Bukefalos 28 år!

Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Angus och hereford är en bra blandning. Mer än elva-tolv kronor kilot levande vikt ska du inte betala. Dom är inte dyrare för att dom är dräktiga. Det är svårare att undvika betäckning än tvärt om.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Ursäkta en novis men vad väger dom då? 500kg? = 6000kr?
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Beror ju på hur gamla dom är. Nyss avvanda sexmånaders kvigor kan ligga på 250kg. En som är drygt året och lagom att betäcka ligger runt 400 kg. Om du ska ha till egen frys bara så kan det ju vara bättre att köpa en liten kviga. Strunta i att ta kalv på henne, ge henne bra med mat bara och slakta vid två års ålder. Kvigor är billiga för det är ju närmast en "biprodukt" i dikalvsprduktionen. Det är tjurkalvarna som ger inkomsterna. Lade just in en annons på tjurkalvar under radannonsena här.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad då låt ingen lura på dig highland??:mad::mad: Highland är en väldigt lättskött ras och extremt bra grovfoderomvandlare!! Är själv uppfödare av denna ras sedan 12 år tillbaka och har endast gott att säga om rasen lugna trevliga djur att jobba med! Och din erfarenhet av highland är???? Förutfattad eller har du haft highland?? Glöm inte att djur blir vad människan väljer att göra av dom!! Även en mjölkko kan bli knäpp om hon släpps vind för våg utan att se en människa på evigheter och tyvärr tror många att man kan göra så med highland!!! Jag slår ett slag för highland i mina ögon den bästa ras man kan ha!!!
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad det gäller knäppheten så är det säkert så att många ovana djurägare håller Highland vind för våg och är själva livrädda för dom. Då blir dom som dom blir. Det som däremot är fakta är att: De växer sakta. De blir sent könsmogna. De har dålig fertilitet. Innan de är uppe i minimal slaktvikt för vettigt pris har de blitt för gamla för vettigt pris. De ser ju roliga ut. Men man kan ju inte leva på att stå och skratta åt dom.:rofl:
Jag sympatiserar med Highlandägare för det är folk som verkligen älskar sina djur utan att bry sig om värdsliga saker som pengar. De som tjänar pengar på Highland är de som kan sälja livdjur dyrt till andra entusiaster.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Söta :love:

highland5.jpg
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vassa horn, kinkit temperament och dålig tillväxt. Men söta javisst!



Fast min frys skiter i sötheten. Den vill ha nam,nam:rofl:
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Jag har två sådana här

PA310033.jpg


Tåliga ,lagom stora ,lättfödda, inga horn och med lite temperament:D.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Frågan är bara om det inte är omöjligt att slakta så söta djur...

Men om du har lite tips eller en hemsida så får du gärna skicka PM
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Vad är det? SRB/SKB?

Hur är det med SKB och tillväxt? Jag förstår att de inte växer lika fort som köttraser förstås, men som hobbyköttdjursägare som främst vill ha lite kött för sin egen skull, skulle det kunna vara ett alternativ då?
Tänker också på att få bevara våra lantraser. Dock ligger mina planer några år framåt i tiden.

/Jonaz
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

He he visst är dom söta men man ser inte det när dom ligger på tallriken jag lovar!:D Highland Cattle föreningen har en bra hemsida Highland.nu tror jag det är! Ang. vad det gäller könsmognad vet jag inte om jag vill hålla med om att dom är senare än andra våra kvigor betäcks vid ett års ålder och tjurarna klarar att betäcka ett mindre antal kor vid samma ålder! Givetvis är dom senare i sin slaktmognad men det beror nog till stor del på att dom inte lämpar sig för att fodras upp snabbt i vikt med hjälp av kraftfoder utan ger finast kött om dom får växa långsamt och på enbart bra grovfoder! Inte blir man rik på dom nej det är sant men vilket köttdjur gör ägaren till miljonär?? Våra betalar sig själv och större delen av utgifterna på hästarna och mer än så begär inte jag iallafall. Om jag ska jämföra highland kött med kött från andra nötboskap så har highland ett mindre torrt kött och ofta ett inslag av viltsmak:d
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

KL Tamhetsgraden på highland är ofta en ren katastrof. Typiskt rasen man måste skjuta på betet istället för att slakta i vanlig ordning.
Har dock sett en del otrevliga angus (en svår ryggskada inom familjen pga en sån).
Håller själv på hereford om man skall lätthanterliga tåliga djur med en vettig tillväxt.
PL
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Jonaz!
Som köttproducent är inte SKB mycket att hurra för men till husbehov kan det ju vara helt OK. Du kan säkert få en SKB kalv nästan till skänks för den är ju bara ett "nödvändigt ont" för att kon ska ge mjölk. Billig kalv +billigt foder = billig mat.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Nu blev jag ju nyfiken...

På vilket sätt har de otrevliga angusen varit?

Våra har faktiskt enbart varit trevliga, men givetvis finns undantag överallt.

Hade två simentalmkor men de var lurig när de hade kalvat så dem tog vi bort.

Hållern man dem som hobby vill det til att de är hanterbara.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Hereford är så sävliga så att dom är tråkiga. Angus är mer som hästar i kynnet. Uppmärksamma och flyktberedda. Korna är inte att leka med när man ska märka deras kalvar. Här där det finns risk för vargangrepp i hagarna så kan det vara en värdefull egenskap.
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Hereford är så sävliga så att dom är tråkiga. Angus är mer som hästar i kynnet. Uppmärksamma och flyktberedda. Korna är inte att leka med när man ska märka deras kalvar. Här där det finns risk för vargangrepp i hagarna så kan det vara en värdefull egenskap.

De där med varg har jag inte ens tänkt på ;) förmodligen för de inte är så vanligt vid oss . . . . Smart tanke!

Men är de inte ganska skönt som nybörjare att ha en deg-klump? de blir ju trots allt stora och då skulle jag nog börja med den lugna sidan. Sen kan man ju korsa in lite mer humör eftersom. Verkade ju som de hade tillgång till Agnus tjur...? :)
 
Sv: Jag vill ha en ko, hur ska dom bo?

Är det för egen frys, så spelar ju rasen mindre roll faktiskt.

Tex kan man köpa tvilling kvigor elerl iknande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Senast: Lavinia
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 270
Senast: Buck
·
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp