Jag blir lessen....

Sv: Jag blir lessen....

men utan ett spö i handen är det supersvårt att få hästen att lyssna till små och fina korrekta hjälper. Varför måste man ha sporrar i dressyrklasser? jo för att hjälperna ska bli så små och fina som möjligt.

När man rider in en unghäst är pisken ens bästa vän; den får min häst att vakna till och bli känslig å lyhörd för de andra hjälperna. Utan den skulle hästen bli bara mer och mer skänkeldöv.

Konstigt...jag kommer inte ihåg att jag hade spö på min unghäst när jag red in den en enda gång...:confused: rösten räckte bra....

Sen har jag vant henne med sporrar allt efter som, men endast för att hon ska veta vad det är när det är dags för dom klasserna....

Och hon blir inte känsligare för att jag har dom, hon fungerar precis likadant med utan dom....:cool:

Men det är min häst det...säger inget om andras hästar.... Ville bara visa att alla unghästar inte är likadana...

//Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir lessen....

Jag hade signalerat åt föraren att sakta av och sedan hade jag försökt få min häst att bara stå still.... det hade för mig varit det bästa... annars om detta var omöjligt hade jag drivit ner hästen i diket med SKÄNKLARNA...

HAde jag fått pållen att stå still hade bilen antingen kunnat stanna på gott avstånd eller stilla och easy kört förbi med god koll på mig och min häst..och vid detta laget borde hundarnas ägare kommit ikapp och fått sig en utskällning av mig eftersom han/hon släppt hundarna så långt utan uppsikt....
Har du suttit på en häst som får riktig panik?
De tar oftast inte skänklarna om man iten är rätt grov i hjälper,
känns för mig bättre att peta på med spöet några gånger än att behöva manuellt knuffa ut hästen, med skänklarna...

Landsväg bilarna som kommer kör oftast fort, och ltie hänslynslöst!
Så aldrig att ägarna var långt bort, de kanske bara itne har koll på sina hundar... Har hänt mig rätt ofta att de ränner runt benen, men då oftast på vallacken som inte bryr sig, Ponny-märren har lite mer nerv och temprament!
 
Sv: Jag blir lessen....

Min erfarenhet med hästar å panik säger mig att i ett sånt läge är en pisk knappast till nytta... Hästen blir inte mindre panikslagen bara för att nån rungar en pisk i röven... Tvärtom... dessutom, är det så att en dum hundägare struntar i sitt ansvar som åligger han/hon och släpper sina jyckar utan uppsikt får dom både en utskällning men även en anmälan på sig... då spelar dte ingen roll om jag kommer med mina hästar eller hundar (i koppel)... mina djur ska inte bli ofredade av andra djur vars ägare är nonchalant och dumdristig....

Vi rider i princip alltid efter väg vintertid och har träffat på alla de olika chaufförer... både dom som gör rätt och dom som gör fel... ibland har hästarna reagerat och ibland inte... det jag därimot VET är att inget av det som hänt har varit ett resultat av att jag INTE rider med pisk... och jag tror i ärlighetens namn inget skulle kunnat blivit bättre heller även om än jag haft det.... :cool:
 
Sv: Jag blir lessen....

Min erfarenhet med hästar å panik säger mig att i ett sånt läge är en pisk knappast till nytta... Hästen blir inte mindre panikslagen bara för att nån rungar en pisk i röven...
Men jag förstår inte vad det är du inte fattar, det är väl ingen som tror att dom kan lugna ner en panikslagen häst genom att spöa upp den eller? Har folk skrivit så någonstans?

Sen tror inte jag att männskan som skrev "riktig panik" menar just sken och total låsning utan en uppstirrad häst som inte svarar på skänkel, som fryst fast lite och som man måste väcka upp och få kontakt med igen. Långt ifrån alla bilar stannar bara för att hästen är halvvägs ut på vägen, då är det bra om man kan peta lite på hästen så den vaknar upp igen och blir kontaktbar.

Vi rider i princip alltid efter väg vintertid och har träffat på alla de olika chaufförer... både dom som gör rätt och dom som gör fel... ibland har hästarna reagerat och ibland inte... det jag därimot VET är att inget av det som hänt har varit ett resultat av att jag INTE rider med pisk... och jag tror i ärlighetens namn inget skulle kunnat blivit bättre heller även om än jag haft det.... :cool:

Är det så att man rider på en väg, hästen kanske skjuter ut baken mot vägen, då i sånna lägen kan det vara bra med ett spö så man kan peta på hästen så den flyttar in baken igen, om man inte kommer åt den med skänklarna i det läget. Säkerhetsgrej med andra ord.

Se spö som ett hjälpmedel som får hästen att förstå vad de är den ska göra i svåra situationer. Inte som något man ska spöa hästen med.

Du tror att spö är något som man antingen spöar skiten ur hästen med eller inte använder alls..suck. Läs och förstå. Allt är inte svart eller vitt, det finns mellanting också. Normala använder spö till att peta lite på hästen just för att den ska förstå vad det är man vill, inte att man ska slå den. Sucka..
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag är medveten om att det finns dom som visst kan rida med spö... och det har jag även skrivit tidigare... dock vidhåller jag att man lika gärna kan vänta ut en stirrig pålle tills han slappnat av... några lugnande ord och försiktigt klappande på halsen brukar kunna väcka tbx en häst som låst sig...

Jag tycker bara att det i mina ögon verkar vara en "snabb" väg till lösning att svinga pisken..allt från uppfostran till ridning till övrig daglig hantering.... Jag efterlyser en större kompetens innan spöet åker med, och dessutom så köper jag inte att det ska behövas användas i vanliga ridturer bara för att... Jag vet att verktyg används i form av träning och tävling i många dicipliner, men att "bara för att" även använda det i uppfostringssyfte och i ALL ridning tycker jag är dåligt...

Jag tror dessutom inte att ett spö kan göra så stor skillnad om du får en hysterisk häst, ej heller om den låser sig totalt..det uppvaknandet du beskriver kan enligt mig få förödande konsekvenser om du snärtar till en så pass stissig häst..du kanske rent av stressar iväg honom/henne till att rent ut fly i panik... och då gör du inte mkt med ditt spö....
 
Sv: Jag blir lessen....

[/QUOTE]
dock vidhåller jag att man lika gärna kan vänta ut en stirrig pålle tills han slappnat av...
Precis, säg det till en arg bil som väntar eller som gasar förbi att du ska stanna med hästen på vägen och vänta tills den har slappnat av så du kan flytta undan den. Risken finns faktiskt att bilen nuddar än eller kör på en, det finns såpass dumma bilister och det är inget man vill utsätta sin häst för, då är det bättre att snabbt få in hästens bakdel till kanten igen.

och dessutom så köper jag inte att det ska behövas användas i vanliga ridturer bara för att... Jag vet att verktyg används i form av träning och tävling i många dicipliner, men att "bara för att" även använda det i uppfostringssyfte och i ALL ridning tycker jag är dåligt...
Men hallå, det är inte "bara för att" man använder spöt på uteritter, det är en säkerhetsgrej för att snabbt få undan hästen genom att peta lite på den med spöt, inte smälla till den som du menar man gör hela tiden, utan peta lite på den.[/QUOTE]

få förödande konsekvenser om du snärtar till en så pass stissig häst..du kanske rent av stressar iväg honom/henne till att rent ut fly i panik... och då gör du inte mkt med ditt spö....
Men hjälp, läs vad som står, det står petar lite på hästen, inte smälla till den. Hopplöst de här ju. Du kanske inte vet skillnaden att peta på hästen och smälla till den är? Det finns skillnader. Vaknar inte hästen eller om den endå inte flyttar sej från vägen så får man väl sitta av då och leda undan den även ifall det också är en stor risk när hästen spänner sej och är på sin vakt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir lessen....

finns inte många vuxna eller ridskolor som "Lär ut" hur man klår sin häst på bästa sätt.

Här måste jag lägga mig i. Jag vet inte om jag ska kalla det ett skräckexempel eller bara min verklighet när jag lärde mig rida.
Jag ville inte använda mig av spö, då jag ansåg att även den segaste häst gick att få lyhörd utan spö, jag lyckades ofta också. Dock ansåg min ridlärare annorlunda, men hon la sig inte mig så mycket. Hon påpekade bara fel sittben, fel galopp, hästen är stel se till att få den mjuk, aldrig hur. Så jag fick väl lära mig rida själv de första åren..
Men i alla fall. Andra tjejer i min grupp, då ska jag lägga till att de var kanske nio år och vågade inte säga ifrån. Jag var 13 och vågade stå upp mot ridläraren lite mer.. Dem hästarna de småtjejerna satt på fick ofta smaka på spöt, för min ridlärare sa att det är så man mååste göra för att få fram dem. Jag minns extra tydligt en lektion då en av ponnyerna sa ifrån när en av tjejerna hade använt sitt spö en gång för mycket. Den ponnyn sparkade bakut. Kan ni gissa vad ridläraren gjorde då? Hon tog upp en hand full med sten och kastade på hästen och bad sedan tjejen att sitta av och ridläraren tog spöt och rapade till hästen tre eller fyra gånger. Jag kan säga att det var inte första gången ridläraren hade tagit över och stått med ridspöt i högsta hugg mot en av ponnyerna.
Vad lär sig småtjejerna av detta? Jo, gör hästen fel så är det Okej att gå på med spöt..
 
Sv: Jag blir lessen....

några lugnande ord och försiktigt klappande på halsen brukar kunna väcka tbx en häst som låst sig...

Du som sysslar med hund borde ju veta att klappande, pratande och "ömkande" förstärker ett beteende, alltså lär du hästen att det är rätt att vara rädd i den situationen den befinner sig i.
 
Sv: Jag blir lessen....

Håller med dig om att ett rapp i röven inte skulle hjälpa att lugna hästen, men en dask på bogen så man inte har en bil på sig har en viss poäng!
Vissa hästar funkar de att stanna på, men jag vet oxå hästar som gärna vill resa sig när de blir skraja, och då känns de bättre att gå!

Jag håller med om att man skall säga till hundägarna men detta löser knappast denna situation utan kanske nästa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 487
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp