Jag saknar ord

Fast talspråk och skriftspråk skiljer sig ju åt? Skulle man konsekvent skriva som man pratar så blev det rätt oläsligt. Väldigt få människor pratar utan avbrutna meningar, omtag, eeeh osv.
Absolut, helt och hållet får vi väl hoppas att det inte börjar användas, men jag tänker mig att folk inte ser t.ex sms eller diskussioner på forum som något formellt där korrekt skriftspråk behöver användas, utan att det är okej att förenkla det något.
 
Absolut, helt och hållet får vi väl hoppas att det inte börjar användas, men jag tänker mig att folk inte ser t.ex sms eller diskussioner på forum som något formellt där korrekt skriftspråk behöver användas, utan att det är okej att förenkla det något.
Jag tycker nog att det är stor skillnad på sms och forum. Och korrekt behöver det inte vara, bara man försöker ha ett skriftspråk överhuvudtaget.
 
Jag tänker nog mer på vilket intryck man ger. Slappt språk = slappt intryck.
Och jag tycker att om man behärskar språk rätt väl generellt så kan man ta sig stilistiska friheter och använda mycket slanguttryck eller talspråk. Jag läser mycket på Jezebel till exempel och skribenterna där ger på inget sätt ett slappt intryck fastän de mixar superkorrekt språk med slang och lite trams.

Obs att jag inte på nåt vis menar att generellt folk som skriver typ "jag ska kolla film" eller "vi ses imon" gör det av stilistiska skäl.

// pinsam_tjej86
 
Hon som envisas med att skriva "också", "i och för sig" och "i alla fall" även i sms. :meh:
Vad skulle man annars skriva?

Och ska det här bli en tråd nu där vi tävlar om språkkonservatism? I såna fall kan ni kora mig som förlorare på en gång :banana:.
 
Absolut, helt och hållet får vi väl hoppas att det inte börjar användas, men jag tänker mig att folk inte ser t.ex sms eller diskussioner på forum som något formellt där korrekt skriftspråk behöver användas, utan att det är okej att förenkla det något.

Jag har till och med gjort det med avsikt... :cautious: :o
(Detta är dagen "banna Monstermom-omröstningen" startas misstänker jag nu...)

När jag började skriva här kände jag att jag uttryckte mig alldeles för formellt i skrift, så jag började försöka vänja mig vid att skriva saker som "nåt" istället för "något" och släppa på vilka uttryck jag tyckte inte borde användas i skrift. I början var det bara något intressant att göra, som en utmaning ungefär, plus att jag misstänker att en del av "fan vad elak du är"-kritiken kom från att jag uttryckte mig ganska formellt. (Inte för att jag inte fått kritik som handlat om innehåll också, såklart! :D Men jag tänker att missförstånd/feltolkningar haft att göra en del med ton ibland.) Men numer har jag upptäckt att det sker av sig själv, vilket jag börjat ångra! Såklart. :laugh:

Mina gränser mellan talspråk och skriftspråk har luckrats upp, och jag har ingen annan att skylla än mig själv. :banghead:
 
Jag har till och med gjort det med avsikt... :cautious: :o
(Detta är dagen "banna Monstermom-omröstningen" startas misstänker jag nu...)

När jag började skriva här kände jag att jag uttryckte mig alldeles för formellt i skrift, så jag började försöka vänja mig vid att skriva saker som "nåt" istället för "något" och släppa på vilka uttryck jag tyckte inte borde användas i skrift. I början var det bara något intressant att göra, som en utmaning ungefär, plus att jag misstänker att en del av "fan vad elak du är"-kritiken kom från att jag uttryckte mig ganska formellt. (Inte för att jag inte fått kritik som handlat om innehåll också, såklart! :D Men jag tänker att missförstånd/feltolkningar haft att göra en del med ton ibland.) Men numer har jag upptäckt att det sker av sig själv, vilket jag börjat ångra! Såklart. :laugh:

Mina gränser mellan talspråk och skriftspråk har luckrats upp, och jag har ingen annan att skylla än mig själv. :banghead:

Jag växlar ner mitt språk online (även om det kanske inte alltid märks :p) men klarar inte av att göra det i andra sammanhang. Det gjorde ont ibörjan men nu har jag vant mig. Jag kommer dock aldrig att av slöhet att skriva *dom* :yuck: :arghh: :wtf: det duger så bra med de och dem.

Klarar någon inte av mig pga mitt språk är det inte mitt problem.
 
Vad skulle man annars skriva?

Och ska det här bli en tråd nu där vi tävlar om språkkonservatism? I såna fall kan ni kora mig som förlorare på en gång :banana:.
Oxå, iofs och iaf brukar vara populärt.

Jag har inga problem med att andra använder det (okej, att ha x i också kan jag väl erkänna att jag inte fullt accepterat än :() men jag har av någon idiotisk anledning skitsvårt för att använda det själv.
 
För att vara språkekvilibrist krävs det att man är väldigt språkmedveten. Det här slappa skrivandet har inget med det att göra. Imån för mig att kräkas.

Vi stränga språkpoliser dör lite grann varje dag. :(
Ja, imån och imon är inte roligt ...

Förr var det svordomar som räknades som slappt språk. Och jag är en inkonsekvent jävel (sic!) för jag svär gärna i skrift (på rätt ställe, inte i mail till hela företaget). Skriftspråk behöver starka uttryck och svordomar är uttrycksfulla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 645
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 945
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp