Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det är förbyggande att visa vad någon viss handling leder till om man gör det i före en viss företeelse inträffar, i efterhand handlar det om hämnd eller liknade. Det man visar ska också ha relevans, du kan inte påverka folk att inte röka genom att visa en bultad kolpatient lika lite som det fungerar med bultade hästar för att få folk att inte släppa ut hästar, det är bara osmakligt. Man förebygger inte ett dugg genom att hämnas folk blir bara avogt inställda och slutar att lyssna.

Att visa något i förebyggande syfte i efterhand är som att stänga boxdörren när hästen har rymt.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sanningen kan vara både osmaklig och otäck!
Men ibland måste man se sanningen för att förstå konsekvenser av ett visst handlande!

Hur ska man kunna förebygga att någon är långt mer blåst än man kunnat tro? Alltså att någon inte har den mängd hästvett som behövs när man är hästägare? Visst kan man få måttet av hästvett på en viss nivå innan man blir hästägare dokumenterat, det borde ju då vara körkort för att få äga häst!
Men det är ju något vi inte har i Sverige, så då får ju de utan lagom mycket sunt hästförnuft se det som en läropeng att de upplyses så rejält att de förstår att aldrig någonsin göra om sitt misstag!

Personligen hoppas jag VERKLIGEN att jag om jag skulle göra något så urbota dumt får veta det och det ordentligt! Inte något mesigt "dumma du" som kan vara på sin plats om man gör små misstag, säg till mig rejält om jag gör ett rejält fel! Då får jag ju en beta så jag förstår att aldrig glömma det misstaget och därigenom aldrig göra det igen!

Sluta mesa och se till att förebygga! Det är ju levande varelser vi talar om!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Ja man ska förstå konsekvenserna av sitt handlande även när det gäller att hämnas. Du hade åkt ut med buller och bång om stallet varit mitt och du betet dig på det vis du anspelar på här. I en annna tidsålder skulle din attityd troligen lett till en blodfejd där några människoliv gått åt och ovänskap rått långt efter folk hade glömt den ursprungliga tivisten. Det är en sak att göra fel, det gör vi alla då och då, en annan att mer eller mindre starta krig för att hämnas. Givetvis måste man vidta åtgärdet för att se till att det inte upprepas, exempelvis genom att upprätta bättre rutiner, ge den felande en bättre handledning och/eller att hon fått betala för tjänsten istället för att utföra den tills erfoderlig kunskapsnivå uppnåtts.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sluta mesa och se till att förebygga! Det är ju levande varelser vi talar om!

Jag tycker att du är ute och cyklar och överdriver enormt.

När vi nu fått läsa hela historian om TS häst, tycker jag att det blir extra tydligt.
Detta verkar ju faktiskt ha handlat om en väldigt svår häst. Konsekvensen av utsläppet blev det som skrev slutraden för hästen men det verkar tydligt att det skulle ha kommit relativt snart ändå.

Detta skriver jag inte för att försvara Utsläpparens agerande, för - jag upprepar - det var inte OK.
Men det var knappast så att detta misstag var det enda som ledde till att hästen nu fick sluta sina dagar.

Att hämnas är verkligen inte att förebygga.
Förebygger gör man så som en del har försökt framföra i tråden: tydliga meddelanden som faktiskt inte kan feltolkas. Tydlig information både muntligt och skriftligt. Lagom mycket information så att folk faktiskt ser och lägger märke till och läser informationen. För mycket information innebär att människor faktiskt slutar se skogen för bara träd.

Att hämnas genom att polisanmäla, stämma, visa osmakliga bilder är bara omoget och barnsligt.
"Det är liv..." ja. Det handlar om ett djur. Inte om en människa.

Om ni som vill hämnas och lyncha Utsläpparen blir lika arga och hämndlystna vid varje trafikolycka, blir Sverige ett väldigt jobbigt land att leva i. Någon begick ett misstag i trafiken och en människa dog. Ska vi vid varje tillfälle då skicka bilder på trafikdödade människor till den person som överlever olyckan/var vållande till den? En faktiskt inte helt långsökt parallell.
Vill vi ha ett sådant samhälle?:eek:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Om ni som vill hämnas och lyncha Utsläpparen blir lika arga och hämndlystna vid varje trafikolycka, blir Sverige ett väldigt jobbigt land att leva i. Någon begick ett misstag i trafiken och en människa dog. Ska vi vid varje tillfälle då skicka bilder på trafikdödade människor till den person som överlever olyckan/var vållande till den? En faktiskt inte helt långsökt parallell.
Vill vi ha ett sådant samhälle?:eek:

Merparten av de olyckor som sker kan förebyggas, hade man tittat en gång till åt vänster, hade man kört lite långsammare, hade man lämnat in bilen för genomgång, hade man sovit ordentligt på natten.....
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Blodsfejd, nu får du väl ta och ge dig människa!

Du hade inte behövt slänga ut mig om jag stått i ditt stall, jag skulle ALDRIG stå i ditt stall! Aldrig i livet att jag frivilligt skulle stå uppstallad hos någon som tror jag skulle starta en blodsfejd! Däremot skulle du ha passerat gränsen för förtal om du och jag kände varandra irl och du skulle göra sådana utalanden! Och förtal är åtalbart, bara att polisanmäla!

Jag skulle kunna få minst 25 referenser om jag letar stallplats, skulle du ha lika många? Dessutom så är det fler än en stallägare som "gråtit" när jag sagt upp min boxplats och flyttat, en tom ville höja min lön för ridlektioner så jag skulle stanna! Dessutom blev jag "headhuntad" till stallet där jag strax ska flytta min häst.

Så jag är inte värst orolig att min inställning till hästägande och ansvar skulle leda till problem för mig, tvärt om har det lett till att jag tagits emot med öppna armar dit jag flyttat!

Men å andra sidan har jag alltid valt stall med hästens bästa i åtanke, och det har gällt alla hästars bästa, inte bara mina egna! Dessutom vill jag bara stå uppstallad där det finns kunnigt hästfolk med stor omtanke om både två- och fyrbenta. Och eftersom det inte är något som är viktigt i ditt stall, då kommer våra vägar inte att korsas! Bra va?! :laugh:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Problemet är att jag ser det inte som hämnd! Jag ser det som att förebygga, se till att det inte händer igen!

Du tog en parallell till trafikoffer. Det senaste fallet jag hörde om var en olycka där två bilar med unga killar som tävlade. De körde i tresiffrig hastighet, det på en väg med 70 km/h i hastighet, rakt genom ett samhälle, och det var trafiklus på vägen. De krockade med en bil med två ungdomar i, den ena dog direkt, tror den andra överlevde men skadades för livet.
Den enda som blev åtalad var föraren av bilen som krockade, de andra ljög och klarade sig. Sedan skrattade de gott åt att de lurat systemet!
Om de fått se resultatet av olyckan (den dödade och den skadade) så kanske det leder till att de inte gör det igen!
Otäcka bilder, javisst! Men det kanske leder till att de tänker till!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag skulle kunna få minst 25 referenser om jag letar stallplats, skulle du ha lika många? Dessutom så är det fler än en stallägare som "gråtit" när jag sagt upp min boxplats och flyttat, en tom ville höja min lön för ridlektioner så jag skulle stanna! Dessutom blev jag "headhuntad" till stallet där jag strax ska flytta min häst.

Skulle du öht närma dig stallet där min häst står, skulle jag bara behöva visa dina inlägg här för stallägaren så skulle du aldrig på tusen år få stå där för henne. I vårat stall har vi lugn och ro och behandlar varandra som folk. Du skämmer ut dig något fruktansvärt. Det är en sak att ha en åsikt, det är en helt annan att driva den in absurdum med utropstecken hit o dit och påhopp på folk som säger emot dig.

Tycker du ska tagga ner. :mad:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hoppsan, det var ömma tår det där. Jag talade om blodsfejd för att jag anser att du överreagerar, och du bekräftade det genom att flyga i taket.

PS, att dra paralleller med en svunnen tid och blodsfejder är inte det samma som att tro att någon skulle starta en idag.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Att visa bilder på vad ett visst handlande leder till, det görs ju ofta! Om en häst som absolut inte får gå i vanlig hage släpps ut, då kan det leda till det här.
Likaså kan man tex visa bilder på hur lungor ser ut efter rökning, kanske tom förstärka det med att en människa med KOL beskriver sin vardag.
Man kan ju också visa bilvrak och visa vad berusade bilförarares framfart lett till. Osv, osv, osv.

Det kallas förebyggande! Förebyggande så att det inte händer igen! För det är väl inte ok att någon får göra om farliga/dödliga saker fler än en gång? Eller?
I allafall jag tycker inte det är ok att offra för att människor i oförstånd eller för att de inte bryr sig ska åka gräddfil genom livet och skada andra direkt eller indirekt.


I det här fallet förespråkade du att TS borde ge U bilder på sin slaktade och blodiga häst. Alltså EFTER denna olyckliga händelse när U missuppfattat medddelandet ifråga. Hur kan du få det till att det skulle vara en "förebyggande åtgärd"? Det har ju redan hänt. :confused:

Nej, jag förstår inte alls hur du resonerar. Försök tänk dig in i situationen. Anta att du gjort ett sådant misstag. Du blir medveten om misstaget när TS förtvivlad ringer till dig och gråter i telefon, talar om att hästen måste tas bort. HUR skulle du reagera om du sedan dessutom fick bilder efter slakten? Skulle du tycka att "Åh, vad bra, tack för bilden! Nu kommer jag inte att göra om misstaget". Hade du verkligen inte insett att du gjort ett fatalt misstag redan när hästägaren pratat med dig (och gråtit)?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Blodsfejd, nu får du väl ta och ge dig människa!

Du hade inte behövt slänga ut mig om jag stått i ditt stall, jag skulle ALDRIG stå i ditt stall! Aldrig i livet att jag frivilligt skulle stå uppstallad hos någon som tror jag skulle starta en blodsfejd! Däremot skulle du ha passerat gränsen för förtal om du och jag kände varandra irl och du skulle göra sådana utalanden! Och förtal är åtalbart, bara att polisanmäla!

Jag skulle kunna få minst 25 referenser om jag letar stallplats, skulle du ha lika många? Dessutom så är det fler än en stallägare som "gråtit" när jag sagt upp min boxplats och flyttat, en tom ville höja min lön för ridlektioner så jag skulle stanna! Dessutom blev jag "headhuntad" till stallet där jag strax ska flytta min häst.

Så jag är inte värst orolig att min inställning till hästägande och ansvar skulle leda till problem för mig, tvärt om har det lett till att jag tagits emot med öppna armar dit jag flyttat!

Men å andra sidan har jag alltid valt stall med hästens bästa i åtanke, och det har gällt alla hästars bästa, inte bara mina egna! Dessutom vill jag bara stå uppstallad där det finns kunnigt hästfolk med stor omtanke om både två- och fyrbenta. Och eftersom det inte är något som är viktigt i ditt stall, då kommer våra vägar inte att korsas! Bra va?! :laugh:


Nu blev det riktigt underligt. Var kommer "förtal" in i bilden?

Jag håller faktiskt med Lobelia. Om jag nu mot all förmodan hade haft inhysta i mitt stall och någon hade gjort så som du förespråkar. Ja, då hade denna person åkt ut bums. Oavsett hur många referenser den personen än skulle ha. Från mig att det dessutom inte blivit någon god referens. Och slänger man ut någon från sitt stall pga dennes extrema hämndlystnad och oförmåga till normalt resonemang så kallas det inte "förtal".

För mig är omtanke om två- och fyrbenta också mycket viktigt. Därför skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende som du förespråkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Nu blev det riktigt underligt. Var kommer "förtal" in i bilden?

Jag håller faktiskt med Lobelia. Om jag nu mot all förmodan hade haft inhysta i mitt stall och någon hade gjort så som du förespråkar. Ja, då hade denna person åkt ut bums. Oavsett hur många referenser den personen än skulle ha. Från mig att det dessutom inte blivit någon god referens. Och slänger man ut någon från sitt stall pga dennes extrema hämndlystnad och oförmåga till normalt resonemang så kallas det inte "förtal".

Amen to that :bow:.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det ju ett forum vi är på, ett forum där man ju ska få tycka och jag tycker det är hemskt att det tas så lätt på att en häst farit så illa!

Kanske beror det på att jag har varit med om att hästar farit illa pga slarv eller ren hämnd i stall, har råkat ut för det själv och även varit med om att försökt släta över för en förtvivlad hästägare som fått en blockhalt häst utsläppt i hagen. Försökt släta över pga att jag var för involverad i stallet i fråga.

Så jag har sett eländet på nära håll och känt förtvivlan när min häst farit illa (åkt på stryk av en av personalen) och som jag nämnde, varit med och tagit rätt på andra hästar som farit illa.
Så jag har väldigt låg tolerans när det gäller att hästar far illa! Vare sig det är pga slarv, okunskap eller ren elakhet.

Fö så skulle jag inte stalla upp i ett stall där grundinställningen till hästar är samma som den jag har, har ofta gett rådet till andra, funkar det inte i stallet du står, tycker ni olika i grundläggande saker, byt stall till ett där det finns likasinnade!

Men är ett diskussionsforum på internet en referens? Jag skulle aldrig lita på något sådant där man inte ens skriver sitt namn utan bara är ett nick. Nog behöver de flesta en referens från det verkliga livet? Referenser med tyngd i, gärna sådana som fler än en eller två känner till? Men självklart är väl alla olika, finns säkerligen fler än ett sätt att välja hyresgäster.

Dessutom, hur vet forumet hur jag är irl? Det kan vara så att bara de som känner mig irl verkligen vet hur jag är. Jag kanske har spätt på rejält bara för att testa vad som händer? Vem vet, vem vet, psykologi är intressant, prova att släcka eld med bensin kan vara rätt spännande ibland, och det är ju i så fall inte första gången det händer på ett internetforum... ;)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag verkar inte riktigt veta vad en blodsfejd är? :confused:
Trodde det var när folk startade blodbad rent handgripligen?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag hade brutit ihop fullständigt om det var mig TS ringt till och gråtit! Jag får kalla kårar bara jag tänker på om jag någon gång skulle göra så fel att det finns chans att jag är skuld till att en häst gått sönder totalt! :(
Tror inte jag skulle våga åka till stallet igen!

Bara att erbjuda mig att betala något skulle kännas futtigt!

Att klanta mig och göra något sådant är en av mina värsta mardrömmar! Hualien! :crazy:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag verkar inte riktigt veta vad en blodsfejd är? :confused:
Trodde det var när folk startade blodbad rent handgripligen?

Jag vet vad en blodsfejd är, du tycks dock ha svårt att förstå vad en liknelse går ut på. Hade jag bokstavligen trott att du skulle starta en blodsfejd och inte bara vifta med bilder på bultade hästar hade jag givetvis skrivit detta. Nu är du ute efter en modernare version, och viftar med bilder på en blodig häst istället för att döda folk, målet är den samma HÄMND.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hur kan du jämföra ett misstag med att ge en häst stryk. Att slå en häst (åtminstone med upprepade slag) är i högsta grad en medveten handling, en handling vars syfte är att tillfoga smärta.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Nja, problemet var att den som dängde på hästarna inte själv ansåg det en medveten handling! Det var antingen spritens fel, mådde dåligt när bakfyllan kom. Det eller också så var det för att på något obegripligt sätt för att få andra i stallet i fråga att inte ställa krav, "säger du att jag ska göra som du vill, då blir jag arg, och då händer det här". Eller att hästarna "krånglade". Att då gå in och med tillhygge skrämma skiten ur en häst i boxen när den varit tjafsig att leda och tro att det skulle underlätta hanteringen, det förekom också!

Själv satt jag mitt i med mina hästar och kunde inte begripa varför min ena häst plötsligt inte gick att fånga i hagen utan blev klassad som bråkstake när ovanstående person inte kunde fånga hästen i hagen och pga det blev ÄNNU mer hätsk mot hästen och bråkade ännu mer med den! :crazy:

Det var alltså så att vad personen höll på med tystades ner, "det var väl inte så farligt" ansågs det.

Så efter det "utvecklade" jag en i det närmaste nolltolerans mot när hästar far illa, oavsett det är av klantighet, medvetet eller på grund av okunskap!
Vet att det verkligen är en öm tå för mig, jag har suttit där och i efterhand fått veta vad som försiggick! Och det hette också från fler än ett håll att "det var väl inte så farligt". Som tur är hamnade ingen av mina hästar på boxvila då, för jag är rätt säker på att hästen då på ren nonchalans skulle kunnat hamna i hagen, precis som TS häst! :crazy:

Och återigen, jag skulle själv om jag gjort ett sådant misstag att en häst skadades eller for rejält illa må så skitdåligt att jag inte skulle veta vart jag skulle ta vägen! :crazy:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Slåss man utan att det är en medveten handling så har man ett stort problem, fast det har inte något med tråden att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp