Inte bara nätdejting del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade inte varit min grej.
Jag vill få känna att det är lika mkt mitt. Ha rätt att ändra det jag vill.
Dessutom vill jag äga lika mkt. Vill inte att någon annan redan bestämt hur vårt liv ska vara ihop - Jag vill bygga upp något gemensamt.

Precis som du skriver så vill jag gärna bygga någonting gemensamt ihop, inte hoppa in på någonting som någon annan har bestämt i förväg.
 
Jag förstår börja-på-lika-villkor-grejen, men skulle inte värdera den lika högt om jag vore i samma (läs: motsatt) situation. Jag skulle inte tycka det vore rimligt att någon som blir singel skulle sälja sitt ägda boende för att bo i hyreslägenhet medan h*n dejtar - och jag skulle inte heller nödvändigtvis tycka det vore viktigt att någon jag dejtar som har eget hus skulle behöva sälja och köpa ett annat hus tillsammans med mig. Samägandet kan man väl lösa administrativt.

Jag är själv i ett liknande läge, har efter skilsmässa köpt mig själv ett eget hus. Jättebra läge och jättebra hus på alla sätt, dessutom rätt pris. Träffar en person sedan en tid, på distans. Om/när det blir läge att flytta ihop blir det av olika orsaker till mina trakter, men om en absolut förutsättning skulle vara att jag först sålde mitt hus och vi tillsammans skulle leta efter något annat för att skapa ett hem ihop helt från scratch... så vete sjutton.

Iofs kanske jag övertolkar. Och man behöver ju inte börja en relation med att först av allt lägga fram Planen. ;)
 
Jag förstår börja-på-lika-villkor-grejen, men skulle inte värdera den lika högt om jag vore i samma (läs: motsatt) situation. Jag skulle inte tycka det vore rimligt att någon som blir singel skulle sälja sitt ägda boende för att bo i hyreslägenhet medan h*n dejtar - och jag skulle inte heller nödvändigtvis tycka det vore viktigt att någon jag dejtar som har eget hus skulle behöva sälja och köpa ett annat hus tillsammans med mig. Samägandet kan man väl lösa administrativt.

Jag är själv i ett liknande läge, har efter skilsmässa köpt mig själv ett eget hus. Jättebra läge och jättebra hus på alla sätt, dessutom rätt pris. Träffar en person sedan en tid, på distans. Om/när det blir läge att flytta ihop blir det av olika orsaker till mina trakter, men om en absolut förutsättning skulle vara att jag först sålde mitt hus och vi tillsammans skulle leta efter något annat för att skapa ett hem ihop helt från scratch... så vete sjutton.

Iofs kanske jag övertolkar. Och man behöver ju inte börja en relation med att först av allt lägga fram Planen. ;)
Det handlar för mig om att personen inte låter så flexibel. Personen har bestämt exakt hur livet ska se ut. Kanske hittar personen någon som passar in i det. Men det är inte konstigt om någon är tveksam till det.
 
Har träffat en kille en gång, han håller på och bygger hus och han vill att den tjej som han träffar ska vilja flytta in i hans hus, vad tänker ni om det?

För mig ringer varningssignaler. Men jag är inte riktigt säker på varför.
Tycker egentligen inte att det är en konstig grej, men mig skulle det troligen inte passa då jag vill känna att det är mitt hem lika mycket dom partners och jag skulle ha svårt att känna det om han byggt det innan jag kom in i bilden.
 
Jag förstår börja-på-lika-villkor-grejen, men skulle inte värdera den lika högt om jag vore i samma (läs: motsatt) situation. Jag skulle inte tycka det vore rimligt att någon som blir singel skulle sälja sitt ägda boende för att bo i hyreslägenhet medan h*n dejtar - och jag skulle inte heller nödvändigtvis tycka det vore viktigt att någon jag dejtar som har eget hus skulle behöva sälja och köpa ett annat hus tillsammans med mig. Samägandet kan man väl lösa administrativt.

Jag är själv i ett liknande läge, har efter skilsmässa köpt mig själv ett eget hus. Jättebra läge och jättebra hus på alla sätt, dessutom rätt pris. Träffar en person sedan en tid, på distans. Om/när det blir läge att flytta ihop blir det av olika orsaker till mina trakter, men om en absolut förutsättning skulle vara att jag först sålde mitt hus och vi tillsammans skulle leta efter något annat för att skapa ett hem ihop helt från scratch... så vete sjutton.

Iofs kanske jag övertolkar. Och man behöver ju inte börja en relation med att först av allt lägga fram Planen. ;)

Som du säger behöver inte alla planer komma fram på första dejten innan känslorna ens finns där.

Vad skulle du säga om personen som du dejtar vill bo kvar där hen bor? Skulle du skippa förhållandet alternativt fortsätta på distans eller skulle du tänka om?
 
Jag förstår börja-på-lika-villkor-grejen, men skulle inte värdera den lika högt om jag vore i samma (läs: motsatt) situation. Jag skulle inte tycka det vore rimligt att någon som blir singel skulle sälja sitt ägda boende för att bo i hyreslägenhet medan h*n dejtar - och jag skulle inte heller nödvändigtvis tycka det vore viktigt att någon jag dejtar som har eget hus skulle behöva sälja och köpa ett annat hus tillsammans med mig. Samägandet kan man väl lösa administrativt.

Jag är själv i ett liknande läge, har efter skilsmässa köpt mig själv ett eget hus. Jättebra läge och jättebra hus på alla sätt, dessutom rätt pris. Träffar en person sedan en tid, på distans. Om/när det blir läge att flytta ihop blir det av olika orsaker till mina trakter, men om en absolut förutsättning skulle vara att jag först sålde mitt hus och vi tillsammans skulle leta efter något annat för att skapa ett hem ihop helt från scratch... så vete sjutton.

Iofs kanske jag övertolkar. Och man behöver ju inte börja en relation med att först av allt lägga fram Planen. ;)
Fast jag tänker att det inte måste vara så svart eller vitt. Jag kan absolut tänka mig att bo i något som den andra har bott i tidigare om det är ett boende som passar mig. Men att ha det mer som att här SKA vi bo funkar inte för mig. Om jag och min partner flyttar ihop är det troligt att det blir i min lägenhet (som jag faktiskt köpte med ett ex för många år sedan), men skulle han absolut inte vilja bo där får vi ju leta efter något nytt tillsammans. Ingen har bestämt något på egen hand utan det bestämmer vi tillsammans, om det är att bo i ett befintligt boende eller att man skaffar ett nytt tillsammans spelar mindre roll, men beslutet behöver vara gemensamt.
 
Som du säger behöver inte alla planer komma fram på första dejten innan känslorna ens finns där.

Vad skulle du säga om personen som du dejtar vill bo kvar där hen bor? Skulle du skippa förhållandet alternativt fortsätta på distans eller skulle du tänka om?

Jag tycker inte det är konstigt.
Tvärtom så föredrar jag att veta redan från början om någon har vissa speciella planer.
Tycker inte det är något konstigt att man vill bo kvar i det hus man själv byggt.

Min dejt kommer flytta utomlands, det har han varit tydlig med redan från början.
Jag kommer aldrig i hela livet flytta med men vill träffa honom idag.
Hade varit betydligt mer jobbigt att få veta det efter något år eller så
 
Ja det är nog till stor del det och det verkar inte vara förhandlingsbart heller. Det ger mig en väldigt stor obehaglighetskänsla.

Då är jag en sån där obehaglig människa, för jag har inga planer på att sälja min gård och köpa något annat om jag skulle träffa någon man, bara för att han är så osäker att han inte fixar att bo i något som är inbott och inrett av mig på egen hand. Detta är jag väldigt tydlig med hos de som hintar om något mer seriöst intresse. Ska de vara med mig så får de vara beredda på att flytta hit.
 
@hindalhunned @starcraft
Nej det är väl själva presentationen eller framläggandet av Den Självklara Planen som skulle kunna kännas litet stötande. Men samtidigt, som @Gnist säger... så tycker jag att det kan finnas en poäng i att vara tydlig från början om det är så att bostaden är en dealbreaker. Sen kan det ju framföras på olika sätt. För min egen del är det faktiskt något av en dealbreaker, så om det skulle visa sig att vi har olika uppfattningar om den biten skulle jag behöva titta på läget i stort. Kanske fortsätta som särbo, men inte särskilt sannolikt.
 
Jag tycker inte det är konstigt.
Tvärtom så föredrar jag att veta redan från början om någon har vissa speciella planer.
Tycker inte det är något konstigt att man vill bo kvar i det hus man själv byggt.

Min dejt kommer flytta utomlands, det har han varit tydlig med redan från början.
Jag kommer aldrig i hela livet flytta med men vill träffa honom idag.
Hade varit betydligt mer jobbigt att få veta det efter något år eller så

Han bygger det just nu, det är inget som är klart idag, jag hade nog väntat tills jag hittat någon och hyrt under tiden men det är ju ens eget val.

Vi är nog lite olika där, jag hade inte gett mig in i ett förhållande med någon som skulle flytta utomlands för att jag vill hitta någon att dela mitt liv med.
 
Jag är inte så förändringsbenägen, utan när jag hittat något som känns bra så vill jag hålla fast vid det och utveckla det. Att oplanerat stå utan bostad efter skilsmässan kändes väldigt jobbigt, jag hade svårt att anamma ett effektivt "det löser sig" mindset, och när alla pusselbitar plötsligt och ärligt talat rätt oväntat trillade på plats med det nuvarande huset blev jag överlycklig. Huset blev en stor trygghet och säkerhet för mig, och så är jag säkert inte ensam om att känna. Även i min tankevärld fanns alternativet att bygga nytt själv för att på så sett skapa stabilitet och långsiktighet, eftersom hyresmarknaden är ungefär lika svår här som i andra delar av landet.
 
Då är jag en sån där obehaglig människa, för jag har inga planer på att sälja min gård och köpa något annat om jag skulle träffa någon man, bara för att han är så osäker att han inte fixar att bo i något som är inbott och inrett av mig på egen hand. Detta är jag väldigt tydlig med hos de som hintar om något mer seriöst intresse. Ska de vara med mig så får de vara beredda på att flytta hit.

Vad skulle du säga om personen som du dejtade sa samma sak?
 
Vad skulle du säga om personen som du dejtade sa samma sak?
Nu var det ju inte mig du frågade men det är ju jättebra att det kommer fram tidigt, jag skulle inte kunna tänka mig att flytta till annan ort om jag inte hade ett jobb som väntade på mig där, har han då redan ett hus slipper jag leta bostad. Om den jag träffar inte kan tänka sig att flytta in hos mig och jag inte hos honom så får man ju antingen leta vidare eller fortsätta som särbos?
 
Han bygger det just nu, det är inget som är klart idag, jag hade nog väntat tills jag hittat någon och hyrt under tiden men det är ju ens eget val.

Vi är nog lite olika där, jag hade inte gett mig in i ett förhållande med någon som skulle flytta utomlands för att jag vill hitta någon att dela mitt liv med.

Jag hade ju inte hyrt ut ett hus som jag själv vill bo i :p

Ja, jag tror inte på livslång kärlek. Jag tänker inte så mycket framåt, kan liksom trilla av hästen och bryta nacken i morgon.
Just nu mår jag bra i hans sällskap och det är det viktigaste. Vad som händer sen får jag ta då.
 
Han bygger det just nu, det är inget som är klart idag, jag hade nog väntat tills jag hittat någon och hyrt under tiden men det är ju ens eget val.

Vi är nog lite olika där, jag hade inte gett mig in i ett förhållande med någon som skulle flytta utomlands för att jag vill hitta någon att dela mitt liv med.

Så du tycker att han skulle väntat med att bygga ett hus tills han hittat någon att leva med? Vad ska han göra under tiden, bo i något hus han inte trivs med? :confused:
 
Tycker egentligen inte att det är en konstig grej, men mig skulle det troligen inte passa då jag vill känna att det är mitt hem lika mycket dom partners och jag skulle ha svårt att känna det om han byggt det innan jag kom in i bilden.
Problemet är att alla vi som vill leva det livet och kommit upp i medelåldern (hu är jag där, det var ju nåt gammalt ju) har många gånger skaffat sig något. Men får nog acceptera att kanske båda har ställe, barn, häst, hund etc för att överhuvudtaget ramla på någon som vill ha det liknande som en själv. I annat fall är det att kasta allt överända bara för att sen hitta någon som har det man själv valde bort för att kunna hitt någon - och det, det tror då jag blir risk för riktigt misslyckat projekt med förväntningar som blir både tokiga och missriktade.
Försöker själv ha den idén att det får vara som det vill med den biten, men man ska trivas med varandra.
 
Så du tycker att han skulle väntat med att bygga ett hus tills han hittat någon att leva med? Vad ska han göra under tiden, bo i något hus han inte trivs med? :confused:

Bo i lägenhet, hyra del av hus, hyra hus, hyra lägenhet. Det finns så många andra alternativ än att bygga ett hus för dig och din framtida partner som du ännu inte har och som kanske inte vill bo där. Jag tycker att boende alternativen är en sak som man diskuterar i paret inte någonting som redan är förbestämt av den ena parten. Men det verkar som många av er andra tycker att det är helt normalt att ni/han väljer helt själv hur ni/han och er framtida partner ska bo.
 
Bo i lägenhet, hyra del av hus, hyra hus, hyra lägenhet. Det finns så många andra alternativ än att bygga ett hus för dig och din framtida partner som du ännu inte har och som kanske inte vill bo där. Jag tycker att boende alternativen är en sak som man diskuterar i paret inte någonting som redan är förbestämt av den ena parten. Men det verkar som många av er andra tycker att det är helt normalt att ni/han väljer helt själv hur ni/han och er framtida partner ska bo.
Så du kan inte tänka dig att köpa en lgh innan du hittat en partner? Jobbigt läge om man bor på en ort där det är svårt att hyra något och bostadsmarknaden är hård.
 
Vad skulle du säga om personen som du dejtade sa samma sak?

Plättlätt, då blir vi iblandbo.

Att som singel inte kunna bygga/köpa hus/bostadsrätt för att en eventuell framtida partner kan tänkas noja över att den inte var med från början är så helt och totalt världsfrämmande för min del, så jag kan inte ens föreställa mig hur någon ens kan tänka och resonera så O_o Och då har jag ändå en ganska livlig fantasi..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
913
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
403
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 242
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp