Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Ja ni, många läser inlägg här som fan läser bibeln:eek:

TS skrev om att en jakthund tagit HÖNS som var frigående väl medveten att det var en risk!!!

jag svarade att JAG tycker att det är hennes ansvar under jaktsäsong att se till att hönsen är i en säker inhägnad.. från det så anser NI att jag inte är klok o en dålig jägare/jakthundsuppfödare..

Ni har gått från att hunden ska döda barn, döda mina hundar till att döda o jaga hästar värda 100.000 kr m. m. m. o vill veta hur jag har mina hundar o får säkert instängda. osv osv

Jag har ALDRIG haft en hund som dödat ett djur MEN som jag sagt flera ggr i tråden så skulle jag ALDRIG ha mina höns (ja det är dyrbara genbankshöns det oxå) lösa när vi jagar med nån av mina hundar, därför att en tuff jakthund eller en unghund under injagning KAN bli för het o det KAN gå snett.

Om det är fallet med den aktuella jakthunden vet inte jag men att som många här tycker att skjuta en hund för att den tagit några höns är helt vansinnigt anser jag.

ang mina stängsel så är det enkelt 5-7 eltrådar med jävligt bra ström- jag lovar ingen hund kommer in där;)

Däremot anser jag om en jakthund jagar, river eller biter får eller hästar så är det INTE normalt och ska INTE jagas med. MEN åter igen ett gäng höns ......

o trots att jag skrivit det flera ggr så säger jag det igen att JA det ÄR strikt hundägaransvar som gäller o hundägaren ska ersätta hönsägaren för alla kostnader
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Men då handlar det ju egentligen om att du inte tycker att höns är så viktiga djur, det gör liksom inget om de dör så länge man får ekonomisk ersättning. Men TS kanske tyckte om sina höns? Och till och med tycker att de var mer värda för henne än grannens ohängda hund?

Hundar som slaktar andras tamdjur bör inte gå lösa, punkt. Oavsett om det är kaniner, höns, hästar eller får.

Varför är höns ok och får illa i din värld? Det är ju ologiskt.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Ja ni, många läser inlägg här som fan läser bibeln

TS skrev om att en jakthund tagit HÖNS som var frigående väl medveten att det var en risk!!!

jag svarade att JAG tycker att det är hennes ansvar under jaktsäsong att se till att hönsen är i en säker inhägnad.. från det så anser NI att jag inte är klok o en dålig jägare/jakthundsuppfödare..
....

Däremot anser jag om en jakthund jagar, river eller biter får eller hästar så är det INTE normalt och ska INTE jagas med. MEN åter igen ett gäng höns ......
Risken TS nämnde var, såvitt jag förstod, att vilda rovdjur kunde dyka upp, inte att jakthund skulle göra det.

Vad jag fäst mig vid när det gäller dina inlägg, är din inställning till jakthundar och deras ägare. Se bara:
Tyvär är det så att det går inte att kontollera en jakthund så pass att det går att styra vart den får gå och inte , föraren kan ju vara rätt så långt iväg o även om man har pejl så går det ju inte att se EXAKT vart den är.
Om detta återkommer du hela tiden och menar att alla vi andra ska anpassa oss till att jakthundar får göra som dom vill, var dom vill, och att ägarna/jägarna inte har något ansvar för det. Tvärtom ska inga krav resas på dessa att ha sina jakthundar tränade och uppfostrade för det jobb dom förväntas göra.

Här är den andra delen i det du står för, som jag hänger upp mig på:
Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.
MEN bor man där man vet att det jagas så får man faktiskt ta ansvar själv oxå. ja menar om det hänt en gång varför riskera att det händer igen

Hur kan en person, som sägs vara aktiv inom jakthundavel mm, resonera på det sättet? :confused:

Så börjar du dra in rovdjur, vargar i Stockholm osv. Vad har det med jakthundar som jagar fel djur att göra?

Du tog upp rättsfall där flera som skjutit jakthundar värda 40.000:- blivit skadeståndsskyldiga. Jag väntar fortfarande på exempel på dom rättsfallen!

Mitt citat:
Du måste ha missat själva grunden här. Man jagar inte med hund som angriper allt den kommer på! Detta eftersom man vet att hunden kommer att gå på fel djur nästa gång, och nästa, och ... Detta är fullkomligt oacceptabelt. Vilket hundägaren i TS fall tydligen inte begriper.
Jag har skrivit och argumenterat ännu mer, vilket du kan gå tillbaka och läsa.

Sammanfattning:
1 Vi är många som inte förstår ditt resonemang att man ska hålla sina tamdjur instängda under jakttid, bara för att jägare ska få använda dåliga/fellärda jakthundar.

2 Vi är många som vet hur älgjakt går till, och som också vet vilka krav man ställer på en älghund.

3 Många av oss ser inte den principiella skillnaden i att det är OK för en jakthund att döda höns men inte får eller hästar.

4 Många av oss sätter faktiskt värde på höns, även om dom vanligen inte betingar samma ekonomiska värde som en hund.

Mot bakgrund av dina inlägg så tycker jag du är "en dålig jägare/jakthundsuppfödare". Är det konstigt att jag tycker det?

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Tyvär är det så att det går inte att kontollera en jakthund så pass att det går att styra vart den får gå och inte , föraren kan ju vara rätt så långt iväg o även om man har pejl så går det ju inte att se EXAKT vart den är.

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.



Jag tycker fortfarande detta är en märklig inställning att ha som jägare, faktiskt oseriös- att tamdjur ska hållas säkrade för jakthundar, jag har vad jag vill löst i min trädgård, det är ändå inget som någon hund, inte heller jakthund, ska jaga.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Enligt lag ska eftersök göras med en för ändamålet tränad hund.

Detta var flera hundar,varav unghund iaf. Det jag frågar mig är varför leta med hund öht när älgen står i hagen och det syns från vägen där den blev påkörd. Var det just för att få ett träningtillfälle?

*delvis kl*
Älgen var så pass skadad att vi hittade benflisor på grusvägen, precis där den försökt hoppa in i hagen, och det var stora märken där den försökt hoppa ut.

Mina höns var inne just då, men hade en enda fjäder blivit skadad på någon av dom då hade jag blivit heligt förbannad.. Hundarna var ute och sökte ÄLG och ska skita fullständigt i vad som finns runt omkring.

Enda staketet som hållt räv och andra djur borta från oss här är eltrådar med 1dm mellanrum och ett starkt aggregat. Trådarna sitter utanför höns och ankgården och har alltså nät innanför.

Hundar/rävar/varg är mycket duktiga på att både hoppa och smita under så ett "vanligt" staket går att ta sig både över och under. Det finns dom som tagit sig in i fårhägn med bra staket. VILL dom ta sig in så KAN dom på ett eller annats sätt.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag har ALDRIG haft en hund som dödat ett djur MEN som jag sagt flera ggr i tråden så skulle jag ALDRIG ha mina höns (ja det är dyrbara genbankshöns det oxå) lösa när vi jagar med nån av mina hundar, därför att en tuff jakthund eller en unghund under injagning KAN bli för het o det KAN gå snett.

Om det är fallet med den aktuella jakthunden vet inte jag men att som många här tycker att skjuta en hund för att den tagit några höns är helt vansinnigt anser jag.

ang mina stängsel så är det enkelt 5-7 eltrådar med jävligt bra ström- jag lovar ingen hund kommer in där;)

Däremot anser jag om en jakthund jagar, river eller biter får eller hästar så är det INTE normalt och ska INTE jagas med. MEN åter igen ett gäng höns ......

o trots att jag skrivit det flera ggr så säger jag det igen att JA det ÄR strikt hundägaransvar som gäller o hundägaren ska ersätta hönsägaren för alla kostnader

Det är inte någon match för en hund att ta sig in i en hönsgård heller. Och visar det sig att det går snett så kanske hunden inte är lämplig att jaga med? Varför behålla en hund som inte gör det den ska? Fokuset ligger ju inte på det den jagar utan på ett lättare byte isf.

Våran mark jagas inte så jag förväntar mig inte några jaktlag eller någon som helst jakt alls där. Hönsen går i trädgården och det gör katter, och ankor med och där är det banne mig inte någon jaktmark!! Hade det kommit en jakthund farande och börjat på då hade den först och främst försökt att fångas in och blir den minsta aggressiv då hade den slagits ihjäl eftersom den då inte är pålitlig och ffa är på min mark och jag har rätt att försvara mina djur på min mark. Jag har inte skjutvapen men nåt alternativ finns ju!!

Ja det är strikt djurägaransvar, men det hjälper ju inte om någon annan får sätta livet till innan, den kommer ju inte tillbaka.. Det är ju bara för jakthundägaren att betala så är det ur värden.. Men det är ju djurägaren som får ta arbetet och ev sorgen..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Alltså det jag reagerar på är ditt sätt att skriva, din nonchalanta attityd till det inträffade.

Rycka på axlarna, TS får skylla sig själv osv ...

Jag har ingenstans skrivit att hunden som gjorde detta bör avlivas eller är knäpp i huvudet. Men en bra jakthund, nja där är jag högst tveksam ..

Om så många tolkar dina inlägg som fan läser bibeln, kanske du bör se över hur du formulerar dig ?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

om man inte förstå skillnaden med ett gäng frigående höns och får, höns barn osv i en jakthunds ögon så ser JAG INGEN anledning att diskutera detta vidare:mad:

ni tycker en sak o jag en annan....
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag har aldrig påstått att jag jämför barn och höns, inte någonstans alls.

Jag blir tvärtom lite less när man likställer en hundattack med

- men guud vad hade hänt om det varit ett barn

Så där är vi helt på samma sida av bladet.

Vad är det för skillnad på får som springer och höns som kutar undrar jag dock, en hund triggas väl av själva jakten? ( eller missförstod jag dig nu )

Att du blir arg på mig för något jag inte ens tycker/har påstått och sedan avslutar diskussionen, ja det var ju också ett sätt ..
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Istället för att blockerat fortsätta tjata om samma sak som du gör, försök att fatta vad vi andra skrivit där vi förklarat hur vi ser på din inställning.
Stäng av försvarsmekanismen och välkommen ut i verkligheten!

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Men allvarligt talat Calazirya, om en jakthund inte kan hålla isär jaktbart byte och olika tamdjur, finns det verkligen någon garanti för att inte ett barn skulle kunna bli attackerat av den under dess stress och iver, om barnet råkar springa ivägen?

Att en "normal" jakthund inte skulle göra det är vi överens om, men med en som inte blivit lärd vad man får och inte får göra utan lämnas fritt utlopp för sina jaktinstinkter, kan man vara säker på att den hunden har den gränsen klar för sig?
Trots allt blir människor angripna av hundar både nu och då i olika sammanhang, så spärrarna är inte hundraprocentiga.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Men allvarligt talat Calazirya, om en jakthund inte kan hålla isär jaktbart byte och olika tamdjur, finns det verkligen någon garanti för att inte ett barn skulle kunna bli attackerat av den under dess stress och iver, om barnet råkar springa ivägen?
LIA

Ja, det finns det.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

En garanti kan jag inte ge dig ( om det är det du vill ha ), men kort och gott så anser jag att det inte är så troligt att en jakthund som går igång på flyende höns skulle hugga en unge ( rent generellt )
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det tror inte jag heller, men jag ser ändå inte risken som noll. Av anledningar som jag skrev. Det behöver ju inte vara en hund som begränsar sig till höns nästa gång.


* Skabbträdet, du får gärna utveckla och beskriva garantierna!

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Risken är aldrig noll när det handlar om något levande.
Men att som i media utmåla det som högst troligt att hunden hade bitit halsen av en unge som kom i vägen är stor överdrift, skapar fördomar och det är ledsamt att läsa .
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Stäng av försvarsmekanismen och välkommen ut i verkligheten!

LIA

det där var det löjligaste jag hört på länge....
JAG lever i verkligheten med jakthundar, jordbruk, höns, får osv osv och JAKT av olika de slag o har gjort det hela mitt liv- tycker att det är du o flera andra som ska komma ut i verkligheten i såfall.:eek:

o sen vadå tjatar, jag har sagt mitt o ni vad ni tycker det var INTE JAG som drog i gång tråden igen
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Sluta gnäll, det finns fler med jägare och jakthundar i familjen som ändå utan att tveka skulle använda en kula för att få slut på vandalismen från andras jakthundar som inte är rena. :grin: Det finns gott om jägare som inte skulle ha ngn licens för den delen heller. :angel:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

det där var det löjligaste jag hört på länge....
JAG lever i verkligheten med jakthundar, jordbruk, höns, får osv osv och JAKT av olika de slag o har gjort det hela mitt liv- tycker att det är du o flera andra som ska komma ut i verkligheten i såfall.:eek:

o sen vadå tjatar, jag har sagt mitt o ni vad ni tycker det var INTE JAG som drog i gång tråden igen

Men din verklighet tycks du vara ganska ensam om. I alla andras verklighet är det inte alls ok att andras jakthundar dödar deras djur på deras mark. De flesta tycker dessutom inte att det är lämpligt beteende av en jakthund att gång på gång ge sig på tamdjur, framförallt inte annans tamdjur på annans mark.

Om du tycker det är ok att dina hundar slaktar dina hönor är ju det ditt val.

Men inte ens lagen håller ju med om att det skulle vara ok om din hund åt upp grannens hönor, annars skulle man ju inte ha strikt ansvar?

Att höns är ok men inte får får ju verkligen stå för dig, och den alldeles egna verklighet som du och dina jakthundar bor i.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Märkligt att du hela tiden fokuserar på "fel" saker i inläggen. :crazy:

"Istället för att blockerat fortsätta tjata om samma sak som du gör, försök att fatta vad vi andra skrivit där vi förklarat hur vi ser på din inställning."

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

"Istället för att blockerat fortsätta tjata om samma sak som du gör,

LIA

o det gör inte du :crazy:

åter igen... jag anser inte att det är ok o hör till vardagligheter att hunden smaskar höns men till skillnad från er så KAN JAG FÖRSTÅ varför detta händer just en jakthund o VARFÖR det kan bli så.

det spelar ingen roll vad ni kommer med för argument-jag kommer INTE ändra min uppfattning . slutdiskuterat från min sida....
:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 149
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp