Isolde, 13, är obotligt sjuk – nu vill socialen att hon slutar rida

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.
Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.
Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.
– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline.
 
En släkting. Men Isolde ser den som sin.
Ok. Men kan inte du då förklara hur det ligger till?
Så tack vare insamlingen kan släktingen behålla hästen? Så det är släktingen som inte har råd att ha hästen?
För Isolde skulle ju bara betala 400 kr i månaden och det lär ju kosta mer att ha hästen för släktingen. Kan inte släktingen bjuda på 400 kr.
 
Ok. Men kan inte du då förklara hur det ligger till?
Så tack vare insamlingen kan släktingen behålla hästen? Så det är släktingen som inte har råd att ha hästen?
För Isolde skulle ju bara betala 400 kr i månaden och det lär ju kosta mer att ha hästen för släktingen.
Dottern äger hästen, alltså Isolde själv äger hästen vilket man inte kan göra som 13 åring vilket betyder att det är mammans häst rent juridiskt. Så det finns ingen släkting som äger hästen, hästen är deras helt enkelt.
 
Frågar du mig? jag har ingen aning. Intressant, tycker jag, hela fokuset på alla andra saker än just flickan och hennes behov. Precis allt annat utom barnperspektivet, som faktiskt blir lag nästa år.
Men varför ska du värdera vilka aspekter av saken som andra finner intressanta och relevant att diskutera?

Själv finner jag ingen anledning att diskutera just hennes specifika behov. Jag vet att det finns oändligt många människor som lever för överskådlig framtid på bidragsnivåer som inte lämnar utrymme för dem att ge sig själva vad de behöver i form av (re)habilitering och stimulerande sysselsättning under dagarna för att kunna förbättra alt. behålla hälsa och arbetsförmåga. Så att bara se ett exempel till tillför inte något av intresse för mig. Och jag tänker inte engagera mig mer i hennes öde än i de andras bara för att hon synts i tidningen.

Det ärende som myndigheten handlagt och som den första artikeln handlade om rörde försörjningsstödet och familjens ekonomiska situation. Och det var den artikeln som var trådstarten, inte flickans behov.
 
Jag kan ha fattat fel men så här uppfattade jag det; Släktingen betalar alla kostnader.
De 400 kr var till bensin så dom kunde åka till stallet. Dom tvingades sälja bilen för att kunna söka bidrag.
Dom har idag inga bidrag. Alltså kan Isolde inte sköta/nyttja hästen och den skulle säljas.
SÅ läste jag artikeln från början.
 
Jag kan ha fattat fel men så här uppfattade jag det; Släktingen betalar alla kostnader.
De 400 kr var till bensin så dom kunde åka till stallet. Dom tvingades sälja bilen för att kunna söka bidrag.
Dom har idag inga bidrag. Alltså kan Isolde inte sköta/nyttja hästen och den skulle säljas.
SÅ läste jag artikeln från början.

Exakt så.
 
Ingen har bett soc att försörja hästen. Var har du läst det?
Du själv har faktiskt skrivit att det tycks att soc borde stå och betala för hästen då det är rehabilitering.
Mamman tyckte att det var moraliskt fel att använda pengarna till något som hon menar är ren rehabilitering och en fråga om liv och död. Flera jurister håller med henne, men vi får väl se hur förvaltningsrätten ser på saken.
Tycker det låter här som att soc bör stå för deras häst?
 
Jag har inte skrivit någonting om dom som skrivit artikeln, det är inte vad jag reagerar på. Dom har väl ingenting med saken att göra dom som skrivit artikeln.
Eh, menar du seriöst att journalisten bara är familjens verktyg eller något och denne inte har ett dugg ansvar för innehållet i artikeln? Det är artikeln jag reagerar på, hur tidningen gör en säljbarhistoria om situationen. Den som boostar insamlingen.
 
Ridning och hästar som rehab finns väl för övrigt att få? Har läst att en del fått det som rehab men då gäller det ju inte att det ska betalas för att man ska kunna ha en egen häst utan då är det väl i form av ridskolor osv.

I detta fallet handlar det ju om att kunna behålla den egna hästen dock och det kan ju inte någon begära att soc ska stå för. Soc kommer ju aldrig sponsra någons hästägande..tror jag.
 
Jag gissar att du menar att barnkonventionen blir lag nästa år. På vilket sätt skulle det påverka situationen, menar du?

Det skulle påverka soc bedömning av barns behov. Om barnet behöver en häst som rehab eller om det går lika bra med sjukgymnastik och promenader i stället (vilket läkare inte tycker är jämförbart).
 
Det skulle påverka soc bedömning av barns behov. Om barnet behöver en häst som rehab eller om det går lika bra med sjukgymnastik och promenader i stället (vilket läkare inte tycker är jämförbart).
Jag har svårt att tro att lagstiftarens intention är att socialtjänsten ska bekosta en egen häst. Som någon annan skrev så finns ju rehab via ridskolor och liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjordhästen Vallis hjälper cancersjuka Isolde att hålla modet uppe. Men sociala myndigheter tycker att hästen är en onödig utgift och...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 638
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp