Inspänning som hjälpmedel?

Begränsad användning (typ 1-10h ) är kanske obekväm, kanske inte fungerar alls men knappast skadlig.

Varför skulle det inte vara skadligt, och hur menar du eg. med skadligt?
Skadligt såsom att hästen behöver åka till vet, eller skadligt till hur fortsatt utbildningen av hästen blir, eller skadligt hur hästen ska ta kontakten, och hjälper med handen som ska fortplanta sig i lösgjordheten, och genomsläppligheten fortsättningsvis?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Varför skulle det inte vara skadligt, och hur menar du eg. med skadligt?
Skadligt såsom att hästen behöver åka till vet, eller skadligt till hur fortsatt utbildningen av hästen blir, eller skadligt hur hästen ska ta kontakten, och hjälper med handen som ska fortplanta sig i lösgjordheten, och genomsläppligheten fortsättningsvis?
Fråga inte mig, det var @Nappson som menade det alltid var skadligt när jag gav det som exempel och sedan drog på med 3 års rehabilitering.
 
Varför skulle det inte vara skadligt, och hur menar du eg. med skadligt?
Skadligt såsom att hästen behöver åka till vet, eller skadligt till hur fortsatt utbildningen av hästen blir, eller skadligt hur hästen ska ta kontakten, och hjälper med handen som ska fortplanta sig i lösgjordheten, och genomsläppligheten fortsättningsvis?
Gramantygel är väl något man använder när man vill ha en Quick fix tänker jag. I försäljningsstall där beridarna vill ha hästar som håller nacken fint utan att slita för mycket på sin egen kropp, hästar som är busiga att rida ut etc där man inte hinner orkar utbilda den så att den funkar, ryttaren är rädd etc.
När man använder graman finns alltid en bättre lösning men man föredrar en lätt maskering av problemet och kör strutsmetoden. inte något man gör för att utbilda utan något man gör för att av olika anledningar slippa utbilda.
 
Gramantygel är väl något man använder när man vill ha en Quick fix tänker jag. I försäljningsstall där beridarna vill ha hästar som håller nacken fint utan att slita för mycket på sin egen kropp, hästar som är busiga att rida ut etc där man inte hinner orkar utbilda den så att den funkar, ryttaren är rädd etc.
När man använder graman finns alltid en bättre lösning men man föredrar en lätt maskering av problemet och kör strutsmetoden. inte något man gör för att utbilda utan något man gör för att av olika anledningar slippa utbilda.

Jag håller med du!
Jag inväntar en speciell person i tråden innan jag går in på mer effekter :angel:

Allt för popcorneffekten :D
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Bah - barnungar. ;)

Men lite mer seriöst... Nappson - förstår jag dig rätt, ser du alla hjälptyglar som skadliga, alltid?

Jag är ingen vän av hjälptyglar generellt, tycker ofta att de förstör mer än de tillför. Men jag kan inte känna igen det du skriver. En martingal kan inte jämföras med en halsförlängare, och en gouge inte med en thiedeman... exempelvis. Ska du förstöra en häst genom en timmes ridning på grästygel per dag så vet jag inte hur du gör.

Ridning per se är ju inte naturligt heller, en häst är inte byggd för att bära vikt på ryggen.

Jag vill inte häckla, eller ironisera, men håller med Lobelia i hennes svar till dig. Om du nu tar emot konvalecenter så vore det intressant att höra hur du jobbar med dem och vilka problem du ser som är så vanliga.
 
Jag frågade dig då du i inlägg 47, skrev att det knappas var skadligt att använda gramanen lite och inte så ofta.
Det är få saker som ger permanenta skador av att göras i liten omfattning, de hästar som är så känsliga att de tar skada av några timmars vettig ridning med graman lär vara utdömda av förslitningsskador innan de hunnit igenom grundutbildningen.

Jag skulle uppskatta om du inte höftade om vad jag skrivit då jag var mer precis än" "lite och inte så ofta", lite och inte så ofta kan vara två timmar i veckan i tio år enligt somliga. Det är stor skillnad mot 10 gånger under en månad och aldrig mer som var mitt exempel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 255
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 189
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 032
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp