Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja, jag tror nog att det är det efter lite mer efterforskning. De blir tydligen höga och får gula blommor :)

De är tåliga och sprider sig gärna... Bra om de står för sig själv så man kan begränsa dem med gräsklipparen.

Jag gillar dem. Är perfekt att ha ett ställe att ta in buketter från utan att det gör något.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh vad härliga bilder! Vilken zon bor du i eftersom dina löjtnanthjärtan redan blommar? Mina buskar är bara 15-20cm höga än...

Zon vet jag inte, men Uppland :D De blommade redan när vi köpte dem.

De är tåliga och sprider sig gärna... Bra om de står för sig själv så man kan begränsa dem med gräsklipparen.

Jag gillar dem. Är perfekt att ha ett ställe att ta in buketter från utan att det gör något.

Jag har för mig att jag tyckte de var rätt fina förra året, så de får nog stå kvar än så länge. Däremot växer det en massa brännässlor emellan dem som jag ska försöka rensa bort.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Nu har jag varit ut till mina nya pallkragar och satt gullök, rödlök, scharlottenlök, persilja och dill i ena. Sen i den andra har jag satt, sallat (en blandning av tre olika sorter i fröna röda/gröna), spenat och isbergs huvud i den andra.

Gräslök har jag i en kruka sen tidigare :)

MEN jag tror jag gjort ett nybörjar misstag :o:D De framgår ju inte på påsarna om man bara ska sätta ett eller flera frön i hålen. Så jag kanske har råkat sätta lite för många frön :p Jag tog bara lite o kastade ner i varje hål... :rofl:

Har jag gjort helt galet? Det kanske blir helt överfullt i den stackars pallkragen, eller inget alls för de vart för mycket!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

jag ser inte riktigt, men har de ringbarkat trädet helt? Annars skulle jag satsa en krona på att det klarar sig.
Då lyssnar jag på dig, du är den enda som säger vad jag hoppas på. :D
Jag tycker ni har fin trädgård, men sen älskar jag lummigt! Vilken zon är det?
Norduppland, zon 4 om jag har sett rätt.
Varför ska ni bara sätta päronträdet om äppelträdet dör? Mycket bra poäng. Att ha mycket ätbart i trädgården är ju det bästa som finns. Om ni hatar buskarna kanske ni kan ersätta dem med fruktträd. Bigarråer, vanliga körsbär och surkörsbär, fikon, valnöt, aprikos och persika. Det är ju roligt med blåbärsbuskar och hallon också. Eller varför inte låta björnbär eller en vindruva klättra upp på någon av spaljéerna?
Sparar detta, såg faktiskt amerikanska blåbär på granngården sist!

Blåregnet ska växa på en husfasad och upp i en balkong (i teorin då,) kanske även låta den sprida ut sig på en spalje över en smal gång. (drömma kan man ju.) Låter helt fantastiskt!

pioner har jag fallit för! De är ju så underbara. Har fastnat extra för itoh hybriderna. Fick googla, och wow, de ser ju helt fantastiska ut. Jag vet inte vad jag tog riktigt, ska kolla lappen när jag kommer hem.

Du tror förresten inte att solrosorna med små blommor och jätteblad kan vara blommande jordärtskockor "bianca"?

[Bild]

För de blir du inte heller av med :p
:D Tack och lov är det inte så de set ut.

kl
Vad fint ni gör allihopa! Det är riktigt roligt att se. :) Jag sitter fast i lägenhet på annan ort i veckorna, det är riktigt surt att inte kunna pyssla i trädgården så mycket som jag vill. Dessutom har Sixten upptäckt det fantastiska med att använda mattes nya rabatt som toalett. :yuck: Men våren har kommit mycket längre här i Hallsberg så förhoppningsvis följer den med mig hem på torsdag. Dessutom har jag snart LiA på hemmaplan, då jäklar ska det grävas!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nu har jag ett problem. Det är så att jag måste bestämma redan nu hur jag vill ha pallkragarna trots att det egentligen inte ska göras iordning förrän nästa år som tidigast. Detta pga att jag har massor av smultron och andra plantor i ett fönster som måste ut snart! Men om ni tittar på dessa bilder, skulle ni ha dom på bredd eller längd då? Tanken är att det kommer fortsätta åt höger med röda vinbär, rabarber och några fina perenner i samma "jordhög" och runt allt och även runt och mellan pallkragarna blir det återanvända kalkstensplattor. Är de på längd blir ju buskarnas hål endast 120cm bred, men kan ju gå att bredda och runda till kanten längs andra kortsidan. Står pallarna på bredd så kommer buskarnas hål att bli 240 på ett ungefär. Vad tycker du?

dsc_0407_5193bed09606ee63229b5913.jpg


dsc_0408_5193bee4ddf2b33008b65092.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag är inne på det jag också. Men ska nog flytta alltihopa 3-4 meter åt höger. Tänker mig att hörnet längst ner kommer bli mer "instängt" (det är ett skugghörn redan nu, särskilt när alla löv är fullutvecklade) och sätta olika lökar, hosta och krollilja att härja fritt så jag slipper klippa gräs där!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!


Nämen ååå:love:. Löjtnantshjärtan, det hade min dag-mamma när jag var liten, de är så fina! Fast jag trodde bara det fanns rosa, vita har jag aldrig sett, men de var ju jättefina! Åh, jag vill ha en trädgård! Men sen när jag har det ska jag ha såna!


//r
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL
Åh, jag längtar tills min trädgård börjar bli lika fin som många andras här! :love:

Här kommer lite bilder från min, det har börjat kika upp lite saker nu i alla fall! De här små, små bladen är nattviol som börjar titta upp:
vd89KyS2jZJbZNTKoo3oPNKL6kV7RqlXxyWYoNSQH8Q=w1141-h856-no


Det här är något som nog stuckit över till mig från grannen, nån som har nån aning om vad det kan vara?
le20OOXw2Uc3_i27MD_P68kXU8wGUeyJ3Sxg9lT_l8E=w642-h856-no


Här är min höstflox som tack och lov överlevde vintern och nu verkar väldigt glad! Bakom den skymtar en liten jordgubbsplanta, som även den letat sig över till min trädgård från grannen. :D
dxImSuScwCkiM9ZTWOsN9uMQwAwlDwZhnkiYyHDHQhY=w642-h856-no


Och såhär ser hela vyn ut åt det hållet :)
nKKjrh186EehWCoKZ8RlG4kqlFe2694aRx1KxoUQFPQ=w1141-h856-no


Andra halvan, som ser ännu mer trist ut än "sitthalvan". Tanken är att en mysig parkbänk ska upp här och antingen ska en dvärgsyren sättas i hörnet mot låga staketet, eller in mot husväggen.
ePUUszQT429e8KcL3mPXpyb5zctkSozjR0xom8QgICk=w1141-h856-no

zxPHDXUG5jcmlwjCuX73eEUkTFaEaiGoDfi1qVU6EOw=w1141-h856-no
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag är inne på det jag också. Men ska nog flytta alltihopa 3-4 meter åt höger. Tänker mig att hörnet längst ner kommer bli mer "instängt" (det är ett skugghörn redan nu, särskilt när alla löv är fullutvecklade) och sätta olika lökar, hosta och krollilja att härja fritt så jag slipper klippa gräs där!
Låter klokt. :)

KL
Åh, jag längtar tills min trädgård börjar bli lika fin som många andras här! :love:

Här kommer lite bilder från min, det har börjat kika upp lite saker nu i alla fall! De här små, små bladen är nattviol som börjar titta upp
Vad roligt att det tar sig! Har du petat ner frön direkt på stället alltså? Jag ska göra det imorgon nämligen och ser redan ut såhär :nailbiting:
Jag gillar planeringen av din trädgård, den har verkligen potential att bli riktigt mysig. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Japp, det är direktsådda frön! Nattviolen satte jag drygt en vecka in i maj, och ett par dagar senare sådde jag även fröer till malva och penséer. Så i många av de långa delarna av rabatten runtom bör det ha kommit upp blommor inom en snar framtid! :) Planen är sen också att sätta fler jordgubbsplantor och smultronplantor mot staketet där möblerna står, en syren (eller kanske en i varje hörn om jag inte kan bestämma mig) i nåt av hörnen och lite hallonbuskar på ena sidan av grindhålet. Och så ska lite hängkrukor upp längs staketet, lite mysbelysning och lite olika krukor på/runt trappan (men inte bestämt mig för vad riktigt). Problemet (som jag upplever det) är att jag vill göra allt NU men pengarna gör att jag måste ta allt lite pö om pö. :D
Vill gärna dölja den trista plastkanten också, den är där för att inte katterna ska kunna krypa under staketet (ca 1 dm glipa annars) när vi kattsäkrat färdigt trädgården. :D

Tips och idéer mottages tacksamt förresten! Hur skulle ni göra om ni fick gå lös på den?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag skulle nog sätta en buske i hörnet mot huset, för det är tråkigare se husvägg än ut. Eller vill ni att den ska dölja lite insyn? För i så fall är ju ut mot vägen bättre, men då kan det ju få vara någon liten bärbuske i andra hörnet kanske? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag/Vi har precis fått klart en damm med ny rabatt här hemma och jag är sjukligt nöjd!
Dammen + fontän & pump fick jag av sambon i födelsedagspresent (jag letade själv upp den på blocket för det förträffliga priset av 350kr inkl. pump). Han hjälpte mig att gräva ned den och att kånka hem en del sten, men resten har jag gjort.

Före:
Alltsa_Fore.jpg


Efter:
94761_1368871962.jpg


Staketet bakom är tillverkat av random sly, kantbrädorna är rivningsvirke från gammalt stallgolv. Stenarna har vi släpat hem från skogen.
Rabatten är fylld med gammalt hö i botten, ett rejält lager med brunnen hästskit och sedan en 8-10säckar planteringsjord.
Åtta perenner (blodbräken, liten kärleksört, daglilja och kyddflox) är ditsatta nu (4 för 100kr på granngården just nu!) och det ska till en buske (pion eller japansk blodlönn) i ena hörnet, ett par hostor (vitbrokiga) och något högt rosa bakom.
Allt som allt har den kostat 750kr. :)

Kan knappast vänta tills växterna fått fart och brett ut sig så som de ska göra! :d
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Va fint! Och vad kul att få rabatten så färdig så snabbt så det kan börja växa till sig nu när värmen faktiskt verkar ha anlänt! :)

Idag har sambon hjälpt mig med div projekt vi har pratat om (...jag... har pratat om.. sen i vintras...) men iaf så har vi grävt upp två stora perennbuskar som stod mitt i gräsmattan. Den ena är en bolltistel tror jag, ser ut så och är då taggig så det räcker. Den andra är en praktlysing. Ska bli himla skönt att klippa gräsmattan i framtiden. Och ännu längre i framtiden (typ nästa år) ska jag plantera en perennrabatt modell större längsmed stenmuren eller så istället.
dsc_0425_5198df26ddf2b335434e2cbe.jpg


De ska istället stå som kant längt bort i min nyplanerade köksträdgård, som får stå på utsidan av stenmuren istället, sambon ville inte se den så tydligt från altanen. Jag hoppas de kan hålla borta ogräset lite så det räcker att rensa på "insidan" av blommorna. Såhär långt kom vi idag, sen kom spöregnet :) Ska lägga lite gamla stenplattor runt lådorna så det blir mindre ogräs, för det finns tusenbiljoner med kishkål i den där jorden... (se bara bortanför hur det såg ut i morse på denna plats...)

21290_10151453685782029_1621166077_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det är lite så jag tänker också, att den där biten mot husväggen är så förbaskat tråkig. Där husväggen bildar ett hörn (alltså inte mot staketet) så funderar jag på att antingen köpa ett antal blomkrukor och ställa där, eller en avlång att ställa längs med plattorna. Och jag tror ju att en syren skulle pigga upp mycket där också. Den enda anledningen till att jag funderar på att sätta den ut mot vägen är faktiskt för att jag älskar syrener och då skulle jag se den från hela trädgården, sovrummet och vardagsrummet (:D) och inte bara från en liten del av trädgården som det skulle bli om jag satte den vid väggen. Å andra sidan skulle jag då få in lukten i sovrummet...
Ja, det finns många anledningar till att sätta den på det ena eller andra stället, eller båda två. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men de kan ju bli väldigt höga, då kasnke den syns även inifrån och från uteplatsen om den sticker upp bakom trappen?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nu skrev jag visserligen bara det i bildinlägget, men det är alltså dvärgsyrener jag tänker köpa i så fall. :) Trädgården är inte särskilt stor, och en syren skulle lätt att upp halva trädgården, och då är jag rädd att den skulle kännas väldigt liten helt plötsligt (den är ju inte så hemskt stor, drygt 3-3,5 m x3-3,5 m).
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl

Ååh, vårt stackars misshandlade lilla löjtnantshjärta har börjat leva upp igen! :banana: Förra året var det typ en enda 10 cm lång kvist :p Men i år planterade vi om den i ny jord och vattnar ordentligt, då jäklar tog den fart! :)

 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Såhär ser det nu ut efter en eftermiddags arbete! Fast smultronen är nedplanterade och utspridda jämnare och jag har lagt på 2 lager väv så de får vänja sig vid att bo utomhus! Känns gött att ha kommit såhär långt nu!

dsc_0435_519e3821ddf2b36b305950fb.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp