Bukefalos 28 år!

Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

I det läget vore det väl enklast att byta stall? För har man så fundamentalt olika uppfattning om när hästar mår bra, då kommer man ju aldrig komma överens!


Jag flyttade dit i slutet av februari, sa preliminärt upp stallplatsen i slutet av mars, då övriga hästägare inte ville samarbeta utan det var jag och en underårig hästskötare, som tog i stort sett allt kollektivarbete och i övrigt tyckte hästägaren som hade psykiska problem att hästarna inte behövde hö ute, då det fanns gräs... Jag tog upp problemet med stallägaren, men det blev i alla fall till slut ohållbart för mig att stå kvar där.

Jag letade stallplatser och hittade ett kanonstall, med blandade åldrar och hästar. Flyttade dit i slutet av maj.

Sedan var det lite turbulent med ut och inflyttningar ett tag, nya jobb och ändrade tider för övriga hästägare, så trots att jag pga mitt handikapp sagt klart och tydligt vid två stallbesök och även vid inflytt att jag kunde behöva hjälp med vissa saker. Då sa de att här hjälps alla åt, man är aldrig ensam... Men det var just vad jag oftast blev - ensam med ut- insläpp och täckesbyte av 8 hästar, varav två ute i en geggig lösdrift... med ligghall som skulle stängas om nätterna och släpa vattenhinkar...

Jag blev uppsagd i slutet av oktober och flyttade då till lösdriften jag står i idag. Och här behöver jag i första hand bara ta hand om min egen häst, vilket för mig är underbart.

Så ja, jag försöker ta i tu med problemet på plats, talar med berörda parter, stallägare, flyttar vid behov och tar hjälp av andra externa parter såsom hovslagare, veterinär, klinik, kiropraktor, equiterapeut och foderrådgivare vid behov.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

jag tycker att det är medvetet slarv.

Det var insiktsfullt skrivet gällande utsläpparens tankeliv.

Jag hör till dem som inser att människor gör misstag. Missuppfattningar gällande hur insatta andra människor är i skadehistorik och gällande rutiner är vanliga. missuppfattningar är väldigt vanliga i all kommunikation. Den som säger eller skriver något, har en grunduppfattning om innehållet som kanske inte mottagaren av meddelandet har - den kanske agerar och reagerar utifrån helt andra tankemässiga grundförutsättningar.

Jag tycker inte att det var OK av utsläpparen att släppa hästen i stor hage tillsammans med andra hästar.

Men jag tycker heller inte att det är rimligt med den lynch-stämning som blivit.
Och nej, jag hade inte lynchat utsläpparen om det gällt min trasiga halta häst med dålig prognos heller. Jag ahde svurit högt och när jag besinnat mig hade jag insett att hästen antagligen inte skulle hålla och vara jätteledsen.
Jag har just nu en häst där jag vacklar mellan ha kvar eller avliva, ska vila henne minst en månad och sedan se om det går att sätta igång försiktigt. Om det inte går, får jag välja mellan att låta henne gå kvar och skrota, eller avliva. Det är inte kul. På ett (grymt) sätt vore det faktiskt enklare om hästen blev skadad "på riktigt" för att hjälpa mig att ta ett inte särskilt enkelt beslut.

Jag tycker inte heller att det är rimligt att många kastar sig över utsläpparen och skriker polisanmälan och stämning - vi vet faktiskt inte, vilket även TS hållt med om, om det är den gamla skadan som slagits upp eller om det är något annat som hänt.
Vi vet faktiskt inte om hästen verkligen är i sådant skick att veterinärer skulle råda avlivning. Däremot vet vi att TS tagit beslut att inte fortsätta flera rehab-varv på sin halta häst. Och att TS nu är upprörd (förståeligt) och vill "hämnas" med att få Utsläpparen att må dåligt över sitt misstag.

Ganska många skribenter här på Buke verkar vara perfekta - åtminstone med tanke på hur benägen man är att vilja polisanmäla och stämma andra människor.
Jag personligen är inte perfekt och förväntar mig inte heller att andra är det!
Däremot har jag märkt även på jobbet att Svensken i gemen verkar ställa krav på andra människors perfektion och att andra människor inte får göra misstag.

Jag tycker att det är beklämmande att det blir en sådan lynch-stämning av att människor begår misstag - någon ska hängas och betala för att de gjort ett misstag. Det är faktiskt inte speciellt trevligt.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Står du i stallet eller, jag har inte sett TS komma med den upplysningen? Det är dock inte poängen. Alla här anser att den som släppte ut gjorde fel.

Vissa är dock rabiata och anser det som en dödssynd minst att missuppfata saker och att det är helt okej att skylla den som gör ett misstag för att döda en häst utan att ens veterinären tittat på hästen.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

På vilket sätt är det brottsligt att sätta upp en bild på en bultad häst? :confused:
Vad skulle brottsrebruceringen (stavning?) vara på något sådant?

Jag hade lätt kunnat ta en bild på min bultade häst om det varit min häst och sedan visat "utsläpparen". För lika lite som hästägaren med 100% säkerhet kan hävda att det var pga att hästen fick gå ut i hagen, lika lite kan ju "utsläpparen" hävda att den inte hade någon skuld i att hästen fick avlivas. Veterinärer ordinerar ju boxvila av en anledning!
"Tycka synd om" ledde ju eventuellt till avlivning, varför inte visa "utsläpparen" vad som kan hända nästa gång han/hon tar egna initiativ när han/hon "tycker synd om"?

Hur tycker du att utsläpparen ska hämnas då om det nu skulle visa sig att det inte alls är dennes fel. Och det kommer ju pga TS aldrig att bevisas. Ska utsläpparen skicka bilder på torterade männisakor till TS?

Jag tycker det är rent skrämmande att man kan tycka att något sådant här är OK.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

KL

Jag förundras faktiskt över de personer i tråden som är så otroligt perfekta att de aldrig någonsin gör ett misstag, aldrig misstolkar varken det som sägs eller det som skrivs, som kräver att alla medmänniskor är lika perfekta varelser med hjärnor i fullständig och total samklang.

Samtidigt som dessa perfekta personer har problem med att tolka det som TS faktiskt skrev i sina första inlägg angående vad som stod på meddelandet...
Och har problem med vad många andra skriver angående feltolkning. De perfekta personerna väljer att medvetet (?) feltolka det till att några har skrivit att det är helt OK att släppa ut hästar hur som helst, strunta i instruktioner, tycka att utsläpparen är "snäll". Mm mm. Saker som faktiskt aldrig har skrivits...

Så konstigt det blev, kan vän av ordning tycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag håller med Kryddelydd till fullo. Så som många av er håller på här är vansinne och bannemig på gränsen till att råda ts om att göra sig skyldig till olaga hot gentemot utsläpparen. Föreslå att hänga upp bilder på den bultade hästen, stämma och polisanmäla (vilket inte skulle funka), vad är detta??? Inte konstigt att ordet "hästfolk" har dålig klang inom flera yrkesgrupper. Jag är inte ett dugg förvånad över att kategorin "hästfolk" har dåligt rykte!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

*kl*

Jag har följt tråden från början, och nu tänker jag uttrycka min åsikt. Jag ställer mig inte på någon av "sidorna". Jag tycker att TS resonerar vettigt, och det är faktiskt andra personer som har föreslagit de ena än de andra hemskheter mot utsläpparen - många får det att låta som om det vore ts.

Nu utgår jag ifrån att ts historia inte är förvriden eller vinklad till hennes fördel.

Jag tycker att utsläpparen har gjort fel som släppt ut hästen trots att det stod att "ägaren släpper ut hästen för allas säkerhet" på boxen, jag tycker inte att meddelandet kan misstolkas - allas säkerhet måste väl ändå innefatta hästens säkerhet också? Det stod även boxvila - vilket inte stämde, men det talar ju ändå tydligt om att hästen nyligen haft boxvila, och en person som har ansvar för utsläpp i ett stall bör vara såpass kunnig att den inser att man inte släpper ut en häst som alldeles nyligen haft boxvila i en stor hage tillsammans med en annan (för hästen okänd?) häst. Det är skillnad på ett misstag och som i detta fallet - när utsläpparen struntar i de instruktioner som finns på boxen (som h*n uppenbarligen läst eftersom h*n svarat på dem) och dessutom på ett såpass korkat vis att h*n borde förstått att hästen inte skulle gått i den hagen tillsammans med den hästen även om det inte stod någonting på boxen.

Däremot tycker jag inte att utsläpparen ska stenas och brinna i helvetet, h*n ångrar säkerligen det h*n gjorde nu när h*n insett konsekvenserna av sitt handlande. Jag tycker att ts bör prata med personen ifråga (vilket h*n redan gjort) samt med stallägaren så att denne ser till att utsläpparen samt andra personer som inte har omdöme nog att sköta utsläppen inte får ansvaret att göra det, det hjälper ingen.

Att ts har valt att inte låta veterinären gå igenom hästen nu tycker jag är hennes val, oavsett om det nu i skulle vara så att det inte är den gamla skadan som har gått upp så har hästen skadat sig pga. utsläpparens handlande. Att anklaga utsläpparen för hästens död känns lite väl brutalt, men utsläpparen är i vilket fall skyldig till en skada som gjort att ts valt att ta bort sin häst. Vad jag förstått det som så är det just det som ts har sagt till personen ifråga. Hon har informerat denne om att utgången kanske hade blivit densamma i alla fall, och att hästen kanske skulle kunna bli bra igen, men hon tycker det är humanast att låta hästen avsluta sitt liv nu.

Jag tycker att både "utsläpparen borde dö"-sidan och "ts har skrivit ett otydligt meddelande och får skylla sig själv"- sidan har fel, faktiskt.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

kl
Jag skulle blivit vansinnig om någon slapp ut en häst som hade boxvila ja.

MEN: Jag tycker att "för allas säkerhet" enbart låter som att hästen är vild och svårhanterlig, vilket bekräftas genom utsläpparens svar: hon var så snäll så. Såvitt jag kan se så stod öht inget om att hästen INTE fick gå ut alls.

Sjukt typisk för kollektivstall, 100 tusen lappar överallt med konstiga och tvetydiga meddelanden. Otroligt tröttsamt med detta lappskrivandet istället för att prata, här ser man hur det kan gå.

Otroligt synd om hästen som skall behövda dö pga detta (och MÅSTE den verkligen dö??) men jag kan se hur en välmenande person kunde ta ut hästen. Vore en annan sak om det stod "BOXVILA EJ UT".

Lägg energin på att få din häst frisk istället för att lynscha den som slapp ut den. Att inte ens bry dig med att låta en veterinär kolla på den säger mer om dig ts än vad det gör om personen som slapp ut din häst. Låter som du vill skylda i från dig ansvaret och ha en ursäkt för att avliva hästen....
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Klart jag hade blivit arg och besviken om detta hänt min häst

MEN är det så att du inte ens tänker ta ut veterinären för att undersöka hästen innan du avlivar den? Isåfall tycker jag faktiskt att du begår ett större misstag än hon som släppte ut hästen.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Så slapp jag skriva ett inlägg själv i tråden om vad jag tänker om situationen, jag håller med i så gott som varje stavelse i ditt inlägg.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Prognosen är nog inte jättedålig men min veterinär har full förståelse för att jag väljer att inte upprepa samma procedur en gång till.

Jag kan nog tyvärr tycka att det är lite magstarkt att anklaga utsläpparen för att vara orsak till att hästen nu avlivas.
Om prognosen inte är jättedålig enligt veterinären så är det ju ett självvalt beslut att välja avlivning framför behandling.. själva beslutet har jag ingen åsikt om, utan snarare TS inställning att det skulle vara utsläpparen som har beseglat hästens öde..
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

:bow::bow:
...jag ser fram emot den dan när buke inför "gilla"-knappen :)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

:bow:Gilla knappen

Har inte läst allt, men varför ger man inte hästen en till chans när den finns:confused:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag tycker att både "utsläpparen borde dö"-sidan och "ts har skrivit ett otydligt meddelande och får skylla sig själv"- sidan har fel, faktiskt.

Jag tror faktiskt inte att någon har skrivit att TS får skylla sig själv. Om du läser, ser du att folk har skrivit att meddelandet kunde tolkas på olika sätt och kanske därmed har bidragit till situationen. Och även den diskussionen om tolkning uppkom under "lynchstämningen" då utsläpparen skulle anklagas för brott, stämmas på allt hon ägde, mm.

Det är inte samma sak som att säga att TS får skylla sig själv.

Jag tycker det har mera stått mellan dom som ville lyncha utsläpparen och dom som försökt vara nyanserade.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Svarar alla

Vilken diskussion det har blivit, jag har inte orkat läsa igenom alla svar... Jag har läst lite av era argument och ska försöka ge några svar, även om många frågor säkert förblir obesvarade.

Jag är fortfarande arg för att människan släppte ut min häst i lördags utan att ringa och dubbelkolla med mig först. Jag har alltid mobilen på mig och det hade jag även den dagen. Hade personen försökt ringa mig utan att nå mig och fattat ett beslut utefter det så hade jag haft större förståelse, men h*n erkände själv att h*n inte ens ägnade det en tanke att h*n kunde ringa och fråga mig.

Samtidigt inser jag att det är väl hårt av mig för att anklaga personen i fråga för att direkt ha orsakat min hästs död för det gjorde h*n inte. Beslutet att avliva hästen var bara mitt och jag hade bestämt mig redan innan för att om något mer händer så skulle hästen få somna in. Känslan som finns kvar hos mig nu är mer besvikelse över att det blev som det blev.

Å andra sidan kan jag inte låta bli att undra över hur det skulle se ut om samma situation hade uppstått men att det var personen som blev skadad istället för hästen? Vems ansvar hade det varit om personen tagit ut hästen och hon hade blivit antingen översprungen eller fått en hov i huvudet? Hade det varit mitt fel då för att jag skrev ett meddelande som lämnade utrymme för egna tolkningar? Det hade varit ett fullt tänkbart scenario med den hästen, så egentligen är det ren tur att jag inte - indirekt, orsakade någons död.

Jag känner också att jag vill förklara lite mer ingående varför jag valde att ta bort hästen istället för att ge det ett försök till. Jag fick hästen i slutet på april och sen i slutet av maj har jag varit inne på klinik inte mindre än sex gånger, för att inte tala om alla gånger vet. har kommit ut till mitt stall på grund av olika anledningar. Sedering har krävts i tid och otid, vare sig det varit för att kunna leda henne, sko henne eller lasta henne. Naturlig hagvistelse har inte varit aktuellt för henne under sommaren då hon har toksprungit alt. vandrat rastlöst fram och tillbaka. När hon var frisk så lät jag henne hållas men efter den första skadan så blev det en ond cirkel av alltihop. Jag har provat alla varianter i sommar, det enda som har fungerat någorlunda har varit en grusruta på 20 x 15 meter eller sjukhage under kortare stunder på dygnet (läs: ca 1 timme åt gången, sen for hon runt så att vi var rädda att hon skulle sparka sönder trästaketet och spetsa sig själv).

Hon hann gå ett par veckor ihop med en liten arabmärr i somras, som hon avgudade, de var bästa vänner. Det var ett desperat försök för att se om hon skulle lugna ner sig, och hon blev lite bättre men drog tyvärr på sig nästa inflammation så det var bara att ta in henne på klinik igen. I eftervården stod det att hästen antingen skulle gå i "begränsad hage med begränsad möjlighet till rörlighet, alternativt sjukhage eller boxvila med 20 minuters promenerande för hand per dag." Den senaste månaden har jag växlat mellan att ha henne i sjukhage och att promenera henne, vilket inte har varit det lättaste. Hon har definitivt utgjort en fara för sig själv och andra så varje dag har det varit med risk för livet att ta ut henne och jag vågar nog påstå att jag varit den enda som velat hantera henne när de sett hur hon betett sig. Personen som släppte ut henne i lördags har varit bortrest med sin egen häst under den här tiden och har inte sett min häst "in action", men hennes dotter var med när jag blev översprungen och nedtrampad p.g.a att hästen hamnade i fullkomlig panik.

Till råga på allt lyckades hästen på något lustigt vänster slå upp pannan när det var en vecka kvar av boxvilan, vilket resulterade i en penicillinkur och ännu mera sedering. Penicillinet slog ut magen på henne så den sista tiden fick jag ge henne bakteriekultur för att försöka stabilisera bakteriefloran, dessutom utvecklade hon en extrem spruträdsla efter alla behandlingar och sederingar.

Trots detta kämpade vi på, hästen mådde (naturligtvis) otroligt dåligt under den här tiden, det var vid det här laget jag beslöt mig för att detta var sista gången. Naturligtvis får man tycka vad man vill om mitt beslut att ta bort hästen istället för att ta henne till klinik ännu en gång men efter att ha sett henne igår, när hon var så panikslagen att veterinären knappt fick in kanylen för att kunna sedera henne en sista gång så kändes mitt beslut rätt. Jag kan även tillägga att jag frågade min behandlande vet. om de kunde komma till mig för att kolla på hästen istället för att jag skulle behöva transportera henne (sederad) ytterligare en gång ner till dem men de hade ingen möjlighet till det. För de som inte är insatta i hela historien kanske det låter som ett märkligt beslut men de jag pratat med har bara visat förståelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag håller med dig Nomina och jag tror inte det är så många
som tycker att utsläpparen ska dö.

Jag tycker att ts har hanterat frågan väldigt väl.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det vill inte jag heller, långt ifrån. Däremot hoppas jag att situationer som denna inte behöver uppstå i fortsättningen, för allas skull. Som sagt, situationen hade kunnat bli den omvända: det hade kunnat vara h*n som låg på IVA nu.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag har full förståelse för ditt beslut gällande avlivning och jag har också full förståelse för din reaktion mot utsläpparen.. men efter ditt sista inlägg om hästens historia så var det nog tyvärr snarare frågan om när och inte om hästen skulle skada sig igen. Otur bara att det hände just när utsläpparen frångick instruktionerna du gett. Jag beklagar verkligen, tråkig historia både för dig och hästen..
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

*delvis kl*

Jag är väl medveten om att ingen tycker varken att utsläpparen ska dö eller att ts får skylla sig själv - jag överdrev båda sidorna och trodde att det var tydligt, men nu klargör jag det då :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 677
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 381
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 994
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp