Bukefalos 28 år!

Jämställdhet, feminism och maskulinism

Om du byter ut asylsökande mot alla män i Sverige så har du en god idé.

Vi vill inte sprida de sexuella normer som gör att mängder av etniskt svenska män begår övergrepp mot kvinnor. Det blir som att välja mellan pest eller kolera.
Män under samma omständigheter begår brott i lika hög grad oberoende etnicitet. Det gäller även övergrepp, misshandel o våldtäkt.

Att sedan blunda inför det faktum att asylsökande män befinner sig i en helt annan situation än den genomsnittlige "svenske" mannen är en smula naivt.

För som de flesta vet så främjar yttre stress sällan familjelivet.

Därför misshandlar män under dessa extrema förhållande, rent proportionellt sett oftare än män i i stabila o harmoniska förhållanden.

Vad det gäller övergrepp så är de flesta av de män som begår dem medvetna om att det inte är tillåtet, det är upp till samhället att låta det kosta mer än det smakar.
 
Om du byter ut asylsökande mot alla män i Sverige så har du en god idé.

Vi vill inte sprida de sexuella normer som gör att mängder av etniskt svenska män begår övergrepp mot kvinnor. Det blir som att välja mellan pest eller kolera.

Så hädanefter kommer du relativisera kvinnosynen inom t.ex SD och KD på samma sätt antar jag? Det är bara pest eller kolera i förhållande till kvinnosynen inom MP och L o.s.v?
 
Så hädanefter kommer du relativisera kvinnosynen inom t.ex SD och KD på samma sätt antar jag? Det är bara pest eller kolera i förhållande till kvinnosynen inom MP och L o.s.v?

Nej. Jag anser bara att de "svenska" normer du vill speciellt ge till en liten utvald grupp inte är något vi vill sprida. Det blir problematiskt att satsa resurser på att sprida en norm som är grunden till så många sexuella övergrepp, som något bra.

Eller mer rakt på sak;
1) om alla första eller andra generationens utrikes födda män i Sverige skulle sluta helt begå sexuella övergrepp helt så försvinner bara en liten del av övergreppen.
2) att utbilda en på etnicitet utvald grupp män i de normer som skapar mängder av övergrepp är både konstigt och märkligt.

Men du kanske menade att vi skulle ge dem andra normer än de rådande i Sverige? Men varför då begränsa sig till en liten grupp män.

Jag menar att du har en bra ide, om det innebär att vi har en bättre norm att sprida och gör det till alla män.
 
Nej. Jag anser bara att de "svenska" normer du vill speciellt ge till en liten utvald grupp inte är något vi vill sprida. Det blir problematiskt att satsa resurser på att sprida en norm som är grunden till så många sexuella övergrepp, som något bra.

...

Men du kanske menade att vi skulle ge dem andra normer än de rådande i Sverige? Men varför då begränsa sig till en liten grupp män.

Jag menar att du har en bra ide, om det innebär att vi har en bättre norm att sprida och gör det till alla män.

Vi bör lära ut det vi själva eftersträvar. I praktiken handlar inte en samhällsorientering om att göra människor till genusexperter utan om saker som att sexuella övergrepp inte är okej även om det sker inom äktenskapet. Kvinnosynen i Sverige är långtifrån perfekt men vi gjort stora framsteg på den fronten jämfört med vissa andra delar av världen. Vi ska självklart arbeta för förbättring på den fronten men vi borde även anstränga oss särskilt för att människor som kommer från delar av världen där liknande framsteg inte skett adopterar en så bra kvinnosyn som möjligt.

Eller mer rakt på sak;
1) om alla första eller andra generationens utrikes födda män i Sverige skulle sluta helt begå sexuella övergrepp helt så försvinner bara en liten del av övergreppen.

Personer med svensk bakgrund utgjorde bara 39% av alla som misstänktes för våldtäkt i slutet på 80-talet (BRÅ 1996:2). Sedan dess så har andelen utrikes födda nästan tredubblats och utgörs i högre grad av individer från Nordafrika och västra Asien. Utrikes födda från delar av Nordafrika och västra Asien registrerades för våldtäkt i 20 gånger så hög utsträckning som personer med svensk bakgrund enligt samma rapport. Så att det skulle handla om en "liten del" nu faller på sin egen orimlighet.
 
Vi bör lära ut det vi själva eftersträvar. I praktiken handlar inte en samhällsorientering om att göra människor till genusexperter utan om saker som att sexuella övergrepp inte är okej även om det sker inom äktenskapet. Kvinnosynen i Sverige är långtifrån perfekt men vi gjort stora framsteg på den fronten jämfört med vissa andra delar av världen. Vi ska självklart arbeta för förbättring på den fronten men vi borde även anstränga oss särskilt för att människor som kommer från delar av världen där liknande framsteg inte skett adopterar en så bra kvinnosyn som möjligt.



Personer med svensk bakgrund utgjorde bara 39% av alla som misstänktes för våldtäkt i slutet på 80-talet (BRÅ 1996:2). Sedan dess så har andelen utrikes födda nästan tredubblats och utgörs i högre grad av individer från Nordafrika och västra Asien. Utrikes födda från delar av Nordafrika och västra Asien registrerades för våldtäkt i 20 gånger så hög utsträckning som personer med svensk bakgrund enligt samma rapport. Så att det skulle handla om en "liten del" nu faller på sin egen orimlighet.

De vanligaste namnen på de som förekommer i våldtäktsdomar är:
v%C3%A5ldt%C3%A4ktsdomda_namn.png


http://blog.zaramis.se/2013/01/25/vilka-figurerar-i-valdtaktsdomar/
 
Nej. Jag anser bara att de "svenska" normer du vill speciellt ge till en liten utvald grupp inte är något vi vill sprida. Det blir problematiskt att satsa resurser på att sprida en norm som är grunden till så många sexuella övergrepp, som något bra.

Eller mer rakt på sak;
1) om alla första eller andra generationens utrikes födda män i Sverige skulle sluta helt begå sexuella övergrepp helt så försvinner bara en liten del av övergreppen.
2) att utbilda en på etnicitet utvald grupp män i de normer som skapar mängder av övergrepp är både konstigt och märkligt.

Men du kanske menade att vi skulle ge dem andra normer än de rådande i Sverige? Men varför då begränsa sig till en liten grupp män.

Jag menar att du har en bra ide, om det innebär att vi har en bättre norm att sprida och gör det till alla män.
Ja det är självklart eftersom denna grupp(1:a o 2:a generationens invandrare) relativt sett bara består av ca 10 % av befolkningen.
Men sedan uppstår en viss diskrepans , dvs när man tittar till om denna grupp bara utgör 10% av dem som sitter på kåken eller blivit dömda för den här typen av brott...må de?[/QUOTE]
 
Personer med svensk bakgrund utgjorde bara 39% av alla som misstänktes för våldtäkt i slutet på 80-talet (BRÅ 1996:2).

Jag laddade ned rapporten för att kolla och siffran var nog iofs. några procentenheter högre.

Men det är nästan trettio år gammal data och jag tycker det känns osäkert att dra några egentliga slutsatser om dagens situation från den rapporten, det blir för mycket extrapoleringar och antaganden. Det måste väl finnas nyare undersökningar?
 
Jag laddade ned rapporten för att kolla och siffran var nog iofs. några procentenheter högre.

Men det är nästan trettio år gammal data och jag tycker det känns osäkert att dra några egentliga slutsatser om dagens situation från den rapporten, det blir för mycket extrapoleringar och antaganden. Det måste väl finnas nyare undersökningar?
Intressant..
 

Mångfalden av namn är givetvis större bland den invandrade befolkningen som kommer från över 100 olika länder än mångfalden bland inhemskt svenska namn. Att ställa upp det grafiskt sådär ger ingen relevant information. Särskilt när det finns riktiga studier att tillgå. Dessutom är det inte våldtäktsdomar det rör sig om utan domar där ordet våldtäkt förekommer, det kan alltså röra sig om hot, listning av tidigare domar eller lite vadsomhelst.
 
Jag laddade ned rapporten för att kolla och siffran var nog iofs. några procentenheter högre.

Men det är nästan trettio år gammal data och jag tycker det känns osäkert att dra några egentliga slutsatser om dagens situation från den rapporten, det blir för mycket extrapoleringar och antaganden. Det måste väl finnas nyare undersökningar?

Jag gick efter tabell 24:

Tabell 24. Skattad andel av de anmälda brotten i landet som under perioden 1985-1989 begicks av invandrare, invandrares barn och svenskar i procent. Olika brottstyper:
Våldtäkt
Invandrare 38
Invandrares barn 13
Svenskar 39

Det finns en nyare undersökning från 2005 men den listar inte överrepresentation efter ursprungsregion. I den nyare undersökningen har dock överrepresentationen hos utrikes födda ökat och detta tillskrivs att populationen till större andel utgörs av personer från de mest överrepresenterade regionerna. Så helhetsbilden stämde fortfarande men hur mycket det ändrats går inte att veta.
 
Jag gick efter tabell 24:

Tabell 24. Skattad andel av de anmälda brotten i landet som under perioden 1985-1989 begicks av invandrare, invandrares barn och svenskar i procent. Olika brottstyper:
Våldtäkt
Invandrare 38
Invandrares barn 13
Svenskar 39
Jag förstod det men den är lite svårtolkad, författaren har gjort någon form av korrigering eller skattning för att kompensera för förändringar i underlaget som han inte redovisar riktigt (jag hittade den inte åtminstone). Andelen invandrare, deras barn och svenskar borde summera till 100 % för att man skall kunna ställa siffrorna i relation till befolkning. För fler kategorier än invandrare, deras barn och svenskar finns väl inte?

Det har i och för sig mindre betydelse, bara en notering jag gjorde.
 
Jag förstod det men den är lite svårtolkad, författaren har gjort någon form av korrigering eller skattning för att kompensera för förändringar i underlaget som han inte redovisar riktigt (jag hittade den inte åtminstone). Andelen invandrare, deras barn och svenskar borde summera till 100 % för att man skall kunna ställa siffrorna i relation till befolkning. För fler kategorier än invandrare, deras barn och svenskar finns väl inte?

Det har i och för sig mindre betydelse, bara en notering jag gjorde.

Jo, icke-folkbokförda, vilket förklarar att tabell 24 inte summeras till 100%. Den andra tabellen visar bara förhållandet mellan de tre grupperna men inte totalen (d.v.s de tre grupperna + ej folkbokförda).
 
Jo, icke-folkbokförda, vilket förklarar att tabell 24 inte summeras till 100%. Den andra tabellen visar bara förhållandet mellan de tre grupperna men inte totalen (d.v.s de tre grupperna + ej folkbokförda).

Förändringar i populationen plus ej folkbokförda. Men om de sista 10 % inte är invandrare, deras barn eller svenskar vad är de då? En andel av dem skulle kunna antas vara svenskar tycker jag.
 
Förändringar i populationen plus ej folkbokförda. Men om de sista 10 % inte är invandrare, deras barn eller svenskar vad är de då? En andel av dem skulle kunna antas vara svenskar tycker jag.

Papperslösa, asylsökare som väntar på prövning, turister o.s.v. Svenskar som inte är folkbokförda har jag inte hört talas om.
 
Personer med svensk bakgrund utgjorde bara 39% av alla som misstänktes för våldtäkt i slutet på 80-talet (BRÅ 1996:2). Sedan dess så har andelen utrikes födda nästan tredubblats och utgörs i högre grad av individer från Nordafrika och västra Asien. Utrikes födda från delar av Nordafrika och västra Asien registrerades för våldtäkt i 20 gånger så hög utsträckning som personer med svensk bakgrund enligt samma rapport. Så att det skulle handla om en "liten del" nu faller på sin egen orimlighet.
Anmälningsbenägenhet? Mörkertal? BRÅ uppskattar att ca en sjättedel av de våldtäkter som begås anmäls.
 
Anmälningsbenägenhet? Mörkertal? BRÅ uppskattar att ca en sjättedel av de våldtäkter som begås anmäls.

Ja som alltid finns det vissa felkällor kan påverka. Några avgörande skillnader lär det dock inte bli med sånt inräknat, mörkertal finns ju oavsett om gärningsmännen kommer från ett annat land eller ej.
 
Papperslösa, asylsökare som väntar på prövning, turister o.s.v. Svenskar som inte är folkbokförda har jag inte hört talas om.
Det var inte bara ej folkbokförda som det korrigerades för:

Om skattningen i stallet skall avse andelen av de anmälda brotten i hela landet
under samma period måste hänsyn tas till ett antal faktorer (se kapitel 3). För det
första måste man eliminera effekterna av att ett visst antal av de personer som
ingick i undersökningspopulationen har emigrerat under uppföljningsperioden.
Dessutom måste hänsyn tas till att gruppen invandrares barn successivt ökade i
antal under perioden. Slutligen måste man eliminera effekterna av att det finns
en viss mängd brott som begicks av personer som inte ar folkbokförda i Sverige.


Det står tydligen mer om det i kap. 3 men jag läste inte hela och du kanske har rätt i att de tio procenten som fattas är ej folkbokförda men en svensk bosatt i Danmark eller Norge tex. kommer också tillhöra kategorin ej folkbokförda i Sverige.
 
Vilket kan vara nyttigt att göra, men vanligtvis så brukar även konkreta åtgärder diskuteras, t.ex samtyckeslagstiftning eller kvotering. Så varför inga diskussioner från feminister om t.ex samhällsorientering i sociala koder och sexuella normer för asylsökare? Är inte omfattningen minst lika viktig som om företeelserna är nya eller inte?
Jag tror inte det spelar roll om våltäckt begås av etniska svenskar eller andra för den utsatta. Det ses förmodligen som förolämpande i de flesta kulturer om man behandlar de som kommer från den som våltäcksmän, det är i få kulturer som det finns kpder och sexuella normer som är positiva till våldtäckt.

Tänkte du på någon särskild kultur som behöver upplysas om olämpligheten att våldta folk? Där det ingår i den sociala koden att våldta sina medmänniskor?

Det är rimligen vettigare att arbeta för att minska våldtäckter i stort och rikta in sig på grupper och framförallt miljöer där risken är större.
 
@Lobelia

Samhällsorientering i sociala koder och sexuella normer handlar inte specifikt om våldtäkter. Du kan läsa ett exempel på hur jag menar från Norge här (länk).

Du skriver att det rimligen är vettigare att arbeta för att minska våldtäkter i stort men jag ser inte varför vi inte kan göra båda delarna. Nu kommer det stora grupper människor från Nordafrika och västra Asien, grupper som historiskt har en väldigt hög överrepresentation när det kommer till sexualbrott. Då finns det ett stort intresse av se till att överrepresentationen inte blir lika hög för nyanlända som den har varit historiskt. Vi vet att "värderingsintegration" inte behöver vara särskilt trögrörligt, utan nyanlända kan anpassa sig till majoritetskulturen i helt olika utsträckning beroende på vilka signaler de får från samhället som tar emot dem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: WildHorse
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
49 785
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: vallhund
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp