Bukefalos 28 år!

Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Och vi vet ju faktiskt inte om TS varit kontaktbar.

Nu var ju inte hästens liv och välmående i fara bara för att ägaren inte var där när utsläpparen var det. Jag antar att som i många stall så gör ägaren iordning maten åt hästen, och det hade den väl samt att boxen var mockad dagen före.
Du verkar leta efter vilken som helst ursäkt för att hästen skulle ut i en hage med kompisar.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Grejen är snarare att du tycker det är ok att missuppfatta.

SJÄLVKLART är det OK att missuppfatta! Att missuppfatta och göra ett misstag är ju inget man gör med flit.

Den som är perfekt och aldrig gör eller gjort misstag är den enda som möjligen kan uttala något i stil med att "Det är inte OK att göra misstag" - men finns verkligen den människan?

Det är väl ingen i den här tråden som tycker det var ett höjdartilltag att släppa ut hästen. Ändå är det sådana misstag som händer, missförstånd uppstår och ju fler som hanterar (kollektivstall) desto större är risken att dylikt händer.

Hade hästen stått i ett konvalcentstall med en ensam person som hanterar hästarna vill jag nästan lova att just detta inte inträffat. Jag har också stått i kollektivstall och andelen misstag och missförstånd är väsentligt högre än om man ställer sig på en anläggning där samma personal hanterar hästarna från dag till annan. Dessutom är det färre som ska informeras och mindre risk att någon information inte når fram till rätt mottagare. Jag anser att uppstallningsbeslut handlar om kalkylerade risker. är jag inte nöjd med uppstallningsformen flyttar jag (och jo, det har vi gjort många gånger när det visat sig inte motsvara vår uppfattning om god hantering/vård).

Det är beklagligt att det hänt, men eftersom TS hårdnackat vägrar att låta undersöka hästen tycker jag också att anklagelser och smutskastning av utsläpparen får hållas tillbaka. Just nu är det ett missförstånd som lett till ett misstag: hästen har kommit ut i fel hage.

Hästen skulle ut. Hästen skulle dock ut i annan hage.

Om hästen är skadad p g a utsläpparens tilltag är det ingen levande varelse som vet - eftersom TS inte vill ta reda på fakta i det fallet.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

*kl*

Det jag fascineras av är att många i den här tråden gång på gång tar utsläpparen i så kraftigt försvar med en massa olika ursäkter till varför denne tog ut hästen.

TS har ju pratat med utsläpparen och dennes förklaring till varför hästen gick ut finns ju i tråden, ändå fortsätter ni mala på om att TS är korkad som inte formulerade sig bättre och utsläpparen är snäll som släppte ut hästen.

Håller med, håller med, håller med...den ursäkt jag läst flera gånger är att TS uttryckte sig luddigt på lappen på boxen, att uttrycket "för allas säkerhet" är öppet för tolkning.

Har själv varit med om korkade och/eller "hjälpsamma" personer som gjort både det ena och det andra med andras hästar; typ klippt snaggman och annat..."det blev så fiint"...:(

Min egen häst har jag hittat i hagar jag inte godkänt, med hästar jag aldrig träffat - då blir man INTE glad. Även om man godkänt att ngn annan släpper ut hästen ska man som betalande hästägare alltid informeras, om något ska ändras på.

Om jag som hästägare sätter upp en lapp på min häst box och jag har skrivit "endast hästägaren sköter denna häst" så betyder det att jag och INGEN ANNAN sköter hästen, sedan spelar det ingen roll om jag gjort ett tolkningsfritt tillägg i typ med "för allas säkerhet". Om jag - som hästägare - skriver att jag vill sköta/släppa in/släppa ut/vadsomhelst min häst kan jag skriva att jag vill göra det för att solen skiner, för att himlen är blå eller helt enkelt bara för att jag vill ha det så.
För det är den som äger hästen och ingen annan som bestämmer.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hästen skulle INTE ut, den skulle stå inne tills ägaren kom.
Jag rättar mig själv, välja att missuppfatta ska det stå.
Tycker det framkommer rätt väl i texten att det var just det
utsläpparen gjorde och att ni rättfärdigar det med "ja sånt händer ju"
kommer jag aldrig förstå mig på. Härligt nog slipper jag dela stall
mer er så problemet drabbar inte mig.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Du är alltså en av de där perfekta människorna som inte låter andra göra misstag eller misstolka?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Är det inte bättre att vara tydlig och ha tydliga rutiner än att förbjuda folk att missuppfatta? Om man nu jämnt och ständigt råkar ut för att folk missuppfatar det man skriver så är det itne bättre att försöka ändra på det man själv gör än att uppfostra alla andra?

Jag har sett myckte konstigheter och missuppfatningar, men "ta i trä" hittills har det alltid fungerat med hästen och i stallet inträffar bara småmissar. Kanske beror det på att det är i stort sett omöjligt att missuppfatta "inne" respektive "ute" i nuvarande stall eller att det varit personal som hanterat det mesta i tidigar?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det var ju just det jag ville komma fram till...är man så tydlig att man skriver "endast hästägaren" går det väl knappast att misstolka?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Du är alltså en av de där perfekta människorna som inte låter andra göra misstag eller misstolka?

Det handlar ju inte bara om att misstolka, det handlar om att på helt eget bevåg släppa ut hästen i en hage där den inte alls brukar gå och trots att hästens skadehistorik var allmänt känd.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag kan då påstå att jag är då en människa som definitivt inte låter andra göra sånna här misstag och misstolkningar med min häst. Och jag kan då skriva under på att jag har inte gjort sånna här misstag heller...och kommer aldrig ske.
Står det att ägaren sköter in och utsläpp så låter vi andra bli. Ganska enkelt;)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Well, jag kan garantera dig att du under en livstid kommer att göra misstag som gör andra människor lika upprörda som TS är på utsläpparen. Garanterat. Hur mycket du än försöker undvika det. DU kanske inte anser att den som är upprörd har rätt att vara upprörd. Det är inte samma sak som att inte göra misstag.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag hade tolkat det du skrev som om hästen skulle ha det blå täcket ute och det andra inne.

Just när det gäller täcken tycker jag att man:
1. har samma täcken ute och inne för att undvika missförstånd.
2. alla i stallet har samma rutiner, alltså antingen har man ett täcke inne och ett annat ute eller stalltäcke inne och regntäcke på utanpå stalltäcket ute.

Jag hade förut hästen uppstallad i ett stall där stallägaren skrivit "halstäcke på ute om det är kallt". Kallt för mig är kallare än -20 grader, och jag misstänkte starkt att stallägarens "kallt" var vid betydligt mindre antal minusgrader. Hon fick precisera antal grader i stället.

Jag använder inte halsdel till min helklippta häst. Har bara använt halsdelen ett par gånger, det när det varit runt nollan, blåst och regnat och min jag varit och tränat.
Likaså har jag alltid bara ett täcke i hagen. Behövs mer än ett vintertäcke (halslöst) så måste temperaturen ner mot -20 och att hästen inte har fri tillgång på hö.

Min kompis har sin helklippta nordis utan täcke om det inte är nederbörd, eller han arbetats svett, det även på vintern.

Så du ser, du och jag skulle lätt kunna missförstå varandra när det gäller täcken i hagen! ;)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Well, jag kan garantera dig att du under en livstid kommer att göra misstag som gör andra människor lika upprörda som TS är på utsläpparen. Garanterat. Hur mycket du än försöker undvika det. DU kanske inte anser att den som är upprörd har rätt att vara upprörd. Det är inte samma sak som att inte göra misstag.

och det grundar du på:confused:
Misstag kan vi alla göra men någon hejd på sortens misstag får det ju vara:cool:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Gå i försvarsställning är nog det sista jag skulle göra om någon ringde till mig och grät! Om jag orsakat så mycket förtvivlan att någon ringer mig och gråter, då skulle jag rannsaka mig själv mycket, mycket noga!

Återigen, beklagar verkligen det du råkat ut för! :(
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hade jag kunna välja vilka misstag jag gör och vad jag missuppfattar hade jag inte gjort ett enda. Du kanske kan välja dina mistag men de flesta är mänskliga och lyckas inte med det.

Det är mänskligt att fela men gudomligt att förlåta.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Min häst föll ur väldigt i ett tidigare stall, för att en stallkompis tyckte SYND om min häst att få gå själv och äta hö, ligga tryggt och vila i egen hage. Och släppte ut henne med de andra, så hon jagades undan och aldrig fick stå still och äta. Det hö som jag betalade tre gånger så mkt som de andra för, åts upp av de andra hästarna. Och då stod det BÅDE på boxdörr och allmänna anslagstavlan att FATIMA SKA GÅ I EGEN HAGE, FÖR MATRO OCH VILA.

I det läget vore det väl enklast att byta stall? För har man så fundamentalt olika uppfattning om när hästar mår bra, då kommer man ju aldrig komma överens!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

På vilket sätt är det brottsligt att sätta upp en bild på en bultad häst? :confused:
Vad skulle brottsrebruceringen (stavning?) vara på något sådant?

Jag hade lätt kunnat ta en bild på min bultade häst om det varit min häst och sedan visat "utsläpparen". För lika lite som hästägaren med 100% säkerhet kan hävda att det var pga att hästen fick gå ut i hagen, lika lite kan ju "utsläpparen" hävda att den inte hade någon skuld i att hästen fick avlivas. Veterinärer ordinerar ju boxvila av en anledning!
"Tycka synd om" ledde ju eventuellt till avlivning, varför inte visa "utsläpparen" vad som kan hända nästa gång han/hon tar egna initiativ när han/hon "tycker synd om"?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Att hästen är ordinerad boxvila och det tydligt anslagits på boxen är nog för mig! Nog för att kalla den som då släpper hästen i en stor hage för något värre än klantarsel!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Men hästen var inte ordinerad boxvila utan var friskförklarad och hade fått börja gå ut.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Misstag gör alla men slarv är inte ok nej.
Det gör mig rosenrasande, särskilt när det får
sådana här konsekvenser.

Men vi kommer nog inte överens där, du tycker det
är en ok missuppfattning, jag tycker att det är medvetet slarv.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

dock stod det fortfarande boxvila på haganvisningen då den bara var ute korta stunder under ägarens uppsikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 677
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 381
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 994
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp