Bukefalos 28 år!

Jag blir lessen....

Sv: Jag blir lessen....

Nu är det ju individer vi pratar om. Har du verkligen inte sett endel hästar på ridskolan som inte går fram för skänkel eller röst? De lataste hästarna menar jag då? Jag tycker inte, som någon annan sa, att det är rätt att sitta och banka skänklarna i hästen utan då är det mer humant att peta till den så den går framåt. Endel hästar är bara så, lika sant som min häst är väldigt pigg, han är bara så.

Sen skrev jag tidigare att det kanske inte är så smart att sätta dessa hjälpmedel på de yngsta nybörjarna. Men när dom sen har lärt sig grunderna, är det inte bättre att lära dom hur dessa hjälpmedel fungerar och hur dom ska användas? Istället för, när dom är i sisådär 14 års åldern och kanske får sin första häst från sina föräldrar, får för sig att denna häst behöver spö och använder det då på fel sätt eftersom dom aldrig fått lära sig det riktiga sättet. Det handlar nog om att ridlärarna eller andra vuxna som lär ut, att de visar hur allt ska användas, hur man ska hantera hästar. Att våld INTE löser några problem.

Se Lavinias kommentar. Det galler aven for ridskolehastar. Om hasten inte vill, sa ar det nagot som behover atgardas. Manga ridskolehastar ar helt oskolade, upplevs som lata, och da ar ett spo minst lika illa som att sitta och banka. Anledningen till att hasten inte vill ga ar ju (oftast) att den vill spara sig sjalv och undkomma obhag av nagot slag. Med ett spo sa tvingas den anda till nagot som kroppen sager ifran till. Lar de yngsta nyborjarna ordentliga grunder istallet!!:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir lessen....

Vänd på det. Kan mycket väl också bero på att de lite tuffare hästarna behöver lite tuffare regler.
Hästar är individer.
 
Sv: Jag blir lessen....

Vänd på det. Kan mycket väl också bero på att de lite tuffare hästarna behöver lite tuffare regler.
Hästar är individer.

Haha jag visste att den kommentaren skulle komma...:p Jag tycker att manga manniskor ar bra mycket mer tuffa an de behover. Hastar som stressas av sin manniska (aven i ridningen), ar aven stressade i hagen. Det ar ofta man till och med kan se det pa hur hasten ar musklad fran ridningen... En spand och stressad hast lagger mycket vikt pa framdelen och har darmed annu lattare att kvickt fa upp bakdelen och kicka.
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag menar inte att man inte behover vara tuff, man maste vara stenhard med granser. Stenkonsekvent kanske ar ett battre ord. :D
 
Sv: Jag blir lessen....

Vissa hästar/ponnyer kräver verktyg..faktiskt.

Lilla Lisa lär sig kanske väldigt mycket om tålamod när Russet Rasse vägrar lämna gårsplanen utan ett bestämt pet med spöt. Men får säkert inte rida så speciellt långt.:D

:rofl: :rofl:

Förövrigt säger jag bara *suck*

Hur många ggr har inte detta avhandlats i div trådar...?
 
Sv: Jag blir lessen....

en häst hugger eller sparkar aldrig en flockmedlem för att den blir rädd eller osäker(typ ett löv kommer farande,en bil tutar,det är ungar som hoppar på en studdsmatta,osv)...

I en bra flock så visar ledaren att det inte är farligt oftast genom att gå först själv=det funkar ju inte när man sitter på ryggen men har hästen förtroende för dig så räcker det med att klappa om och låta pållen veta att du inte tycker att det är farligt....Låt hästen andas och slappna av.

men hästar spelar ofta teater att dom är rädda för att slippa arbeta :D
 
Sv: Jag blir lessen....

På vilket sätt skulle hästen blir stressad av en korrigering??

Isf är korrigeringen felaktigt utförd. Spelar ingen roll om man petat med spö eller vifftat med rep.

Det som verkligen stressar hästar än inkosekvens.
 
Sv: Jag blir lessen....

men hästar spelar ofta teater att dom är rädda för att slippa arbeta :D och om ryttaren är inte är tydlig och bestämd så tar dom gärna chansen att slippa.

Som min förra ponny som är ett bra exempel, jag hade satt gränser och vart tydlig och hon var jätte trevlig med mig. Inte rädd för något, tävlade i hoppning och dressyr med bra resultat och hon stoppade inte.

Sen kom hon till en tjej som hon tog överhanden över totalt, tjejen var 13 år och inte alls lika bestämd. Hästen var helt knäpp efter ett par veckor bara stegra o dumma sig. jag köpte tillbaka henne och hon testade mig på nytt. vägrade hoppa och stegrade fjompade sig för allt och krånglade men gav upp rätt snabbt.

Hästen har inte ont nånstans men har en jäkla hård skalle skulle man mjäka med henne skulle hon kunna vara livsfarlig. För hon var en sån som alltid testade nya ryttare om man kunde slippa för varför jobba när man inte nehöver?

Ska hästjäveln få bete sig hur illa som helst och riskera att ha ihjäl ungen? nej man måste sätta gränser.

Tänk hur mkt pengar tid och arbete vi lägger ner på hästarna för att dom ska ha de bra då får dom väl ta och ge något tillbaka. Hade dom levt vilt hade dom inte haft de så lätt heller.

tycker många romantiserar de hela och tycker att hästar alltid har rätt och är så förståndiga, men många av dom jag träffat som varit alldeles för mesiga har haft totalkt odrägliga hästar som springer över som nafsar och är jobbiga.

Jag menar inte att man ska rida på ett hårt sätt eller misshandla sin häst, jag rider väldigt mjukt och snällt, men jag sätter tydliga gränser. Hugger hästen mig i armen får den en smäll på mulen för det är inte okej.

Stegrar den sig får den ett rapp på baken för det är inte heller okej. hade hästen snott kompisens mat i hagen hade den fått en spark.

Skulle ändra de förra men de gick inte för under tiden jag ändrade så gick tiden ut så jag klistrade in de i ett nytt istället.
 
Sv: Jag blir lessen....

Så varje gång min häst vevar med frambenen eller hotar mig så ska jag dra honom till ET?
När han vägrar gå in i stallet så har han ont eller känner underliga dofter?? Eller är felhanterad?
Ska jag sälja min underbara häst bara för att han är ung och har vårkänslor och testar gränserna??

Nej.

Han försökte attackera mig när jag pressade honom att gå in i stallet. Anledningen var inga konstiga dofter - anledningen var att hans polare stod kvar i hagen. Han har "tjurat" MÅNGA gånger när jag tar honom från hans hagkompis men denna gång gick han över gränserna TOTALT.

Jag trodde från början när jag köpte honom att han var lite feg o känslig då han alltid reagerade kraftigt på mina korrigeringar (som att inte veva m frambenen på stallgången, petade på bogen med pekfingret å han blev supergrinig)
Men det visade sig att han blir ARG när jag pressar honom. Då finns det bara en väg ut och det är att bli minst lika arg tillbaka. Han tänkte bita mig eller springa över mig - då får han smaka pisken i sin tur!

I vanliga fall är han som ett lamm som följer mig överallt med slakt grimskaft, han backar på röstkommando och flyttar kroppsdelar bara jag visar vilken han ska flytta så inga problem - förutom när jag pressar honom över något som går emot hans vilja, då blir han ARG!

När han attackerade mig så fick han ett rejält rapp i bringan. Han stannade. Jag stod stilla. Sen manade jag på honom igen och låtsades som om inget hänt.

Återigen. Man ska inte SLÅ sina hästar men ibland KRÄVER de REJÄLA ÅTHUTNINGAR!
 
Sv: Jag blir lessen....

Självklart ska man lära nybörjarna de rätta grunderna, inget mig emot. Och hästen som är lat och vägrar gå fram trivs antagligen inte heller och har något problem eller fel, det håller jag med om också. Det var bara ett exempel jag tog, eftersom jag tror att bank i sidan tusen gånger gör mer skada än nytta. Jag förespråkar inte att man ska piska hästen eller göra illa något djur överhuvudtaget. Sen kan man ju alltid önska att ridskolor tar bort de hästar som inte fungerar ur ridskolan, det hade ju varit ett drömläge. Men så händer ju inte, inte på dom ställen jag har sett i alla fall.

Men sen om ryttarna får lära sig grunderna, är det ju också en bra idé att lära ut hur spö och sporrar SKA användas. Med bra grunder till allt behöver det ju inte gå fel. Men självklart finns det ju rötägg, överallt! Det kommer vi aldrig ifrån. Jag tycker att en häst ska kunna ridas utan spö, men det ÄR en bra hjälp när det behövs.
 
Sv: Jag blir lessen....

Min kamel har också försökt vägra gå in i stallet eftersom resten av flocken var kvar i hagen, men inte behövde jag piska in honom... Jag väntade helt enkelt ut honom... efter ett bra tag insåg han att det inte var nån ide...och då klev han in.....

dessutom...JA, kamelen har även viftat med frambenen åt mig i stallgången...och JA, jag har åthutat honom..UTAN spö... med ord och sett till att flytta honom bakåt,

Det är bara så, att det kommer ALLTID finnas personer som förlitar sina kunskaper på verktyg och så deras motståndare som väljer alternativa metoder...

Det som stör mig är när småungar på tjuriga ponnysar som inte kan eller vill lära sig andra metoder svingar spöt och skriker å gapar och vuxna som sitter som jubelidioter och inte avbryter....
Lär ungarna RIDA först å främst..... ge dom en chans att mogna och bli duktiga HÄSTmänniskor och skapa möjligheter till en väg i harmoni och respekt och känsla för djuret ,,,, SEN ge dom spö och sporrar... då kommer deras användning av dessa verktyg se ut på ett helt annat, respektfullt och ansvarstagande sätt.....
 
Sv: Jag blir lessen....

Håller med i det du säger.

Kom på ett till stort irritationsmoment som hände en gång när jag hade en som skulle prova min häst för att eventuellt bli medryttare. Det befann sig en annan tjej på banan också med min kompis shettis. Dessa ryttare har alltså gått på ridskola och fått lära sig att form är när hästen kröker sig i nacken. Så denna tjej böjer sig fram, drar ner hästens huvud med händerna och försöker få hästen att gå framåt. Självklart blev det kalabalik av det hela och hästen får panik av allt det här dragandes och sågandes i munnen plus att skänklarna sitter intryckta i magen på hästen. Då gör ryttaren så, att när hästen var "olydig" och inte gick framåt, så drog hon i ena tygeln och fick hästen att snurra runt på stället.

Jag ifrågasatte vad hon ville få ut av det hela, och det var "en fin böjning" och blev irriterad och meddelade att det får man inte på det sättet. Tyvärr red hon iväg då och blev sur på mig så jag inte kunde ge henne tips.

Det är tråkigt när man hör ridlärare pratar om hur dom ska få hästen att endast kröka nacken, och metoderna är ju inte snygga om dom verkligen lär sig så som denna tjej gjorde. Man slutar aldrig förvånas.
 
Sv: Jag blir lessen....

TS: Hur skulle du göra om din snäääälla snääääälla 3-års hingst försökte betäcka ett sto när det satt en ryttare på ryggen? Eller öht. Skulle du ryta till och säga; "fyyyyy putte, fyyyy?". Eller hur skulle du lösa den situationen?
 
Sv: Jag blir lessen....

Men snälla! Läs vad det STÅR och lägg inte in en massa skitsnack! Jag har aldrig skrivit att jag piskade in honom i stallet eller spöade honom på stallgången (jag skrev PETADE MED FINGRET I BOGEN)

Jag skrev att jag pressade honom dvs jag stod vid hans sida och smackade, viftade med grimskaftet mot rumpan och höll i grimman. Han blev bara surare och surare men jag stod lugnt och sansat kvar och visade vad det var han skulle göra och då blev han arg och attackerade mig och fick han ett rapp med pisken! Pisken hade jag inte ens visat honom innan. Jag VISSTE att dagen skulle komma då han skulle kliva över gränsen så därför hade jag den med mig i FÖRSVAR! Hur gör du när 400 kilo asförbannad häst exploderar mot dig med tänderna blottade?!?! Hur gör du när samma häst sparkar åt dig för att se om den slipper undan?? Lämnar den i hagen ???

Min fick ett rapp med pisken och sen den dagen var det fridens liljor. Jag hade pisken med mig och petade INTE SLOG på hans vevande ben på stallgången för att markera att jag inte ville att han skulle stå så. Idag står han helt stilla.

Sluta nu att hitta på en massa strunt i det jag skriver. Jag har aldrig någonsin spöat in någon häst i stallet eller slagit dem på stallgången. Han fick veta hut när han blev farlig.

Som jag sagt innan - det bästa vore om det fanns en jämnvikt i världen. Folk ska inte misshandla sina hästar men folk ska även se till att uppfostra hästarna så de inte blir farliga. Att låta en häst attackera folk är inte ok i min värld - det måste man få stopp på direkt. Men det är inte heller ok att stå å mata på piskrapp efter piskrapp eller sitta å slita i tyglarna.

Ridskolehästar BÖR vara en aningen avtrubbade om de ska passa de allra yngsta ryttarna, inget fel i det tycker jag. Funkar inte att ha superkänsliga individer som lyssnar på minsta lilla viktändring av lilla Anna 4 år som sitter på en häst första gångerna.
Men det är inte ok att sitta å slå på dem med spö men det har jag aldrig sett heller. Har heller inte sett någon ridlärare som uppmanar sina elever att såga ned hästarna i "form", ni måste ha fruktansvärda ridskolor.
Däremot kan de få "ett rapp i röven" om de bara slängtravar istället för att fatta galopp osv.

Hästar är individer. Min nuvarande kräver motstånd, den förra jag hade räckte det med att jag stampade i marken med foten för att han skulle sluta jolla.
 
Sv: Jag blir lessen....

KL

Det här med att hästen blir rädd, känner en lukt, ser nåt som vi inte ser... I de flesta fall finns det ju faktiskt skäl att korrigera sin häst när de trilskar. Om jag går för och säger att det är OK och ofarligt så SKA faktiskt min häst kunna lita på det! Påstår jag att "det som inte dödar, härdar" då har jag rätt gentemot min häst.
Sen kan ju teorin vara svår att sätta i praktiken :angel: men hos oss finns den tanken i alla fall.

Sen våld.. Det SKA inte förekomma! Men en total kroppstackling av mig på 60 kilo ska min bjäfs klara av och det är det minsta som jag har att sätta emot om det blir "diskussion".
Jag tror att vi måste lära oss att kommunicera med kroppen också, även om "fattar du inte ren svenska" är en vanlig kommentar till hästarna hos oss på Godby :rofl:
 
Sv: Jag blir lessen....

TS: Hur skulle du göra om din snäääälla snääääälla 3-års hingst försökte betäcka ett sto när det satt en ryttare på ryggen? Eller öht. Skulle du ryta till och säga; "fyyyyy putte, fyyyy?". Eller hur skulle du lösa den situationen?

Jag gapar inte över mer än jag kan svälja:cool:, nä skämt å sido....
Hade jag mot all förmodan en 3-årig hingstkille så hade jag INTE försatt mig i en situation där instinkt och testosteron hade kunnat ta över...iaf tills jag med säkerhet visste att jag klarar av att med röstläge och kroppsspråk korrigera hingsten....

Jag använder min röst och mitt kroppsspråk till att kommunicera med mina hundar, katter hästar och ungar... ibland kan man tvingas bli övertydlig och JA, då blir man det, men jag använder fortfarande ALDRIG ett spö, vare sig från mark eller rygg.... Dessutom så hadlade min tråd egentligen om detta med att RIDA på spö och sporrar, vilket jag tycker är vansinne... Är man så dålig på att rida så man måste använda spö då kanske man helt enkelt ska strunta i å rida....:cool:
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tror att vi måste lära oss att kommunicera med kroppen också, även om "fattar du inte ren svenska" är en vanlig kommentar till hästarna hos oss på Godby :rofl:[/QUOTE]


Ja, vi använder också den kommentaren här hemma :D, dessutom, visst har jag behövt tackla till min bjässe nån gång och ryta till för att påminna honom om regler och i det ser jag inga problem.... problemet för mig uppstår när folk tar till dessa "verktyg" för att minsann lära djuret "VETA HUT" utan att överhuvudtaget analysera ut situationen och fundera över vad man kunnat gör aannorlunda.....
 
Sv: Jag blir lessen....

Vänd på det. Kan mycket väl också bero på att de lite tuffare hästarna behöver lite tuffare regler.
Hästar är individer.

:bow: Rider själv på ridskolehäst som oftast har gått ett pass tidigare på dan i en ungdomsgrupp. När jag ska rida min lektion säger instruktören "han har varit lite tjurig mot skänkeln idag...igen". Tjurig mot skänkeln kan betyda precis vad som helst i hans fall tex att han inte vill gå fram eller utföra någon rörelse i skritt och tycker det är lite jobbigt att faktiskt jobba i form för att ta några exempel.

Hände mig senast igår, då han i vanlig ordning så fort jag satt upp och gick ut på fyrkantsspåret i kritt på halvlång tygel och manade på honom med sisten och under-skänkel intill att han skulle kliva på genom hela kroppen istället för att gå och dra benen efter sig. Jag ställde alltså inga stora krav men han tvärstannade och slog mot skänkeln. Jag drev på med skänkeln och petade lite på rumpan m spöet då han inte tog skänkeln alls. Använde alltså bara spö som korrigering/uppmärksamhet och han slutade testa mig genast och resten av lektionen jobbade han på jättebra:love: så jag behövde inte korrigera ngt mer m spöet utan röst och tydligare hjälper gjorde jobbet. Hade jag inte gjort en ordentlig markering i början vid hans första dumhet hade hela passet bestått av tjafs från hans sida.

Vet att de andra anser att han är en :devil: i boxen men jag har inga som helst problem där. Visst markerar han ibland vid borstning under fällningsperioden tex och det är helt ok så länge det är boxväggen/krubban/sig själv:confused: (hur konstigt är inte det men han biter sig själv i bogen ibland ) han biter i och inte mig. Är konsekvent mot honom och nu markerar han knappt och när han gör det skulle han inte komma på tanken att hugga mot mig (första gången han gjorde det fick han en ordentlig tillsägelse). Han testar dig vid tränsning och vandrar omkring i boxen men jag väntar ut honom och han brukar numer bara gå ett varv, komma tillbaka till mig och glatt ta bettet. Finns ingen anledning att ta en fight om det -det är ju bara att låta honom gå sitt varv så tränsar man sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 328
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 245
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp