Bukefalos 28 år!

Jag saknar ord

Det där har man ju haft på känn, ja.
Ja, du om nån borde väl känna igen det :p.

Faktum är att jag aldrig gör det för att jävlas. Jag argumenterar alltid för min åsikt bara, även om den råkar formas av att hela världen sitter och ylar över stavfel. Då bara kan inte jag yla med utan måste lyfta det faktum att herregud, vem bryr sig som stavfel.
 
Ja, du om nån borde väl känna igen det :p.

Faktum är att jag aldrig gör det för att jävlas. Jag argumenterar alltid för min åsikt bara, även om den råkar formas av att hela världen sitter och ylar över stavfel. Då bara kan inte jag yla med utan måste lyfta det faktum att herregud, vem bryr sig som stavfel.

Det blixtrar i mitt stackars huvud: menar du mig eller menar du min ohängde son. Akut pronomenförväxling inom nära räckhåll, och det här nya skriftspråket hjälper inte mycket. :p
 
Det blixtrar i mitt stackars huvud: menar du mig eller menar du min ohängde son.
Haha! Din son har jag ingen koll på är jag rädd, var faktiskt dig jag syftade på ;). Dock inte i språktrådar tror jag. Däremot händer det väl rätt ofta att du ramlar in i en tråd där "alla håller med varandra" och har en annan åsikt än de flesta. Inget negativt alls i min mening :).
 
Jag är från mörkaste Värmland och tror nog att ingen skulle vilja att jag skrev med mitt talspråk. ingen förstår ju vad jag menar när jag pratar dialekt så jag kan nog föreställa mig förvirringen om jag skulle börja skriva som vi pratar.
Jag har en hangup. Det är ordet vuxit som nu blivit växt. Jag tycker det heter "Jag har vuxit upp", men idag skriver alla "Jag har växt upp", Det stör mig varje gång jag ser det.
 
Jag är från mörkaste Värmland och tror nog att ingen skulle vilja att jag skrev med mitt talspråk. ingen förstår ju vad jag menar när jag pratar dialekt så jag kan nog föreställa mig förvirringen om jag skulle börja skriva som vi pratar.
Jag har en hangup. Det är ordet vuxit som nu blivit växt. Jag tycker det heter "Jag har vuxit upp", men idag skriver alla "Jag har växt upp", Det stör mig varje gång jag ser det.
Dä ä ju jämt görtöligt att en inte får stri hur en vill...

Folk får väl lära sig? :D Nej, men jag pratar också med dialektala ord emellanåt, men det är ju inte så svårt att undvika dem i skrift. Under förutsättning att man vet att det är dialektala ord/uttryck, vill säga...

För övrigt vill jag att @mandalaki ska lägga märke till att jag i alla fall använde "att" här ovan. :D
 
Jag vill gärna tro att jag skriver bra, uttrycker mig hyfsat ordentligt osv, men den här tråden får mig att tveka :D Å andra sidan har jag fått en mindre utskällning av en bekant för att jag "skrev för ordentligt" i en chatt en gång.
 
Dä ä ju jämt görtöligt att en inte får stri hur en vill...

Folk får väl lära sig? :D Nej, men jag pratar också med dialektala ord emellanåt, men det är ju inte så svårt att undvika dem i skrift. Under förutsättning att man vet att det är dialektala ord/uttryck, vill säga...

För övrigt vill jag att @mandalaki ska lägga märke till att jag i alla fall använde "att" här ovan. :D
Den dialekten levde jag i under tio år, det känns som hemma. :up: Fint med att också, och inga därav.
 
Att långa och krångliga ord förenklas och försvinner kan jag förstå. Däremot inte varför de yttepyttesmå, minsta, enklaste orden, de där som inte går att ta fel på, gör det.

Först var det att. Det fina lilla infinitivmärket att. Jag kommer göra det. Jag kommer gå nu. Först skrek mitt språksinne rakt ut, nu har jag vant mig. Jag har till och med sett mig själv skriva så där enstaka gånger, när det liksom passar in i tonen. :crazy:

Men nu är det det. Hur jävla svårt kan det vara att skriva det? Vad har hon för bil? Är väl en Volvo. Varför gick han hem? Var väl för att han tröttnade.

Det där sprider sig som en löpeld på t ex facebook och inte minst på Buke. Och jag lider. Jag lyckades vänja mig av med att, men det kommer jag aldrig att svälja.

Är det bara jag som reagerar på det här? Och som saknar de här orden.

Jag pratar nästan bara danska, så jag är van vid avsaknad av småorden :D!

"Vi ses søndag." (Vi ses söndag)
"Hvordan synes du det går?" (Hur tycker du att det går?)

Ibland tänker jag nostalgiskt på min studentdag.

Gråtmild gick jag upp på scenen och tog emot "Guldpennan" och en tusing i stipendium från min journalistiklärare, för gott språkbruk på svenska... Nu kallar min sambo min svenska för "bastard-svensk" :arghh:.

Hur kunde jag sjunka så lågt och hamna här; i ett sammelsurium av dålig grammatik, felaktiga pronomen och felformulerade meningar :arghh::arghh:?
 
Jag pratar nästan bara danska, så jag är van vid avsaknad av småorden :D!

"Vi ses søndag." (Vi ses söndag)
"Hvordan synes du det går?" (Hur tycker du att det går?)

Ibland tänker jag nostalgiskt på min studentdag.

Gråtmild gick jag upp på scenen och tog emot "Guldpennan" och en tusing i stipendium från min journalistiklärare, för gott språkbruk på svenska... Nu kallar min sambo min svenska för "bastard-svensk" :arghh:.

Hur kunde jag sjunka så lågt och hamna här; i ett sammelsurium av dålig grammatik, felaktiga pronomen och felformulerade meningar :arghh::arghh:?
Du behöver inte översätta, jag älskar danska. Fenomenalt språk :heart
 
Somliga av dagens unga verkar ha tappat bort ordet "har" också. En viss populär tonårsbloggare formulerar sig ganska ofta i stil med "Jag kämpat" och liknande. Varför slarva på det sättet, det är väl ingen som pratar så ens?

Jag är inte någon extrem språkpolis, jag skriver inte 100% grammatiskt korrekt själv, men jag tycker att det är beklämmande att 'folk' inte ens verkar ha koll på de mest grundläggande skrivreglerna. Stavfel, syftningsfel och felaktiga meningsuppbyggnader ser man ju dagligen. Det är jättejobbigt! :p
 
Ja, alltså det värsta jag vet är folk som klagar på hur andra skriver och sen inte kan skriva rätt själva!! :rage::rage:

:D
Fast där måste jag bara inflika att jag tycker att det beror på vem man klagar på. Om man som vanlig dödlig klagar på någon som faktiskt tjänar storkovan och är berömd för att just skriva kan jag tycka det är okej. Då får man vara irriterad, utan att vara utmärkt själv. Författaren har ju liksom (ofta) skrivandet som sitt jobb, (ofta) hjälp med korrekturläsning och så vidare. Men om du tänkte mer på folk som klagar på andra medlemmar eller privatpersoner och deras skrivsätt håller jag absolut med dig, då är det skitjobbigt när folk klagar utan att kunna skriva bättre själv.


... och NU såg jag smiley där på slutet och kan inte bestämma mig för om du var allvarlig eller ej. Shit vad jobbigt. Jag måste nog gå och läsa ikapp boktråden lite grann här och göra en ny utvärdering av fallet sedan.
 
@Mineur - Jag skojade bara :). @mandalaki startade den här tråden och sen råkade hon själv göra exakt det som hon skrivit här att hon stör sig på. @Killaloe skrev då "*host* boktråden" (eftersom det var i boktråden det hände) eller dylikt varpå jag hakade på och skojade lite.

Författare får man gnälla allt man vill på tycker jag :D.
 
Ja, alltså det värsta jag vet är folk som klagar på hur andra skriver och sen inte kan skriva rätt själva!! :rage::rage:

:D
@Mineur - Jag skojade bara :). @mandalaki startade den här tråden och sen råkade hon själv göra exakt det som hon skrivit här att hon stör sig på. @Killaloe skrev då "*host* boktråden" (eftersom det var i boktråden det hände) eller dylikt varpå jag hakade på och skojade lite.

Författare får man gnälla allt man vill på tycker jag :D.
Äh vad tusan, jag hade det på känn minsann! Man kan då aldrig veta med er, mina stackars hjärnceller blir alldeles trötta.
 
@Mineur - Jag skojade bara :). @mandalaki startade den här tråden och sen råkade hon själv göra exakt det som hon skrivit här att hon stör sig på. @Killaloe skrev då "*host* boktråden" (eftersom det var i boktråden det hände) eller dylikt varpå jag hakade på och skojade lite.

Författare får man gnälla allt man vill på tycker jag :D.
Läs din avatar NOGGRANT.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 451
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 746
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 136
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp