Bukefalos 28 år!

Isolde, 13, är obotligt sjuk – nu vill socialen att hon slutar rida

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.
Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.
Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.
– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline.
 
Artikeln är länkad i beskrivningen till insamlingen, "läs deras historia här" osv. När det gäller i beskrivningen på insamlingen så står det tydligt att dom måste "göra sig av med det enda som skänker Isolde glädje och hjälper hennes rehabiliteringsprocess, nämligen hennes häst".
Okej, tack.
 
Och vart menar du att pengarna ska gå? Om det inte är till dom i artikeln. Det står tydligt och klart att pengarna går till dotterns möjlighet att ha kvar sin häst. Vem som har skapat insamlingen spelar ingen som helst roll.

Visst om insamlingen startade snabbt och mamman inte hann med men nu bör hon veta om den och bör kunna svara och förtydliga många saker som uppenbart inte görs.
Det är fortfarande inte de som håller i insamlingen.
Om jag skänker pengar via exvis Rädda Barnen, är det då Rädda Barnen eller ungar runt om i världen som håller i insamlingen, när pengarna går till barn runt om i världen?

Jag börjar på riktigt fundera över hur du tänker och om det finns någon logik alls i det tänket. :crazy:
 
Men det spelar ingen som helst roll vem som gör insamlingen, det har liksom inte med saken att göra. Det är hur dom samlar in pengar som har med saken att göra. Och mamman är i nuläget knappast ovetande om situationen med insamlingen eller vad som står i artikeln. Vem som startade den har mindre med saken att göra tycker jag.

Det handlar om att folk bör veta vad dom skänker så mycket pengar till.
Jag har hittat facebooksidan och där står det mycket riktigt att pengarna ska ges så att socialen inte kan räkna det som inkomst. Att det måste ske via ombud och att pengarna ska ges kontant till familjen så de inte går att spåra via konton.
 
Det är Isoldes egna häst, alltså ingen "släkting". Då var den frågan uppklarad iallafall och det blev mycket tydligare varför dom var tvungna att sälja hästen. En 13 åring får inte stå dom ägare på en häst alltså är det mammans häst helt enkelt.

Varför ljuga om det..jag förstår inte.
 
Jag har hittat facebooksidan och där står det mycket riktigt att pengarna ska ges så att socialen inte kan räkna det som inkomst. Att det måste ske via ombud och att pengarna ska ges kontant till familjen så de inte går att spåra via konton.
Detta anser åtminstone jag vara uppmaning till bidragsbrott. I en av i samlingarna framgår att nära släkt/familj är med på upplägg (namn och släktskap angivet). Det är så nära släkt att mamman bör ha insyn i förfarandet.
 
Detta anser åtminstone jag vara uppmaning till bidragsbrott. I en av i samlingarna framgår att nära släkt/familj är med på upplägg (namn och släktskap angivet). Det är så nära släkt att mamman bör ha insyn i förfarandet.

Då tycker jag att du ska gå vidare med detta. Glöm nya karolinska!
 
Alla tolkar inte allt lika, jag läste artikeln först där det står att dom måste sälja sin häst, då är det lätt att tolka även det som står i beskrivningen att det är deras häst.
Ja överskriften på buke är ju att socialen vill att hon slutar rida, man kan ju undra var rubriksättaren fått det ifrån och om det är sant ?? och om det finns intresse från rubriksättaren att genom att skriva så-faktiskt lite oseriöst- dra hit lite läsare, få igång en diskussion såklart under strikt ordnade former .
 
Det är Isoldes egna häst, alltså ingen "släkting". Då var den frågan uppklarad iallafall och det blev mycket tydligare varför dom var tvungna att sälja hästen. En 13 åring får inte stå dom ägare på en häst alltså är det mammans häst helt enkelt.

Varför ljuga om det..jag förstår inte.

Det var ju därför dolt ägande var så känsligt. Super synd om tjejen, vill verkligen hjälpa till. Men detta är ju olagligt.
 
En insamling där det hade stått att dom har svårt att ha kvar sin häst för att stallhyran är dyr osv och att folk kanske kan skänka typ ett års stallhyra så att hästen är säkrad för minst ett år iallafall.

Det hade jag gärna skänkt till, för det är något som soc inte hade betalat helt klart, är ju så mycket bättre att lägga upp det som det faktiskt är.
 
Det var ju därför dolt ägande var så känsligt. Super synd om tjejen, vill verkligen hjälpa till. Men detta är ju olagligt.

Älskar det här. Dolt ägande. Lite konspiratoriskt.

Utanför Bukes lilla cirkel av människor låter det så här:

Skärmavbild 2019-12-22 kl. 18.35.59.jpg
 
Jag har hittat facebooksidan och där står det mycket riktigt att pengarna ska ges så att socialen inte kan räkna det som inkomst. Att det måste ske via ombud och att pengarna ska ges kontant till familjen så de inte går att spåra via konton.

Är det sant?:eek:

En insamling som detta räknas självklart som inkomst så de kan glömma bidrag om de nu tänkte söka igen.
 
Älskar det här. Dolt ägande. Lite konspiratoriskt.

Utanför Bukes lilla cirkel av människor låter det så här:

Visa bifogad fil 42334
Som dom fått behålla genom lögner. Hästen är deras egen helt enkelt, inte någon släktings. Alla här på buke är också glada att hon kan få ha kvar sin egen häst.

Hon kunde bara sagt i artikeln att dom inte har råd att ha kvar sin häst och i insamlingen hade det kunnat stå att dom behöver hjälp att betala stallhyran då hästen är viktig. Ett års stallhyra hade jag lätt kunnat hjälpa att skänka till.
 
Är det sant?:eek:

En insamling som detta räknas självklart som inkomst så de kan glömma bidrag om de nu tänkte söka igen.
Ja det stog faktiskt så. Blev själv förvånad. Helt klart en uppmaning till bidragsfusk. De har fått en stallplats närmare hemmet och ett års hö och stallhyra. Härligt att hon får behålla hästen. Hoppas bara resten går rätt till.
 
Ja, eller hur? Fokus ligger helt på Isoldes väl och ve.
Om det var Isoldes väl det handlade om så bör det vara ärligt, för detta drabbar nog familjen ganska negativt i slutändan. Tex bostadstillägg osv som styrs en del av vad man har på sitt konto, men det löser dom väl då genom att ha dom pengarna på någon annans konto..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjordhästen Vallis hjälper cancersjuka Isolde att hålla modet uppe. Men sociala myndigheter tycker att hästen är en onödig utgift och...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 646
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp