Bukefalos 28 år!

Jä**a skit!

Sv: Äntligen!

Har följt tråden & gråtit en skvätt för din Keilir.. Vilken söt liten tjej du köpt nu! Lycka till med henne!

Hur går det för er med skadade hästar?

Jag har köpt en ny unghäst!
Ett sto som är halvsyster till min älskade Keilir (samma pappa)!
Lilla Sól föddes samma år och på samma gård som Keilir också!
Nu håller vi alla tummarna för att hon inte får några skador bara!

/Malin
 
Sv: Äntligen!

Tack!
Det är fortfarande tungt att tänka på Keilir, men framtiden med/och Sól känns ljus!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Vilken söt tjej du har köpt! Lycka till med henne!

Med Guardi går det bra. Hon fick en försämring redan några dagar efter det att hon kom hem (gick orent). Inte så konstigt med tanke på hennes lyckorus och brallarna som följde på det... Men nu går det framåt, och senan verkar hålla ihop bra. Dock så ser man att det inte riktigt är som det ska när man står i gången med henne och tex ska lägga om såret. När hon backar får hon inte riktigt ner trakten på det skadade benet. Det tar stopp, då trycker hon till lite så får hon ner hela hoven. Lite skumt, men det är iaf mkt bättre nu!

Såret läker jätte fint nu. Vi har ju inte haft henne olindad någonting, eftersom hon har kliat upp såret hela tiden. Men när hon kommit hem och lugnat ner sig lite, så tänkte jag att nu borde det funka eftersom hon lever mer ett vanligt hästliv nu (större hage, hästkompis, fri tillgång på hösilage i hagen etc..). Innan stod hon själv i en liten hage 9-14 och hade iprincip inget att äta och inget att göra... Väl hemma testade jag iaf att ta av bandaget i hagen och det funkade kanon! I början hade jag henne bara olindad några timmar om dagen. Nu står hon endast med bandage på sig inne över natten. Detta innebär att hon luftar såret ca 7-21. Det har gjort underverk med hennes sår, det läker bra och varar knappt nått längre!

Hur går det för er andra! *nyfiken*
 
Sv: Jä**a skit!

Hej, här rullar det på, har inte varit på något återbesök ännu, men jag motionerar honom och han har fått en lite större hage. Han går jättebra på benet så jag hoppas att det läker på bra, ska boka in en tid nu i februari när nästa lön har kommit... det blir en ganska safftig räkning nästa gång nu när det är en ny självrisk... Hur går det för dig nu?
 
Sv: Jä**a skit!

Jo vars, det går riktigt bra! Fast idag tyckte jag att hon kotade över lite lätt ett steg. Är förmodligen bara nojjig:crazy:. Stod och tittade på henne länge i hagen och då gick hon bra! Sen är det hårt och "upphöjt" runt benet (där såret var). Inte svullen och varm, utan känns mer som ärrvävnad eller liknande. Det gör mig orolig, och ska kollas upp innan inridningen . Såret ser mycket fint ut. Läkte snabbt några veckor, men nu har det stannat upp igen. Men det är inget jag är orolig för. Det kommer att läka med tiden, och det är torrt och slätt och fint!
 
Sv: Jä**a skit!

Nu har jag också läst igenom hela tråden... Kan inte säga annat än att IS gjorde ett fantastiskt jobb med den söta lill-killen. Idag blev min häst skadad. Gick på tre ben in från hagen. Svullen i senan höger fram. Ringde veterinären på en gång som beordade kylning i kväll så kommer han imorgon bitti. Inget sår eller liknande. Fasar för en skada på böjsenan. Han får stå på box till vet varit här. Uppdaterar imorgon. Kramar till alla!
 
Sv: Jä**a skit!

Nu har jag också läst igenom hela tråden... Kan inte säga annat än att IS gjorde ett fantastiskt jobb med den söta lill-killen. Idag blev min häst skadad. Gick på tre ben in från hagen.:cry: Svullen i senan höger fram. Ringde veterinären på en gång som beordade kylning i kväll så kommer han imorgon bitti. Inget sår eller liknande. Fasar för en skada på böjsenan. Han får stå på box till vet varit här. Uppdaterar imorgon. Kramar till alla!



Skulle ju givetvis vara TS och inte IS...
 
Sv: Jä**a skit!

Tack!

Rapprotera om hur det går med din häst! Håller tummarna föratt senorna är ok!

Kul att följa er fortfarande! Hoppas era hästar verkligen blir bra! Vill verkligen inte att flera skall behöva sluta som min!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Dags för en liten rapportering igen:D! Det går jätte bra med Guardi. Släppte ihop mina 2 med de tre andra hästarna för en vecka sedan pga att Guardis 2 hagar var helt upptrampade vilket resulterade i att Guardi blev lite tjock i benet. Så nu har jag delat av vinterhagen, kommer att öppna upp till resternade del, när det blivit upptrampat där de går nu. Känns dock lite läskigt att göra det eftersom det är ett stort fält (galoppbus, jippi!) och uppförsbacke (eller nedförsbacke, beror på hur man ser det:D). Hittills har hon endast gått i hage på plan mark.

Jag har gått korta promenader med henne runt stallet, upp till huset osv. Har även börjat gå lite längre svängar med henne. Idag gick vi bort till ridbanan och tillbaka utan sällskap (ca 1-1,5 km totalt), hon var jätte duktig!. Förra helgen gick vi en längre runda (tog 45 min., med stop för att kolla läskigheter iof) med sällskap. Gick förbi hus, hästar, ladugårdar etc. Ska gå samma runda på söndag igen. Guardi är en sån härlig häst som alltid kommer när jag visar mig i hagen. Vid de tillfällen jag ridit min andra häst och släppt henne i hagen och inte planerat att ta in Guardi, brukar Guardi stå kvar vid grinden med längtansfulla blickar mot mig medans de andra hästarna försvinner bort i hagen. -Men matte skulle vi inte gå in i stallet och gosa nu, eller kanske gå en liten promenad?! Det var kanske lite OT, men jag älskar den hästen så jäkla mycket!


Zini och derficulty, hur går det med era pållar?
Freyr, funkar det bra med den nya hästen?!
 
Senast ändrad:
Sv: Jä**a skit!

Hej

Jag har fortfarande inte varit och ultraljudat honom, ska boka en tid nu i feb/mars, även Zini har fått större hage, spärrade av en bit i sommarhagen då hans rutor blivit rejält leriga... :( Men inget spring eller bus när jag släppte han, han började bara beta:rofl: Men hans ben känns mycket bättre nu när han rör på sig mer naturligt i hagen, den är tjock, men det kommer den troligtvis alltid vara. Han går rent och snart är det 7 månader sedan han skadade sig.
 
Sv: Jä**a skit!

Så roligt att det går bra för eran hästar, lider fortfarande med dig Freyr. Även om det är jätte jobbigt varje dag utan våra små busiga hingstungar så vet vi ändå att dom har det bra där dom är nu. Dom springer runt på stora gröna ängar och busar med varanndra.
 
Sv: Jä**a skit!

Freyr, funkar det bra med den nya hästen?!

eh...nja...
Sól, min nya unghäst går på unghästbete i Linköping. Ett annat bete än Keilir var på.

Igår ringde de:
Igår morse hade de hittat Sól fastklämd i en höhäck. Hon hade lyckats få huvudet fastklämt emellan på nått vis och sedan sålkart försökt sparka sig loss. När de hittade henne satt hon nästan ner och var helt utmattad.
De berömde hennes lynne och sade att hon hade varit väldigt lugn och fin att få loss och hantera efteråt.
De sade att de hade aldrig sett en liknande olycka och att det var en extrem otur! (Nej såklart, de sade de om Keilir med när han skadade sig, fast det var på ett annat bete).
Sól hade kunnat gå upp själv till stallet och fick komma in i box. Hon var helt klart chockad och helt utmattad.
Veterinär har varit och kollat henne och hon har fått B-vitamin och Finandyne (smärtstillande) insprutat direkt i blodet och Finandyne utskrivet och hämtat.
Hon verkar helt ok förutom att hon är väldigt stel.
Nu står hon inne på box med täcken och promeneras en gång i timmen.
Fick ett mail om att hon 22.30 igårkväll var mycket piggare och åt och drack bra.
Honhar dock en rejälsträckning i långa ryggmuskeln på höger sida.

Det kommer en kiropraktor på måndag och kollar igenom henne.

De är underbara på Stenholmen, som fixar med henne och är ute och går osv.

Men varför alltid MINA hästar! :(

Tack gode Gud att Tindra inte är skadad!


/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Så roligt att det går bra för eran hästar, lider fortfarande med dig Freyr. Även om det är jätte jobbigt varje dag utan våra små busiga hingstungar så vet vi ändå att dom har det bra där dom är nu. Dom springer runt på stora gröna ängar och busar med varanndra.

Ja, de har de toppen där de är nu! Och leker hela tiden med riska ben!
Men visst är det tungt fortfarande utan dom här!

Har du flera hästar/ny häst eller är du utan pålle nu?

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Ja, de har de toppen där de är nu! Och leker hela tiden med riska ben!
Men visst är det tungt fortfarande utan dom här!

Har du flera hästar/ny häst eller är du utan pålle nu?

/Malin

Ja det känns samtidigt skönt att veta att dom inte lider mer, ja jag har en ny unghäst en 2 åring, som jag köpte i höstas, har samma morfar som min gamla. Och till sommaren ska vi betäcka om mamman till han vi fick avliva med samma hingst. Så att vi får en helsyster/ helbror till min lilla kille som vi fick avliva.
Duhade oxå köpt ny läste jag :)
 
Sv: Jä**a skit!

Ja, en som är skadad nu, men verkar bli ok.
(skrev vad som hänt för några inlägg sedan).

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Tårarna har just torkat efter att ha läst tråden - håller alla tummar jag kan hitta för att det går bra med din Sól nu!
 
Sv: Jä**a skit!

TACK!
Ja det verkar ju bli bra med Sól.
Har inte hört något ifrån dom på två dagar. jag antar att "No news is good news".

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Puh! har läst igenom hela tråden nu och gråtit en skvätt för din lille Keilir :( nu är han kanske tillsammans med min älskade vän som jag förlorade i oktober och slipper all smärta.
Det är så jobbigt sånt här..


Håller alla tummar för övriga hästar, hoppas att det löser sig för er!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 606
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp