Internet i mobilen for real dummies

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla, jag lever kvar på stenåldern...

Jag har en samsung-mobil och jag har ett abonnemang där det står att det ingår 3 GB surf. Jag borde alltså kunna använda internet i mobilen, men hur gör jag för att få igång det, vad är det för inställning jag ska dona med? Och mms, kan jag skicka såna med sen då, kostnadsfritt?


Tack på förhand

//sylten från stenåldern
 
Vilken modell av samsung har du? En nyare misstänker jag? Jag har iPhone så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig om var du ska gå in. På en iPhone har du internet "automatiskt". Bara öppna webbläsaren och köra i stort sett.
 
Hej alla, jag lever kvar på stenåldern...

Jag har en samsung-mobil och jag har ett abonnemang där det står att det ingår 3 GB surf. Jag borde alltså kunna använda internet i mobilen, men hur gör jag för att få igång det, vad är det för inställning jag ska dona med? Och mms, kan jag skicka såna med sen då, kostnadsfritt?


Tack på förhand

//sylten från stenåldern

Om din samsung är en smartphone så skulle jag gissa på att du redan använder den att surfa på när du har wifi?

För att aktivera 3G behöver du gå in på mobilens nätverksinställningar och aktivera mobildata (det kan även heta 3G, 4G eller mobilsurf eller liknande, jag vet inte vad det heter på Samsung). Det kan komma upp en ruta som varnar för att mobildata kostar pengar, men du behöver INTE betala för den data som ingår i abonnemanget och du kommer antagligen inte att använda mer än 3 GB. Gör du det så "stryps" internet, det tickar alltså inte vidare på någon taxameter = du kan vara HELT LUGN. (Detta gäller inte utomlands, så stäng av mobildata innan du lämnar Sverige.)

När du har gjort det letar telefonen upp en stolpe i närheten och kopplar upp sig på internet, sedan byter den stolpe beroende på var du befinner dig. Internet blir olika snabbt beroende på avstånd till stolpe, långsammast är det väl när det står ett E i menyraden, annars står det till exempel 3G. Sen är det bara att surfa loss! :)

Angående MMS så skickas det fortfarande via "telefonstolpar" i stället för "internetstolpar" (obs! ger dig real dummy-förklaringen nu) och då måste du betala för dem (om det inte ingår i abonnemanget?) och jag skulle ändå rekommendera dig att använda en app för att skicka bilder. Facebook Messenger, Whatsapp eller Hangouts är några exempel. I Whatsapp går det även att skicka filmer, det gör det inte Hangouts.
 
@Marty Jag vet inte vad modellen heter, men en smartphone är det inte iaf. Tror jag... ^^ Haha (Har fått den av mitt ex, som fick den gratis, annars hade jag fortf haft Nokia 3310, om inte mina börjat glappa... :heart)

@Blueberry Tusen tack för din förklaring! Det funkade finfint och nu kan jag äntligen börja använda internet som jag ju faktiskt betalar för...! =D Tack också för svaret ang mms!

//r
 

Liknande trådar

Äldre Hej alla, Jag är sparsam och noga med utgifter och kollade upp noga när jag skaffade internet när jag flyttade tycker jag. Men, jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 897
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp