Bukefalos 28 år!

Jä**a skit!

Sv: Jä**a skit!

*kl*

Hur går det för er alla med skadade hästar?

Min lilla Sól fastnade ju i en höhäck i februari, men det verkar som hon är helt ok nu. Hon går ute med flocken igen, är helt rak, mjuk och oöm i ryggen!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Hej!
Roligt att den här tråden väcks till liv igen!
Men Guardi går det jätte bra, hon rör sig helt normalt! Går lite promenader, har börjat longera lite försiktigt för att så småningom kunna börja tömköra. Håller på 1-3 dagar i veckan med henne. Har oxå löshoppat henne lågt en gång! Har oxå börjat hänga lite, hon bryr sig inte det minsta (undrar bara vad matte styr med:p).

Är nyfikrn; hur går det för er andra?!
 
Sv: Jä**a skit!

Hej
Zini går fortfarande i hagen, fått lite större hage och ska börja sätta igång honom nu i sommar. Benet ser fint ut, men tjockt, men det kommer det nog alltid vara.
Ska ner en runda till HBG innan sommaren och stämma av hur det ser ut.
Men han rör sig obehinrat och bockar och busar emmellanåt. Hoppas verkligen att han blir helt återställd.
 
Sv: Jä**a skit!

Hur går det med era hästar?

Här går det hyfsat. Guardi fick en liten svullnad på det skadade benet för ett par veckor sedan, vilket gjorde mig lite orolig. Huden sprack lite och jag har lagt våtvarmt omslag några gånger. Det verkar fungera och benet ser nu hyfsat fint ut igen! Hon rör sig som innan skadan!:banana:
 
Sv: Jä**a skit!

*kl*

Råkade hitta den här tråden igen.
Några av de skadade hästarna som inte blev bra?
Blev bra? Helt bra?

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Har nu skummat igenom tråden och läst om era skadade pållar. Mitt fyraåriga arabsto skadade sig i hagen i början av maj och skar av sig långa tåsträckaren till hälften på höger framben, mitt på skenan. Såret gick in till benet och var format som en ficka neråt. Tack och lov hittades hon omgående och kördes till klinik, där hon blev sydd. Hon fick permanentkanyl i halsen och vi sprutade henne hemma. Gentaject 1 gång/dygn och Geepenil 2 ggr/dygn. Hon har haft stödbandage till i förrgår, då vi var på rörelsekontroll hos vet och fick klartecken för igångsättning - 45 minuters skritt vid hand dagligen, samt lite större konvalescenthage. Hon visade aldrig någon hälta och har inte haft några större problem att sträcka på tån.

Min pålla går på lösdrift och vi delade av en box i ligghallen, plus en liten hage direkt utanför. Min erfarenhet är att de ofta håller sig lugnare och rör sig mindre totalt sett, om de får lite större än en box att röra sig på. Fri tillgång på stråfoder har hon också haft. Nu går hon alltså i en lite större gräshage, men får inte rejsa. Lätt, när man har en räserhäst... Suck.

Om tre veckor får jag sitta upp och skritta lite, fram tills dess kör vi promenader och tömkörning. Jag har erfarenhet av igångsättning efter lång boxvila och förbereder mig på det värsta. Det brukar inte vara kul när de är mer i luften än på marken. Jag hoppas hon blir 100% åtreställd, så när som på skönhetsfel i form av en bula på skenan.
 
Sv: Jä**a skit!

Guardi skadade sig ju sommaren 2007. Sensommaren 2008 började vi rida in och allt gick bra med senan. Söndagen 7/6 (2009) hittade jag dock henne i hagen med det skadade benet jättesvullet runt om skenbebet. Åkte till kliniken på måndagen och det visade sig att hon hade varbildning mellan den skadade senan och skelettet. Vet tyckte vi skulle ge henne en sista chans då hon gick så bra, och var som vanligt i humöret. Så vi fick med oss smärtstillande och penicillin hem. Svullnaden minskade i omfång, men på torsdagen ville hon inte gå på benet. Så då fanns det inte så mkt att göra utan vi fick ta bort min ögonsten. Fruktansärt jobbigt, men jag är glad att hon har det bra nu.
 
Sv: Jä**a skit!

Jag ser att tråden är gammal. Hur är det med hästen idag?
 
Sv: Jä**a skit!

Tack! Nu går hon i konvalescenthage och äter gräs. Såret torkade upp så fort bandaget kom av, det var skönt! Jag håller tummarna för att inget oförutsett händer, tex att hon överanstränger senan.
 
Sv: Jä**a skit!

Vad tråkigt att det slutade så illa. :-( Vad var orsaken till varbildningen? Hade hon haft det hela tiden?
 
Sv: Jä**a skit!

Ja det var fruktansvärt tungt. De vet inte varför det blev som det blev. De trodde att området var mera känsligt pga av den tidigare skadan och att det var däför det blivit en varansamling där. Det kan inte ha funnits där sedan skadan (2 år sen), det finns iaf inget som tyder på det. Utan infektionen kom på senare tid. Jag märkte en att senan svullnade sakta ett par veckor före benet blossade upp. Inte mkt, men jag märkte en förändring av senan. Jag hade därför bokat tid på kliniken på torsdagen. Men benet svullnade upp mkt kraftigt över en natt och jag fick därför åka akut redan på måndagen. På torsdagen sen hade hon så ont att jag var tvungen att ta bort henne för att hon skulle slippa smärtan.
 
Sv: Jä**a skit!

Guardi skadade sig ju sommaren 2007. Sensommaren 2008 började vi rida in och allt gick bra med senan. Söndagen 7/6 (2009) hittade jag dock henne i hagen med det skadade benet jättesvullet runt om skenbebet. Åkte till kliniken på måndagen och det visade sig att hon hade varbildning mellan den skadade senan och skelettet. Vet tyckte vi skulle ge henne en sista chans då hon gick så bra, och var som vanligt i humöret. Så vi fick med oss smärtstillande och penicillin hem. Svullnaden minskade i omfång, men på torsdagen ville hon inte gå på benet. Så då fanns det inte så mkt att göra utan vi fick ta bort min ögonsten. Fruktansvärt jobbigt, men jag är glad att hon har det bra nu.

Men Nej!
Vad trist! Guardu som blev så bra! :cry:
Usch, zeus, jag beklagar verkligen! *tröstkram*

My Horse and I: gamla trådar får väl väckas till liv?
Trots att min (TS) häst inte klarade sig är ju skadorna de samma och de kan ju samlas i en tråd? :)

Pallas: Håller tummarna för att det läker fint!

/Malin
 
Sv: Jä**a skit!

Jag ser att tråden är gammal. Hur är det med hästen idag?

Tyvärr fick Keilir avlivas 2007. :(
Köpte ju hans halvsyster Sól för försäkringspengarna. Vad tror ni händer?
Jo i februari i år hittar jag henne på 3 ben i hagen.
Det visar sig efter ett dygn på klinik att hon har ett fraktur i skallen. Inget att göra. Avlivad :cry:

jag har nu min älskade Tindra, hennes hingsföl Brandi och så mitt sto Gná.
Alla mår - peppar, peppar - bra för tillfället!

/Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 517
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp