J*VLA UNGAR **långt**

Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Beteer de sig på det viset har de förverkat sin rätt att vara i stallet anser jag. Tänk vad som hade kunnat hända eller kan hända om de fortsätter så här..? De är GÄSTER dessutom.

Just nu har du ansvaret för stallet alltså är du i din full rätta att porta dem tills din mormor kommer hem. Jag tycker även att du bör ta reda på vilka deras föräldrar är och ringa och informera dem om att de rider ute på trafikerade vägar utan reflexer, utan kontroll, hästarna skenar, bilar panikbromsar och de fortsätter rida ändå på volten utan att söka reda på den lösa hästen...

Hur oansvarig måste man vara som förälder för att INTE reagera över detta??

Fråga dem också om ungarna är olycksfallsförsäkrade utifall att de blir påkörda av en bil eller hamnar under en häst i ett dike.

När mormor är tillbaka får hon ta ställning till hur hon vill fortsätta. Men personligen låter det inte som om oövervakade besök känns lämpliga... :crazy:

Att sätta lås på stalldörren är ingen hit om hästarna måste ut vid fara, men lås in utrustningen m.m.
(Undrar bara om de ger sig ut barbacka då...?)
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Herregud alltså, det känns verkligen som om dessa tjejer måste lära sig vad ansvar är...

Jag vet också att det inte hjälper att gapa och skrika men, i ett fall som det här, för både hästars och människors bästa, så måste man i alla fall få vara sträng.

Någon med erfarenhet av hästar (tex du eller din mormor) borde ta ett allvarligt snack med tjejerna och få dem att förstå vad de håller på med, samt vilka förödande konsekvenser vissa saker kan få.

Som du skrev så är det inga småungar, utan de är gamla nog att kunna förstå ditt resonemang. Jag tror att om du bara förklarar situationen för dem utifrån din synvinkel så kommer dom nog börja tänka över ett och annat.

Det bästa vore nog om du och din mormor pratade med varandra eftersom det är era hästar det gäller, och tillsammans bestämmer vilka regler som borde gälla för tjejerna.

Om de sedan följer reglerna så är ju allting frid och fröjd, om inte så är det ju bara att förklara för dem att ni inte vill ha kvar dem i stallet. :idea:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Nästa gång de kommer till stallet (för det verkar ju troligt att de återkommer;)) kanske du borde ta deras namn och föräldrarnas namn. Tänk om det faktiskt också skulle hända barnen något i stallet och att du inte har någon som helst aning om vem du ska kontakta:confused: mardröm:eek:

Och som tidigare skrivits i tråden... finns det olycksfallsförsäkring om det händer någonting?

Nog en bra idé att ta upp allt också med din mormor när hon kommer hem för hon sätter ju dig i en sits som är väldigt obekväm...:devil:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Att sätta lås på stalldörren är ingen hit om hästarna måste ut vid fara, men lås in utrustningen m.m.
(Undrar bara om de ger sig ut barbacka då...?)

Jag vill bara förtydliga att jag menade låst stall då hästarna är i hagen. Just för att förhindra barbackaridning eller att de släpar in hästarna i stallet och håller på.

/Lizzie
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jo, självklart vet jag att skrika och gapa hjälper inte. Det vill jag inte påstå att jag gjorde heller, lät nog mest skärrad och sträng.

Ska de nu vara ute i stallet känns det som att det är ett måste att de lär sig hur de ska bete sig och göra i olika situationer, men jag känner litegrann att det inte riktigt är mitt ansvar att lära ut - även om jag visst det kan göra det.

skrik och gapa så mkt du bara vill.. kontakta sedan din mormor och flickornas föräldrar och berätta vad som har hänt.. (brodera ut historien ngt:devil:)
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Jag tycker att det var rätt åt dom att du skrek åt dom. Det finns så många okunniga häst tjejer i vårat avlånga land.
Lycka Till!
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

TS: ett sätt kan ju vara att låta ungarna fortsätta BARA om dom har en förälder med sig varje gång som stannar och är med hela tiden. För så här får det inte gå till! Lösningen jag kom på var för att jag tänkte att ponnyerna kanske behöver lite skötsel och motion. Dessutom känner ju dessa ungar ponnyerna och kan alla rutiner (borde kunna) jämfört med att plocka in nya ungar.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Hejsan. Ja barnen gjorde fel, ett väldigt stort fel att ta hästarna så som dom gjorde. Men jag tycker du faktiskt inte borde lära barnen lite "hästvett". Utan om de är så passunga så borde faktiskt din mormor sätta lite krav på föräldrarna, som t.ex vi har på ridskolan att föräldrarna måste vara med i stallet under deras tid i stallet tills vi känner att de är redo. De är inte barnen som sagt ska lära sig "hästvett" utan det är föräldrarna som ska läras. Det är dom som ska ha öga för hästarna, inte barnen. Det ända du kan lära dom då är sadelns delar och sånt där. Dom är för unga för "hästvett". Så ta föräldrarna i nackskinnet och visa vem som bestämmer i stället och ta ett allvarligt snack med din mormor om att sätta upp regler. För vad jag vet så är det förbjudet att barn ska vistat ensamma i ett stall. Det har kommit upp nytt i TR om jag inte minns fel, annars kanske det var påväg. Men ialla fall, jag tycker du ska följa det råd jag har gett dig. Mvh Pontus :D
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

De är inte barnen som sagt ska lära sig "hästvett" utan det är föräldrarna som ska läras. Det är dom som ska ha öga för hästarna, inte barnen. Det ända du kan lära dom då är sadelns delar och sånt där. Dom är för unga för "hästvett.

Varför skulle ungarna vara för unga för att lära sig hästvett???
Man kan inte begära att de helt plötsligt vid 16-18 års ålder ska veta allt om hur man beter sig i ett stall om de inte fått detta inpräntat under hela sin stalltid.

Dessutom utesluter inte det ena det andra, jag tycker att det vore jättebra om både barn och föräldrar får lära sig mer om hur man sköter hästar och hanterar dem på säkraste vis.
Heder till TS om hon vill hjälpa till med detta - tänk om fler var så omtänksamma!!! :)
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

alltså när man är i den åldern så är man inte för ung för hästvett,d ska man lära sej från början..om jag vart i den åldern o hamnat i samma situation så ta mej tusan att jag väl inte struntat i hästen..ansvar lär man sej hemifrån o deras föräldrar verka ju inte lärt dom ett skatt,vet barn på 8-9 år som hade fattat bättre...som d verkar så verkar ju dom är tjejerna bara bry sej om att rida o inte om hästen i första hand....jag skulle ta ett allvarligt snack med föräldrarna o ge dom en chans till o funkar inte d så låt dom inte komma nåt mer......:crazy:
tyvärr är d ju så oftast att på ridskolor där kommer man bara för att rida o sen åka hem o då får man ju inte det där riktiga "hästvettet" tyvärr...:crazy:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

:bump:Efter vad jag för står så vet INTE FÖRÄLDRARNA om att barna är i STALLET, som förälder hjälper det till om andra berättar om barnet gjör något olämpligt.:bump:
Du viste ju inte vilka föräldrarnav,,eller hur..:bump:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Men va fan?! Jag hade blivit topptunnor tokig om någon bara knallat in och ut ur mitt stall som de behagat. :mad:

Ok, om man säger såhär. Känner du att du har tid och ork till att verkligen ta i tu med de här småflickorna och lära dem "hästvett", så är väl det de mest konstruktiva att göra. Annars så hade i varje fall jag satt hänglås på stalldörren, eller åtminstone sadelkammaren så att de inte kom åt någon utrustning. Bortskämda oansvariga barn klarar jag bara inte av!
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Tkr det är rätt av dig att säga till dem !!

Skulle bli tokig på dem .. Det måste inse själva att när det sitter lapp att de inte får rida ska det inte ta hästarna och göra de heller för den delen. Drf jag inte har bett någon annan rida min ponny medans jag väntade på godkänande från läkare osv med att jag har brutit lårbenet ! Tål inte sånt där .. Blir tokig .. :devil:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Självklart ska ungarna ha hästvett, oavsett ålder. Mina ungar har bannemig fått lära sig redan när de var riktigt små hur man hanskas med de stora djuren. Det skulla aldrig hända att mina ungar skulle "låna" en häst utan att först fråga om det var ok.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

nej man måste ju alltid fråga först !!

Därför , så tkr jag de är skönast att vi inte har massa småbarn som springer omkring min ponny. det var så förut .. :(
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

När jag och en kompis var i tioärsåldern så fick hon en ponny i julklapp av sina föräldrar som inte kunde något om hästar. Visst, jag och min kompis hade ridit på ridskola i ett par år men hon borde inte ha fått den där stackars ponnyn redan då!

Jag kom och hälsade på hemma hos henne någon gång när vårterminen börjat och hela stallet var bortom all kontroll. Allt var skitigt och ponnyn (som var förtvivlat ensam på den gården) rymde hela tiden ur sin box och tog för sig av hö och kraftfoder alldleles själv vilket de inte tyckte var något problem. Dessutom så satt en hästsko alldles löst men hennes föräldrar hade sagt att vi kunde ta ut ponnyn och hoppa naturhinder längs en stig bakom deras hus ändå! Jag var jättebeklämd och livrädd minns jag och jag ville bara hem. Tillsist kom pappa och hämtade mig, och jag ville att han skulle skälla på "de dumma människorna", men han ville inte stöta sig med någon (utan istället skämdes han nog en aning över att jag var så upprörd och "pinsam").

Hennes föräldrar tyckte nog att när ridläraren sa att deras dotter "började bli riktigt duktig" så betydde det att 10-åringen var så duktig att det var onödigt att lägga pengar på fler lektioner (hon slutade på ridskolan när hon fick ponnyn), vem vet, de trodde kanske att hon kunde sköta ett helt eget stall bara för att hon själv sa att hon kunde det!:confused:
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Så de sket i ponnyn som smet och fortsatte rida på den andra. En sån grej hade klart fått mig att gå i kok. Tycker ni ska ha ett samtal med tjejerna och deras föräldrar för det handlar ju om både deras och ponniernas säkerhet. En vuxen som håller koll vid ridning vore ju inte dumt i detta läget...

Inser själv att jag varit lyckligt lottad då jag haft ett syskonpar i mitt stall på 9 och 12 år. Stallet är alltid lämnat i toppskick, borstar i ordning, mockat och sopat i stallgång. Deras mamma vara med de första gångerna när dom red senda lite då och då men vid uteturer har de alltid en gående kompis/mamma med sig.

De hade alltid mobiltelefon med sig så de kunde nå antingen mig eller sin mamma. Ska väl tilläggas att de hängt mkt på ridskolan intill utöver lektionstid och lärt sig mycket där och att hästar inte är några leksaker.

Nu har de fått foderponny och är inte här längre. Fy vad jag saknar dom.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Därför skulle jag aldrig någonsin ha medryttare som är under 18 år. ...eller de som rider min häst 1 gång i veckan är yngre men de har alltid sin mamma, som är mycket hästkunnig, med.
Man kan inte ge ansvaret för ett stort djur till någon som är en ung tonåring.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

*KL*

Nu är jag tillbaka efter en ganska så nät-lös helg och kan svara alla. ;)

Tjejerna kommer inte få hålla på mer med hästarna, mormor ska ta/har tagit kontakt med föräldrarna och nu är det pysselförbud för samtliga barn som inte har föräldrar med sig.

Jag håller helt och hållet med de flesta som svarat i den här tråden. Jag hade aldrig tillåtit någon med så lite kunskap och ansvar att pyssla med mina hästar i mitt stall, men nu är det varken mina hästar eller mitt stall det har gällt, vilket ger mig ganska så lite att bestämma över.

ÄNDÅ så tycker jag fortfarande inte att flickorna bär det tyngsta ansvaret i den här incidenten, det är hästägaren och föräldrarna som uppenbarligen gjort en stor missbedömning. De måste få veta att de gjort fel, men man kan inte belasta de med utskällningar som egentligen borde vara riktade till någon annan.
 
Sv: J*VLA UNGAR **långt**

Men snälla någon!!!:eek::eek::eek::eek:
Inte låter man väl en häst springa lös hem till stallet heller!!!
Och inte f-n rider man vidare på den ena hästen när den andra sprungit hem!!

Visst hjälper det kanske inte att skälla på dem, men ska de hålla på med hästar, bör de få veta lite hästvett!!!!
Föräldrarna borde ju bry sig lite mer:mad:

De borde faktiskt själva insett hur snett de handlat!!
Och att rida utan reflexer i denna årstid är oacceptabelt!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp