Bukefalos 28 år!

Intressant

Sv: Intressant

Fast... Nu har du ju ändrat ståndpunkt HELT!!

Har du börjat förstå att det finns situationer där hund i bur är det bästa alternativet för ALLA inblandade?!

/Swat
 
Sv: Intressant

*KL*
Detta är en intressant diskussion. Vanligen skulle jag, som är jurist, vara den första att säga att lagen måste följas. Men just i detta fall tycker jag att regeln har blivit väl stelbent. Syftet med bestämmelsen måste, liksom alla regler i djurskyddslagen, ha till yttersta syfte att djur inte ska utsättas för onödigt lidande. Det är den övergripande princip som hela tiden ska gälla. Alla förnuftiga människor kan nog enas om att hundar inte mår bra av att vara instängda i burar dygnet runt. Det är inte detsamma som att all buranvändning medför lidande för hunden, vilket också djurskyddslagen ger uttryck för när det gäller vissa sammanhang, t.ex. jakt och utställning. Om man anser att det är ok för hundens välbefinnande att sitta i bur några timmar när man är på utställning, eller på resande fot, varför i all världen skulle det inte vara det när hunden är hemma? Det är ju inte logiskt.

En korrekt använd bur kan som jag ser det fungera som hundens trygga lya, där den vet att den får vara ifred och kan slappna av. Vår lilla mopskille älskar sin transportbur. Vi får kämpa med lock och pock för att få honom att lämna buren när vi har åkt bil. Om vi bär in buren i huset ligger han oftast kvar en bra stund, fastän dörren är öppen. Jag har aldrig upplevt att han vantrivs i sin bur. Vi använder den sällan för annat än transporter, men det händer att han får vara i den under någon timme vid andra tillfällen. T.ex. blir han oerhört uppspelt när vi är på besök hos barnfamiljer (som de flesta mopsar älskar han barn). När jag då märker att han är övertrött och inte kan koppla av kan det hända att jag sätter honom i buren för att han ska kunna komma till ro och somna. Förhoppningsvis kan vi lära honom att koppla av även utanför buren när han blir äldre - han är bara 8 månader - men just nu får vi inte till det. Alternativet hade varit att stänga in honom i ett främmande rum, vilket definitivt hade gjort honom djupt olycklig, eller att lämna honom ensam hemma i flera timmar, vilket jag tycker är ett mycket sämre alternativ. På detta sätt får han vara med oss, se oss och höra våra röster, men ändå ta det lugnt en stund. Inte sjutton LIDER han där han ligger utsträckt på sin gossiga fäll och tuggar på ett ben.

På motsvarande sätt ser jag inget direkt problem i att en ansvarsfull hundägare, som ger sin hund tillräckligt med motion och aktivering, i begränsad omfattning använder buren för att t.ex. försäkra sig om att hunden inte sätter i sig halva inredningen. Detta under förutsättning att det är fråga om en hund som trivs i sin bur.

När jag nämnde den här tråden för min man i går kväll sade han: "Men, ett rum eller ett hus är ju också en bur. Hunden kan ju inte gå vart den vill oavsett. Det är bara en definitionsfråga." Och det har han ju rätt i. Vad är det egentligen som säger att hunden har det bättre instängd i köket än i en rymlig bur? Nu pratar jag givetvis om ett par timmar och inte om hela dagar.
 
Sv: Intressant

Fast... Nu har du ju ändrat ståndpunkt HELT!!

Har du börjat förstå att det finns situationer där hund i bur är det bästa alternativet för ALLA inblandade?!

/Swat[/QUOTE

Jag har inte det. Jag gillar fortfarande inte bur. Men det är som jag tidigare skrivit det slentrianmässiga användandet jag vänder mig mot. Jag är fortfarande av den åsikt att de flesta burhundar inte behövt vara där om man inte förbisett träningen då hunden var valp.
 
Sv: Intressant

Det vi började diskutera var artikeln i inlägg 1. Repeterar än en gång att jag vänder mig till det slentrianmässiga användantet.

Det där låter som en efterhandskonstruktion.
Har någon enda person i tråden påstått att det är okey hundhållning att ha hundar i bur jämt?
 
Sv: Intressant

KL

I detta fallet i artikeln så är inte orsaken till varför kvinnan hade sina hundar inburade ok enligt mig. Hundarna satt i bur för att hon brast i sin uppfostran att i stället för att ta tag i själva problemet " markering inomhus" så löste hon det genom att hindra hundarna genom att ha dom inlåsta i stället för att ta sitt ansvar att visa hundarna att inomhus kissar man inte.

Att använda bur som lösning till oönskade beteenden har jag svårt att ta till mig. Att låsa in en hund som inte kan vara ensam bara för att man är rädd att få sitt hem förstört eller menar på att den är otrygg om den inte får ligga instängd förstår jag inte heller, sen är det ju ok om en hund vill sova i en öppen bur då den väljer själv men förstår inte anledningen till att stänga luckan om det inte finns en anledning. Som hundägare har man ansvar att vägleda sin hund i vardagen vad som gäller och inte och att hitta individens nyckel till trygghet. Sen att vissa raser är mer flockbenägna än andra är inget nytt. Jag har en BC korsning som jag fick jobba mycket med ensamhetsträningen för att hon skulle bli trygg när jag gick hemifrån.

Sen att en större bur kan vara praktisk vid tävlingar/utställningar är ju självklart men det är inte ok att använda bur som en lösning för oönskade beteenden i hemmet för att man är för lat eller inte tar sitt ansvar att ta hjälp till att få bukt på orsaken till problemet vad det än må vara.

Att göra det enkelt kan lätt misstolkas i hundhållning;)
 
Sv: Intressant

Att använda bur som lösning till oönskade beteenden har jag svårt att ta till mig. Att låsa in en hund som inte kan vara ensam bara för att man är rädd att få sitt hem förstört eller menar på att den är otrygg om den inte får ligga instängd förstår jag inte heller, sen är det ju ok om en hund vill sova i en öppen bur då den väljer själv men förstår inte anledningen till att stänga luckan om det inte finns en anledning. Som hundägare har man ansvar att vägleda sin hund i vardagen vad som gäller och inte och att hitta individens nyckel till trygghe)

För en del hundar ligger just nyckeln till trygghet i att INTE kunna göra egna val. I en bur kan de slappna av eftersom de inte kan - och därmed inte heller behöver hålla koll på vem som går i trappan, ljud utifrån, söka efter mat, springa runt och hålla koll på fönster osv.
Ibland är det inget problem så länge ägaren är med eftersom de då lämnar över kontrollbehovet på ägaren men de kan inte hantera det på egen hand.
Då kan bur vara ett alternativ.
 
Sv: Intressant

Så kan säkert fallet vara, synd om dom hundarna kan jag tycka som ständigt måste leva med den stressen och inte vågar slappna av. Att ständigt vara på sin vakt. Mycket i det du nämner ligger ju också vardagstränings samt vägledning att inne slappnar man av, att inte bry sig om ljuden i större utsträckning, att mat bryter man inte sig in till. Har bara hunden lärt sig vad som gäller inne, att veta sin plats, inne är det lugnt, att inte vakta allt som händer, att matte/husse kommer hem och att man kan ta det lugnt under den tiden. Eller när matte går händer något givande, kanske ett gott ben att pula med eller att då är det vila som gäller. Att jobba på att få hunden att inte göra någon större sak av att man går hemifrån samt gå till botten på vart probleme igentligen ligger i stället för att göra det lätt för sin egen skull och säga att hunden har det bättre instängd då den inte kan göra något och blir därmed bekväm och lugn. Min tik va hyperstressad, va van att lämnas hela 7 timmar i sitt förra hem men inte tränad till det och det är en stor skillnad. Alla hundar kan man låsa in i hemmet och bara gå men hur mår hunden under tiden om man inte nått fram till och lärt hunden att slappna av även ensam?

Jobbade med filmkamera för att se vad hon gjorde och hur jag kunde göra nästa gång lite bättre för henne. Efter stort tålamod och långsam tillvänjning skiter hon nu när jag går då det innebär en mys stund för henne själv då hon får gnaga ben och vila och springer direkt till bädden när jag ska gå för att få sitt ben om vi inte ska ut såklart för då vet hon att det är jobb som gäller.. Sen när matte kommer hem är det mys eller utevistelse som som gäller igen.

Hade jag haft en hund som ständigt jobbade genom att hålla koll och ha kontrollbehov hade jag sökt hjälp med den biten, inte tagit bur som alternativ först. Tror inte jag skulle använda mig av bur överhuvudtaget utan löst det på annat sätt, ordnat så hunden inte va ensam hemma utan hade sällskap eller hundvakt tills hunden accepterade en stund ensam. Sen finns det säkert hundar som inte gillar att vara ensamma och ligger lugnt i bur men jag tror fortfarande att dom flesta hundar kan lära sig men att tålamod måste finnas och kunskap till hur just den hunden kan finna ro i att lämnas. Om en hund kan vara lugn och slappna av ensam utan att behöva en bur där det inte finns några valmöjligheter då är den trygg tror jag. Det är ju inte säkert att hunden sover i buren när man är iväg då man inte ser hunden men den tvingas ligga/stå på samma lilla yta då den inte kommer någonstans.Men sen är jag ingen allvetare eller känd för att ta genvägar. Det är utmaningar till framgång jag gillar. Framgång till komunikation och till min hunds hjärta jag strävar efter:)
 
Sv: Intressant

Att använda bur som lösning till oönskade beteenden har jag svårt att ta till mig. Att låsa in en hund som inte kan vara ensam bara för att man är rädd att få sitt hem förstört eller menar på att den är otrygg om den inte får ligga instängd förstår jag inte heller, Vad är det du inte förstår?

Jag har en BC korsning som jag fick jobba mycket med ensamhetsträningen för att hon skulle bli trygg när jag gick hemifrån. Toppen, då kan du komma med tips på vad du gjort då, som funkar på hundar som försör hemmet elelr är otrygga utanför buren själva? :)

Att göra det enkelt kan lätt misstolkas i hundhållning;)

Hur menar du här? Hade jag gjort det enkelt för mig hade jag följt råden i tråden och gjort mig av med hunden?


Tiotiotiotiotio
 
Sv: Intressant

Eller när matte går händer något givande, kanske ett gott ben att pula med eller att då är det vila som gäller.

Och när det inte fungerar, utan hunden hellre gnager sönder inredningen än på ett ben? Det är ju sådana problem flera i tråden har.
 
Sv: Intressant

Gabbi: Det stavfelet bjuder jag på;)

Yourkman: Jag förstår inte hur man kan nöjja sig med att ha bur som en långsiktlig lösning, att det är något övergående är ok men inte att hunden hela sitt liv ska behöva sitta instängd när den lämnas ensam eller hindras från att göra något ägaren inte gillar.

Nej jag ska inte komma med tips om vad andra ska göra med sina hundar och dess oönskade beteenden då det är upp till dom att ta den hjälpen som krävs, om dom inte vill ha sina hundar i burar vs. Men som jag nämnt innan så finns det oftast lösningar på de flesta problem och då menar jag inte att hunden ska låsas in i bur.

Sen hur jag menar med att göra det enkelt på fel sätt. Att inte gå till botten med problem i vardagen som kan ställa till det. Nu va det artikeln jag började skriva om. Ett ex, att använda bur för att inte hunden ska kunna pinka inne är idiotiskt då det bara visar att ägaren inte vill eller kan få bukt på problemet och därför gjort det enkelt för sig vilket innebär att hunden får sitta inlåst likt en gnagare

Som jag också skrev är jag ingen allvetare utan gav här min syn på att jag står vid att jag tror att det visst i flesta fall går att lösa felbeteenden utan att ha hunden inlåst, den som söker han finner oftast. Finns riktigt duktiga människor där ute som har det som arbetsuppgift att hjälpa människor med såna problem.

Jag personligen skulle må skit om jag hade en hund som förstörde mitt hem självklart, men skulle inte känna mig bekväm av att lösa det genom att köpa en bur och stänga in den. Jag skulle söka mig till beteendevetare, eller få fixa en hundvakt. Bur känns inte som ett alternativ för mig så är det bara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant

Så kan säkert fallet vara, synd om dom hundarna kan jag tycka som ständigt måste leva med den stressen och inte vågar slappna av. Att ständigt vara på sin vakt

Men det är väl ingen som säger? Hunden är i bur för att det funkar. Att det INTE är stressade eller på sin vakt för att de sover i sin bur då de är själva? Aliides hund då, som gillar att tugga på inredningen?'

Yourkman: Jag förstår inte hur man kan nöjja sig med att ha bur som en långsiktlig lösning, att det är något övergående är ok men inte att hunden hela sitt liv ska behöva sitta instängd när den lämnas ensam eller hindras från att göra något ägaren inte gillar.

Nä, men vad ska man göra då? jag, och flera med mig har i tråden beskrivt hundar där dett är bästa lösningen. du säger "Så ska man inte göra" Men kan inte komma med ett enda förslag på vad man i sånna fall SKA göra?Som funkar bättre för min, cillas, lady_vip elelr Aliides hundar?

Nej jag ska inte komma med tips om vad andra ska göra med sina hundar och dess oönskade beteenden då det är upp till dom att ta den hjälpen som krävs, om dom inte vill ha sina hundar i burar vs. Men som jag nämnt innan så finns det oftast lösningar på de flesta problem och då menar jag inte att hunden ska låsas in i bur.

Om mna HAR tagit den hjälpen då? Se på escodobes hund, där tränaren til lslut sa det BORDE gå! Och stod lika handfallen? Men jag vill fortfarande veta vad det är för lösningar då, som vi , som har våra hundar i bur, då och då, inte tänkt på? Vad, när du läser tråden, tycker du vi har missat? Där man enligt konstens alla reglar HAR ensamhetstränat? VAD är det som missats där dåm eftersom du så självsäkert säger att det finns andra lösningar på de problemen?


Som jag också skrev är jag ingen allvetare utan gav här min syn på att jag står vid att jag tror att det visst i flesta fall går att lösa felbeteenden utan att ha hunden inlåst, den som söker han finner oftast. Finns riktigt duktiga människor där ute som har det som arbetsuppgift att hjälpa människor med såna problem. Ja? Och om man varit i kontakt med dessa? Där de faktiskt med anser att i detta fallet är bur helt ok? Där de ser att HUNDEN faktiskt föredrar det, då den är lugn och trygg där, då den vet att detta utrymmet är det jag ska vara på nu?

Jag personligen skulle må skit om jag hade en hund som förstörde mitt hem självklart, men skulle inte känna mig bekväm av att lösa det genom att köpa en bur och stänga in den. Jag skulle söka mig till beteendevetare, eller få fixa en hundvakt. Bur känns inte som ett alternativ för mig så är det bara.

Nä, vet du, innan den hunden jag har nu var jag lika självsäker i mitt tyckande i denna fråga som du.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 448
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp