Jag blir lessen....

Cizma

Trådstartare
Jag blir jättelessen när man läser om hur vissa människor behandlar sina hästar när dom rider..... Det ska ryckas, slitas, piskas och sågas bara för att visa sin egen "styrka" och "skicklighet":crazy: Ingen respekt överhuvudtaget för det levande djuret under sig...

Detsamma gäller hunduppfostran och hantering.... man ska minsann "visa vart skåpet ska stå" å gärna så brutalt som möjligt.... Jag har varit hundägare i 20 år och därav 10 år inom schäfervärlden:crazy:och jag slutar ALDRIg förvånas över människans dumhet... Vi skaffade våra hästar för snart 4 år sedan och vi rider ALDRIG våra hästar med spö och sporrar...

Jag skulle utan att tveka slita ner mina ungar från hästaryggen om dom inte betedde sig som man ska....:devil: Min näst yngsta dotter är just nu under upplärning och rider vårt underbara gammelsto på 17 år helt själv med oss andra på skogsritt och hon är JÄTTEDUKTIG... frågar ofta och noga så att hon inte gör fel eller drar hästen illa i munnen... och hon vet att skulle hon trilla av är det inte hästen som gjort felet... HERREGUD, vad får man ut av att gå lös på ett djur för att en själv misslyckats i sitt ridande...:devil:

Mina flickor är lärda att visa respekt och kärlek till de djur vi har och jag anser att det ligger på mitt bord att övervaka och avbryta ett felaktigt beteende gentemot djuren om sådant uppstår.... Att rida handlar inte om prestige, utan om kärlek till ett djur som bär mig/dom på sin rygg och utifrån min filosofi så ska alla individer (även hästen) kunna njuta av vår samvaro tillsammans....

Att sätta sporrar och pisk i handen på snorungar är att be om att det ska balla ur... Lär ungarna rida utan liknande skit först och låt dessa verktyg bli nått som dom först ska förtjäna för att få använda och att dom verkligen VET att det är ett förtroeende under ANSVAR.....:cool:
 
Sv: Jag blir lessen....

Det är inget fel på att rida med spö och sporrar - om man använder dem rätt. Spö och sporrar är hjälpmedel, alltså inte till för att bestraffa hästen eller få den att springa snabbt.

Jag håller med dig om att många unga ryttare rider med spö och sporrar utan att veta vad de är till för. Och jag ser ofta små ponnier som blir piskade och sporrade av dessa unga ryttare. Det är väldigt oansvarigt av föräldrarna/ridläraren/tränaren att låta sitt barn/elev rida på detta vis.
Jag tror att många unga ryttare rider med sporarr och spö för att de ser att deras förebilder gör det. Barn vill ju vara som deras idoler. Nackdelen med detta är ju att de inte lär sig hur de skall använda dem.

Du sätter dig inte i en bil utan att veta hur du använder gasen, kopplingen, bromsen, växelspaken osv. Därför bör du inte heller sätta dig på en häst utan att veta hur du använder sporrana, spöt. Och vet du inte det, bör du inte heller ha det med dig upp på hästryggen.
 
Sv: Jag blir lessen....

Håller med dig!

I 99% av fallen med ryttare som "bestraffar" sina hästar är det för ett beteende som de själva tvingat fram :grin:
Trist att se små ponnyer som springer så fort ryttaren får ett spö i handen.. Det innebär ju att de måste ha blivit slagna någon gång. Trist och pinsamt för ridsporten att det finns folk som inte kan kontrollera sin ilska och hantera sina egna misslyckanden.
 
Sv: Jag blir lessen....

KL

Det är ju inte bara ungar som rappar till sina hästar hit och dit heller, finns en del inlägg i detta forumet där "ett rapp i röven" benäms som något positivt.

Personligen har jag inte sett så mycket sådant, även om jag vet att det är relativt vanligt förekommande. Var i ett stall för länge sedan där en äldre tjej stod och slog på och skrek åt sin häst när det inte stod still. Nähä, konstigt att den inte står still när du skriker och slår.. >_>
 
Sv: Jag blir lessen....

och jag är lika trött på att se hästar som behandlas som småbebisar och som blir bortskämda odågor som bits, sparkas å attackerar eller bara går dit de själva vill gå utan att visa hänsyn till människan.

Jag använder både pisk och sporrar men jag slår ingen häst gul och blå.

I den perfekta av världar så skulle allt vara lagom; för mycket är aldrig bra.
 
Sv: Jag blir lessen....

Tror du verkligen att hästen vill utveckla en bra relation och visa hänsyn till någon som slår den? :confused:
 
Sv: Jag blir lessen....

och jag är lika trött på att se hästar som behandlas som småbebisar och som blir bortskämda odågor som bits, sparkas å attackerar eller bara går dit de själva vill gå utan att visa hänsyn till människan.

Jag använder både pisk och sporrar men jag slår ingen häst gul och blå.

I den perfekta av världar så skulle allt vara lagom; för mycket är aldrig bra.

Men hallååååå..... Man behöver inte VÅLDA fram en UPPFOSTRAN... det finns andra betydligt bättre och mer befästande alternativ....

Ska man vålda fram uppfostran på barn då också...???? för det är lika odrägligt med ungar som inte blivit uppfostrade.... men se dom får man inte slå...eller hur?????
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag håller med anni0001. Hästar är stora djur som kan bli livsfarliga om de inte lär sig vart gränsen går. Och jag såg inte nånstans i hennes inlägg att hon förespråkade våld?
 
Sv: Jag blir lessen....

Allt är långt ifrån svart elelr vitt. här i världen.

Sitter jag på ett ånglok till häst som inte lyssnar på förhållningar, de första sjuttioelva gångerna jag ber den sakta av så "sätter jag den på rumpan" :angel:

Våld är en ytterlighet och inte ett ord som inte har med korrigering att göra.

Sedan skulle jag bra gärna vilja veta var alla dessa hemska människor bor för under mina över 30 år i sporten har jag sett kanske TVÅ fall där det varit frågan om misshandel.
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tror dock inte att det var så Anni0001 menade. Bara för att man rider med sporrar eller spö betyder det inte att man använder dessa hjälpmedel fel. Jag rider nästan alltid med spö, men behöver nästan aldrig använda det. Och behöver jag använda det slår jag inte hästen, det är ett litet pet bakom skänkeln. Inte hårt alls, och han mår inte sämre av det. Snarare bättre av det, djur som inte har gränser har jag sett mår sämre. Och får alltså olater såsom sparka, bits, eller vara odräglig att rida.
 
Sv: Jag blir lessen....

Allt är långt ifrån svart elelr vitt. här i världen.

Sitter jag på ett ånglok till häst som inte lyssnar på förhållningar, de första sjuttioelva gångerna jag ber den sakta av så "sätter jag den på rumpan" :angel:

Våld är en ytterlighet och inte ett ord som inte har med korrigering att göra.

Sedan skulle jag bra gärna vilja veta var alla dessa hemska människor bor för under mina över 30 år i sporten har jag sett kanske TVÅ fall där det varit frågan om misshandel.


Jag kan till viss del hålla med dig..JA, spö och sporre är VERKTYG, men i fel händer blir det nått annat... och jag anser då att man först å främst ska lära sig andra metoder utan risk till våld innan man sätter dessa "verktyg" i händerna.... Ungar som rider ska LÄRA sig RIDA utan verktyg i händer och på fötterna, dom ska kunna avläsa, korrigera och hantera en häst med mjuka lätta rörelser innan de får gå vidare....


dessutom så finns det alltid alternativa lösningar på de flesta problem och JAG anser man ska testa dessa innan man går vidare...
sen JA, det kan ALLTID uppkomma en situation där man för sin egen eller andras säkerhet måste göra nått snabbt och kanske ganska handlingskraftigt, men i de flesta fall har man möjlighet till att studera, analysera och bearbeta problem innan de hinner bli så stora och allvarliga så man måste använda muskelkraft...
 
Sv: Jag blir lessen....

exakt VAR skrev jag att man ska slå sin häst till lydnad!?! *lessen i ögat*

Jag skrev bara att jag är less på alla ouppfostrade hästar som har behandlats som om de vore bebisar - ouppfostrade hästar är ofta farliga djur om de inte är halvt lobotomerade.

Skrev även att i en perfekt värld så vore allting "lagom". Dvs ingen slår sin häst och ingen daltar med den heller.

Och jag har faktiskt slagit min häst; han attackerade mig med bakstrukna öron och högg mot mig, då fick han en tjottablängare av pisken. Han vet var gränsen går och testar den ändå. Jag bad honom gå in i stallet å han blev skitförbannad för han ville inte men jag "tvingade" honom (duttade med grimskaftet mot rumpan slog INTE (!!!).
Men se så gör man inte, inte attackera matte inte för då blir matte ARG!!

sen begriper jag mig inte på det folk som klår sina hästar för att de inte står stilla, för att de river ett hinder eller för att de stannar framför ett hinder osv osv. eller som "drar" runt dem för att få dem att lossa i sidorna etc.
 
Sv: Jag blir lessen....

Vissa hästar/ponnyer kräver verktyg..faktiskt.

Lilla Lisa lär sig kanske väldigt mycket om tålamod när Russet Rasse vägrar lämna gårsplanen utan ett bestämt pet med spöt. Men får säkert inte rida så speciellt långt.:D
 
Sv: Jag blir lessen....

Håller också med där att man först och främst kanske inte ska lära ut att man alltid behöver dessa redskap till barn som inte riktigt vet hur dom fungerar. Men barn eller andra nybörjar brukar inte sitta på hästar som behöver det, oftast i alla fall. Även om man ibland har sett det på ridskolor...

Och precis som du säger så kan man ju behöva när det händer något som kan bli livsfarligt väldigt fort. Men dessa hästar som har dumheter för sig hoppas jag att man inte sätter upp en nybörjare med spö och sporrar, där tar man självklart itu med problemen (om man har ett sunt förnuft) så att man till slut KAN rida utan spö och sporrar, och då utan att det ska bli en fara för andra.

Men som sagt, jag har nästan alltid spö med mig när jag rider, framför allt ut i skogen. Känner mig säkrast då på något sätt. Skrämd kan ju även den snällaste pållen bli.
 
Sv: Jag blir lessen....

Men som sagt, jag har nästan alltid spö med mig när jag rider, framför allt ut i skogen. Känner mig säkrast då på något sätt. Skrämd kan ju även den snällaste pållen bli.

och EXAKT HUR ska ett spö hindra en häst från att bli skrämd eller HUR ska spöet hindra en redan skrämd häst till att inte rusa som den första instinkten förmodligen säger ??????:confused:
 
Sv: Jag blir lessen....

men utan ett spö i handen är det supersvårt att få hästen att lyssna till små och fina korrekta hjälper. Varför måste man ha sporrar i dressyrklasser? jo för att hjälperna ska bli så små och fina som möjligt.

När man rider in en unghäst är pisken ens bästa vän; den får min häst att vakna till och bli känslig å lyhörd för de andra hjälperna. Utan den skulle hästen bli bara mer och mer skänkeldöv.

Att rida på ridskolehästar utan spö är mer djurplågeri än att lära ungarna ATT rida med spö och använda det med förnuft. Att sitta å banka med fötterna i hästarnas mage är mer plågeri än att ge dem ett "rapp i röven" som någon sade och sen är det bra.

Folk som missköter dessa verktyg har nog lärt sig detta helt själv, finns inte många vuxna eller ridskolor som "Lär ut" hur man klår sin häst på bästa sätt. Oftast är det ryttarnas HUMÖR som styr ridning och hästhantering, eller rädsla.
 
Sv: Jag blir lessen....

Oftast är det ryttarnas HUMÖR som styr ridning och hästhantering, eller rädsla.


PRECIS.....!!!! Därför är det ett OBSERVANDUM :mad: Dessutom HAMMARE och SKIFTNYCKEL är också VERKTYG.... men inte far man runt å bankar på hästarna med dom heller...!!!!! Finns ingen orsak till att en unge ska behöva lära sig rida på spö än utan , det hinner dom lära sig tids nog när dom är stora nog för ansvaret... och skulle det nu vara så att statusen på både ridskolor och dess hästar är sådant att man inte kan rida utan spö , JA... då är det kanske tid att se över Sveriges olika anläggningar...:eek:
 
Sv: Jag blir lessen....

Spöt kan ju självklart inte hindra hästen FRÅN att bli rädd. Men vi kan ta ett exempel, som i alla fall skulle hjälpa på min pålle. Jag rider vid sidan av vägen och hästen blir rädd för något på sidan av vägen (dikessidan) och vill du hoppa rakt ut i vägen. Då kommer det ju självklart en bil lagom när man känner att han är på väg, då lägger man spöt och petar till på vägsidan för att hindra att vi blir köttfärs på vägen istället. Det skulle hjälpa på min häst i alla fall.

Men självklart om dom blir rejält rädda för något och skenar iväg av dödsskräck, då hjälper ju ingenting. Då kan man ju sitta där och försöka göra nåt, men kommer antagligen inte ge något resultat. Vi pratar ju om flyktdjur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 480
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp