Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Ja det låter som hästen snarare var en tidsinställd bomb eller en olycka som väntade på att inträffa.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Trots detta kämpade vi på, hästen mådde (naturligtvis) otroligt dåligt under den här tiden, det var vid det här laget jag beslöt mig för att detta var sista gången. Naturligtvis får man tycka vad man vill om mitt beslut att ta bort hästen istället för att ta henne till klinik ännu en gång men efter att ha sett henne igår, när hon var så panikslagen att veterinären knappt fick in kanylen för att kunna sedera henne en sista gång så kändes mitt beslut rätt. Jag kan även tillägga att jag frågade min behandlande vet. om de kunde komma till mig för att kolla på hästen istället för att jag skulle behöva transportera henne (sederad) ytterligare en gång ner till dem men de hade ingen möjlighet till det. För de som inte är insatta i hela historien kanske det låter som ett märkligt beslut men de jag pratat med har bara visat förståelse.

Nej med den bakgrunden tycker även jag att du har gjort helt rätt.

Himla tråkig historia :( och jag hoppas att du kan lägga det hela bakom dig på något sätt och gå vidare.

Samt att även utsläpparen har lärt sig något av det hela.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Svarar alla

Vilken diskussion det har blivit, jag har inte orkat läsa igenom alla svar... Jag har läst lite av era argument och ska försöka ge några svar, även om många frågor säkert förblir obesvarade.

Jag är fortfarande arg för att människan släppte ut min häst i lördags utan att ringa och dubbelkolla med mig först. Jag har alltid mobilen på mig och det hade jag även den dagen. Hade personen försökt ringa mig utan att nå mig och fattat ett beslut utefter det så hade jag haft större förståelse, men h*n erkände själv att h*n inte ens ägnade det en tanke att h*n kunde ringa och fråga mig.

Samtidigt inser jag att det är väl hårt av mig för att anklaga personen i fråga för att direkt ha orsakat min hästs död för det gjorde h*n inte. Beslutet att avliva hästen var bara mitt och jag hade bestämt mig redan innan för att om något mer händer så skulle hästen få somna in. Känslan som finns kvar hos mig nu är mer besvikelse över att det blev som det blev.

Å andra sidan kan jag inte låta bli att undra över hur det skulle se ut om samma situation hade uppstått men att det var personen som blev skadad istället för hästen? Vems ansvar hade det varit om personen tagit ut hästen och hon hade blivit antingen översprungen eller fått en hov i huvudet? Hade det varit mitt fel då för att jag skrev ett meddelande som lämnade utrymme för egna tolkningar? Det hade varit ett fullt tänkbart scenario med den hästen, så egentligen är det ren tur att jag inte - indirekt, orsakade någons död.

Jag känner också att jag vill förklara lite mer ingående varför jag valde att ta bort hästen istället för att ge det ett försök till. Jag fick hästen i slutet på april och sen i slutet av maj har jag varit inne på klinik inte mindre än sex gånger, för att inte tala om alla gånger vet. har kommit ut till mitt stall på grund av olika anledningar. Sedering har krävts i tid och otid, vare sig det varit för att kunna leda henne, sko henne eller lasta henne. Naturlig hagvistelse har inte varit aktuellt för henne under sommaren då hon har toksprungit alt. vandrat rastlöst fram och tillbaka. När hon var frisk så lät jag henne hållas men efter den första skadan så blev det en ond cirkel av alltihop. Jag har provat alla varianter i sommar, det enda som har fungerat någorlunda har varit en grusruta på 20 x 15 meter eller sjukhage under kortare stunder på dygnet (läs: ca 1 timme åt gången, sen for hon runt så att vi var rädda att hon skulle sparka sönder trästaketet och spetsa sig själv).

Hon hann gå ett par veckor ihop med en liten arabmärr i somras, som hon avgudade, de var bästa vänner. Det var ett desperat försök för att se om hon skulle lugna ner sig, och hon blev lite bättre men drog tyvärr på sig nästa inflammation så det var bara att ta in henne på klinik igen. I eftervården stod det att hästen antingen skulle gå i "begränsad hage med begränsad möjlighet till rörlighet, alternativt sjukhage eller boxvila med 20 minuters promenerande för hand per dag." Den senaste månaden har jag växlat mellan att ha henne i sjukhage och att promenera henne, vilket inte har varit det lättaste. Hon har definitivt utgjort en fara för sig själv och andra så varje dag har det varit med risk för livet att ta ut henne och jag vågar nog påstå att jag varit den enda som velat hantera henne när de sett hur hon betett sig. Personen som släppte ut henne i lördags har varit bortrest med sin egen häst under den här tiden och har inte sett min häst "in action", men hennes dotter var med när jag blev översprungen och nedtrampad p.g.a att hästen hamnade i fullkomlig panik.

Till råga på allt lyckades hästen på något lustigt vänster slå upp pannan när det var en vecka kvar av boxvilan, vilket resulterade i en penicillinkur och ännu mera sedering. Penicillinet slog ut magen på henne så den sista tiden fick jag ge henne bakteriekultur för att försöka stabilisera bakteriefloran, dessutom utvecklade hon en extrem spruträdsla efter alla behandlingar och sederingar.

Trots detta kämpade vi på, hästen mådde (naturligtvis) otroligt dåligt under den här tiden, det var vid det här laget jag beslöt mig för att detta var sista gången. Naturligtvis får man tycka vad man vill om mitt beslut att ta bort hästen istället för att ta henne till klinik ännu en gång men efter att ha sett henne igår, när hon var så panikslagen att veterinären knappt fick in kanylen för att kunna sedera henne en sista gång så kändes mitt beslut rätt. Jag kan även tillägga att jag frågade min behandlande vet. om de kunde komma till mig för att kolla på hästen istället för att jag skulle behöva transportera henne (sederad) ytterligare en gång ner till dem men de hade ingen möjlighet till det. För de som inte är insatta i hela historien kanske det låter som ett märkligt beslut men de jag pratat med har bara visat förståelse.

Med den här historien, så har jag FULL förståelse för att du gör som du gör. Men jag hoppas att du förstår, att det tidigare i inläggen mest kändes som att du ville överlasta ansvaret på avlivning av "tillfälligt" skadad häst på utsläpparen. Med tanke på att du bara haft hästen i ett halvår. Men med den sjukdomshistoriken och temperament på häst på den korta tid du har haft din häst, har i alla fall JAG full förståelse för ditt beslut.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag förstår helt klart ditt beslut att ta bort hästen. jag har gjort en liknande resa som dig med mycket kämpande och kamp för att få hästen att hålla. När det helt enkelt inte gick så valde jag att ta bort henne.

Men jag är inte en lika stor människa som dig när det gäller henne som släppte ut hästen. Enligt erfarenhet inom andra områden hur det är att få rättslig resning/ersättning när man blivit tydligt och bevisligen felbehandlad så kan jag säga att i efterhand hade jag nog fått mer ut av att skrika ut alla mina frustrationer på personen som utsatte mig för det. All energi det tog för mig att hålla mig lugn hade jag inte ett jota för.

Jag hade mao skrikit mig blå på henne. I ett stall ger det dessutom effekten att inte en kotte nånsin kommer att våga ta i din häst utan din tillåtelse.

I i vilket fall som väldigt glad för att du skaffat en så himla fin ny häst:)!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Fick hästen gå ut i hage? Om jag fattat det hela rätt så skulle hästen gå i sjukhage. Och ägaren hade tydligt skrivit att hon själv hanterade hästen.

Hur kan man vara så urblåst i skallen att man inte fattar att om det tydligt står på boxdörren att ägaren själv hanterar hästen ger f-n i att ta ut den?
Och om det dessutom är så att vrålidioten stått i stallet ett tag och vet om hästens skadehistorik samt att hästen inte varit i hage på lääänge, då är man ju så korkad att man skulle behöva förmyndare som hästägare om man släpper ut den i en stor hage!

Hade jag varit uppstallningsvärd hade jag vänligt men bestämt sagt upp "utsläpparen", jag hade aldrig vågat ha någon i stallet som så totalt saknade sunt hästförnuft!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Vad har veterinärer, hovslagare och de andra yrkesmännen du räknade upp att göra med om en uppstallning är kass? :confused:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hur fick du in hämnd i det här?
Och ännu mer förvånande, hur kom bilder på torterade människor in i diskussionen? :confused:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det är stor skillnad på misstag och misstag med förmodad dödlig utgång!

Man kan inte orsaka grov skada eller till och med dödlig skada och sedan stå och pilla sig i naveln och hävda att man bara gjort ett misstag!
Gör man så farliga misstag, då måste man ta till sig det man gjort så att man ALDRIG gör om det! Annars kommer ju en sådan att rusa genom livet och orsaka både skada, död och lidande!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Håller helt med dig om att det ofta i stall är en miljon lappar! Och att det ju givetvis då kan bli rejäla missförstånd! :crazy:

Det sista stora stallet jag stod i var "lapplöst". Var det något speciellt med någon häst, då stod det på whiteboardtavlan. Där också hagskissen stod så man såg i vilken hage alla hästar skulle gå.

Och sedan så fick bara hästfolk med sunt hästförnuft vara uppstallade där, så situationen som TS råkade ut för, den hade inte hänt i det stallet! ;)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Klart att det var rätt beslut du tagit när du bestämt dig för att ta bort din häst! Det jag tycker är väldigt synd är att du måste rättfärdiga ditt beslut, det finns ingen anledning att ifrågasätta ditt beslut och anta en massa saker.

Lycka till i allafall i ditt fortsatta hästliv och hoppas du hittar glädjen med hästar snart igen!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Vad har veterinärer, hovslagare och de andra yrkesmännen du räknade upp att göra med om en uppstallning är kass? :confused:

Jag ber om ursäkt. Men det känns skönt för mig att veta att min häst mår bra, trots att jag får sköta henne själv, efter allt rabalder senaste åren.

Stallvärden är islands- och ponnymänniska med enbart hobbyintentioner och hon har inte riktigt haft koll på stora och speciellt äldre hästars behov :). Men hon börjar lära sig allt eftersom. Mycket tack vare att jag påpekar saker och ber om förändringar, säger till när det behövs förbättringar eller något behöver lagas och så vidare. Jag hinner knappt lyfta luren, så är det fixat. Så att säga att stallet är kasst, är att överdriva. Även om det fortfarande finns saker, jag skulle önska ordnades fortare, oftare och bättre.

Det passar mig utmärkt att själv få bestämma, när, var och hur min häst ska äta och vilka täcken hon ska få ha och om jag får rida min häst, trots att hon är gammal eller inte.

Och det bästa av allt, jag slipper allt släpande med andra hästars täcken, benlindor, benskydd, vattenhinkar, foderhinkar, höpåsar och så vidare. Vilket i slutänden var det som ledde till att jag inte orkade ta hand om min EGEN häst i tidigare stall.

När jag flyttade till förra stallet, hette det, "Här hjälper alla alla. Det finns ALLTID flera i stallet, vid hästpass."
Ja... första tre dagarna. Sen var jag helt ensam vid mina stallpass och eftersom jag var i stallet, när de andra hade stallpass, tog de för givet att jag skulle hjälpa till, vilket jag också är fostrad att göra sen alla mina hästår.
EN GÅNG, var en tjej kvar i stallet, när jag skulle ta in. Då sa jag... - kan du hjälpa...? Då sa hon snabbt - Nej, jag ska på möte och kastade sig i bilen. När jag tittade in på facebook via mobilen 20 minuter senare, stod det där... "sitter i soffan och myser med hundarna - TV-kväll". OK, möte med hundarna var viktigare än att hjälpa till med insläpp och bära vatten. Hundarna var alltid med, lösa i stallet. Så, det var INTE det att hon skulle hem och rasta dem.

Så, som sagt. Just nu är det här, det bästa för både mig och min häst. För både hon och jag börjar bli pigga o glada igen. Och det kan ovanstående yrkesmänniskor skriva under på.

Tack för visat intresse. Om det är något mer du funderar på och inte förstår, kan vi ta det via PM så att vi inte tar upp mer plats i den här tråden.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

:confused: :confused:
Jag fattar ingenting, det låter som om jag skulle ha ifrågasatt din hästhållning, något jag inte varit i närheten av! Du är ju snurrig...
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

:confused: :confused:
Jag fattar ingenting, det låter som om jag skulle ha ifrågasatt din hästhållning, något jag inte varit i närheten av! Du är ju snurrig...

Nej då vännen. Du har inte ifrågasatt min hästhållning. Men det har ANDRA gjort.

Men nu lägger vi ner, eftersom du inte vet vad just DET handlar om. Det kändes som det, eftersom just de historierna går att läsa om på annat ställe här på bukefalos. Men som sagt, jag har redan försökt lägga ner den här diskussionen eftersom det inte är det, den här tråden handlar om.

PUNKT SLUT övrig diskussion i PM.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag ber om ursäkt, jag visste inte att sjukhagar inte räknas till hagar.

Det visade sig också i TS beskrivning att utsläpparen varit från stallet en längre tid och det var säkert en bidragande orsak till missförståndet. Ja jag hävdar fortfarande att denne troligen inte gjorde fel avsiktligt utan missade/missuppfattade något. Att det sen givetvis inte är rätt är en annan sak.

Ja det är skillnad mellan misstag och misstag, viss som gör misstag har turen att det inte spelar någon roll, andra har otur och kanske själv dör på kuppen även om förutsättningarna är identiska. Personligen tycker jag det skulle vara lika illa om hästen släppts ut (rent principiellt alltså, för hästens skull var det värre) och det gått bra, det är det faktum att det går snett som är det stora problemet. Sker sådant i ett stall får man se över rutinerna och förbättra dem så att de blir tydligare alternativt gå igenom rutinerna så alla kan följa dem.

Är det någon som inte klarar av att följa reglerna ska denne antingen inte ta sysslan eller så tvingas man säga upp personen.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag följde din resa med Tetris när jag var inne och läste på Dressyr och jag förstår helt att du inte orkade längre. Någonstans får man dra gränsen och vad jag förstod det så hade du kämpat på länge med din också.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hur fick du in hämnd i det här?
Och ännu mer förvånande, hur kom bilder på torterade människor in i diskussionen? :confused:

Att ge U bilder på bultad och blodig häst - vad kallar du det? Du ansåg dessutom att det är helt OK att göra så. Oavsett om nu U skulle ha varit skyldig eller ej.

Och jag tycker det är en skrämmande åsikt, i synnerhet som situationen inte ens var/är klar.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det är stor skillnad på misstag och misstag med förmodad dödlig utgång!

Man kan inte orsaka grov skada eller till och med dödlig skada och sedan stå och pilla sig i naveln och hävda att man bara gjort ett misstag!
Gör man så farliga misstag, då måste man ta till sig det man gjort så att man ALDRIG gör om det! Annars kommer ju en sådan att rusa genom livet och orsaka både skada, död och lidande!

Så det är här bilder på den slaktade hästen kommer in, du anser att det är ett rätt och riktigt straff för att U ska tänka sig för i fortsättningen?

Fast, vet du, det tror jag U gör även utan någonting så drastiskt.

För övrigt är det fortfarande ingen i tråden som ansett att händelsen är något att rycka på axlarna åt. Var har du läst det?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag förstår nu och respekterar ditt beslut. Precis som jag misstänkte låg det mer bakom än vad som framgick i början, för jag tyckte annars det lät som kort tid.

Jag tror också du är en sansad person, jag hade själv blivit lika förtvivlad i en sådan här situation. Den lynchstämning som uppstått i tråden har du inte bidragit till.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Att visa bilder på vad ett visst handlande leder till, det görs ju ofta! Om en häst som absolut inte får gå i vanlig hage släpps ut, då kan det leda till det här.
Likaså kan man tex visa bilder på hur lungor ser ut efter rökning, kanske tom förstärka det med att en människa med KOL beskriver sin vardag.
Man kan ju också visa bilvrak och visa vad berusade bilförarares framfart lett till. Osv, osv, osv.

Det kallas förebyggande! Förebyggande så att det inte händer igen! För det är väl inte ok att någon får göra om farliga/dödliga saker fler än en gång? Eller?
I allafall jag tycker inte det är ok att offra för att människor i oförstånd eller för att de inte bryr sig ska åka gräddfil genom livet och skada andra direkt eller indirekt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 608
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp