Bukefalos 28 år!

Jag blir lessen....

Sv: Jag blir lessen....

Nu är det ju individer vi pratar om. Har du verkligen inte sett endel hästar på ridskolan som inte går fram för skänkel eller röst? De lataste hästarna menar jag då? Jag tycker inte, som någon annan sa, att det är rätt att sitta och banka skänklarna i hästen utan då är det mer humant att peta till den så den går framåt. Endel hästar är bara så, lika sant som min häst är väldigt pigg, han är bara så.

Sen skrev jag tidigare att det kanske inte är så smart att sätta dessa hjälpmedel på de yngsta nybörjarna. Men när dom sen har lärt sig grunderna, är det inte bättre att lära dom hur dessa hjälpmedel fungerar och hur dom ska användas? Istället för, när dom är i sisådär 14 års åldern och kanske får sin första häst från sina föräldrar, får för sig att denna häst behöver spö och använder det då på fel sätt eftersom dom aldrig fått lära sig det riktiga sättet. Det handlar nog om att ridlärarna eller andra vuxna som lär ut, att de visar hur allt ska användas, hur man ska hantera hästar. Att våld INTE löser några problem.
 
Sv: Jag blir lessen....

Tror du verkligen att hästen vill utveckla en bra relation och visa hänsyn till någon som slår den? :confused:

jag har en alldeles utmärkt relation med mina hästar och jag använde spö när det behövs, hästar uppfostrar varandra med bett och sparkar.

Jag misshandlar inte mina hästar, men hingstar kan bli farliga om man är för mesig, om han hingstar sig och stegrar och försöker sticka för att ett sto är i närheten så kan han få ett rapp om han inte lyssnar.

Han var totalt ohanterad när han kom men nu är han snäll som ett lamm och vi har en bra relation och han tycker om mig trots att jag rytit till och gett han ett rapp när han inte skött sig.

Vissa lever i den romantiska världen att man bara ska gulli gulla men på vissa hästar funkar det inte utan man måste vara bestämd och tydlig med vad dom får och inte får göra.

Mitt 6 åriga halvblodssto kan vara riktigt jävlig vissa brunstiga dagar och resa sig på bakbenen, det kan bli farligt när hon gör så, jag hoppar av ger henne ett piskrapp på rumpan och hoppar upp igen. Vill inte sitta på när jag bestraffar för hon kan bli riktigt farlig då.

Och nej inget har hänt henne hon har inte ont, hon får bästa skötseln och vi tränar för en bra tränare. Hon kan bara bli jävligt tjurig när hon e brunstig och det är inte för att jag kräver något utan för att hon tycker att hon har bråttom hem till unghingstarna.

Förra ponnyn som stegrade kunde jag snurra runt i en volt när hon dummade sig men det går inte med denna.

I övrigt rider jag inte hårt alls, har jätte mhuka fina händer oh hjälper, men om hästen gör något dumt tex biter sparkar stegrar eller bökar så visar jag dom bestämt att så gör man inte.

Ponnyn fick jag ordning på men sen när hon såldes var inte nya ryttaren lika bestämd när hon testade så jag fick köpa tillbaka en häst som blivit ett monster.
 
Sv: Jag blir lessen....

Inte för att tala om hur trist det är när häst med uppenbarlig rörelsestörning ska "tvingas går fram" av alltför stor ryttare med son ännu större medhjälpare på marken- "den ska minsann lära sej veta hut och inte stå på bakbenen".

Steg 1 med häst som inte vill- kolla upp den med vet och ev ET.
Steg 2 med häst som inte vill- kolla upp ägarens ridning och hantering.
Steg 3, om inget annat hjälper- sälj den.

Sen brukar problemen ha lösts sej!

/ Lavinia, som har svårt för att se hästar straffas..
 
Sv: Jag blir lessen....

delvis KL

Jag håller med..Det är svårt att bevittna en straffning... Jag bli beklämd...för enligt mig måste man gå till grunden med VARFÖR och bena ut hela beteendet... sen kan man behandla symtomen...och vet man VARFÖR saker händer kan man med lätthet ha god framförhållning och söka alternativa metoder som inte inehåller spö å rapp.... Ett djur beter sig inte illa utan orsak... och ibland kan man måsta följa upp varje steg av situationen för att hitta den felande länken....
 
Sv: Jag blir lessen....

Och jag har faktiskt slagit min häst; han attackerade mig med bakstrukna öron och högg mot mig, då fick han en tjottablängare av pisken. Han vet var gränsen går och testar den ändå. Jag bad honom gå in i stallet å han blev skitförbannad för han ville inte men jag "tvingade" honom (duttade med grimskaftet mot rumpan slog INTE (!!!).
Men se så gör man inte, inte attackera matte inte för då blir matte ARG!!

Men du kan ju inte veta.. Kanske kände han en lukt från stallet, såg någonting, hade hört något innan inifrån osv och reagerade därför med rädsla. Rädsla går över till ilska, du missuppfattar, litet "dutt" med grimskaftet, han blir räddare och där är cirkeln igång. Hästar kan plocka upp signaler som vi inte har en chans att uppfatta. Säger inte att det VAR så, men visst finns möjligheten?

kl
Jag tror att man måste tänka bakåt lite. När en häst beter sig dåligt finns det nästan alltid en orsak! Jag tror att man måste hitta orsaken till att hästen gör som den gör istället för att ta till diverse "verktyg". Sedan kan det ju vara en bra hjälp ibland, men folk är för snabba med att lösa allting med våld. Och ja, ett piskrapp är våld. Ett piskrapp är ett slag, hur mycket man än vill förneka det eftersom att det orsakar hästen smärta/obehagskänslor.
 
Sv: Jag blir lessen....

vad är det för skillnad på om en människa slår en häst eller om en häst biter eller sparkar en annan?Jag har som aldrig riktigt fattat det,menar nu inte att jag slår min häst,vill bara förstå skillnaden
 
Sv: Jag blir lessen....

vad är det för skillnad på om en människa slår en häst eller om en häst biter eller sparkar en annan?Jag har som aldrig riktigt fattat det,menar nu inte att jag slår min häst,vill bara förstå skillnaden

en häst hugger eller sparkar aldrig en flockmedlem för att den blir rädd eller osäker(typ ett löv kommer farande,en bil tutar,det är ungar som hoppar på en studdsmatta,osv)...

I en bra flock så visar ledaren att det inte är farligt oftast genom att gå först själv=det funkar ju inte när man sitter på ryggen men har hästen förtroende för dig så räcker det med att klappa om och låta pållen veta att du inte tycker att det är farligt....Låt hästen andas och slappna av.
 
Sv: Jag blir lessen....

Så gör jag och det funkar hur bra som helst....
Från att ha varit en häst som eventuellt skulle ha slaktas för att han jämt stack har han blivit en lugn och trygg kille som alltid försöker lyssna på mig i förstahand...
 
Sv: Jag blir lessen....

och EXAKT HUR ska ett spö hindra en häst från att bli skrämd eller HUR ska spöet hindra en redan skrämd häst till att inte rusa som den första instinkten förmodligen säger ??????:confused:

Säg att hästen blir istadig, backar ut på vägen och VÄGRAR gå framåt. Det kommer en bil och ni riskerar att bli påkörda om ni inte kommer iväg. Sitter du i det läget och väntar ut hästen, eller använder du spöet för att rädda både dig och häst ur knipan?
 
Sv: Jag blir lessen....

Givetvis ser man till att få in hästen i kanten eller ner i diket med allt vad man har även om man måste piska eller vad som nu krävs....

Det är ju självklart!!!!!;)
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag körde armbågen i hästens bringa i går... Gjorde jag rätt eller skulle jag låtit den dra i väg med mig???? Den kanske fick ont, men jag brukar också få ont när den drar i väg..
 
Sv: Jag blir lessen....

Var det verkligen riktat till mig? :)

Jag tycker att man alltid ska hitta roten till problemet och lösa det. Men, innan man hittat problemet, eller under tiden man försöker göra något åt det, kan man hamna i situationer där häst eller ryttare är i fara, och då får man ta till de medel som behövs för att klara sig ur knipan.
 
Sv: Jag blir lessen....

Men hallååååå..... Man behöver inte VÅLDA fram en UPPFOSTRAN... det finns andra betydligt bättre och mer befästande alternativ....

Ska man vålda fram uppfostran på barn då också...???? för det är lika odrägligt med ungar som inte blivit uppfostrade.... men se dom får man inte slå...eller hur?????

Hästarna i flock använder också milda metoder helt utan "våld". De puttar lite på varann på mulen och skakar lite på huvudet när de vill något. Om någon sticker upp emot flockledaren så tar de en lång diskussion med lite härligt kliande i manen som fredligt avslutande.

Eller inte.

En sak till. Du kan ha bättre vokabulär kommunikation med barn så kroppsspråk behöver inte vara så bildligt som till ett djur, speciellt inte ett djur utav den här storleken.
 
Sv: Jag blir lessen....

Problemet ar ju att manga inte kan prata hastsprak (eller hundsprak for den delen). De kan inte grunderna, de kan inte tyda de signaler hasten ger. Nar man behover ta till vald har det ofta gatt for langt.

Det ar viktigt att satta granser. Men man maste satta granser utifran hur hasten funkar. Ingen vill tex bli oversprungen av sin hast. En hast som springer over sin husse eller matte ser inte denna som sin ledare. Det ger absolut ingenting att rycka och slita i det laget. Man skulle ha satt gransen langt innan.

Hastar i flock har ett otroligt utvecklat kroppssprak. Jag haller inte med om (som nagra pastatt har) att det normalt forekommer mycket vald i en hastflock. De ganger jag ser vald i hastflocken ar i hagar dar man krangt ihop for manga hastar pa for liten yta (i de flesta fall). En intressant iakttagelse som jag gjort ar ocksa att det faktiskt ar de hastar som ar tuffast hanterade av sina manniskor som ocksa ar mest stressade och tuffa pa andra hastar i hagen.

Hastar ar absolut inga leksaker, det ar stora starka djur som kan vara livsfarliga. Men de ar kansliga och anpassningsbara, och de trivs med en trygg ledare. Jag blir precis som du jatteledsen nar jag ser denna okunskap hos manniskor.
 
Sv: Jag blir lessen....

Inte för att tala om hur trist det är när häst med uppenbarlig rörelsestörning ska "tvingas går fram" av alltför stor ryttare med son ännu större medhjälpare på marken- "den ska minsann lära sej veta hut och inte stå på bakbenen".

Steg 1 med häst som inte vill- kolla upp den med vet och ev ET.
Steg 2 med häst som inte vill- kolla upp ägarens ridning och hantering.
Steg 3, om inget annat hjälper- sälj den.

Sen brukar problemen ha lösts sej!

/ Lavinia, som har svårt för att se hästar straffas..


:bow::bow::bow:
 
Sv: Jag blir lessen....

Det beror på att ofta (inte alltid) så förtjänar hästen stryk av sin polare /mamma hästen, för den gjort nåt dumt.

När människor slår beror det alltför ofta på att de missuppfattat situationen, tex att hästen är dum när den inte förstår/kan/klarar det man kräver av den. Det är skillnaden.

Men jag erkänner samtidigt att om jag skulle bli attackerad av en häst som menar allvar, då skulle jag utan tvekan försvara mej själv! Men när hästen sen gett sej, då fortsätter jag inte slå. (Dessutom är min erfarenhet att våld faktiskt inte löser nånting, ta reda på vad som är fel istället- för nåt är oftast fel).

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 150
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp