Bukefalos 28 år!

Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

av spetsarna tycker jag (obs personliga erfarenheter) att islänningarna är värst av de stora. det var också med en i grannfejden för ett par veckor sedan. den skällde verkligen non stop. den enda som jag personligen hade kunnat tänka mig är lapsk vallhund. jag upplever dem som aningen tystare (men de är inte särskilt vanliga här nere).

Ja jag såg också grannfejden då. Jag fick en chock.. men alltså såg ingen att hunden var understimulerad???

Ja det där var ju raka motsattsen till de islänningar ja träffat. Ja känner 6 islänningar o alla är lugna tysta och håller sig till gården. Aldrig träffat på en högljudd eller jobbig islänning. Dock beror det på vems händer de hamnar i. Han i grannfejden verkade ju inte har så stor pejl på hundar.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Jag tror att en portugisisk vattenhund skulle passa dig perfekt. Men du kanske inte gillar utseendet?

De är pigga och glada. Hänger med på allt du kan tänkas hitta på. Vill gärna vara till lags.

De har ju ganska lång päls, men man kan ju ha "koftan" kortare om man vill.

De är vänliga och lekfulla, riktiga clowner!

Snabba och kvicka på foten, starka och uthålliga.

IMG_4268.jpg

Inte min sorts hund, men har en väninna som ska skaffa en, de är trevliga, men inte min smak.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Welsh springer spaniel tycker jag absolut du ska ta en titt på! Har en liten kille själv och han passar in på alla dina önskemål. Det är en jaktras, men de avlas väldigt lite på jakt idag, dessutom är det en hund som från början är gjort för att jobba under bössan, dvs den ska hålla sig max 30 meter bort och ha god kontakt med sin förare.

Glada pigga sportiga hundar som är fullkomligt okomplicerade när det gäller det mesta! Se till att du hittar en uppfödare som tänker som du bara! Finns en del som nästan uteslutande lägger vikt vid att hundarna ska gå bra i ringen, och där blir mentaliteten ibland lite av ett lotteri...

Bild på min Flipper
DSC00956.jpg

Har en väninna som också slår ett slag för welshen, men när jag tänker spaniel så tänker jag engelsk cocker, den aktiva och sportiga versionen av dem. Så blir det en spaniel blir det nog en sån. Min mor vill ha ett barnbarn med vågiga öron. :laugh:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Vad är en sport labrador? En blandning mellan jakt o utställning? En DP alltså?

Kom att tänka på att alla mina hundar faller inom ramen

Mudi : dock inte som tolkhund. kan oxå vara extremt skällig. Kanske för liten för dej med.Cool har jag aldrig sett förr :o, ska undersöka vad det är för nått. Men vill inte ha en hysteriskt skällande ras.
Flat: Kan vara lite virrig som du själv påpekar men finns sånna som inte är det. Förstår inte hur jag kan ge den som råd då min är helt galen:D Men på ett kontrollerbart sett.
Golden: Super i alla lägen. Men välj en DP o inte en ren utställningsavlad. Som har en tendens till att bli för tunga för agillityInte min grej alls, går helt bort, har träffat alldeles för många underliga golden för att bli avskrämd (ca 20 st)


Ska man träna spår o lydnad så tänk på att skaffa en hund som är "träningsvillig" man får så mycket gratis då. Man behöver inte jobba på att motivera den till att träna.

Lycka till med hundvalet

Tack!

suck.101010101
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Visst går det, bla Emelie Merenius har tävlat framgångsrikt (SM-placeringar) med schäfer men de har ju inte riktigt rörligheten som tex en bc. Vill man bara köra för skojs skull och kanske plocka lite pinnar så tycker jag gott att en liten smidig schäfer (det finns ju även gigantiska klumpedunsar) kan räcka en bra bit.

Dock får man tänka på att det var ett par år sedan och utvecklingen i agilityn har gått rasande fort, de ekipage som placerade sig för 5-10 år sedan hade fått det svårt på dagens banor och med den konkurrensen som är nu. Men visst kan det gå, men jag har svårt att tro att en schäfer skulle kunna hävda sig så bra i dagens agility, det finns ju säkert en anledning till varför tex Emelie inte kör schäfer längre.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

howavarten är jätte fina, men lite för lik golden för mig. Inget emot goldens men det är liksom sista hundrasen jag skulle skaffa.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Ja jag såg också grannfejden då. Jag fick en chock.. men alltså såg ingen att hunden var understimulerad???

Ja det där var ju raka motsattsen till de islänningar ja träffat. Ja känner 6 islänningar o alla är lugna tysta och håller sig till gården. Aldrig träffat på en högljudd eller jobbig islänning. Dock beror det på vems händer de hamnar i. Han i grannfejden verkade ju inte har så stor pejl på hundar.

Så är det ju, att alla hundar som inte är stimulerade blir odrägliga, barn och hästar för den delen med.
Sen tror jag starkt på att man kan påverka hunden positivt genom lite erfarenhet och sunt förnuft. Kan inte uttala mig ang hunden på tv, men har stött på många hundar som varit odrägliga i ett sällskap och sen blivigt helt tysta i en annans.

Hade hand om en schäfer tik, hon var ett monster när jag träffade henne, kastade sig i kopplet, hoppade på allt hon kunde, hoppa upp och bet en tant.
Aggressiv och odräglig. Shit tänkte jag då. Men när matte lämnade över kopplet såg man en förändring i hunden, när matte åkt så tog det en tillsägning och hunden var tyst. Efter ett par veckors intensivarbete gick hunden klockrent, kollade inte på andra hundar. Hon var en arbetsmyra, älskade skogen, körde alla konstiga krav jag kunde med henne, stanna på en sten med bakbenen på stenen och frambenen på marken, hoppa över en stock och direkt lägga sig, berättade för matten som trodde att jag blåljög om hennes monster hund. Vilket i sig inte va så konstigt, för så fort matte kom så började hunden skälla hon gick in i ett sånt där trans okontaktbar och kastade sig ut genom dörren och direkt efter en annan hund. Det var som natt och dag.

Så mycket tror jag ligger i uppfostran och relationen, men sen så är ju hundarna olika lagda också.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Missade du KH Collien?

Ska absolut inte jämföras med sin långhåriga bror.
Oerhört stabil psykiskt,
borstas med karda när det börjar sticka ut tussar (ca sex ggr/år).
Stor hund men lite vikt. Min tik väger ca 23kg
Har vall i sig men är inte i behov av att valla.
Väldigt familjär, håller koll på var alla är. Skiter i alla andra, inkluive hundar.
Lättlärd, men klarar att ligga i sängen och gosa om man är sjuk.
Frisk, ingen "sjuk" avel. Oerhört tåliga, inga fjompar. vår tik bröt bakbenet för ett par år sedan, dagen efter att hon kom hem med stålställning srang hon och lekte med fotbollen!
Min tik är idag 12,5år. Hänger med på ridturer med glädje!

Enda nackdelen som jag kan komma på är att jag tycker att dom är fula...
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Missade du KH Collien?

Ska absolut inte jämföras med sin långhåriga bror.
Oerhört stabil psykiskt,
borstas med karda när det börjar sticka ut tussar (ca sex ggr/år).
Stor hund men lite vikt. Min tik väger ca 23kg
Har vall i sig men är inte i behov av att valla.
Väldigt familjär, håller koll på var alla är. Skiter i alla andra, inkluive hundar.
Lättlärd, men klarar att ligga i sängen och gosa om man är sjuk.
Frisk, ingen "sjuk" avel. Oerhört tåliga, inga fjompar. vår tik bröt bakbenet för ett par år sedan, dagen efter att hon kom hem med stålställning srang hon och lekte med fotbollen!
Min tik är idag 12,5år. Hänger med på ridturer med glädje!

Enda nackdelen som jag kan komma på är att jag tycker att dom är fula...
oj ja det gjorde jag :o
haha fula, mjo lite kanske, men tycker inte att de är svåra att se på. Finns ju merle :d.
Har funderat lite på korthårig collie, har dock ingen erfarenhet av dem alls. Men de sticker ut och det är aldrig fel :laugh:, smidiga och smäckra. Ja du känns lite intressant. :idea:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

howavarten är jätte fina, men lite för lik golden för mig. Inget emot goldens men det är liksom sista hundrasen jag skulle skaffa.

Ja, den blonda färgen förväxlas ofta med golden, men hoffen är en hund av en helt annan typ än golden.
Men det finns ju 2 andra färger att välja på :idea:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Dock får man tänka på att det var ett par år sedan och utvecklingen i agilityn har gått rasande fort, de ekipage som placerade sig för 5-10 år sedan hade fått det svårt på dagens banor och med den konkurrensen som är nu. Men visst kan det gå, men jag har svårt att tro att en schäfer skulle kunna hävda sig så bra i dagens agility, det finns ju säkert en anledning till varför tex Emelie inte kör schäfer längre.

Ja, det har du alldeles rätt i, jag tänkte mer på att en del tror att det inte går att köra agility alls med schäfer av någon anledning. Vill man nå toppen är det knappast rätt ras men om man vill träna/tävla för skojs skull och "nå så långt man kan" tycker jag inte att man skall räkna bort dem.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Jag har själv hovawart och tycker också att den kan vara något för dig. Passar in på din beskrivning perfekt. Precis som Bodil Åslund skriver är det en helt annan typ av hund än golden.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

ska man vinna sm så kräver väl det ändå en mer högtempererad hund än vad TS verkar vara ute efter? en liten smidig schäfertik kan säkert ta sig runt många banor med okej placeringar, även om de inte kan konkurrera med den yttersta eliten.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

jag tycker inte att du behöver vara rädd för artros hos labrador, om rasen är "perfekt" i övrigt. att du är medveten om problemet ger dig en stor fördel jämfört med många andra valpköpare. i och med att resultaten är offentliga på rasdata är det bara att kolla igenom stamtavlorna och försöka hitta en kombination som är så fri som möjligt.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Såg att du redan fått en del förslag på lapsk vallhund, kan inte tro annat än att rasen måste vara en av alla dina tilltänkta. Har en gosse på 5 år, uppfyller helt klart alla dina kriterier, min gör. Det enda jag väntar på är hästen o. våra långa ritter i skogen, kommer till sommaren.
Det enda negativa är att rasen är ganska ojämn, så hör dig för o. kolla runt.
Många tycker att lappen kan vara sk-t jobbig att ha att göra med under uppväxt, det har jag inte upplevt, däremot kan han stundtals vara väldigt skällig o. i största allmänhet ljudbenägen.
Hoppas du hittar "rätt" vovve
//L
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

kl* Så listan just nu är :
(Aussie, drömhunden, som får bli hund nästa hund)
Labrador
Schäfer
Korthårig collie
Islänning
Lappen

Så är för tillfället rätt inne på labradoren.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

kl* Så listan just nu är :
(Aussie, drömhunden, som får bli hund nästa hund)
Labrador
Schäfer
Korthårig collie
Islänning
Lappen

Så är för tillfället rätt inne på labradoren.

hur kan man motstå ett sådant charmtroll?

lokeisoffan.jpg
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Labradoren passar nog dig =)

Jag vill själv ha en mer bruks hund nästa gång, men varför jag inte valde schäfer, golden, labrador o alla dessa vanliga hundar.. ja dom är så vanliga.. typ alla har dom ;)

Jag ångrar inte min lilla Elmo, han har ett hjärta av guld :love:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

kl* Så listan just nu är :
(Aussie, drömhunden, som får bli hund nästa hund)
Labrador
Schäfer
Korthårig collie
Islänning
Lappen

Så är för tillfället rätt inne på labradoren.

Vi har en jakt golden i vår träningsgrupp och jag har sällan skådat livligare hund, min aussie framstår som rena soff potatisen, nu var du visserligen inte intresserad av just en golden men tänkte att en jakt labrador kanske hade samma energi, (har träffat en som också hade väldigt mycket energi) Så i min värld är inte aussien speciellt jobbig, såg dessutom att du ville ha en tik och dom lugnar sig oftast när dom har fått löpa några gånger, dock äär det så att när dom är valpar och unghundar är dom små ligister :devil:

Var bor du? är det i närheten av Stockholm/Uppsala får du gärna komma och hälsa på min tjej :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 332
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 519
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 678
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp