Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge. Det hjälper inte att rulla in dem i bubbelplast och tejpa fast en massa kuddar. De dör när de dör, vare sig det är en bil eller fetma.

Så du tycker inte heller att man ska ta ansvar för katters fetma heller, skrämmande inställning - mycket skrämmande. :crazy:
Precis som med barn så ska man inte låsa in dem men man ska banne mig inte heller låta de leka nära vägen utan uppsikt.
Det räcker för både katt och barn att leka långt in i skogen. Och om man inte bor där - skaffa inte katt.
Detta anser jag - liksom om man inte bor lämpligt att ha häst (små leriga hagar), skaffa ingen häst eller flytta!

Människor dör när de dör också, med din "ödes-inställning" så kan vi sluta använda säkerhetsbälte också.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Förresten, varför blir det inte sånt rabalder när nån kört på en ekorre?

Du skulle bara veta hur dåligt min mamma mådde av att köra på en duva. En katt har dessutom ofta en mänsklig ägare som troligen kommer må dåligt också.
Och ovanpå det håller vi inte ekorrar som husdjur så vi får en närmare relation till katter.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Tror du jag limmar fast mina favvo-katter på vägen?

Om man vet vad det betyder för en katt att ha möjlighet att vistas ute, fritt, då ger man de den möjligheten.

Men om man kör på något annat, har man inget ansvar då? Det går väl inte att sätta sig i en bil och förbanna saker som kan hända bara för man mår dåligt av det själv? Det finns ju vilt i våra skogar, tror du inte de får lika ont som en katt, eller ska de också låsas in?

Fast det är en rätt rejäl skillnad på att limma fast nått vid väggen och att skriva att shit happens. Det finns en enorm zon emellan där måååånga kattägare befinner sig.
Nej, så länge man har gjort det man kan så tycker inte jag att man har nått ansvar. Man måste ju tänka realistiskt på det också, vad kan jag som förare göra åt katten som helt plötsligt hoppar upp på vägen? När jag körde på en katt så hoppade den upp nån meter framför bussen, jag körde i 50 km/h. Lyckades få undan framhjulet, men tyvärr hamnade den under bakhjulen. Hur ska jag kunna ansvara för det menar du? Ja, jag får ta ansvar för vad som händer efter. I den mån jag kan. Men att påstå att jag är ansvarig för att nån annans katt hoppar upp framför bussen... Nä, jag förstår inte det.

Jag har kört på vilt också, 3 rådjur. Skillnaden är att dom är vilda, dvs ingen kan påverka var dom är. Så att jämföra ett tamdjur som du som ägare helt avgör riskerna för med vilt tycker jag inte är rätt.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

knappen

Jag citerar diverse filmer, "If you love him/her, let him/her go."

Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge. Det hjälper inte att rulla in dem i bubbelplast och tejpa fast en massa kuddar. De dör när de dör, vare sig det är en bil eller fetma.

Det är lite egoistiskt att säga "Men åååå jag älskar min katt och därför måste han vara inne." Jag älskar också min katt, men jag LÅTER honom vara det han är, dvs katt. Det är djur vi pratar om, inte nån bäbis.

Det är lika egoistisk att skaffa en katt och släppa ut den om den inte har en säker miljö. Om man bor nära trafik så finns det i mina ögon 2 val. Skaffa katt och håll den inne/ute i rastgård eller låt bli att skaffa katt. Det är ingen rättighet att ha katt.
Låta vara katt... Ska vi inte låta hundar vara hundar också? Dvs inga koppel utan helt lösa? Likaså hästar. Kor... Osv. Varför är det så viktigt att en katt får "vara katt" (mina är förresten garanterat lika mycket katt fast dom bor helt inomhus) men helt okej att hindra andra djur från att vara det dom är? Katter är förövrigt individer. Min innekatt fick en levande mus av min utekatt som tyvärr nu är död. När Yoga lekt med den i 15 minuter utan att ens bita i den gav Fia upp och dödade den. Sen fick Yoga tillbaka den. Dagen efter hade musen hamnat på bänken. Yoga tyckte det var en jätteskojig leksak, men ingenting i hennes instinkter sade att hon skulle döda och äta den.

Sen håller jag med Heulwen om din inställning. Det är DITT ansvar som ägare till en katt DU valt att köpa att se till att den mår bra. Då ingår att inte låta den bli sjukligt fet. Osv. Men å andra sidan... det är ju bara en katt. Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har kört på en katt...

Hur ska jag kunna ansvara för det menar du? Ja, jag får ta ansvar för vad som händer efter. I den mån jag kan. Men att påstå att jag är ansvarig för att nån annans katt hoppar upp framför bussen... Nä, jag förstår inte det.

Jag har kört på vilt också, 3 rådjur. Skillnaden är att dom är vilda, dvs ingen kan påverka var dom är. Så att jämföra ett tamdjur som du som ägare helt avgör riskerna för med vilt tycker jag inte är rätt.

Jag var otydlig. Man kan inte lasta föraren. Givetvis.

Men jag ser ingen skillnad som förare att köra på ett tamdjur eller vilt. Djuret har inte mindre amärta och man mår inte mindre dåligt, så fortfarande, shit happens.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge.
Varför ska katten ha rätt att fritt välja vad den ska göra eller inte göra, när inga andra varelser (förtom vilda djur) kan göra det? Katten vet precis lika lite som andra tamdjur vad som är bäst för den.

Nästa gång jag är i stallet kanske jag ska släppa min medryttarhäst direkt utanför stalldörren istället för i hagen. Undra vad min hästägare skulle säga då. Hon skulle säkert uppskatta att få gå och strosa som hon vill istället för att gå i sin hage. Låter det sjukt? För mig är det lika sjukt att släppa ut sin katt.

Förresten hatar min ena innekatt att vara ute. Den andra älskar att ligga på gräsmattan och njuta, och det får hon göra flera timmar varje dag på sommaren. Det går ingen som helst nöd på henne, hon står inte vid dörren och jamar och vill ut när hon måste vara inne.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ja jag är väl egoistisk som skaffar stallkatt med fri utegång, men katten trivs.
Undrar bara varför skaffar man innekatt eller djur överhuvudtaget om inte av egoism?
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Det stämmer ju det hon skrev; vem här har rätt att tracka på henne över det? Hon mår otroligt dåligt och det är ytterst kattägarens fel som släpper den utan uppsikt - bara rena fakta.

Som ägare till en påkörd katt kan jag bara hålla med. Att min nu 13 år gamla katt blev påkörd för 11-12 år sedan var mitt fel och ingen annans. Anser inte att det på något sätt är elakt att lägga fram fakta.

Jag kände till riskerna men släppte ut katten lös ändå så i slutändan var ansvaret till olyckan mitt. Jag är bara glad att endast min katt skadades och ingen människa. Det hade varit tungt...
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Tycker det är ganska dumt att skriva en sån sak, alla människor gör ju allt pga egoism.
Du ger ju exempelvis fadderbarnet i afrika pengar för att du känner dej bättre då.
Killen du ser få stryk utanför krogen hjälper du ju bara för att du mår dåligt om du inte gör det. lite luddigt, men hoppas du förstå vad jag menar.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Om man har ett faddderbarn och hjälper en misshandlad, då är man väl INTE egoist?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

I min värld handlar allt om egoism, i slutändan. Många gör nog liknande saker för att själv få tillfredställa sej och känna sej osm en bättre människa.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Om man har ett faddderbarn och hjälper en misshandlad, då är man väl INTE egoist?

Det beror på hur man ser det hela; vissa hävdar ju att allt är egoism eftersom man alltid handlar enligt vad man själv vill i slutändan.
Att ge pengar till tiggaren på gatan t ex får ju en att må bra med sig själv liksom att ge tillbaka en tappad plånbok.
Vissa mår bäst av att handla "rätt och riktigt" och gör så för att må bra medan andra skiter i sådant och ser bara till sig själva eftersom de mår bra med det.
Man kan väl dra det till sin spets och säga att båda är olika former av egoism.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Vad bra jag mår nu!
Jag har varken fadderbarn eller ger några pengar till välgörande ändamål, utan att för den skull vara egoist.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Om man har ett faddderbarn och hjälper en misshandlad, då är man väl INTE egoist?

Det beror på hur man ser det hela; vissa hävdar ju att allt är egoism eftersom man alltid handlar enligt vad man själv vill i slutändan.
Att ge pengar till tiggaren på gatan t ex får ju en att må bra med sig själv liksom att ge tillbaka en tappad plånbok.
Vissa mår bäst av att handla "rätt och riktigt" och gör så för att må bra medan andra skiter i sådant och ser bara till sig själva eftersom de mår bra med det.
Man kan väl dra det till sin spets och säga att båda är olika former av egoism.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Det beror på hur man ser det hela; vissa hävdar ju att allt är egoism eftersom man alltid handlar enligt vad man själv vill i slutändan.
Att ge pengar till tiggaren på gatan t ex får ju en att må bra med sig själv liksom att ge tillbaka en tappad plånbok.
Vissa mår bäst av att handla "rätt och riktigt" och gör så för att må bra medan andra skiter i sådant och ser bara till sig själva eftersom de mår bra med det.
Man kan väl dra det till sin spets och säga att båda är olika former av egoism.


Yes! nån förstod min dåliga förklaring :) :bow::bow:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Ska säga dig en sak.....vi flyttade ut på landet i somras och skaffade en kattunge samt hade en hankatt redan som innan bodde med oss i ett samhälle. De får gå som de vill men är för det mesta i byn (knappt några bilar) men jag vill alltid få in dem på natten jag sitter uppe tills de kommer....
Det jag vill komm till är att katter är utedjur, de är rovdjur som vill jaga och saffa föda. Jag tror mina katter som får springa lösa bland skog och ängar älskar sitt liv, får jaga levande möss och känna sin frihet. Man kan aldrig väga en innekatt eller katts liv i koppel mot en i frihet. Katten lovar jag väljer frihet.
Beröva dem inte den.....men ta ansvar:bump:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

indviduellt för katterna säjer jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 496
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 429
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp