Bukefalos 28 år!

Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Är det bara våra kossor som inte bryr sig när man tar kalven?

Iof har vi selekterat bort de som visat sig aggresiva när de har kalv...
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad har du för kor? Är det mjölkkor? När det gäller dikor så vill man ju ha djur som har goda modersinstinker. Fast det kan ju också gå till överdrift.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad tror man på SKB om man skulle vilja ha en liten flock för dels husbehov, dels kanske sälja i väldigt liten skala. Jag är inte intresserad att tjäna stora pengar, men skulle vara trevligt om "de betalar sig själv" eller om man, som skrevs tidigare i tråden, kunde få tillbaka lite hästkostnad.

Annars dunkar mitt hjärta lite för Simmenthal, som jag jobbat med.

/Jonaz
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

SKB är ju en alldeles utmärkt mjölkras för småskalig mjölkproduktion under enkla former om nu någon orkar producera mjölk under såna förhållanden längre.
Börjar vi prata köttproduktion så måste vi ha köttraser. Om det inte gäller nåt enstaka husbehovsdjur där mysfaktorn väger tyngst.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Det är renrasig angus.
Dålig mjölkproduktion på dem:angel:
Åtminstonde om man jämför med SRBna
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Hade jag varit i din situation och velat ha till husbehov så hade jag lätt valt fjällko. Men till större köttproduktion som håller på att skaffa så är det simmental som gäller.

http://www.fjallko.se/
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Finns det ingen svensk lantras som kan passa? Känns lite roligare än engelska kor, tycker jag.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

KL Håller själv på hereford om man skall lätthanterliga tåliga djur med en vettig tillväxt.
PL

Grannbonden har en Herefordtjur som är ganska otrevlig. Det låter på inläggen som om det är väldigt individuellt och handlar om individer
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Tjurar kan man aldrig lita på men visst är det skillnad i temperament mellan olika raser även om det självklart även finns skillnader mellan individer.
PL
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Finns det ingen svensk lantras som kan passa? Känns lite roligare än engelska kor, tycker jag.

Dikor som produktionsgren är ju en rätt ny företeeelse i Sverige. Våra kor är ju avlade för intensiv mjölkproduktion och det passar dåligt för en diko. Kan snarare ge juverproblem eftersom kalven inte orkar dricka allt som produceras.
Hon som har rödkullor här på forumet, vad har hon för erfarenhet?
Jag vet bara att det är en ursprunglig ras som är tyngre än SKB.
Det kanske inte är sämre än Highland?
Beträffande engelska kor så lär urspunget till Angusrasen vara svenska eller norska fjällkor (SKB fast ingen sa det då) som vikingarna förde med sig till Skottland. Där blandades dom med skotska Galloway.
Dom svenska raserna är för övrigt inte så svenska som vi tror. SRB bygger på engelsk Ayrshire och SLB är så mycket amerikansk Holstein att den börjat kallas "svensk Holstein"

Kom på att jag börjar låta som värsta koexperten. Det är jag inte alls men kan väl låtsas...:angel:
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad är SRB/SKB

Det var "aldente igen" :s ko som jag i min okunnighet trodde var en korsning mellan svensk röd (SRB) och fjällko (SKB).
Det visade sig ju vara nåt mycket finare nämligen en alldeles äkta rödkulla. Har du en sån så gör du en kulturgärning. Du kan till och med få EU stöd för "bevarade av ursprungliga husdjursraser".
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Kul tråd!

Vi har ett gäng korsn, hereford75%/srb25% o en renrasig charolais som betäcks med hereford. Dom går ute hela högen på lösdrift året runt med sina kalvar. Vi har provat ett par tjurar Jersey men det tog låång tid innan de såg någe ut, innan man ville ta bort dom så man kunde få nåt i frysen..Men huga vicket gott kött!
Nja, Angus o highland cattle har jag inga bra vibbar med. Har bara stött på tokiga djur. Kanske har med att göra dom som ägt dom, vad vet jag. Charolaisen vi har fick vi billigt annars skulle vi inte ha det heller men det blir stora fina biffar av det :-D
En kompis har korsn charolais o hereford o vissa av dom är jättetrevliga.

Vi ger bara bra hösilage/ensilage, mineraler, salt o vatten. Ja och så käkar dom upp halmen vi strör med som dom ska ligga på, hmm resten bajsar dom på och ligger ute i ur o skur...(oftast)

Dom stortrivs ute o vi har inte haft ett sjukt eller skadat djur på de 10 åren vi har hållt på.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Belted Galloway kanske? Inte lätta att få tag på, men fräna.

Annars Fjällko, Rödkulla, Hereford, Charolais, Limosine.

Charolais födde farsan upp och det var lugna snälla djur. De är stora och växer bra.

Angus och Simmental är stimmigare i psyket.
På köttrasauktionen i Gismestad(prövningsstation) så var det ofta Aberdeen Angus och Simmental de hade stora bekymmer med att visa.
Det var dock tiotalet år sedan.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vi kör med srb/slb, får köpa av grannen som har mjölkgård. Vi tar även foder och strö där. De går på lössdrift i stallet. Vi kunde inte få till det på annat sätt utan de får stå med hästarna. De står inne 2 vintrar. Vi hämtar dem när grannen har några extra sen får de stå inne på halmbädd. Brukar mocka ut den en gång under vintern. Då får de träna på staketet ute. Sen går de ute, början när det är tillräcklig varm ute April/maj. Sen går de ute hela sommarn och när man inte längre kan vara ute, utan att de skriker på en får de komma in. Vanligen Oktober. Året efter tas de bort i oktober. Vi brukar få rätt bra slaktvikt på dem.

Eftersom vi bara har för husbehov, gör vi så. Vi tar alltid två, så att de har sälskap.

Har haft funderingar på att utveckla, men då krävs lite mer mark.
Vi får oftast tjurar då kvigorna ska in i produktionen, om det nu inte blir tvillingar. Kviga smakar bättre, har bättre kött.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Highland Cattle kan ha ett riktigt :devil:-huvud:p

Jag hade personligen valt Hereford då jag tycker de är lugnare och stabilare än tex Angus.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Dikor som produktionsgren är ju en rätt ny företeeelse i Sverige. Våra kor är ju avlade för intensiv mjölkproduktion och det passar dåligt för en diko. Kan snarare ge juverproblem eftersom kalven inte orkar dricka allt som produceras.
Hon som har rödkullor här på forumet, vad har hon för erfarenhet?
Jag vet bara att det är en ursprunglig ras som är tyngre än SKB.
Det kanske inte är sämre än Highland?
Beträffande engelska kor så lär urspunget till Angusrasen vara svenska eller norska fjällkor (SKB fast ingen sa det då) som vikingarna förde med sig till Skottland. Där blandades dom med skotska Galloway.
Dom svenska raserna är för övrigt inte så svenska som vi tror. SRB bygger på engelsk Ayrshire och SLB är så mycket amerikansk Holstein att den börjat kallas "svensk Holstein"

Kom på att jag börjar låta som värsta koexperten. Det är jag inte alls men kan väl låtsas...:angel:

Fast nu var det ju fråga om två djur för husbehov, då kan väl inte tillväxten vara det viktigaste? Förstod det också som att TS ville ha egna kor mest för att det var trevligt, och praktiskt med eget kött, inte för att spara pengar.

Jag förstår att man inte kan ha lågproduktiva lantraser om man ska leva på uppfödningen, men som hobbydjur för husbehov så kan man ju unna sig lyxen att ha en lantras - och passa på att göra en insats för deras bevarande också.

SRB och SLB kan väl knappast kallas lantraser?
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

SRB och SLB måste väl ändå kallas lantraser. eller?

Det kan ställa till bekymmer att ha mjölkraser som dikor då de producerar mer mjölk än vad kalven kan dricka upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Senast: Lavinia
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 270
Senast: Buck
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp