Bukefalos 28 år!

Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

Nej vilken otur med din nya:crazy:. Vet inte vad man ska ta sig till med dessa olyckshästar:confused:. Guardi fick för sig att käka lite hösilageplast hon kom över... Suck, det blev nattvak för att kolla att inte magen gav upp, men peppar, peppar gick allt bra den här gången.

Lycka till med Sól!
 
Sv: Jä**a skit!

Hej

Jag har fortfarande inte varit och ultraljudat honom, ska boka en tid nu i feb/mars, även Zini har fått större hage, spärrade av en bit i sommarhagen då hans rutor blivit rejält leriga... :( Men inget spring eller bus när jag släppte han, han började bara beta:rofl: Men hans ben känns mycket bättre nu när han rör på sig mer naturligt i hagen, den är tjock, men det kommer den troligtvis alltid vara. Han går rent och snart är det 7 månader sedan han skadade sig.

Ja, 7 månader har det gått sen våra älsklingar skadade sig. Men tiden har iaf gått fort! Guardi har gått i hage som hon kan springa i sen 7 december. De sista 2 veckorna går hon med de andra. Deras hage är väl normalstor för många, men liten för mig! Öppnar jag upp fältet oxå så blir den 3 gånger så stor som nu! Guardi går oxå mycket bra på benet. Ser överhuvudtaget ingen skillnad på hur hon rör sina bakben:)! Hon är dock oxå tjock i benet, samt har som förhårdnader (ärrväxt) runt benet där såret gick. Guardi går olindad på dagtid, men jag lindar henne fortfarande vissa nätter (ca varannan natt), eftersom benet blir mindre svullet då. Verkar som att hon behöver stödet, inte så konstigt iof eftersom hon varit lindad så många månader!
 
Sv: Jä**a skit!

Jag vill också passa på att gratulera till din nya lilla S. Hoppas att hon repar sig fort!

Även jag tänker på din lillkille då och då, skönt att du kan gå vidare och se framåt!
 
Sv: Jä**a skit!

Vad söta ni är allihopa som kommerterar!
Tack! det värmer!

Kram på er!

Och ALLA med skadade hästar: Håller tummar tår och hela kroppen för att de BLIR BRA!!!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Har just kommit hem från djursjukhuset med mitt 3-åriga islandssto.
Båda sträcksenorna på vänster bakben är helt avskurna av elrep. Skulle tro att hon opereras just nu. Veterinären sa att prognosen var god. Kan man lite på det efter att ha läst denna tråden?
 
Sv: Jä**a skit!

Usch stackare!
Såg bild på islandshästforumet.
Du får ha i åtanke att Keilirs skada var mycket stor och mycket olägligt placerad. Förhoppningsvis är din bebis skada inte lika stor!

Håller tummar och tår för att det går bra för din!
PM:a om du behöver allmänt stöd/prata/fråga något!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Islandshästforumet? Min häst är inte på bild där vad jag vet.
Min häst har skavt av ända in till benpipan och man tror att benvävnad kommer att kunna dö av. Finns också en ficka neråt som är drenerad. Kommer att få stå på djursjukhuset i minst 3 veckor till att börja med. Stackars världens snällaste 3-åring:cry:
 
Sv: Jä**a skit!

Hoppas verkligen att din 3-åring blir bra! Men räkna med att det tar riktigt lång tid.
Vårt lilla islandsföl var bara 1 mån i somras när han gjorde samma sak ,skar av senorna höger bak ända in till benet i ett stort otäckt sår. Stygnen sprack upp, massor av resor till Strömsholm, sederingar, omläggningar, skena, specialskoningar o.s.v. men till sist hade faktiskt såret läkt. Inte så snabbt som vi ingavs att tro, men läkte gjorde det på ca 3-4 månader.
MEN då hade ordinationen boxvila försvagat hans kota så till den grad att han trampade igenom helt och hoven pekade i luften. Detta trots att vi promenerat 3-4 ggr/dag i stallgången och han stått på bara cementen på dagtid. Ordinationen mot detta var åtskilliga månader TILL med boxvila och många dagliga promenader på hårt underlag. Men det var ändå tveksamt till att det skulle rätta till sig och han skulle bli ridbar.
Vad gör man? Hur orkar man? Hur löser man det praktiskt? Och hur blir ett litet föl i psyket av att stå inspärrad på några kvadratmeter under sitt första levnadsår när man egentligen ska busa och rasa som värst? Och blir han verkligt bra?
Vi tog det hemska beslutet att låta honom somna in när han var 4½ månader gammal. Det var en pärs... Vi släppte ut honom i hagen utan skena och bandage och lät honom springa fritt i 2 dagar innan vi tog bort honom. Och som han sprang... Han slapp i alla fall dö i sitt fängelse.
Nu hoppas jag inte du blir nedslagen av min historia, jag skriver den bara för att varna dig för att låta hästen stå still för länge. Det kan bli konsekvenser som resulterar i följder som Andvaris. Nu är ju din häst lite äldre så stabiliteten i lederna är nog bättre.
Ska nämnas att stoet som givetvis också måste stå i boxen drabbades av patellaupphakning till följd av boxvilan och detta har ännu inte släppt, 3 månader senare!
Så var vaksam till för mycket boxvila och gå med din häst så mycket du bara kan och har tid med för att unvika andra sjukdomar.
Lycka till!
Eva
 
Sv: Jä**a skit!

kl

Hej! Vill berätta om ett sto jag skötte/red för ca 10 år sen. Hon fick oxå senskada (av under hö framknä), syddes av DV, besök på ATG som tyckte DV gjort mkt bra jobb. Boxvila ca 5 v med bandage (tidningspappersmetoden) som lades om 1-2 ggr/v. Sedan vanliga stödlindor och pyttehage (minns inte hur länge men mån månad kanske) och promenader (hmm... snarare piaffträning men bra för benmusklerna iaf :D ). Kotade över en hel del men det försvann när musklerna tog över. Hon blir 21 i år och gillar bus :bump:
Så visst finns det hopp! :)

P.S. Nån skrev att man skurit upp vetwrapen, vi lindade upp den och använde flera ggr - det funkade bra men man fick tejpa över sista varvet. (Sparar lite på bandagekostnaden).
 
Sv: Jä**a skit!

Oj förlåt, blandade ihop ditt nick med ngn annan. Sorry.
Fy vad trist med skadan! Håll oss uppdaterade m hur det går!
Håller alla tummar jag kan!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Veterinären ringde just. De hade bytt gips för att det första satt dåligt. Fanns en del var men det såg "ganska bra ut". Ska buya nästa tisdag igen. Hur länge kan man gissa på att hon får stå där om allt går bra tror ni?
 
Sv: Jä**a skit!

Det är så olika, Guardi fick stå i 12 veckor...:(. Men senan ville inte läka på henne och vi pratade i samråd med vet om att ta bort henne. Samma vecka som vi skulle ta ett beslut, började hon visa viss tåsträckarfunktion, så det blev att plocka hem henne:)! Men vad jag har förstått är det inte vanligt att de står så länge på djursjukhus. Brukar inte vara mkt mer än 1-2 veckor.

Guardi varade oxå massor, enda fram tills jag kunde plocka av henne bandaget dagtid (gick inte först då hon bara gnagde upp såret). Så fort hon fick gå utan bandage under hagvistelsen (ca 7-21), så slutade det vara!

Tänker på er och hoppas att det går bra!
 
Sv: Jä**a skit!

alltså ursäkta min dummhet, men hur kan de skära av senor på elband? hurdana har ni, elband alltså? Behöver inga spydliga komentarer :crazy: hoppas det går bra med pållan din :) håller tummarna. :)
 
Sv: Jä**a skit!

Min tjej skar av tåsträckarna på vanligt elrep (5 mm). Trådarna går inte sönder, det är hästen som gör det...:crazy:. Jag har köpt kopparfästen som man sätter med 50 m mellanrum på tråden. Fastnar hästarna går kopparfästet sönder, och man slipper förhoppningsvis en trasig häst. Har läst att det finns någon specialtråd (svindyr) som går isär vid ett visst tryck, men vanliga trådar/band gör det inte.
 
Sv: Jä**a skit!

Våran fölis skadade sig på torsdagen och på tisdagen därpå fick vi hämta hem honom, han var alltså på djursjukhuet i 5 dagar.
De kan ju oftast inte göra mer på djursjukhuset efter att de sytt ihop, det är bara att invänta läkning. Omläggningar får man sköta själv/ta ut vet eller göra återbesök. Vi gjorde återbesök ca varannan vecka och däremellan tog vi ut DV som sederade när vi skulle lägga om. Vi försökte först utan, men det var en pärs, gick åt fem personer att hålla/brotta ner honom medan vi tvättade rent och la om och det var det inte värt!
Men han behövde aldrig gips, vet aldrig att det ens var på tal.
/Eva
 
Sv: Jä**a skit!

alltså ursäkta min dummhet, men hur kan de skära av senor på elband? hurdana har ni, elband alltså? Behöver inga spydliga komentarer :crazy: hoppas det går bra med pållan din :) håller tummarna. :)

Här finns både hingstar och ston till att börja med. För att Hålla dessa ifrån varandra så är staketen regält tilltagna för islandshästar (i mitt tycke då). Inte ens grannens halvblodshingst har så bra staket. Staketet består av fyra trådar av elrep alt två elrep och två ståltrådar. Givetvis med fjäder. Enligt stängselbutiken så skulle ståltråden vara farlig, varför vi nu byter den mot "snällare" elrep.
Naturligtvis så går hästarna inte var sin sida om staketet utan det är en frizon där imellan.

Anledningen till att mitt sto skadades var att ett annat vrålbrunstigt sto fullkomligt drag rak igenom staketen, med ström på, in till hingstarna som helt förskräckta klumpade ihopa sig och undrade vad som stod på. Kan tilläggas att de bara är småpojkar ännu. Mitt ungsto lär ha hamnat någonstans mitt i dessa trådar och rep och så var skadan ett faktum.
 
Sv: Jä**a skit!

Glömde att ingen kedja är starkare än svagaste länken...
Mina stolpar är i trä och 8-10 cm i diameter, översta tråden sitter på 131 cm.

Hur normal brunst har detta sto som ens kommer på tanken att forsera dessa staket?
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 620
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp