Bukefalos 28 år!

Jämställdhet och föräldraledighet

Nu börjar du raljera över att jag har en åsikt som inte är samma som din. Acceptera att man kan se på saker på olika sätt och att det faktiskt finns för- och nackdelar med allt! Byråkrati är inte gratis det heller btw.
Det är fler än du som tagit upp byråkrati som motargument så du behöver inte ta det så personligt.
 
@MiniLi
Jag förstår tanken med att det går att lösa med byråkrati. Men skulle vi prata realitet så är ju givetvis prislappen betydelsefull. En föräldraförsäkring som går emot folkets generella uppfattning om hur en föräldraförsäkring bör se ut, till en högre prislapp än idag. Går inte helt i linje med opinionen. ;) Men nu är ju inte heller en full kvotering aktuell på något sätt, så tanken kan man ju leka med.
 
Det är fler än du som tagit upp byråkrati som motargument så du behöver inte ta det så personligt.
Ok 😉.
Alltså dispenser kommer ju att behöva finnas även om man bara kvoterar lite, t ex om den ena föräldern blir långtidssjuk eller har någon form av funktionsnedsättning (alt i vissa fall en assistent så att föräldern kan vara f l ändå), jag tänker väl att om man har en liten flexibel del så täcker den in detta med t ex terminsskarvar etc. Men som sagt, gärna mer kvoterat än i dag, säg att man kan skänka som mest 20-25 procent av ”sin egen” halva av dagarna. Med lite pussel och planering tror jag att många familjer kan lösa det själva i så fall, om det inte finns någon flex alls blir det enormt många som behöver dispens, och frågan är väl om det är värt skattepengarna för att folk ska sitta och besluta om mindre överlåtelser om kanske 30-60 dagar.

Och självklart är inte tidig förskolestart ”det värsta som kan hända”, men det är definitivt en försämring och en nackdel om ett nytt system leder till att barn får mindre tid med sina föräldrar. Och barnet lär inte märka om pappa och mamma är hemma 9 mån var eller om de är hemma 8/11.
 
Jag förstår tanken med att det går att lösa med byråkrati. Men skulle vi prata realitet så är ju givetvis prislappen betydelsefull. En föräldraförsäkring som går emot folkets generella uppfattning om hur en föräldraförsäkring bör se ut, till en högre prislapp än idag. Går inte helt i linje med opinionen. ;) Men nu är ju inte heller en full kvotering aktuell på något sätt, så tanken kan man ju leka med.
Nu svarade du nog fel person?
 
Utfallet av kvotering blir ju antagligen att mamman ändå tar första tiden, i många fall säkert upp till året. Jag gillar tanken att det ska vara en självklarhet att båda föräldrarna är hemma första 30 dagarna och att föräldraförsäkringen är utformad utifrån det. Dels för att fler pappor ska ha och ta möjligheten att knyta an tidigt till barnet. Dels för att kvinnan faktiskt kan behöva en tid för återhämtning. Idag verkar det fungera ruskigt dåligt med sjukskrivning av mamman, men även om det fungerar uppstår det ju lätt något form av gråzon. Att landa psykiskt i föräldskapet kan ju också ta sin tid. Jag undrar hur många pappor som tycker de hinner landa på 10 dagar?
 
Jag förstår inte varför du väljer ordet flexibilitet. Det vi ser idag, är ju närmast motsatsen till flexibilitet med ett mycket enhetligt mönster i hur föräldrar gör.

Alla är unika snöflingor som har speciella och viktiga skäl för att göra likadant som alla andra. Det är inget mönster, bara olikheterna som råkar förena dem.
 
Jag förstår inte varför du väljer ordet flexibilitet. Det vi ser idag, är ju närmast motsatsen till flexibilitet med ett mycket enhetligt mönster i hur föräldrar gör.
Förutom att inte alla gör lika då - jag förstår att du syftar på att det är mammorna som tar lejonparten av ledigheten, men ser man inte bara till genomsnittet utan kollar på vad som ligger bakom så tar folk väldigt olika. Det blir inte inflexibelt av att folk inte tar ut 50/50 eller att många mammor tar mest. Systemet är alldeles jätteflexibelt, kanske för flexibelt, folk gör väldigt olika.

Det blir inte flexibelt av att man tar exakt 50% det är så statiskt det kan bli. Absolut noll hänsyn till individuella önskemål, förutsättningar och val.
 
Jag förstår inte varför du väljer ordet flexibilitet. Det vi ser idag, är ju närmast motsatsen till flexibilitet med ett mycket enhetligt mönster i hur föräldrar gör.
Jag tycker att det är flexibilitet att i viss mån kunna planera själv utifrån den egna familjens situation. Jag tror egentligen att du förstår att det är det jag menar också? Återigen så är jag positiv till kvotering men inte helt fullt ut.
Precis som jag skrev till @MiniLi så har vi ju redan diskuterat detta och kommit fram till att våra åsikter skiljer sig åt 😉.
 
Jag tycker att det är flexibilitet att i viss mån kunna planera själv utifrån den egna familjens situation. Jag tror egentligen att du förstår att det är det jag menar också? Återigen så är jag positiv till kvotering men inte helt fullt ut.
Precis som jag skrev till @MiniLi så har vi ju redan diskuterat detta och kommit fram till att våra åsikter skiljer sig åt 😉.
Jag ser det väl mest som att du använder ett positivt värdeladdat ord som en sorts retoriskt knep.
 
Oj vilken debatt. Här är mina 50 cents.

Jag är för 50/50. Ja det kommer inte passa alla men det gör inte dagens system heller och jag tycker det är bra om männen får ta en del av smällen.

Jag förstår inte riktigt hur tanken är att det detta ska drabba låginkomsttagare mer?
Om vi förutsätter att båda jobbar. antingen så lever man 2 låginkomsttagare ihop, vilken som jobbar och vilken som är på FL gör då ingen större skillnad.

Eller så känner man helt olika. Den problematiken löser vi kvinnor med hög lön men när det kommer till män går det absolut inte. Märkligt nog.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 677
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp