J*VLA UNGAR **långt**

Septicemia

Trådstartare
Bakgrundsinfo:
Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna på gården har det fulla ansvaret för samtliga hästars välbefinnande. De är 4 shettisar, min inräknad.

Då och då kommer det ett par tjejer hit och får sköta om mormors ponnyer, även rida. Enligt mig är föräldrarna väldigt ansvarslösa som låter ungarna vara i ett okänt stall bland okända hästar och lämnar de vind för våg utan att ens ha koll på vad tjejerna gör där ute.
Det är inga småbarn, de är 12-13 år och rider på ridskola.

Mormor har klargjort flera gånger att de MÅSTE berätta att de kommit ut till stallet och vad de ska göra samt vilken/vilka hästar som de vill ta upp.
Jag tycker inte de bör rida någonstans själva då det flera gånger hänt att en häst kommit hemspringandes och de verkar inte inse faran med en lös häst travandes på vägarna, särskilt nu när det är kolsvart ute. :crazy:

Jag har därför avsagt mig allt ansvar gällande småtjejer som vill rida den här veckan när mormor är bortrest. Hon är införstådd med detta och har skrivit tydliga lappar som hänger ute i stallet. Grannen vet också vad som gäller.

Det här hände idag:
Jag kom ut till stallet vid 16-tiden. Var lite lätt stressad då jag skulle hinnna pyssla med både den egna hästen samt fixa fodring, vattning och se över de andra hästarna innan 18:00.
Det var en jäkla dimma ute och mörkt så jag hade cyklat långsamt och var försenad.

Tog upp min ponny som stod vid vattenkaret själv. Tänkte inte över det mer, man ser inte de andra hästarna uppifrån grinden alla gånger.
Kom ner till stallet och upptäckte att 2 grimmor hängde vid ett par ringar. Inga hästar eller tjejer i sikte.
Efter ca 30 minuter hör jag bilbromsar skrika neråt vägen och får genast upp en bild av hur en ponny kastar sig framför bilen.
Springer ut (tack och lov kom ingen smäll efter bromstjutet) och möts av den ena shettisen, ensam i full karriär hemåt.

Får tag i honom och ställer in honom i stallet, kollar igenom efter ev. skador och undrar vad som hänt samt om någon är skadad.
Då jag inte hade den blekaste aning om var de kunde befinna sig valde jag att stanna kvar i stallet en liten stund för att se om de kom hemspringandes efter hästen. (Det har hänt innan)
Efter ca 20 minuter börjar oron verkligen komma. Tänk om de är långt härifrån? Har den andra hästen med slitit sig? Ligger någon svårt skadad i skogen? (Ja, ni vet säkert själva hur tankarna far iväg).

Efter ytterligare 5 minuter kommer båda tjejerna och den andra ponnyn tillbaka, ingen var skadad. När jag frågade var de varit så sa de att de varit nere på ridbanan och ridit som ligger lite över 100 m från stallet.
När jag frågade vart de tagit vägen efter att hästen slängt av den ena tjejen svarade de att de varit kvar där nere och ridit på den andra hästen istället. :eek:

Jag blev väldigt arg, poängterade att de INTE fick rida utan att be om lov, att lapparna i stallet innebar att ridning INTE var tillåtet när inte mormor var hemma, att det var mörkt ute och dimmigt och att man MÅSTE ha reflexer både på sig OCH hästen (alla var helt utan) samt att man inte bara struntar i en häst som sprungit sin väg, ÄVEN om den springer direkt till hagen och snällt ställer sig och väntar.

Efter det här så släppte de ner den ena hästen, men brydde sig inte alls om den andre som stod och skrek i stallet och ville ut, struntade i att städa undan efter sig och gick upp till sadelkammaren för att fika eller något.
Jag såg ut såhär :confused: och kände mig bara så :devil: arg så jag visste inte vart jag skulle ta vägen.

Jag är egentligen inte lika arg på tjejerna som jag är på alla vuxna runtomkring dem. Flickorna själva gjorde ETT stort fel, de tog hästarna fast de visste att de inte fick. Men alla andra fel de gjorde, det är sådant som de faktiskt inte behöver ha varit medvetna om.

Jag tycker att deras föräldrar borde ha vett nog att ta kontakt med stallägaren själva och höra vad som gäller i stallet och vad det är för hästar.
Jag tycker att stallägaren (i det här fallet min mormor) borde vara noga med att informera om saker som reflexer, vad man bör göra om man ramlar av.
Dessutom är det även hennes uppgift att kontrollera hur pass rutinerade tjejerna är.

Gjorde jag någon nytta som skällde på flickorna? Jag är ju alltid i stallet men har väldigt sällan någon närmre kontakt med de (det är inte alltid de är ute, bara när föräldrarna kan/orkar skjutsa) , borde jag kanske försöka umgås lite med de och lära de lite allmänt "hästvett" eller lägga det jobbet på någon annan?



Jag känner att jag börjar bli litegrann som Stora Stygga Vargen som bara gnäller. De tycker säkert att jag är lite läskig med när jag kommer svartsminkad, med ringar i läppen, svartklädd och med världens kängor på mig direkt från skolan...;)
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Det är väl jättebra om du vill lära de lite hästvett, man hoppas ju iaf på att det är i okunskap de handlar... Dessutom brukar det bita lite bättre att vara trevlig och hjälpsam än att vråla (vilket kan vara befogat ibland...), ffa så är det roligare att vara snäll!
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

:bump:Hej på dig! Du ta kontakt med barnas föräldrar med EN gångDom vet nog inte vad barna syslar med.Sen tycker jag ni skall för klara att man inte går in någon stans utan låv.:bump:Du får säga som det är att dom har faktigs tagit hästen utan låv,det kallas stöld.grov "tillomed"Nä säg till föräldrarna o sätt en lapp på staldörren tillträde förbjudet.:bump:Ha det o lycka till med dvärgarna Chik:bump:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jo, självklart vet jag att skrika och gapa hjälper inte. Det vill jag inte påstå att jag gjorde heller, lät nog mest skärrad och sträng.

Ska de nu vara ute i stallet känns det som att det är ett måste att de lär sig hur de ska bete sig och göra i olika situationer, men jag känner litegrann att det inte riktigt är mitt ansvar att lära ut - även om jag visst det kan göra det.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Problemet är jag varken vet vad tjejerna eller tjejernas föräldrar heter...:crazy:
Dessutom är det inte mina hästar det här handlar om och jag tycker att det är dumt att kalla det för grov stöld (även om det nu skulle klassas som det).

Jag ska prata med mormor om det här så fort hon kommit hem.
Som jag skrev innan, det är inte mina hästar så tekniskt sett har jag inget att säga till om utöver det som jag och min mormor kommit överens om.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Du kanske kan prata med de och din mormor och föreslå att det kanske vore bra med någon kurs i hästvett? Att prata med deras föräldrar vore ju riktigt bra och fråga om de förstår vad det innebär och vad som kan hända i stallet? Om inte annat får du väl säga att de inte är välkomna i stallet förän din mormor är hemma igen och ni har rett ut alltihopa.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jag skulle ha pratat med "mormor" och föräldrar.

Hästvett ska tjejerna ha en stor dos av. Att låta hästen kuta iväg o sen inte ta o ge sej efter den vet jag inte hur jag ska reagera på.

Jag har förbjudit barn att rida för mindre då jag hade shettis.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jag ska ta ett snack med samtliga vuxna, jag tycker inte heller de borde få rida själva.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

De kanske kan rida själva då det vet lite mer om hur man beter sej runt hästar. Men innan är väl ota i. Och dessa tjejer tycker jag har en del kvar att lära innan de får ta ansvar själv.

Min systerdotter red ut själv i den åldern och yngre. Men hon är väldigt duktig och väldigt klok ung tjej. Så med rätt inställning, attityd och kunskap så är den åldern okej enligt mej.

Men förvånad över så ignoranta föräldrar.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jo, jag var ju yngre när jag började rida ut ensam, men hade hållit på med hästar ett rätt bra tag och visste hur jag skulle göra.

Jag är med förvånad över att föräldrarna inte känner större ansvar för sina barn.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Ta bort/ lås in alla borstar, träns, grimmor, sadlar tills mormor kommer hem !
Sätt Bandage rumt varsitt ben på Hästarna så dom ser skadade ut !
Sätt en skylt på Stallet med :PGA smittorisk är stallet ej tillåtet att besöka

Hej från hambo
 
Senast ändrad:
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Herregud!

Lås in alla grimskaft och grimmor och sätt stort lås på stallet!!! Hänvisa ungarna till en ridskola!

Skulle ALDRIG tillåta något dylikt i mitt stall!!

/Lizzie
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Herregud!

Lås in alla grimskaft och grimmor och sätt stort lås på stallet!!! Hänvisa ungarna till en ridskola!

Skulle ALDRIG tillåta något dylikt i mitt stall!!

/Lizzie

ja precis hur svårt kan det va
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Det handlar inte om att förbjuda de från att vara i stallet på kort sikt, det handlar mest om hur föräldrar kan vara så oansvariga som de tydligen är.

Självklart ska de inte få vara hos hästarna förrän min mormor kommer hem, men det är ändå inte jag som har sista ordet när vi kommer till om tjejerna ska få vara i stallet eller inte.
Jag kommer såklart prata ordentligt med mormor om händelsen och säga vad jag tycker, men det är inte jag som har sista ordet.

Det är INTE tillåtet med den här typen av hästhantering hos oss heller, och just därför så undrar jag vad jag kan/bör/måste göra för att det ska bli säkert, främst för hästarna, med de här flickorna ute i stallet.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jag måste säga attjag har jättesvårt för att ställa krav på "mina" tjejer. Jag litar på dem när de rider ut, men de KAN inte sköta sig i satllet. Det ligger grejer överallt, aldrig att de skulle få för sig aatt borsta noga (rykta) om jag inte SÄGER att de ska det.

Deras föräldrar verkar heller inte förstå att det inte kan ligga täcken i stallgången där hästen står (1 m till dörren och utrymmet därtäcken ska hänga). Att täcka hästen efter ridningen??? Nä, bara om jag står i stallet och BER dem om det. Föräkldrarna säger INGENTING.

Är gravid och därmed beroende av att de ska hjälpa mig med ridningen (endast uteritt=motionsridning). Har hittat en ny tjej som verkar mer intreserad och noggrann, men jag kan ju inte kräva att hon ska ta 7 dagar/veckan.

Har skrivit regler på tavlan i stallet, om att sopa efter sig, putsa av sadel o träns, täcken i foderkammaren. Ger dem en vecka till, sedan vet jag inte.

Blev väl halvt en trådkapning, men jag menar helt enkelt att jag förstår ditt problem, o har också svårt att se hur jag ska kunna lösa mitt, som verkar vara nästan i klass med ditt bortsett från ridningen tack o lov...
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Det där är nog ett medryttarproblem som inte alltid har med åldern att göra... :angel:

Till TS: Håller med övriga, lås på dörren! Jag jobbar dagligen med barn 7-12 år, långtifrån alla är mogna att ta ansvar för en häst/klarar av den om det händer något! Inte alla har förmågan att förstå vad som kan hända om t ex hästen springer iväg i mörkret utan reflexer...
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

men herregud ! vad tänker de med!? , oj hästen sdprang hem vi fortsätter rida. den var ju nära på att bli påkörd!!!! och om de inte ens fick, gud vad jag hade varit arg! hästar är inga leksaker!!!! :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp