Bukefalos 28 år!

Jag saknar ord

Jag håller SÅ med! Jag tackar så jävla mycket på spanska att folk reagerar på det trots att jag verkligen försökt begränsa det :arghh:.

Jag tycker om att vi tackar så mycket på svenska, det är så mysigt och fint, men för icke-svenskar blir det ju nästan lite farsartat. Kommer aldrig glömma när jag i min spanskagrupp försökte förklara logiken bakom "Tack för senast!".
Ja! Just "tack för senast" är hopplöst. INGEN fattar :D
 
Ja! Just "tack för senast" är hopplöst. INGEN fattar :D
Nej men exakt :D.

Eller som när jag på svenskt vis tackar många gånger när vi blivit utbjudna på middag av svärföräldrarna och de sedan frågar Hosey om jag trodde att vi inte skulle få följa med familjen ut. Tacksamheten blir nästan förolämpande; "trodde hon inte att hon skulle få följa med??".
 
Nej men exakt :D.

Eller som när jag på svenskt vis tackar många gånger när vi blivit utbjudna på middag av svärföräldrarna och de sedan frågar Hosey om jag trodde att vi inte skulle få följa med familjen ut. Tacksamheten blir nästan förolämpande; "trodde hon inte att hon skulle få följa med??".
Ja, jag känner också att man riskerar uppfattas som förolämpande för att man tackar så himla många gånger. Som om man vill dölja att man inte alls är nöjd.
 
Ja, jag känner också att man riskerar uppfattas som förolämpande för att man tackar så himla många gånger. Som om man vill dölja att man inte alls är nöjd.
Och då är du plötsligt inne i Våra vanligaste lögner tråden...

Har för mig att Tack på franska är det ljudhärmande ordet för pang ungefär så fransmän tycker det låter jättekul när svenskar pratar för då säger pang till varandra hela tiden.
 
Att långa och krångliga ord förenklas och försvinner kan jag förstå. Däremot inte varför de yttepyttesmå, minsta, enklaste orden, de där som inte går att ta fel på, gör det.

Först var det att. Det fina lilla infinitivmärket att. Jag kommer göra det. Jag kommer gå nu. Först skrek mitt språksinne rakt ut, nu har jag vant mig. Jag har till och med sett mig själv skriva så där enstaka gånger, när det liksom passar in i tonen. :crazy:

Men nu är det det. Hur jävla svårt kan det vara att skriva det? Vad har hon för bil? Är väl en Volvo. Varför gick han hem? Var väl för att han tröttnade.

Det där sprider sig som en löpeld på t ex facebook och inte minst på Buke. Och jag lider. Jag lyckades vänja mig av med att, men det kommer jag aldrig att svälja.

Är det bara jag som reagerar på det här? Och som saknar de här orden.
Kanske accepterar du att det är så vid samma tidpunkt som jag skriver hen? ;)
 
Eller som när jag på svenskt vis tackar många gånger när vi blivit utbjudna på middag av svärföräldrarna och de sedan frågar Hosey om jag trodde att vi inte skulle få följa med familjen ut. Tacksamheten blir nästan förolämpande; "trodde hon inte att hon skulle få följa med??".
Har hört att man i Frankrike blir KRÄNGT om gästen berömmer maten.
- Vasa? Trodde hon att vi tänkte servera äcklig mat? :mad:
 
Jag håller SÅ med! Jag tackar så jävla mycket på spanska att folk reagerar på det trots att jag verkligen försökt begränsa det :arghh:.
Nu blir jag lite nyfiken. Hur fungerar det i trafiken? Brukar man vara artig, tacka, släppa fram andra? Eller är det gasen i botten och sist fram är en mes?
 
Hur fungerar det i trafiken? Brukar man vara artig, tacka, släppa fram andra? Eller är det gasen i botten och sist fram är en mes?
Gasen i botten, handen på tutan, hela tiden ligga en millimeter bakom den framför för nog faaan kan den köra snabbare. Inte släppa fram, inte släppa in. Värst är rondellerna tycker jag; det är jättevanligt att man ligger till vänster i rondellen och sen helt plötsligt bara kastar sig in i högerfilen för att svänga ut ur rondellen - även om det råkar finnas en bil i högerfilen (som då måste tvärbromsa).

Typ så. Min erfarenhet är mest från Madrid men jag tycker att det varit liknande överallt när vi bilat genom Spanien.
 
Gasen i botten, handen på tutan, hela tiden ligga en millimeter bakom den framför för nog faaan kan den köra snabbare. Inte släppa fram, inte släppa in. Värst är rondellerna tycker jag; det är jättevanligt att man ligger till vänster i rondellen och sen helt plötsligt bara kastar sig in i högerfilen för att svänga ut ur rondellen - även om det råkar finnas en bil i högerfilen (som då måste tvärbromsa).

Typ så. Min erfarenhet är mest från Madrid men jag tycker att det varit liknande överallt när vi bilat genom Spanien.
Misstänkte nåt sånt :)
Det svenska trafik-tackande är förmodligen också väldigt svenskt.
 
Gasen i botten, handen på tutan, hela tiden ligga en millimeter bakom den framför för nog faaan kan den köra snabbare. Inte släppa fram, inte släppa in. Värst är rondellerna tycker jag; det är jättevanligt att man ligger till vänster i rondellen och sen helt plötsligt bara kastar sig in i högerfilen för att svänga ut ur rondellen - även om det råkar finnas en bil i högerfilen (som då måste tvärbromsa).

Typ så. Min erfarenhet är mest från Madrid men jag tycker att det varit liknande överallt när vi bilat genom Spanien.
En grekisk bekant som besökte Sverige var helt förbluffad (och förtjust) över zebralagen! Han hade aldrig kunnat föreställa sig att bilister skulle lämna företräde för fotgängare :D
 
Jag har hittat min tråd! Med handen på hjärtat kan jag erkänna att jag är en obotlig språknörd och språkpolis. Min omgivning förpestas med korrekthet, haha.

Efter en snabb analys av mitt flöde på Facebook har jag hittat några fina exempel på hur svenska språket förfaller. "Älskar honom ännu", "Jag handhar på internet" och "Jag prata med hon igår".

Varför är folk så lata i skriftspråk? Tar det för mycket av hjärnkapaciteten att börja en mening med "jag" eller avsluta en mening med ett frågetecken? När jag ser något sådant vill jag fråga om personen skolkade från svenskaundervisningen i skolan :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 881
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 353
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp