Jag saknar ord

Språk förändras och det är nog rätt omöjligt att göra något åt. Jag tycker snarare att det är rätt intressant att se hur språket förändras, speciellt i dag när man skriver väldigt mycket istället för att prata med varandra. SMS, e-post och andra "nya" sätt att kommunicera medför att någon slags nytt skrivet talspråk har bildats. Jag skriver rätt slarvigt när jag smsar, skickar e-post privat eller skriver i internetforum, lite mer korrekt när jag skickar e-post på jobbet och väldigt korrekt när jag skriver rapporter och annat på jobbet. Om jag skulle skriva på samma sätt när jag skickar ett sms till en kompis som när jag skriver en rapport på jobbet skulle det nog uppfattas som väldigt opersonligt och allmänt jättemärkligt. :p
 
Språk förändras och det är nog rätt omöjligt att göra något åt. Jag tycker snarare att det är rätt intressant att se hur språket förändras, speciellt i dag när man skriver väldigt mycket istället för att prata med varandra. SMS, e-post och andra "nya" sätt att kommunicera medför att någon slags nytt skrivet talspråk har bildats. Jag skriver rätt slarvigt när jag smsar, skickar e-post privat eller skriver i internetforum, lite mer korrekt när jag skickar e-post på jobbet och väldigt korrekt när jag skriver rapporter och annat på jobbet. Om jag skulle skriva på samma sätt när jag skickar ett sms till en kompis som när jag skriver en rapport på jobbet skulle det nog uppfattas som väldigt opersonligt och allmänt jättemärkligt. :p
Självklart förändras språket och det ska man nog vara glad för. Men det är ingen anledning till att inte vårda det, tycker jag.
 
Språk förändras och det är nog rätt omöjligt att göra något åt. Jag tycker snarare att det är rätt intressant att se hur språket förändras, speciellt i dag när man skriver väldigt mycket istället för att prata med varandra. SMS, e-post och andra "nya" sätt att kommunicera medför att någon slags nytt skrivet talspråk har bildats. Jag skriver rätt slarvigt när jag smsar, skickar e-post privat eller skriver i internetforum, lite mer korrekt när jag skickar e-post på jobbet och väldigt korrekt när jag skriver rapporter och annat på jobbet. Om jag skulle skriva på samma sätt när jag skickar ett sms till en kompis som när jag skriver en rapport på jobbet skulle det nog uppfattas som väldigt opersonligt och allmänt jättemärkligt. :p

Men vissa ord får en helt ny betydelse om man förkortar. Och det är inte att språket förändras tycker jag.
 
En annan populär och språkligt konstig variant är Jag var trött, därav att jag gick och la mig. Otroligt vanlig på Buke. Därför, för att, på grund av, eftersom har reducerats till ett felaktigt använt därav.

Är det samma fenomen som gjort att jag hör ständiga sammanblandningar av varav och varpå?

Bilen framför stannade varav vi körde in i den.
 
Är det samma fenomen som gjort att jag hör ständiga sammanblandningar av varav och varpå?

Bilen framför stannade varav vi körde in i den.
Det låter lika, ja. Den har jag nog inte hört. På buke hade man nog kunnat klämma in ett därav där också.
 
För att vara språkekvilibrist krävs det att man är väldigt språkmedveten. Det här slappa skrivandet har inget med det att göra. Imån för mig att kräkas.

Vi stränga språkpoliser dör lite grann varje dag. :(
Är du med i fejjans språkpolistråd också?
 
Jag saknar också ord. Framförallt när folk skriver saker som Ska gå och lägga mig nu p.g.a. trött.
Det där är nog något jag skulle kunna göra mig skyldig till numera. Efter att jag lärt mig kommunicera på teckenspråk. Man använder "orsak". Går och lägger mig orsak trött. Så emellanåt dyker liknande formuleringar upp när jag skriver också. Inte när jag skriver mer formellt, men här och på Facebook tex. Och i ulvlekar. :laugh:

Annars brukar jag försöka vara ganska korrekt i min skrift. Har svårt att förkorta saker (gör nästan ont att förkorta hamburgare till hamb på specialkostkantinerna på jobbet tex :laugh:)
 
Ja. Jag tänker dock avsluta mitt medlemskap; det är en rätt tjatig intresseklubb.
Jag skulle aldrig orka med en sån grupp, klarar knappt av språkpolistrådarna på Buke. Min partner hävdar att jag lider av tvärtomsjukan - om alldeles för många argumenterar för en sak så bara kan jag inte låta bli att argumentera emot. Jag tycker att det är totalt skitprat tills jag kommer in i en språkpolistråd och nästan omedelbart vill börja skriva på nån sorts 90-tals SMS-svenska bara för att reta upp folk.

Ack och ve.
 
Jag skulle aldrig orka med en sån grupp, klarar knappt av språkpolistrådarna på Buke. Min partner hävdar att jag lider av tvärtomsjukan - om alldeles för många argumenterar för en sak så bara kan jag inte låta bli att argumentera emot. Jag tycker att det är totalt skitprat tills jag kommer in i en språkpolistråd och nästan omedelbart vill börja skriva på nån sorts 90-tals SMS-svenska bara för att reta upp folk.

Ack och ve.
Det var ju det jag visste ;)
 
Jag skulle aldrig orka med en sån grupp, klarar knappt av språkpolistrådarna på Buke. Min partner hävdar att jag lider av tvärtomsjukan - om alldeles för många argumenterar för en sak så bara kan jag inte låta bli att argumentera emot. Jag tycker att det är totalt skitprat tills jag kommer in i en språkpolistråd och nästan omedelbart vill börja skriva på nån sorts 90-tals SMS-svenska bara för att reta upp folk.

Ack och ve.
Det där har man ju haft på känn, ja.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 647
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 945
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp