Inspänning som hjälpmedel?

Problemet är ju bla att man inte vet varför hästen uppvisar ett problembeteende som man vill korrigera med graman.

Har hästen tex problem med SI-lederna och man slänger på en graman så kommer tom bara en timme med gramanen att ställa till skada.
Är hästen skadad kan de ta skada av att man överhuvudtaget rider, givetvis blir det inte bättre med hjälptyglar och egentligen inte med en "skicklig"(=teknisk skicklig men inte skicklig på att läsa av hästen) ryttare som kan sitta kvar och tvinga hästen att göra saker mot sin vilja.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Är hästen skadad kan de ta skada av att man överhuvudtaget rider, givetvis blir det inte bättre med hjälptyglar och egentligen inte med en "skicklig"(=teknisk skicklig men inte skicklig på att läsa av hästen) ryttare som kan sitta kvar och tvinga hästen att göra saker mot sin vilja.
I all ridning, med eller utan hjälptyglar måste man givetvis så gott det går försäkra sig om att man ridet på friska hästar, det är liksom grunden. Det gäller i synnerhet om hästen har ett problembeteende eller någon form av rörelsestörning, inte accepterar bettet osv.
 
Men vänta lite nu...jag kan inte tolka din text till annat än att du anser att man ska rida utan bett och nosgrimmor?
Jag kanske missförstår, så du kan väll förklara.

Alltså, bett har jag alltid. Jag är inte duktigare än så. Har man en häst som far illa av bett så bör man väl tänka på en annan lösning tycker jag. Har aldrig behövt fundera på det. Nosgrimman tar jag av om den inte gör någon nytta. Varför ska man ha den om den inte gör nytta? Den lär ju inte vara bekväm för hästen. När jag tränar en förstörd dressyr häst så är det självklart att nosgrimman ska bort.

Men jag skulle kunna tänka mig att träna på att göra svårare saker utan bett också.
Hur stolt skulle jag inte vara om jag kunde prestera t.ex. det här.....



/Nappson
 
Här kommer form fram???
Vi tog ju upp det innan, och kan jag tolka denna text till att du inte vill sätta hästen i någon sort ram, i form med tygeln?


Det märks att du är ute efter något, men jag vet inte vad.

Om du menar att man ska dra in hästen i någon slags form/ ram så är det självklart fel!! Och såååå vanligt på ridskolor. Pinsamt är vad det är.

Det viktigaste är att träna hästen stark och smidig så att den kan och orkar gå i den form som man för tillfället vill. Då gör den det med lätthet. Då blir det vackert.


/Nappson
 
Nosgrimma som inte behövs ska bort säger du.
När behövs den? Varför? Är den mindre obehaglig om den behövs?
Rimligen borde nosgrimma som inte behövs skapa mindre obehag eftersom hästen inte vill gapa och alltså inte känner sig hindrad?

T.ex.

Om du har en häst som börjat med att lägga över tungan. Men då kanske man direkt ska byta till bettlöst, jag vet inte.
Om du rider fälttävlan, terräng så blir det ju en säkerhet, som martingal tänker jag.

Det finns säkert fler tillfällen då man helt enkelt får väga det goda mot det onda under korta perioder.


/Nappson
 
Jo jag förstår att du är fanatisk, är dålig på att läsa och förstå texter samt, saknar självkritik och förmåga till att förutsättningslöst se på en situation.

Fanatiker som du ställer till det ordentligt och resultatet är att du med dina kraftiga fördömande framstår som oseriös. På ditt svar kan man tro att jag förespråkar gramman etc där jag snarare öppnar upp för att de möjligen kan fungera i undantags fall.

Kan du förklara varför en gramantygel ger bestående men efter att ha används i 3-4 timmar uppdelat på 10 gånger under en månad?

Nej jag gillar inte graman och lär aldrig använda det men fördömer det inte totalt i alla sammanhang alltid utan urskiljning. Begränsad användning (typ 1-10h ) är kanske obekväm, kanske inte fungerar alls men knappast skadlig.

Har svarat på frågan senare i ett annat inlägg.

/Nappson
 
T.ex.

Om du har en häst som börjat med att lägga över tungan. Men då kanske man direkt ska byta till bettlöst, jag vet inte.
Om du rider fälttävlan, terräng så blir det ju en säkerhet, som martingal tänker jag.

Det finns säkert fler tillfällen då man helt enkelt får väga det goda mot det onda under korta perioder.


/Nappson
Men blir det inte lite inkonsekvent i tanken? En häst lägger tungan över visar tydliga tecken på att vara missnöjd med bettet eller ryttarens hand och då är det ok att snöra ihop munnen...
Missförstå mig inte, jag använder nämligen bett och nosgrimma av olika valörer. Men om jag tycker nosgrimman är fel så borde den alltid vara det eftersom den alltid verkar mest när den så att säga behövs. När den inte behövs borde den störa mindre.
Angående ridskolor så ser jag mer dragkamp på privatryttare än på ridskola. Fler och hårdare nosgrimmor oxå. Mer Gramantyglar också. Ridskoleponnyer är den kategori häst som har minst bettrelaterade skador i munnen dessutom.
 
Men blir det inte lite inkonsekvent i tanken? En häst lägger tungan över visar tydliga tecken på att vara missnöjd med bettet eller ryttarens hand och då är det ok att snöra ihop munnen...
Missförstå mig inte, jag använder nämligen bett och nosgrimma av olika valörer. Men om jag tycker nosgrimman är fel så borde den alltid vara det eftersom den alltid verkar mest när den så att säga behövs.

Jo, och precis som jag skriver:
"Men då kanske man direkt ska byta till bettlöst, jag vet inte."

Hitta ett annat bett som fungerar blir förstås en mycket bättre lösning.


/Nappson
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag kallar min gramantygel för fegsnöret för det är precis vad det är. Med sunt förnuft så kan gramanen vara ett vettigt hjälpmedel. Jag tycker det är skillnad (nu upprepar jag mig nog) att använda gramanen som "hit upp men inte högre" än "här ska du vara". Men visst gör det en ledsen i själen var gång man ser en felaktigt använd graman och tyvärr är det ofta. Man måste lära sig skillnad på att få hjälp på vägen och att ta en genväg som blir omväg.
 
Är hästen skadad kan de ta skada av att man överhuvudtaget rider, givetvis blir det inte bättre med hjälptyglar och egentligen inte med en "skicklig"(=teknisk skicklig men inte skicklig på att läsa av hästen) ryttare som kan sitta kvar och tvinga hästen att göra saker mot sin vilja.
Givetvis är det så. Men frågan löd om en timme då och då med graman kunde skada hästen och svaret till det är ja.

En inte så erfaren ryttare kanske inte heller kan känna att hästen inte är ok.

Dessutom är många av de problem man vill komma åt genom att använda graman symptom på att hästen inte är ok.

Så för att återgå till ursprungsfrågan igen om bara lite gramananvändning verkligen kan vara skadligt:
Jag dristar mig att påstå att även väldigt sparsam användning av graman kan vara skadligt.
 
Har inte läst igenom hela tråden, men skrev mitt exjobb om hjälptyglars (främst drawreins (som är en form av graman) och martingal) inverkan på hästen. Hade väldigt svårt att hitta källor som kunde visa på några positiva effekter varken fysiskt eller psykiskt, desto lättare att hitta det negativa.. Det många studier var noga med att påpeka var att för att kunna uppnå positiva effekter var det mycket viktigt att ryttaren visste vad den gjorde och att utrustningen var rätt anpassad för hästen och användes på ett korrekt sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 259
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 189
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 032
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp