Bukefalos 28 år!

Intressant

Sv: Intressant

Det där kan vara sant till en viss del. Flera av mina hundar har haft vissa små olater gemensamt och då beror det helt klart på mig.
Men alla mina hundar har varit väldigt olika. De två dobermans jag har haft var som natt och dag. Varje ny hund har varit en ny utmaning.

Så är det absolut. Alla hundar är olika grundmaterial att jobba med. Mina två tjejer är helt olika, den ena väldigt framåt och glad men med mycket nerv och den andra var rädd av sig och ängslig, nu är hon framåt och älskar människor.

Man måste ha ett ganska stort repertoar av idéer och strategier för att kunna framhäva alla hundars unika styrkor och minska svagheterna så gott man kan. Hundar är inte robotar och det är inte meningen att man ska sätta in dem i en mall, det är meningen att man ska efter deras egna förutsättningar putta dem så nära de förväntningar du har på dem.
 
Sv: Intressant

Lovande till vad (gren)? Synd att du har träffat så många usla rottweiler. Som valpköpare må man verkligen kolla upp så man får det man vill ha. Då är det en bra början att kolla föräldradjur,tidigare kullar osv så att man får en hund som motsvarar det man är ute efter.
Det beror på vad ägaren använder sina rottweiler till om de är fläskiga eller inte. En rottweiler som inte får röra sig blir precis som vilken hund som helst, fläskig. Jag håller fullständigt med dig här att rasen har blivit för populär. Det gör att det ploppar upp massor av "uppfödare" som ser pengar i rasen vilket gör att jag som blivande hundägare må vara än mer observant.

Skittråkigt! Fläskweiler har inget med göda hund eller inte att göra, det är helt enkelt en modell av rottis som avlas fram mer och mer. Stora, späckiga obrukbara nästan mastiffliknande hundar (sen göds säkert vissa av dem också)

Lovande till bruks för övrigt. Och det är just det, det är tråkigt att man ska behöva vara noga med valet när man ska köpa en bruksras. Rottweilern som ras är ju dock inte ensam om att ha blivit försämrad generellt sett.
 
Sv: Intressant

Ja, den biten har jag redan nämnt. Men flera människor här verkar tro att hundar är lemmings.

3_lemmings.jpg

Jag ville bara förtydliga, för andra egentligen. ;)
Det jag citerade som du skrev var ett sådant überbra exempel på just opportunisten i hunden. Fast med raser vi har (eller de flesta brukshundar eg.) så får man lägga till just kamp, skärpa etc och då får man genast lite annat att tänka på.

Vissa raser kanske skulle passa in i den rasgruppen? (Lemmings, vilken nostalgitripp! :D)
 
Sv: Intressant

Skittråkigt! Fläskweiler har inget med göda hund eller inte att göra, det är helt enkelt en modell av rottis som avlas fram mer och mer. Stora, späckiga obrukbara nästan mastiffliknande hundar (sen göds säkert vissa av dem också)

Lovande till bruks för övrigt. Och det är just det, det är tråkigt att man ska behöva vara noga med valet när man ska köpa en bruksras. Rottweilern som ras är ju dock inte ensam om att ha blivit försämrad generellt sett.

Du har rätt igen!
 
Sv: Intressant

Men visst ska hunden fostras i allra högsta grad. Men cannelia anser att en hund ska kunna hanteras av "vem som helst", dvs även av en mindre hundkunnig. Jag håller inte med på långa vägar!

Min tik är en suverän barnhund, men så har hon vuxit upp med en skock rugrats också som är trygga och orädda för hundar. Det är svårare att applicera den egenskapen på en hund som kanske inte träffar barn lika ofta (eller annan valfri folkgrupp)!

Hundarna är inga monster, men de egenskaper de besitter kan uppfattas som otäcka hos folk som inte är vana eller lyckas få kontroll. Det vill jag varken utsätta hunden eller människan för! Jag kan inte förvänta mig att en hund som har ett driftspaket som är över "en vanlig hunds" ska bli lika sävlig och lätthanterlig, då måste jag kompromissa med hundtypen, och det vill jag inte.
Jag VILL ju ha en driftstark hund som tänker snabbt och har en del krut i sig!

Min 4-åriga systerson kan säga diverse kommandon till min tik (sitt ex) och hon lyder, men det är inte samma sak som att hon skulle bete sig som en ängel om han skulle ta henne på en promenad själv där det finns tusen intressanta lukter och stora lockande områden att röra sig på. Hon gör ju det hon anser mest värt! Varför skulle hon inte det? ;)
 
Sv: Intressant

OT lite kanske, men jag har blivit mer och mer ledsen ju fler rottisar jag figgat. Figgade enbart rottiskennlar en helg, och när uppföderaren sa "men detta gick ju bra" :crazy: Tragiskt. Trodde faktiskt inte det var så illa. (Generellt nu såklart, för detta är mina erfarenheter.)
 
Sv: Intressant

Du blir nog inte särskilt hjälpt av att jag säger att det är okey att sätta honom i bur heller. Eller hur?

Nej men det kanske nästa person som du hade tänkt döma blir. De flesta sätter inte sin hund i bur bara för att. De gör det för att de inte ser någon annan lösning.
 
Sv: Intressant

OT lite kanske, men jag har blivit mer och mer ledsen ju fler rottisar jag figgat. Figgade enbart rottiskennlar en helg, och när uppföderaren sa "men detta gick ju bra" :crazy: Tragiskt. Trodde faktiskt inte det var så illa. (Generellt nu såklart, för detta är mina erfarenheter.)

Du såg väl de två som var med när jag MHad min lillskrutt?

Riktigt eländigt.
 
Sv: Intressant

Nej men det kanske nästa person som du hade tänkt döma blir. De flesta sätter inte sin hund i bur bara för att. De gör det för att de inte ser någon annan lösning.

Cannelia - du har fått en bra redogörelse för vad jag testat med min lilla. Kan du förstå om jag tillslut testade bur?
OM det hade fungerat, och han hade känt sig trygg och bekväm i den och slappnat av och sovit - hade du fortfarande tyckt att det hade varit en förkastlig lösning att använda för dom där tillfällena då hundvakt inte är ett alternativ?
Hundvakt fungerar när man arbetar eller planerat in något särskilt, men ibland så måste man lämna hunden tex för att tvätta, rusa ned och köpa något i hörnbutiken och tusen andra saker man inte ens reflekterat över innan man helt plötsligt är fånge på sjätte våningen.

(Tilläggas bör att hunden inte var rädd i närheten av så mycket som han var frustrerad och arg och därmed hamnade i stress/skall/stress/skall cirklen)
 
Senast ändrad:
Sv: Intressant

Japp :) mammas alskade sma palsklingar! :) UNDERBARA familjehundar! ...underbart seriosa vakthundar.. och Annu battre pa boskap.. eller jakt *kar* De ar verkligen en speciell ras!
 
Sv: Intressant

Det är så lätt att säga att en hund är ouppfostrad och att det går att göra allt med alla hundar innan man har haft eller haft hand om en individ som tycker saker.

Exakt! Alltså, nu är ju min collietik gammal, men när hon var yngre var hon ett riktigt as mot folk som inte hade pondusen att lägga bakom orden. Inte så att hon nånsin har varit elak - hon gillar folk! - men hon lyssnade inte på vem som helst. Även i flocken var det en mycket tydlig rangordning - när jag bodde hemma var det jag som bestämde. Mamma fick bestämma ibland. Pappa fick bestämma ännu mer sällan, och alla andra var snälla lektanter och farbröder som man inte behövde bry sig så mycket i. ;) Min faster skulle ta en promenad med Lova - de kom några meter, sen blev det tvärstopp och Lova blåvägrade att gå just den vägen, utan skulle gå en annan väg. Faster gick med på att ändra väg - och det blev blåvägran även på nya vägen. Hunden kände att hon kunde bossa, och då passade hon på. Hon skulle aldrig ha drömt om att bete sig så med mig. Samma faster hade problemet att Lova tyckte att hon var en stor leksak hela hon, så det hände mer än en gång att Lova satt i fasters arm och kampade och busade så att faster fick fösa ut hunden genom dörren och stänga om sig för att freda sig. Återigen, det finns inget spår av nåt ont i hunden - men hon utnyttjade alla tillfällen att göra som hon ville. Och hon är ändå en collie, låt vara av brukslinjer och med mer kamp än vad som är vanligt - men ändå.
 
Sv: Intressant

Jag är mest nyfiken på vad du hade gjort i min situation? Och om du hade tyckt bur hade varit okey kortare stunder OM det hade fungerat?
Jag ha ganska grundligt beskrivit vad jag testat.
Ja djäklar, hunden var sex månader när jag skaffat den och van både vid att vara i hundbox på nätterna och rastgård ihop med andra hundar. Det kan ju vara relevant att veta att hunden alltså redan när jag började träningen inte var van vid att sitta klistrad på människor. Ägaren hade sina hundbås i direkt anslutning till bostaden, så de har inte suttit där och skällt för det hade varit vägg i vägg med sängen typ och han vistades med uppfödaren mycket så helt isolerad har han inte heller varit.
 
Senast ändrad:
Sv: Intressant

Jag är mest nyfiken på vad du hade gjort i min situation? Och om du hade tyckt bur hade varit okey kortare stunder OM det hade fungerat?
Jag ha ganska grundligt beskrivit vad jag testat.

Ja det har jag. Det är det eviga buranvändandet jag vänder mig mot, eller ska jag säga slentrianmässiga.
 
Sv: Intressant

Ja det har jag. Det är det eviga buranvändandet jag vänder mig mot, eller ska jag säga slentrianmässiga.

Jag tror att få personer tycker det är okey med slentrianmässig burhållning. Men ibland tror jag faktiskt att det kan vara enda lösningen. Och då tycker jag det borde ges dispans.

Vad säger att ingen annan i tråden har lagt ned lika mycket arbete som jag? Min hund höll ändå mest låda och förrutom stressen så löpte han ingen större risk att skada sig. Men en del hundar kastar sig ut genom rutor och liknande....

Har man en riktigt driftig hund som mår verkligt dåligt och som inte lugnar sig i en bur så brukar inte hundburar hålla ändå:crazy:.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 448
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp