Bukefalos 28 år!

Jämställdhet, feminism och maskulinism

Nu har jag inte ens nämnt att det skulle finnas ursäkter för brott utan pekat på att faktorer som ålders-och könsfördelningen kan påverka antalet brott inom en grupp så att siffrorna inte är rättvisande. Jag har inte gått in på individnivå alls.

Varför skulle antalet förskolebarn eller pensionärer inom en grupp ursäkta en våldtäkt :confused:. Hur kommer man ens på den idén?
Ja det kan du kanske svara på, jag citerar dig "Däremot är det av stor betydelse för bedömningen om en folkgrupp är mer brottsbenägna att man vet om den består av 75% förskolebarn eller 75% 15-25 åriga föräldrarlösa killar"
 
Ja det kan du kanske svara på, jag citerar dig "Däremot är det av stor betydelse för bedömningen om en folkgrupp är mer brottsbenägna att man vet om den består av 75% förskolebarn eller 75% 15-25 åriga föräldrarlösa killar"

Det beror på vilken bedömning man vill göra. För att svara på frågan hur mycket brott som gruppen begår så är det ju helt ointressant. Men om man vill veta hur mycket eventuella kulturella faktorer kan bidra till överrepresentationen så är det bra att justera för ålder och kön o.s.v.
 
Ja det kan du kanske svara på, jag citerar dig "Däremot är det av stor betydelse för bedömningen om en folkgrupp är mer brottsbenägna att man vet om den består av 75% förskolebarn eller 75% 15-25 åriga föräldrarlösa killar"
På vilket sätt säger detta något på individnivå om ett enskilt brott?
 
Det beror på vilken bedömning man vill göra. För att svara på frågan hur mycket brott som gruppen begår så är det ju helt ointressant. Men om man vill veta hur mycket eventuella kulturella faktorer kan bidra till överrepresentationen så är det bra att justera för ålder och kön o.s.v.
Precis, det ligger liksom i sakens natur att om en invandrargrupp i huvudsak består av 15-25 åriga manliga analfabeter så är sannolikheten för brott högre om man jämför med befolknigen i stort ( som som bekant består av en stor andel barn, pensionärer, kvinnor och högutbildade) vilka sällan ligger på topp i brottsstatistiken.

Hur man kan tolka ett sådant påpekande som att det är förmildrande omständigheter på individnivå när någon våldtar är obegripligt.
 
På vilket sätt säger detta något på individnivå om ett enskilt brott?
Ingen undersökning på grupp kan avgöra ngt på individnivå. Det är ju därför epitetet "män" om sexförövare blir så urvattnad.
Någon promille av alla män är sexualförbrytare, alltså förövare.
100 % av alla förövare är det.
Viket epitet är det mest träffande om man vill vara exakt?
Att epitetet "män" passar bäst när man vill bedriva politik inser jag dock;)
 
Ingen undersökning på grupp kan avgöra ngt på individnivå. Det är ju därför epitetet "män" om sexförövare blir så urvattnad.
Någon promille av alla män är sexualförbrytare, alltså förövare.
100 % av alla förövare är det.
Viket epitet är det mest träffande om man vill vara exakt?
Att epitetet "män" passar bäst när man vill bedriva politik inser jag dock;)
Flertalet män är inte sexförbrytare men fleratlet sexförbrytare är män. Det beror helt på hur man använder ordet män men att påstå att män som grupp är sexförbrytare är fel, jag har dock aldrig sett den användningen.
 
Flertalet män är inte sexförbrytare men fleratlet sexförbrytare är män. Det beror helt på hur man använder ordet män men att påstå att män som grupp är sexförbrytare är fel, jag har dock aldrig sett den användningen.
Alla sexualförbrytare är förövare, vare sig de är män eller kvinnor.
Att använda epitetet "män" är mindre exakt än att använda "romer för alla som begår en viss typ av brott ot äldre....
Så varför inte använda det exaktare begreppet "förövare" om det nu inte är så att du verkligen är ute efter ett politiskt syfte.?
Ungefär som vissa SD:anhängare använder ordet Muslimer :)
 
Såg den här på fb:
skacc88rmavbild-2016-01-13-kl-15-22-46.png
 
Det finns ca 400 0000 män o pojkar i Sverige, ca 0,16 promille av dem begår årligen en våldtäkt som anmäls.
99.984% av dem gör det inte....
 
Alla sexualförbrytare är förövare, vare sig de är män eller kvinnor.
Att använda epitetet "män" är mindre exakt än att använda "romer för alla som begår en viss typ av brott ot äldre....
Så varför inte använda det exaktare begreppet "förövare" om det nu inte är så att du verkligen är ute efter ett politiskt syfte.?
Ungefär som vissa SD:anhängare använder ordet Muslimer :)
Vart i ordet "sexualförbrytare" finns ordet män?

Självklart kan man tala om manliga sexualförbrytare eller män som trakasserar kvinnor (eller kvinnor som trakasserar män när det är tillämpligt). Det man ska akta sig för är att dra alla över en kam och anklaga män generellt för att vara sexualförbrytare. Jag antar jag har sett sådana anklagelse, men de hör inte direkt till vanligheterna.

Skäms du månde för dina "bröder" så du inte vill kännas vid det faktum att män står för lejonparten av sexualbrotten?
 
Vart i ordet "sexualförbrytare" finns ordet män?

Självklart kan man tala om manliga sexualförbrytare eller män som trakasserar kvinnor (eller kvinnor som trakasserar män när det är tillämpligt). Det man ska akta sig för är att dra alla över en kam och anklaga män generellt för att vara sexualförbrytare. Jag antar jag har sett sådana anklagelse, men de hör inte direkt till vanligheterna.

Skäms du månde för dina "bröder" så du inte vill kännas vid det faktum att män står för lejonparten av sexualbrotten?
Jag ber om ursäkt men jag väljer att inte belasta en hel grupp, för vad enskilda individer gör.
Det gäller sexualbrott, det gäller brott mot äldre osv.
Jag föraktar inte män, Romer, Tyskar, Ryssar eller Muslimer bara för att enstaka individer eller rörelser begår brott. Så enkelt är det.
Däremot så föraktar jag förövarna!
 
Jag ber om ursäkt men jag väljer att inte belasta en hel grupp, för vad enskilda individer gör.
Det gäller sexualbrott, det gäller brott mot äldre osv.
Jag föraktar inte män, Romer, Tyskar, Ryssar eller Muslimer bara för att enstaka individer eller rörelser begår brott. Så enkelt är det.
Däremot så föraktar jag förövarna!

Jag tror du är rätt ensam om att anse att man belastar en hel grupp genom att påtala att den som utförde dådet var man eller kvinna. Du kämpar i motvind om du vill att man ska dölja vilket kön en brottsling har. Förövaren var en 23-årig hen, nej vänta nu belastar jag gruppen 23-åringar. Det blir alltså till att påtala att det fanns en förövare, alla beskrivning ar kommer alltid att belasta en grupp, om det är män, kvinnor, långhåriga eller 23-åringar, cyklister, pensionärer, landstingsanställda, läkare allt är grupper.
 
Jag tror du är rätt ensam om att anse att man belastar en hel grupp genom att påtala att den som utförde dådet var man eller kvinna. Du kämpar i motvind om du vill att man ska dölja vilket kön en brottsling har. Förövaren var en 23-årig hen, nej vänta nu belastar jag gruppen 23-åringar. Det blir alltså till att påtala att det fanns en förövare, alla beskrivning ar kommer alltid att belasta en grupp, om det är män, kvinnor, långhåriga eller 23-åringar, cyklister, pensionärer, landstingsanställda, läkare allt är grupper.
Att skriva att det var en man som våldtog en kvinna är knappast belastande. Däremot att skriva , att män våldtar. För det senare är en gigantisk överdrift. Män våldtar inte,en extremt liten minoritet av män gör det. det gör förövaren, som i de flesta fall är 1 man.
Så enkelt är det

För att åskådliggöra.
Om jag påstår att Muslimer skär halsen av sina krigsfångar och våldtar de unga kvinnor som ska avrättas ljuger jag inte. Men jag chikanerar med mitt påstående den absoluta majoriteten av muslimer som finns i världen. För de skulle aldrig skära halsen av fångar eller våldta unga kvinnor.
 
Senast ändrad:
Att skriva att det var en man som våldtog en kvinna är knappast belastande. Däremot att skriva , att män våldtar. För det senare är en gigantisk överdrift. Män våldtar inte,en extremt liten minoritet av män gör det. det gör förövaren, som i de flesta fall är 1 man.
Så enkelt är det

För att åskådliggöra.
Om jag påstår att Muslimer skär halsen av sina krigsfångar och våldtar de unga kvinnor som ska avrättas ljuger jag inte. Men jag chikanerar med mitt påstående den absoluta majoriteten av muslimer som finns i världen. För de skulle aldrig skära halsen av fångar eller våldta unga kvinnor.
Nu är det knappast någon i denna tråden som skrivit att "män våldtar" och det tillhör inte vanligheterna att folk skriver det heller.
 
Då är vi ju överens! Män våldtar inte. Enskilda, manliga förövare gör det. Det var ju dit jag ville komma ;)
Det finns män som våldtar så att påstå att män inte våldtar är lika fel som att skriva att de våldtar. Det är samma typ av generalisering men tvärt om.

Varför du tar diskussionen med mig som aldrig påstått att män våldtar överhuvudtaget begriper jag dock inte. Ingen har skrivit det här i diskussionen vad jag vet så det känns mest som en trådkapning från din sida.
 
Nu är det knappast någon i denna tråden som skrivit att "män våldtar" och det tillhör inte vanligheterna att folk skriver det heller.
Inom feministkretsar är det nog ganska vanligt: "Män våldtar. Svenska män våldtar. Utomeuropeiska män våldtar." [Zara Larsson]
Flertalet män är inte sexförbrytare men fleratlet sexförbrytare är män. Det beror helt på hur man använder ordet män men att påstå att män som grupp är sexförbrytare är fel, jag har dock aldrig sett den användningen.
Flertalet är det kanske men åtminstone inom parrelationer är bilden är inte helt entydig ens när det gäller sexualrelaterade brott. Det har gjorts stora studier som pekar åt det hållet: "In 2010, the largest survey of its type in the world – the US Centre for Disease Control's National Intimate Partner and Sexual Violence Survey – found that the rates of men being forced to penetrate women over the previous year were identical to the rates of women reporting being raped: 1.1%. Lifetime prevalence of the crimes were 4.8% for men and 17.8% for women. Meanwhile, men reporting sex through coercion was 1.5% over the past year (6% lifetime) compared with 2% (13% lifetime) for women."
 
Det finns män som våldtar så att påstå att män inte våldtar är lika fel som att skriva att de våldtar. Det är samma typ av generalisering men tvärt om.

Varför du tar diskussionen med mig som aldrig påstått att män våldtar överhuvudtaget begriper jag dock inte. Ingen har skrivit det här i diskussionen vad jag vet så det känns mest som en trådkapning från din sida.
..då är vi ju övereens ;)...
Men det vet du väl, att man måste vara minst två för att argumentera mot varandra.
och jag argumenterade mot användandet, du förklarade att det var få som använde det och då är vi ju överens ;)...
 
..då är vi ju övereens ;)...
Men det vet du väl, att man måste vara minst två för att argumentera mot varandra.
och jag argumenterade mot användandet, du förklarade att det var få som använde det och då är vi ju överens ;)...
Det blir det ju ingen diskussion om ni är överens hela tiden.
 
..då är vi ju övereens ;)...
Men det vet du väl, att man måste vara minst två för att argumentera mot varandra.
och jag argumenterade mot användandet, du förklarade att det var få som använde det och då är vi ju överens ;)...
Jag undrade varför du ens drog upp det, det verkar vara enormt viktigt att få framföra det, trots att det är ett ovanligt fenomen att folk på står att alla män våldtar oavsett vilka ord de använder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 810
Senast: WildHorse
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
49 474
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp