övrigt så hjälper det mycket att ha en duktig och KLOK tränare till sin hjälp. Om jag själv inte fixar något i ridningen så får min tränare sitta upp. Funkar det då så är det mig det är "fel" på. Om min tränare inte heller kan lösa det så blir det vetkoll för då är det något som inte är som det ska.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 190
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 033
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp