Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

ta bort humle, haha du är rolig du :D

Ge inte upp på äppelträdet i första taget, de är rätt tåliga. Annars har jag tyvärr inga råd att ge, har svårt att föreställa mig utifrån bilder
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl

Igår var det storshopping på Plantagen :D (vi var inte ensamma, sjukt mycket folk) Det inhandlades en himla massa planteringsjord, en hel hög med perenner och så den här stora fina krukan:

21190_10151451307911297_883155077_n.jpg


Har satt småblommiga penséer i den, men det känns lite glest? Tänkte att de sprider ut sig men det gör de kanske inte kom jag på :angel:

Perennerna har vi satt ut i den stora rabatten, tyvärr inga bilder än men det kommer när de börjar ta sig ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Varför inga bilder än?! :D Jag tror penseer sprider sig, mina krukor var överväxta förra hösten, så även sommarblommor växer väl?!

Ikväll planterade jag 4 kärleksört (tror jag det är) som jag fick av en granne! De fick hamna i ena stora rabatten, den som troligen inte kommer att ändras/flyttas förrän i höst. Så den är lite mellanlandning kan jag säga, men den får ju gärna vara fin i sommar medans jag bygger om dess granne till större och mer organiserad (förhoppningsvis tät och vacker, vi får se ;) )

dsc_0382_51869f92e087c33114ab699a.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

En kan ju försöka åtminstone, tänkte jag. :D I värsta fall får jag väl ta till dynamit. Nej jag hoppas verkligen att det klarar sig tills vi har luskat reda på vilken sort det är, vi har till och med frågat förrförra ägarna som satte det där, men inget napp. Tog lite nya bilder, både på lutningen och skadorna.
Lutning...
IMG_2576_zpsd16963f7.jpg

Skador...
IMG_2577_zps4ec77a89.jpg


Googlade blåregn, ser ju helt fantastiskt ut! Vad ska det klättra på? Rosen i bigarråträdet låter också kanon.

Kaki, tror det kommer bli jättefint med de färgerna! Och kärleksört är ju underbart på hösten. Håller även med om att zassoo borde lägga in bilderna omedelbums. :D

kl
Har inte gjort mycket annat än att gräva den här helgen, underbart! Kroppen värker men insidan mår prima. :up: Det är framförallt lekstugerabatten som har fått smaka på spaden, det växte till 95% ogräs där så jag tog upp rubbet. Satte ned spaden 15 cm runt kanten och sedan var det bara att ta i ena hörnet och dra av allt som en matta. :D
Här syns plommonträdet också, måste nog beskära det nu redan, hade helst väntat till jas-månaderna men det är ganska tufsigt.
IMG_2574_zps7edef771.jpg

Satte löjtnantshjärta på ena sidan, får se hur stor den tänker bli och så sår jag igen det som blir över runt om sas. Mer jord ska till också! Det ligger redan 160 liter jord och 50 l allgödsel däri, så kan ni föreställa er hur mycket ogräsrotfylld jord jag fick slänga... Sedan ska stugan målas innan jag sår något mer där. Kom på det lite väl sent. :banghead:
IMG_2571_zpsa86475c8.jpg

Har även börjat gräva upp prydnadsbuskarna, tror det är två olika sorter spirea. Här ska det nog sättas en pion där det redan är grävt.
IMG_2578_zps3e8bcbd3.jpg

Och här där tredje busken är. Kanske, är lite osäker på den.
IMG_2579_zpse6b323d6.jpg

Kom på att vi har en till rabatt! Bredvid uppfarten, framför förstubron. Om äppelträdet inte klarar sig tänkte vi nog sätta ett päronträd där rabatten är nu.
IMG_2580_zpsb84baa09.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

jag ser inte riktigt, men har de ringbarkat trädet helt? Annars skulle jag satsa en krona på att det klarar sig.

Jag tycker ni har fin trädgård, men sen älskar jag lummigt! Vilken zon är det? Varför ska ni bara sätta päronträdet om äppelträdet dör? Att ha mycket ätbart i trädgården är ju det bästa som finns. Om ni hatar buskarna kanske ni kan ersätta dem med fruktträd. Bigarråer, vanliga körsbär och surkörsbär, fikon, valnöt, aprikos och persika. Det är ju roligt med blåbärsbuskar och hallon också. Eller varför inte låta björnbär eller en vindruva klättra upp på någon av spaljéerna?

Blåregnet ska växa på en husfasad och upp i en balkong (i teorin då,) kanske även låta den sprida ut sig på en spalje över en smal gång. (drömma kan man ju.)

pioner har jag fallit för! De är ju så underbara. Har fastnat extra för itoh hybriderna.

Du tror förresten inte att solrosorna med små blommor och jätteblad kan vara blommande jordärtskockor "bianca"?

IMG_3582.JPG


För de blir du inte heller av med :p
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Haha, för att jag har bara en bild och den är suddig :p Får ta nya!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fast vindruvor har jag bara sett i växthus i svea rike, och vill inte björnbär ha en husvägg för att få extra värme?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Okej, här kommer bilder!

35B48630-070B-482E-A914-91D3AF54C7B2-9266-00000E120C1CB83A_zpsb588bd1a.jpg

B5DE8E46-ED78-4275-A44C-ADC426E9DCC6-9266-00000E1219C6493E_zpsee191bea.jpg

5FA492D0-4B13-4066-815D-E7889F71F24A-9266-00000E1224147998_zps8b06c388.jpg


Och så en bonusbild på penseerna bara för att de är så söta :love:

F43EBE6E-DA55-437A-8341-0ECA38660327-9266-00000E12370E281E_zpsd91b8495.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nu blev jag också sugen på penseer i kruka, vill ju ha blommor nu nu nu! Bär du in dom på natten om det riskerar frost? Eller tål de lite frost?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nej de är tåliga, har för mig att de klarar ned till -5 grader :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Tänkte oxå lägga upp lite bilder :D

Detta är vår första vår i huset, köpte det förra sommaren. Underbart roligt är det! Paret som bodde här förut (nu döda) har haft en underbart fin trädgård, med massa odlingar ÖVERALLT. Men antar att de senaste 5-6 åren så har de inte varit mycket gjort. Men vi har två bilde rpå huset från förr, HERREGUD kvinnan i huset måste ha jobbat med trädgården dygnet runt :D

Vi är dessutom helt nybörjarare på detta med trädgård osv. :p

Men iaf. Detta vart gjort i helgen
Förut såg man knappt stenarna.



Här var det fullt med sly/buske eller vad det var (kan ha varit en ölanstok).. I våra ögon var det skräp så det fick röjsågen ta hand om.



Mitt jordgubbsland klart med hjälp av kultivator. Ska rensas på ogräs och sen ska jordgubbar sättas. Kommer dock lägga en barkduk ovanpå och sen så jordgubbarna genom den.



Planterade detta runt flaggstången idag, Alunrot och Fagertrav... Får se om de blir bra eller om det blir för tätt tillslut...




Nu ska jag snart ut och plantera lite penséer i en tunna. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

För tätt blir det nog inte på några år! Jag tycker det är finast med tätt :D det ska väl liksom gärna växa ihop till tätt?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kom på att vi har en "rabatt" som ser helt förskräcklig ut, totalt översvämmad av halvt uppäten vintergröna och en massa ogräs. Såhär ser det ut just nu:




Funderar på att bara gräva upp allt och börja om från början, känns nästan lättast. Men om det ska bli en perennrabatt så är den alldeles för bred, så i så fall måste vi smala av den och försöka så gräs framför. Alternativet vet jag inte riktig?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det lät nog roligare än vad de är :p

Men så här vart det



Gubben som bodde här har varit en riktig samlare av saker. Vi har en stor o brant slänt utanför vår tomt, där gubben o tanten har odlat MASSOR förr.
Där kan man hitta diverse saker. Vi har hittat plåt så vi kan snart bygga ett GIGANTISKT plåtskjul o mer finns de (de åker på tippen...)

Men där hittade vi även dessa tunnor, 4 st är det Så det är ju perfekt att odla i :D

Har tänkt odla smultron i en också och kanske prova odla lök i en. Har inte riktigt bestämt mig men smultron blir de iaf.

O lite fler blommor kanske.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men det finns ju inte för breda rabatter!!! Perfekt att kunna sätta lite större perenner, typ astillbe och kanske till och med 2 st brevid varandra :) Så jag tycker inte att du ska smala av rabatten utan snarare fylla längre bak med stora höga perenner och längre fram med småputtar. Och så någon söt näva lite här och där mellan överallt!

Vår-vinter: Fint blev det då! Nu känns det ju plötsligt tråkigt att inte ha en exakt likadan att stoltsera med, men ni får se mer från mig imorgon ;)

Jag har förresten kommit på att jag vill ha ett miniväxthus! Typ ett flyttbart... Ska rita lite på det får jag se hur det blir...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fint! :)

Kaki: Joooo men jag tänker att det blir svårt att sköta om det när man inte når? Annars vore det fint såklart :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad ska du nå? På våren är allt visset och man kan lätt kratta bort gammalt dött. Sen innan allt blivit stort igen så kan det ju komma lite ogräs kanske, men då kan man ju också nå det.. Lägga lite trampstenar strategiskt? Det har jag en dröm om att ha i rabatterna, tycker det dessutom är snyggt :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Jag bör skaffa växter till min nya lägenhet, det är ju ganska fint och nyttigt MEN nu till problemet...

Tidigare hade jag en kaktus som torkade ut och dog (jo det är sant) och nu senast har till och med mina plastväxter börjat sloka....


Jag vill ändå tro att jag kan bättra mig!! Jag behöver något odödligt men snyggt till min nya lägenhet. skulle vilja ha två större på varsin sida teven i vardagsrummet, tänk typ "träd".

Och sedan i köksfönstret nåt litet fint och vardagsrumsfönstret. Vardagsrummet har fm-sol och köket har em-sol.

Nåt extremt lättskött som kräver lite vatten bara, jag är inte duktig nog att gå och rensa varje dag och så....


(Tur att hästar är mer lättskötta än blommor annars vore dom också vissna eller döda vid det här laget)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nä de kanske int blir så tätt nu, men dom på trädgården där jag köpte dom sa att de tar lite plats, men jag får väl klippa till dom lote :)

Va tvungen att lägga på en fiberduk på alinroten o de nu ikväll då jag är orolig att de blir frost, klarblå himmel o bara 5 grader ute just nu :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp