Bukefalos 28 år!

Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

prinsus_

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa ett par köttdjur och detta är nytt för oss. Ingen i familjen har haft kor sen farmor så vi har lite dålig koll. Pratade med en bonde idag och han hade dem tjudrade hela vintern vid ett foderbord och det kändes inte okej tyckte jag. Gick in på jordbruksverkets hemsida och där står det att från 1 augusti i år så ska kor ha lösdrift alternativt vissa raser av köttdjur som kan vara utegångsdjur med ligghall.

Vad innebär lösdrift för nötkreatur? När jag läser bestämmelserna så står det mått angående olika gångar. Lösdrift för mig som är mest van vid hästar innebär ju en stor ligghall där de kan gå omkring som de vill. Vidare läste jag om olika mått ifall man har korna ihop och då verkar det som om man skulle kunna ha två kor i en vanlig hästbox på 10kvm, är detta verkligen rimligt.

Bonden jag snackade med idag sa att det går bra att bara ha en ko men det är väl inte så schysst? De är väl lika mycket flockdjur som hästar?

Det verkar som om man vanligtvis låter korna vara inomhus dygnet runt från 15 oktober till 1 maj, tycker korna att detta är bra eller är det bara av tradition?

Hoppas någon kan svara! :bump:
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Klart du ska ha köttdjur. Är du van hästar i lösdrift så är det inga problem. Du ska göra det så enkelt för dig som det bara går.
1. En lagom stor hage, helst på torr mark.
2. Vindskydd = Tak och 3 väggar. Fyra kvadratmeter per vuxet djur. Hålles torrt genom att halm bara fylls på.
3. Hö eller ensilage i fri tillgång. Foderhäck måste användas. Den flyttas när marken blir upptrampad runt den.
4. Ständig tillgång på friskt vatten. Marigt på vintern men det finns olika lösningar.
5. Kraftfoder =krossad spannmål, naturell eller pelleterad. En liten daglig giva gör dom tama. Större giva för snabb tillväxt.
6. Saltsten och mineraler
7. Anmäl dig som djurhållare till jordbruksverket
Håll dig till de lättare köttraserna. De passar bäst för det här enkla hållningsssättet.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Klart du ska ha köttdjur. Är du van hästar i lösdrift så är det inga problem. Du ska göra det så enkelt för dig som det bara går.
1. En lagom stor hage, helst på torr mark.
2. Vindskydd = Tak och 3 väggar. Fyra kvadratmeter per vuxet djur. Hålles torrt genom att halm bara fylls på.
3. Hö eller ensilage i fri tillgång. Foderhäck måste användas. Den flyttas när marken blir upptrampad runt den.
4. Ständig tillgång på friskt vatten. Marigt på vintern men det finns olika lösningar.
5. Kraftfoder =krossad spannmål, naturell eller pelleterad. En liten daglig giva gör dom tama. Större giva för snabb tillväxt.
6. Saltsten och mineraler
7. Anmäl dig som djurhållare till jordbruksverket
Håll dig till de lättare köttraserna. De passar bäst för det här enkla hållningsssättet.

Det här fixar jag ju, och har man bara två eller tre kor så fixar man ju ligghallen utan bygglov!!!

Vad ger du för spannmål? Havre?

Vilka är de lättare köttraserna? Var får man tag i dessa?
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Krossat korn brukar man använda. Det finns pelleterat färdigfoder att köpa också som förutom spannmål innehåller lite annat. Dyrare men bra och enkelt. Hereford är en ras som passar utmärkt, Själv har jag Angus men de kan vara lite oberäkneliga om man är ovan. Simmental går också bra. De behöver inte vara renrasiga. Korsningar är snarast en fördel. Låt ingen lura på dig Highland bara.
Lämpligt är att du köper några dräktiga kvigor som kalvar till våren.
Har du jordbruksfastighet behöver du inget bygglov för en byggnad som inte är för privat bruk.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Fel och fel.

Min erfarenhet säger att de är ganska svåra att hantera.

Vi har angus och de är lugna och snälla.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Håller med.

Highland Cattle kan vara ena riktiga :devil:! :D

Men söta är dem!

Angus är trevliga!
Jersey är ju läckra och ger gott kött :angel: Men vet inte var man får tag på dem.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Det verkar som om man vanligtvis låter korna vara inomhus dygnet runt från 15 oktober till 1 maj, tycker korna att detta är bra eller är det bara av tradition?

Har man köttdjur och lösdrift så går de ju ute året runt utan problem. Har man som vi, mjölkkor i en sluten kall lösdrift så går korna inte ut i hage efter/före en viss tid. Blir lite skillnad beroende på användningsområde. Kvigorna däremot går i en öppen lösdrift.

Kicki :)
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

En renrasig Angus är hornlös. Det är ett kriterium för rasen. I korsningar dyker det ofta upp horn däremot eftersom hornanlaget tycks vara dominant.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

i en lösdrift går korna lösa inomhus. lämpligtvis uppdalade efter storlek.
bygger man nytt måste man ha lösdrift
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

i en lösdrift går korna lösa inomhus. lämpligtvis uppdalade efter storlek.

Behöver inte vara "inomhus", kan ju vara öppen ligghall åxå. Samt att om man på något vis delar in sina kor så sker det efter var i laktationen de är (Om mjölkkor), inte storlek. Beror ju även på vilken sorts utfodringssystem man har.

Kicki :)
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Ett av mu-djuren i sommras.

42138.jpg
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Ett par dräktiga Anguskvigor kan du förresten få köpa av mig.

:rofl: Tack för erbjudandet, men jag bor i Halland och jag ser att du bor i Värmland! Lite i längsta laget. Men jag tror att jag kan få köpa lite djur av någon av grannbönderna, de har blandras Angus och Hereford tror jag (byter tjur med varandra) och vad jag förstår efter att ha surfat köttboskap en del sista dygnet så är det två bra raser och det är snarast en fördel att ha korsningar eller? Det läste jag på SLU´s sida om husdjur. Vad är ett rimligt pris för en sådan korsning? Vad hade en dräktig Anguskviga kostat?

Vad ska man tänka på? Vaccinationer?
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

ang ras vill jag bara säga att det beror på vad du vill.

Högproducerande köttdjur?
Eller något att stoppa i egen frys?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Senast: Lavinia
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 270
Senast: Buck
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp