Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag tycker du ska köpa två rosenkalla, de är torktåliga och dessutom riktigt snygga :) Finns i både rosa, rött och andra färger!

perxbdajhn7tjf4rxcpr.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kul tråd! :)

Vi har planteringslådor istället för staket runt hela vår altan. Där odlar vi grönsaker, örter och blommor om vartannat. Det är hur härligt som helst att bara kunna gå runt på altanen och plocka ihop halva middagen sen under sommaren! :love:

Nu är det planerat, insått och klart men väntan känns lååång tills det sköngröna rummet har kommit upp. Det är lite för tidigt än, vågar inte lita på att temperaturen håller sig över nollan på nätterna men SNART kan vi köpa lite fina färdiga blommor att blanda upp det egenodlade med. Längtar över lite bilder från förra året så länge. :)

Så här ser det ut just nu:



Förra året:







 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag antar att det här är någon form av ogräs, någon som vet vad det är?

 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

TACK! Det ska jag skriva upp, dom ser verkligen jättefina ut, helt i min smak! :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Verkligen fint :love:
Det där var ett bra tips också - Tack!!

Själv har jag grävt upp och flyttat en ros idag, attans vad den inte ville släppa taget :mad: Men den fick ge sig till slut - HA!
Nu står den på en plats där den kan bre ut sig som den vill och sprida ljuvlig doft till mitt nya trädäck med hammocken på :love: där blir det lata sommardagar....
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kanske, men mina ser ut att ha rundare blad? Nåja, de lär ryka i vilket fall, det är bara en massa skräp där de växer.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Praktlysing har jag en buske mitt i gräsmattan, vill flytta den, men vet inte vart så den kanske får stå där ett år till då! Kan dock inte bestämma mig om jag ens tycker att den är fin eller ful! Kanske ska sätta den kom en kant där stenmuren slutar, lite bakom stenmuren, för där växer nu määäängder med brännässlor, och då kanske de gula busken kan hålla undan dom?
Brevid står en buske som får blå tistelbollar, den är taggig så den ska BORT NU!

Dock vad jag sådär fiffig och satte lite pioner runt dom och tänkte göra ett buskhav förra året, pionerna hände ingenting med men de verkar ha tagit sig i år... Så får komma på var jag ska sätta dom och rädda dom samtidigt som tistlarna ryker :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Så smart och lättskött mot att rensa trädgårdsland! Perfekt för en hästägare.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja precis! Och grejen är ju att grönsaker och örter är riktigt snygga växter. Särskilt om man blandar dom med lite blommor här och där. Synd att gömma dom i något tråkigt trädgårdsland. ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Knapplån

Morgonens pyssel, blev helt kär i de färgglada blommorna trots att jag bestämt mig för att ha lila-blå i krukorna i år. 3st sticklingar i samma kruka med 3 färger - underbar mix! I lådan i bakgrunden på bilden med katten så planterade jag 2 små dahlior, jag får se om de trivs i kruka eller om det var ett misstag. Tänkte försöka driva upp dom lite snabbare i solhörnet, sen blommar de ju så fint tills frosten tar dom :) Den som aldrig provar....

dsc_0395_518b4ab4e087c309d357a22d.jpg


dsc_0396_518b4abdddf2b31ca5620993.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vi råkade shoppa några nya löjtnantshjärtan... :angel: Vår gamla var en enda tragisk kvist utan blommor förra året så jag sätter inte så stort hopp till den, men den får en chans till.
Kunde dock inte motstå att köpa nya, både vita och rosa :D

dsc_0002.jpg

dsc_0003.jpg


Det är mest grönt i rabatterna annars, men violerna blommar i alla fall! Vita och lila finns också.
dsc_0004.jpg


Och pionerna är på gång!
dsc_0008.jpg


En till bild på småpenséerna, de börjar ta sin plats i stora krukan.
dsc_0010.jpg


Och så lite mer översikt över rabatterna.
dsc_0013.jpg

dsc_0015.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Idag blev fruktträden klippta av en inlejd man = massa pinnar på marken och jag hade en stor rishög från krusbärsbuskar sen tidigare som behövde köras bort. Fick även energi nog att rensa ogräs och klippa bort fjolårets perennskräp. De har börjat spira lite i skräpet :up:

dsc_0363_51796990ddf2b372f951ff7f.jpg

Sådär har det sett ut hos mig också. Dessutom har jag inga bra platser att elda på - skogen är för nära och husen står för tätt.

i helgen köpte jag en kompostkvarn! Jag petar i grenarna och ut kommer flis. Tar betydligt mycket mindre plats. Flera stora rishögar blev ett par IKEA-kassar malet skräp.

Kvarnen tar upp till 4 cm tjocka grenar. Jag har malt ner alla klippta grenar från äppelträden och granris från fällda träd. Det blir små högar som jag häller ut i skogen eller i komposten
Jag gillar min nya leksak :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja, jag tror nog att det är det efter lite mer efterforskning. De blir tydligen höga och får gula blommor :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh vad härliga bilder! Vilken zon bor du i eftersom dina löjtnanthjärtan redan blommar? Mina buskar är bara 15-20cm höga än...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp