Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Därför att du mena att det är hönsägaren sak att skydda hönsen mot jakthundar under hela den tid jakt är tillåten.
Jag frågar som G, är det min skyldighet att ha hundsäker stängsel till fåren?
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

ja vad bra att du drog upp fåren!!! jag som djurägare är ansvarig för att mina djur lever säkert dvs blir de angripna av rovdjur så är det MITT ANSVAR O SKYLDIGHET att sätta upp ett stängsel som hindrar rovdjuren. Gör jag inte det månar jag inte om mina djur o får dessutom inte nån ersättning från staten som i detta fall är djurägare.
Du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan hund o vilda rovdjur o har dessutom inte koll på ersättningsreglerna när det gäller rovdjursrivnha tamdjur!
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan hund o vilda rovdjur o har dessutom inte koll på ersättningsreglerna när det gäller rovdjursrivnha tamdjur!
PL
`

nej jag har inte svårt för skillnaden men tycker faktiskt inte att jämförelsen är helt fel... o ja jag har visst koll på reglerna, vi har fått ersättning för djur tagen av rovdjur MEN det får man inte flera ggr om man inte har ett godkänt rovdjursstängsel i ett rovdjurstätt område

Har man ett bra fårstängsel så nej då kan inte hundarna ta sig in....
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

*kl*

Skulle en hund komma och ta mina höns/ankor så hade den ägaren fått ersätta allt!! Jag har ras och färger som kan vara svåra att få tag på så det hade inte blivit billigt..

En jakthund ska inte ge sig på tamboskap utan är tränad att jaga vilt och ska ge blanka f*n i tamboskap.. Den är då inte tillräckligt tränad/fostrad. Samma som en hund som biter människor.. Den ska inte vistas bland folk om den inte är säker att göra det som förväntas av den.

När det gäller vilt så är det ju en annan sak .. Vi hade en älg påkörd här i höstas och den brakade in i mitt häststaket,sen kom eftersöket och då hade den lagt sig i hästhagen, men då ville dom inte skjuta den för att dom hade unghundar som skulle tränas på eftersök.. Och älgen hade ju blivit våran(vilket inte grannen ville) Det slutade med att älgen brakar igenom staketet en gång till på tre ben, ett var brutet på många ställen.. Jag hade 6stolpar av och ttådarna var avslitna på två ställen och utdragna.. INGEN sa till att staketet vartrasigt, vilket jag blev pissur på, men dom menade att det var inte deras sak att säga till. Älgen sköts på grannens sen.. Ett par meter från våran gräns.. (taming)

Jag tog upp det med ersättning för allt som var trasigt, men fick till svar att ska jag ha ut nåt så var det försäkringen på belen som körde på älgen isf, men eftersom staketet uppgick i så stora tummor så det var inte någon mening.. Jag fick alltså stå för kostnad för att laga och köpa staketstolp för att unghundar ska lära sig eftersök..

Men nu vet jag att om grannens ladugård står i brand eller nåt så kommer iaf inte at säga till efter hans kommentar att vi hade ju iaf inte några djur i hagen så det var inte någon ide att säga till. Jag skulle hämtat hästarna samma dag och då hade dom inte synts från vägen..

Så jägare håller jag inte alltid så högt.. Det finns vettiga, men majoriteten....
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Så jägare håller jag inte alltid så högt.. Det finns vettiga, men majoriteten....

Tvärtom är det annars ;) Minoriteten är rötägg och majoriteten av de dryga 300 000 jägare som finns i landet är normala, vettiga människor.

Däremot är det inte jaktlagets skyldighet att ersätta skador gjorda av älgar, skadade eller friska. Dessa hör till statens vilt, så man bör kontakta lsty för vidare info om hur och om det är möjligt att få ut ersättning.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

jag har hela tiden skrivit att det är strikt hundägaransvar som gäller. dvs hundägaren ska stå för kostnader för skador osv.

men därifrån kalla en hund mördarhund, vilja skjuta den, påstå att den nästa gång dödar barn osv osv för att den 2 ggr dödat några hönor är bara löjligt.

Detta handlar om att de flesta som svarat i den här tråden inte har en aning om hur jakthundar o jakt fungerar men ÄNDÅ är helt bestämmda i sina åsikter att det bara är skit...

En hund som två gånger dödat hönor har med all önskvärd tydlighet bevisat att den inte klarar av att vara lös. Det är inte hönorna som bode vara instängda, utan hunden - eftersom det är hunden och inte hönorna som ställer till med skada på annans egendom.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

I just det fallet: nej.

Prillan är dock en kunnig jakthundsägare som har bra kunskaper i jakt och det som hör där till, även om jag inte håller med henne om just den del som avhandlas här.

Hennes kunskap har inte avspeglats i det hon skrivit i denna tråd. Jag kan bara bedöma hennes kunskaper utifrån det.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

det är ju rätt många i den här diskussioner som tycker att hunden bör skjutas tom leja in en skytt:eek:

Ja, nästa gång den kommer för att slakta höns. Eller menar du att TS stillatigande ska åse att hennes djur slaktas?

Skulle du stillatigande åse ifall någon grannhund någon gång på gång bröt sig in i din kennel och dödade dina hundar?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

När det gäller vilt så är det ju en annan sak .. Vi hade en älg påkörd här i höstas och den brakade in i mitt häststaket,sen kom eftersöket och då hade den lagt sig i hästhagen, men då ville dom inte skjuta den för att dom hade unghundar som skulle tränas på eftersök.. Och älgen hade ju blivit våran(vilket inte grannen ville) Det slutade med att älgen brakar igenom staketet en gång till på tre ben, ett var brutet på många ställen.. Jag hade 6stolpar av och ttådarna var avslitna på två ställen och utdragna.. INGEN sa till att staketet vartrasigt, vilket jag blev pissur på, men dom menade att det var inte deras sak att säga till. Älgen sköts på grannens sen.. Ett par meter från våran gräns.. (taming)
Konstig historia. Strider mot hur det skadade djuret ska behandlas. Eftersök tränar man på andra sätt.
Hur kom det sig att älgen lämnade er mark och gick igenom staketet till grannen? En älg som lagt sig i sårlega lämnar inte gärna den utan påtryckning. Det är ur jaktsynpunkt fel att driva ett djur från en jaktmark till en annan.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

En hund som två gånger dödat hönor har med all önskvärd tydlighet bevisat att den inte klarar av att vara lös. Det är inte hönorna som bode vara instängda, utan hunden - eftersom det är hunden och inte hönorna som ställer till med skada på annans egendom.
Ur "Hunden och lagen":
Hund som visar benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område som är betryggande inhägnat och till vilken utomstående ej äga tillträde. Hållas får ute i trakten, skall vad som nu sagts gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.

Kommentar:
Hund som visar benägenhet att bita, är ingen ”vanlig” hund. Det är en hund som vidupprepade tillfällen biter och visar vilja att bita. Det är en hund som är mycket farligare än en hund i allmänhet.
Exempel på hemdjur är: häst, får, kor och så vidare. Det är djur som förr i tiden var viktiga för människors försörjning.


Ingen tvivel om att hundägaren brutit mot lagen, som jag ser det.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

*kl*

Tråkigt att Prillan verkar ha dragit sig ur diskussionen, det var ju en hel del frågor som nu står obesvarade ..

/C
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

*kl*

Tråkigt att Prillan verkar ha dragit sig ur diskussionen, det var ju en hel del frågor som nu står obesvarade ..

/C

;);)bara för att du är gravid o grälsjuk:D

nej just nu har jag sorg o gråter men vänta bara tills jag är på topp igen
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Konstig historia. Strider mot hur det skadade djuret ska behandlas. Eftersök tränar man på andra sätt.
Hur kom det sig att älgen lämnade er mark och gick igenom staketet till grannen? En älg som lagt sig i sårlega lämnar inte gärna den utan påtryckning. Det är ur jaktsynpunkt fel att driva ett djur från en jaktmark till en annan.

LIA

Det var fotspår och massor med tassar som förmodligen fått den på fötter igen.. Var långt gräs och dagg i gräset.. Jag hade inte några djur i hagen just då, så antingen har det gått någon mot just den fläcken och rävar eller så har den fått hjälp. Det var lätt att spåra den över våran mark. Det var stora blodpölar och ränder på backen med blod, men av någon anledning har den fått världens fart och dragit igenom staketet och eftersom den inte kunde hoppa så blev det rakt igenom..

Det var grannen innanför som sa att dom drivit den och låtit den ligga i diket som den hamnade tillslut, extra just för att unghundarna skulle få öva.

Det tog iaf över 1½timme att "söka" upp den och vi hade 3 blodpölar på våran mark, och liggmärken.. Den kördes på på vägen utanför oss och den drog in i hagen direkt, det såg dom. Så den fick iaf lida i onödan det var en sak som är säkert..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Frågan är om eftersöksträningen inte var ett dåligt maskerat tjuvjageri. Jag vet inte exakt vad som gäller i sådana här fall, men myndigheterna ser generellt mycket allvarligt på fall då man smusslar undan byte över gränser. Här tillkommer dessutom djurplågeri i bilden.

Min tro är att dom blivit av med vapenlicenser, fått böta samt blivit tvungna att ersätta dig med älgens slaktvärde samt reparation av staketet. Men det är som sagt vad jag tror.

Antar att du med tanke på grannsämja inte gjorde något åt det, men samtidigt är det fel att sånt där ska få förekomma. I princip har dom stulit älgen från dig samt förstört ditt staket.

I sanning riktigt sorgliga representanter för jägarkåren. Jag tror dock att den sorten är i kraftig minoritet.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag påpekade att dom faktiskt kunde sagt till om staketet iaf!! Men det fanns ju inte någon ide med det. Jag sa att vi förväntade oss ltie älgkött då det faktiskt var en stor ko och det och på en slant att fixa staketet.. Älgen fick grannen och han delade med sig lite till grannen innanför, vi fick i vår tur ett kilo färs och ett kilo stek.. Av grannen längst in..

Jag förstod inte varför eftersöket skulle vara med hund och allra helst av utomstående, alla utom vi har jaktlicens.. Vi har våran mark som frizon ;) Eller vi har jakträtt på småvilt, men det är inte nåt som används..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Inte ett dugg grälsjuk faktiskt, mest nyfiken på svar nu :)

Gravid är jag dock fortfarande..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fy :devil: vilket jävla svineri om det har gått till som du misstänker! :eek: :mad:

Jag håller med Gnist och tror att majoriteten jägare sköter sig, men sen finns det ju en del som likt Prillan som har en hel del märkliga åsikter och ja, jag skulle leja någon att skjuta även en jaktchampion värd 40' om den upprepade gånger kom och skadade mina hästar värda > 100' och den inte gick att fånga. Ska vi snacka värden så ta ett snack med Inte_ung och hör vad värdet på den kastade fölungen var! :devil:

De jägare jag känner och har i släkten skulle skämmas ögonen ur sig om ngt sånt här förekom och ingen av deras hundar skulle jaga mer. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 150
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp